De Noordzee bruist een lied dat brandt De zeewind draagt het mede Het zingt van vrijheid over 't land Van vreugd' in dorp en stede De zonne vuurt de blijheid aan Langs velden, weiden, stromen Waar steden met hun torens staan Waar woud en heide dromen Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart O schone steden, trots en vroom Vol heilige feestvisioenen O stille dorpkens langs de stroom Waar veld en weide groenen Ik min U, stad vol klokgetril En dorp ik min U beide En 't is er, als ik dromen wil Zo vreedzaam in de heide Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart
Willem Gijssels (1875 - 1945)
SCHOOLPERIKELEN (Vroeger)
Avonturen met schooldirecties, leerkrachten, ouders, leerlingen, clb'ers. Vertellingen over vroeger en nu. En ook nog een beetje actualiteit met een korreltje zout.
04-04-2019
Lentefeest
Het Lentefeest is een uitvinding van gefrustreerde vrijzinnigen die voor hun kinderen ook een feest willen, maar dan niet in de kerk. Ongelovigen willen voor hun kinderen ook cadeautjes, maar dan zonder communie. Ze willen ook feestelijk uitgedoste kinderen in hippe communiekleding, maar niet voor in de kerk.
En daarom verzonnen vrijzinnigen een alternatief voor het christelijke communiefeest: het lentefeest! Het lentefeest voor de vrijzinnige jeugd is een bastaardviering, een viering zonder God!
Als je kind zijn communie niet mag doen in de kerk, moet je zwijgen. Als je allergisch bent voor kerkelijke aangelegenheden, blijf dan stilletjes thuis, zonder cadeautjes, zonder feest, zonder feestelijke outfit. Ga in een hoekje wat zitten grommelen, maar verpest het feest van de christelijke jeugd niet met een 'lentefeest' dat de statige grandeur mist van een echt communiefeest. Communiefeesten, puur en zuiver, worden in de kerk gevierd, in de lente, een feest samen met God. Alternatieven bestaan niet, het lentefeest is een illusie, een verzinsel dat overeind gehouden wordt door de commercie.
Vroeger heerste er een rage bij schooldirecteurs en leerkrachten om bij het kliekje van vrijzinnigen te horen. Om erbij te horen moest je je geloof afzweren en een hekel hebben aan christelijke tradities en aan religieuze tekenen die naar het christelijk geloof verwijzen. "Ik ben atheïst!", klonk het vroeger aldoor in koor bij atheïsten die alle begrafenissen van collega's bijwoonden, maar dan samengetroept op straat stonden te gapen, aan de overkant van de kerk, als een stelletje zielige engerds met een fobie voor kerken, priesters en misvieringen.
“Beste kinderen. Wanneer jullie vrijdag demonstreren, denk dan eerst eens aan die kinderen die in Kongo kobalt moeten afgraven voor papa´s elektrische auto.”
De reactie van STAX wil ik nu heel graag in de schijnwerpers zetten, omdat ik het vollédig eens ben met wat hij schrijft. Hij weet waarover hij schrijft. Zelf zou ik het ook wel eens zo willen verwoorden maar iets houdt me tegen, daarom nu Stax aan het woord:
Allemaal heel mooi maar ik walg van de nieuwere generaties, die dank zij de ouderen nu alles in de schoot geworpen krijgen. Ik weet nog heel goed toen ik in 1965 afgestudeerd ben van een technisch A2tje wat ik toen kon, en als ik zie wat de jeugd nu nog maar amper kan ???? Ongelooflijk achteruitgeboerd !! Een technisch ingenieur in mijn vak zet ik nu op twee seconden gewoon schaakmat op elk gebied zowel praktisch als theoretisch en die hebben dan 3 volle jaren minstens lang hun broek verder versleten en ik ben een ouwe zak van 70 met 50 jaar praktijk ..
