Cijfers xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Nu wordt het wel écht hoog tijd om nog wat cijfers te brengen over 2010.
Verkeersongevallen.
Uit cijfers van de algemene directie statistiek en economische informatie van de FOD Economie blijkt dat het aantal ongevallen op de Belgische wegen in 2010 sterk (?) gedaald is. Ook waren er minder slachtoffers en vielen er minder doden dan het jaar voordien. Het gaat enkel om ongevallen op de openbare weg die door de politie en het parket werden opgetekend.
In 2010 vonden er 44.792 ongevallen met doden en/of gewonden plaats in ons land. Dat is een daling van 6,3 procent ten opzichte van 2009, toen er 47.798 ongevallen opgetekend werden. De cijfers tonen ook aan dat er vorig jaar minder doden vielen op de wegen. In totaal stierven er in 2010 812 doden door een verkeersongeval, hetzij ter plaatse, hetzij binnen de dertig dagen na het voorval. In 2009 vielen er nog 943 doden, of 13,9% meer.
De meeste doden vallen bij de autobestuurders, gevolgd door voetgangers, motorfietsers en fietsers. Verhoudingsgewijs vallen de meeste 'doden tot 30 dagen' in het verkeer in de leeftijdscategorie 18-34 jaar. In 2010 bedroeg hun aandeel 41 procent, in 2009 was dat maar 35 procent. Ook het aantal doden binnen de 30 dagen tussen de 20 en 24 jaar oud steeg vorig jaar met 14 procent.
Ook het totale aantal slachtoffers bedroeg vorig jaar minder (-6,2 procent), zowel voor zwaargewonden 5.238 (-21,2 procent tegenover de 6.647 in 2009) als lichtgewonden 53.657 (-4,3 procent tegenover de 56.073 in 2009).
Zowel in Vlaanderen als in Wallonië gingen alle cijfers naar beneden. Brussel daarentegen is de slechtste van de klas. Daar nam het aantal zwaargewonden en het aantal doden toe.
Bijna een derde (29 procent) van de ongevallen gebeuren tijdens het weekend, waarbij 31 procent van de slachtoffers valt. De gevolgen van die ongevallen zijn ook zwaarder dan die tijdens de week.
De meeste van de incidenten vallen voor binnen de bebouwde kom. Buiten de bebouwde kom gebeuren veel minder ongevallen, maar daarbij vallen wel meer doden.
|