het begint allemaal met de leraars en onderwijzers die zelf geen 'kloten' meer waard zijn al vele jaren, in het beroepsonderwijs zeg maar de toekomstige techniekers staan lullers te vertellen uit een boek, lullers diezelf nog nooit geen hand hebben uitgestoken in de stiel! Die gewoon hun boekske komen aframmelen en hun pree opstrijken op 't eind van demaand... en dat moet dan onze toekomstige techniekers vormen?? Goe ZOT, laat staan wat we nu als (gasten) er nog bij krijgen een bende achterlijke pummels die nog in de middeleeuwen leven en in een woord gewoon 'krododillen' zijn ken je het: dikke nek, verkeerde poten en een supergrotemuil!
Bah wat een toekomst ... rechten rechten rechten... dat kennen ze allemaal om te beter nu maar PLICHTEN hola da is een verkeerd woord.
Groeten van een ouwe zak die het nog nuchter kan bekijken.
Uit een nieuwe studie van KU Leuven blijkt dat de kwaliteit van het Vlaams onderwijs daalt. Achterhaald nieuws, en gruwelijk afgezaagd.
Eindelijk mag er nu openlijk gezegd en geschreven worden dat de onderwijskwaliteit aan het tanen is. Vroeger moest daarover gezwegen worden omdat allochtonen zich gestigmatiseerd voelden.
De kelderende onderwijskwaliteit was vroeger taboe, en daarom is het nu veel te laat om vergane gloriën weer op te vijzelen. De absolute wereldtop voor het Vlaams onderwijs is voorgoed verleden tijd.
Een jonge generatie journalisten en onderzoekers meent de dalende onderwijskwaliteit ontdekt te hebben, alsof het een nieuw gegeven is. Helemáál te gek is de titel in het Nieuwsblad: "Waarom heeft niemand dat zien aankomen?... Heeft deze auteur al die tijd in coma gelegen of zo?! Of misschien nog niet geboren toen het proces van het aftakelende onderwijs allang aan de gang was?
Laat ons eens kijken naar de zomer van 2011 toen de alarmklokken schel en alarmerend luidden over het dalende onderwijsniveau. Toén al was een afbrokkelende onderwijskwaliteit geen nieuws meer omdat die trend zich in gang zette begin jaren 90. Het was de tijd van overvloedige aandacht voor zwakke leerlingen, voor allochtone leerlingen, voor alles wat afweek van de gemiddelde Vlaamse leerling. Er werden allerlei maatregelen verzonnen om achterblijvers bij het onderwijs te betrekken, de gekende 'Parels voor de Zwijnen', terwijl intelligente Vlaamse leerlingen geen uitdagingen kregen, hoogbegaafden en uitblinkers werden aan de kant gezet, geen maatregelen voor hen.
Om de kwaliteit van ons onderwijs weer op te schroeven moet er afgestapt worden van het 'iedereen-gelijk-principe'. Iedereen is niét gelijk. Er zijn kloven, etnische en andere, die niet te overbruggen zijn... Leerlingen moeten weer zin krijgen in competitie, gemotiveerd om elkaar te overtroeven en om de beste te willen zijn, met een prestatiedrang die op springen staat... Er moeten beter opgeleide leerkrachten komen die bekwaam zijn om een klas te runnen, een klas als geheel... Zwakke leerlingen en alle soorten achterblijvers moeten minder aandacht krijgen... En tot slot: minder vakanties, minder vrije dagen en minder schooluitstappen... De onderwijskwaliteit zal een nooit geziene heropbloei kennen!
"Dit zijn geen migranten in nood, dit zijn piraten!"
Migranten kapen schip dat hen uit zee redde
Jaren geleden begon de volksverhuizing met één gammel dobberbootje, volgepropt met zwartjes op weg naar het Grote Geluk. Als geblakerde sardientjes keken ze met holle angstogen rondom zich en bij elke golfslag stond hun hart even stil.
Maar bootvluchtelingen evolueren mee met de golven des tijds, ze worden zelfzekerder en brutaler. Zoals onlangs toen 108 bootvluchtelingen de leiding van een schip overnamen, ze kaapten het schip dat hen redde uit een woeste zee.
De olietanker Elhiblu 1 (foto) pikte de migranten op uit een rubberbootje en uit dankbaarheid namen de zeeschuimers de bemanning gevangen en namen het bevel van de tanker over.
Aangemoedigd door de barmhartige samaritaanse goedheid van Europa, wagen meer en meer migranten de oversteek op de Middellandse Zee. Ze weten dat ze gered worden. Ze weten ook dat Europese grenzen zo lek zijn als een zeef.
Een week geleden stopte operatie Sophia, de Europese Unie zal geen migranten meer oppikken uit de Middellandse Zee. Helikopters blijven wel nog speuren naar smokkelaars.
Matteo Salvini, Italiaanse minister van Binnenlandse Zaken en fors tegenstander van illegale migratie: "Er leven 5 miljoen Italianen in armoede, terwijl wij 5 miljard euro per jaar aan migranten uitgeven. Daar wil ik een einde aan maken... De havens blijven gesloten... Dit zijn geen migranten in nood, dit zijn piraten!Dit is georganiseerde misdaad!"
Mainstream media en smokkelende hulpverleners reageren verontwaardigd op de 'onchristelijke' houding van Salvini... En toch zijn mannen als Salvini nodig om Europa te redden van de ondergang!
'Vlaamse' leerlingen die thuis geen Nederlands spreken
'Vlaamse' leerlingen die thuis geen Nederlands spreken? De grafiek bedoelt 'migrantenleerlingen', want Vlaamse leerlingen spreken thuis Nederlands zoals het hoort.
Migrantenouders die hun kinderen opvoeden met een vreemde thuistaal, zijn niet bereid om zich te integreren in onze gastvrije omgeving en doen hun kinderen onrecht aan. Allochtoontjes moeten opgevoed worden in een Nederlandstalig klimaat om tot behoorlijke prestaties te kunnen komen op school. Weg met de vreemde thuistaal! Een vreemde thuistaal zet een rem op het schoolse functioneren van het kind. Met taal- en leerachterstanden als gevolg, achterstanden die de leerlingen blijven achtervolgen gedurende hun hele schoolloopbaan. Zo blijven ze achterop hinken ver weg van hun Vlaamse klasgenootjes... Om uiteindelijk de school te verlaten zonder diploma. En over hun productiviteit op de arbeidsmarkt zullen we maar zwijgen.
Allochtone gezinnen zijn kroostrijker dan de Vlaamse, en zo kan het 'omvolkings'proces sluipend voortschrijden. Het Vlaamse volk wordt stilaan vervangen door een vreemd volk dat weigert zich aan te passen aan Vlaamse normen en gebruiken en blijft plakken aan eigen taal en cultuur.
Niet te geloven! Ons Vlaams onderwijs is al zo erg toegetakeld door de diversiteit van de schoolbevolking, en dan horen we Lieven Boeve, topman katholiek onderwijs, zeggen dat de nieuwe eindtermen te ambitieus zijn, dat de lat te hoog ligt en dat er te veel gevraagd wordt van middelbare scholieren waardoor heel wat leerlingen riskeren geen diploma te halen.
Lieven Boeve: "De nieuwe eindtermen zijn zo ambitieus dat een grote groep leerlingen zonder diploma dreigt te eindigen". Boeve pleit met deze uitspraak voor makkelijker leerstof zodat zwakkeren ook meekunnen en eindigen met een diploma. Maar wat is een diploma dan nog waard?!
Eindtermen kunnen nooit ambitieus genoeg zijn. Er is al te veel geknabbeld aan het onderwijsniveau sinds de massale komst van aangespoelde negerkes met een brousse-verleden, bruine kindjes met woestijnzand in hun oortjes, en zwakbegaafde achterblijvertjes die het lespeil doen dalen tot het gezakt is beneden alle peil. De schoolbevolking krijgt meer kleur, meer variatie, en daarom moet het tanende onderwijs opgekrikt worden, met nieuwe stevige impulsen, met eindtermen die tot ver achter de einder reiken, en met latten die nooit hoog genoeg kunnen liggen.
Wanpresteerders, zwakbegaafden, anderstaligen en andere klooiers zijn zich komen mengen met onze Vlaamse leerlingen, en in deze gemengde klassen waarin niemand de beste mag zijn en iedereen gelijk moet zijn, wordt de leerstof aangepast aan de zwakke onderlaag. Intelligente leerlingen haken af, hun prestatiedrang wordt afgeremd en niemand hoor ik nog roepen: "Ik ben de Beste!"... Ons onderwijs is aan het aftakelen, er is verval, verloedering en nivellering naar heel diep beneden... En dan geeft Boeve het onderwijsniveau nog een extra duwtje richting afgrond door te beweren dat de lat te hoog ligt!
Er is een jongetje doodgebloed in Italië, na een mislukte besnijdenis die thuis uitgevoerd werd door zijn ouders. De ouders zijn een koppel uit Ghana die nu beschuldigd worden van doodslag op hun vijf maanden oude baby. Het kind bloedde hevig, kreeg een hartstilstand en overleed in het ziekenhuis.
Mislukte besnijdenissen, illegale besnijdenissen... ze worden veroordeeld, maar niets is opgewassen tegen achterlijke islamitische geplogenheden als die zich eenmaal in ons midden genesteld hebben. Besnijdenissen vallen onder kinderverminking.
Europa importeert ongeremd islamitische vluchtelingen en met hen ook de hele Afrikaanse folklore inclusief middeleeuwse barbaarse rituelen die zich sluipend installeren in onze westerse samenleving. Er is geen weg meer terug, de moslimgemeenschap groeit als kool in Europa, het kweekt als konijnen en vermenigvuldigt zich als kakkerlakken. En ze hebben echt niet de intentie om zeden en gebruiken van hun gastlanden over te nemen. Ze gaan gewoon door met hun achterlijke islamitische rituelen.
Dokters verdienen hopen geld aan besnijdenissen, schuilen zich achter het beroepsgeheim, en Maggie de Block laat toe dat RIZIV financieel tegemoet komt aan boosdoeners die hun kindjes genitaal verminken.
Loneliness is the cloak you wear A deep shade of blue is always there The sun ain't gonna shine anymore The moon ain't gonna rise in the sky The tears are always clouding your eyes When you're without love, baby
Emptiness is the place you're in There's nothing to lose but no more to win
Kijk eens hoe ijverig en plichtbewust Anuna De Wever zich voorbereidt op de lessen van maandag en dinsdag in haar school.
Maar laat ons niet te vlug oordelen, misschien heeft Anuna haar schoolboeken meegenomen naar de betoging om tijdens de sleep-in in haar tentje haar zaklamp te laten schijnen op de studieboeken. En haar schrijfgerief zal ze ook wel meegenomen hebben om haar huistaken te maken in het koude tentje.
Geen zinnig mens gelooft nog dat Anuna de gemiste leerstof van zoveel brosdagen kan recupereren. Om nog maar te zwijgen over de onwettigheid van haar afwezigheden. Het is voorspelbaar hoe haar schooljaar de mist in zal gaan.
Zondagavond begon de protestactie aan de Wetstraat. Automobilisten plagen en zo. De actievoerders dromen van een verankering van de klimaatdoelstellingen in de grondwet. Schimmen najagen. En daarvoor betogen ze twee lange dagen en twee koude nachten.
Het is makkelijk om illegaal te demonstreren en politici onder druk te zetten als je zelf je brood niet moet verdienen en zelf ook geen belastingen moet betalen...
Ik heb zo mijn bedenkingen, twijfels en vragen bij het geval Mehrnaz Didgar, de 'neurochirurge' die schuldig bevonden werd aan moord op dochter Eline, maar dankzij lepe Vermassen nu weer op vrije voeten loopt.
De media noemen haar steevast 'neurochirurge'. Heeft ze haar diploma in Iran, haar thuisland, gehaald, en is het hier geverifieerd? Is het erkend?... Het verbaast me dat ze werkzaam was in UZ Leuven. Als neurochirurg wordt toch verondersteld dat je psychisch evenwichtig bent, en niet overgeleverd bent aan depressies noch aan dwangneuroses. Chirurgie vergt uiterste precizie en nuchtere oplettendheid, en als dat niet lukt had ze ontslag moeten nemen, om haar patiënten niet in gevaar te brengen.
Mentaal was Didgar niet sterk genoeg om haar zieke dochter op te vangen en te begeleiden. Uit het ziekenhuis waar ze werkte, nam ze sterke medicatie mee naar huis, diende haar dochter een hoge dosis diazepam toe om vervolgens het meisje te laten stikken in een plastic zak. Met een chronometer in de hand telde ze de minuten die verstreken tijdens het verstikkingsproces.
Deze welberedeneerde werkwijze heeft niets te maken met een "onweerstaanbare drang of dwang" zoals Vermassen die aanvoerde voor de vrijspraak. En in een oncontroleerbare opwelling kan het misdrijf evenmin gepleegd zijn. Didgar heeft zich rationeel goed voorbereid op de moord, en die voorbedachtheid is niet terug te vinden in de strafmaat voor een vrouw die initieel levenslang gekregen zou hebben.
Onweerstaanbare driften en depressies spelen mee in moorden, ook zinsbegoochelende vlagen en opstotende impulsen, en het geheel van die psychische zwakte zou nooit als verzachtende omstandigheid mogen aangerekend worden. Zeker niet wanneer blijkt dat een moord weloverwogen werd, zoal bij Didgar.
Haar advocaat zegt dat ze een 'gediplomeerd arts' is - zonder het te beseffen trekt hij daarmee haar titel in twijfel - en dat ze in ontwikkelingslanden mensen wil gaan helpen. Stel je voor, een psychisch toegetakelde vrouw, veroordeeld voor moord, gaat mensen helpen?...
Steven Pans, de vader van Eline, was verwikkeld in een gemengd huwelijk. Hij beging de vergissing van zijn leven door te trouwen met een Iraanse. Het mengsel van Vlaamse en Iraanse wortels geeft een smakeloze cocktail die gedoemd is om in een gootsteen te kieperen!
Véél te laat!... Leerkrachten hadden al veel eerder moeten protesteren tegen hun onmogelijke opdracht om in een klas aandacht te schenken aan álle soorten kinderen, minderwaardigen en andersgekleurden. Nooit eerder zijn er zoveel variëteiten in 1 klas terug te vinden als de laatste jaren. Nooit eerder is de klassamenstelling zo gedifferentieerd, niet alleen door het M-decreet maar vooral doorde aanwas van anderstaligen, nie-van-hierdertjes en andere nieuwkomertjes. De nieuwe gewijzigde schoolbevolking haalt ons onderwijssysteem overhoop, met een uitgehold onderwijs zakt de neerwaartse spiraal van de onderwijskwaliteit steeds dieper. De klassieke leerstof, examens en eisen die aan de leerlingen gesteld worden zijn niet meer aangepast aan nieuwkomers, noch aan gehandicapten.
Een klaspopulatie is nu anders gekleurd dan vroeger, en toch blijven leerkrachten plakken aan die buitenbeentjes die de leerstof niet kunnen bijbenen. Het probleem bij jonge leerkrachten is dat ze uitgaan van gediffentieerd onderwijs, gericht op de individuele leerling. Maar die individuele aanpak is allang achterhaald. Het is een onderwijsmethode die vroeger aansloeg in een gewone klas met gewone leerlingen en slechts enkele nahinkertjes. Onderwijsdeskundigen hebben leerkrachten suf geïnstrueerd over gedifferentieerd onderwijs, maar dat kan nu niet meer, nu er in 1 klas zoveel soorten leerlingen bijeen zitten: taalgestoorden, psychisch gestoorden, fysiek gehandicapten, debielen en imbecielen, onderpresteerders, ongemotiveerden, spijbelaars, mongooltjes... het hele zootje zit er samen... en de leerkracht staat vooraan in de klas wanhopig naar de lucht te staren... vergeefs wachtend op hulp en bijstand.
Door een overmatige belangstelling voor achterblijvers daalt het onderwijsniveau. Anderstaligen en kinderen met een beperking tasten de onderwijskwaliteit aan. Er bestaat slechts één redmiddel: overschakelen op het ouderwetse klassikale onderwijs. Wie niet meekan, is gezien. Klassikaal lesgeven is tegenwoordig alles wat overblijft om leerkracht én onderwijsniveau te redden... En zo komen we bij de wens van alle leerkrachten: gewoon les kunnen geven.
Autochtone Nieuw-Zeelanders boffen niet met hun linkse premier Jacinda Ardern, die haar eigen burgers verloochent en nieuwkomers verwelkomt.
Daags na het bloedbad reisde ze naar Christchurch om de islamitische slachtoffers van de aanslag te steunen en te troosten. In het zwart gekleed en op haar hoofd een islamitische hoofddoek, ontmoette ze vluchtelingen en moslims. Ze gaf blijk van diep medeleven met de slachtoffers, maar vergat ondertussen haar eigen volk om hen een hart onder de riem te steken, om ook hen een bemoedigend woordje toe te spreken. Totaal gebrek aan empathie voor eigen volk!
Haar verschijning met een hoofddoek was een kaakslag voor de eigen bevolking. Het vodje op haar hoofd, als symbool van onderdrukking van de vrouw, als symbool van islamitische arrogantie, associeer ik onwillekeurig met terrorisme. Als in een reflex moeten we die link leggen, in een bliksemschicht en instinctmatig meten we het verband aanvoelen tussen het dragen van een hoofddoek en terroristische uitwassen zoals aanslagen, extremisme, radicalisme... Vrouwen met een hoofddoek moeten we zien als sympathisanten van terreur en islamitisch geweld!
Zweverig gezwam van Jacinda Ardern: "Nieuw-Zeeland is als doelwit aangevallen omdat het diversiteit vertegenwoordigt. Het is een plaats van diversiteit, vriendelijkheid, medeleven, een thuis voor iedereen die onze waarden delen en een vluchthaven voor hen die dat nodig hebben. Deze waarden mogen niet ondermijnd worden door aanslagen."
Kijk eens aan, in dit horrorgebouw heb ik vroeger een groot deel van m'n kindertijd verprutst en verknald, kostbare tijd verloren, nooit meer te herstellen, nooit meer goed te maken. Veel verloren tijd en veel verloren inspiratie.
Ik laat deze foto zien omdat het een oord van verderf was. Er hingen overdadige wierooknevelen, bewierookte luchten, verdorven luchten. Ook de priesters in de biechtstoelen ademden kwalijke geuren uit. De foto laat de ingang zien van het oude Heilig Hartkerkje op de Oude Kuringerbaan in Hasselt. De pilaren en de trappen op de voorgrond waren een verzamelplaats voor kerkgangers om na de mis roddelnieuwtjes en andere ordinaire zever met elkaar uit te wisselen.
Er was een sacristie, links naast het altaar waar priesters zich lustig vergrepen aan misdienaartjes en waar pasbevallen moedertjes hun onzedige zondekes kwamen opbiechten. De witte wijn stroomde rijkelijk en de misdienaars werden royaal vergoed voor hun bewezen diensten aan de priesters.
Kindermishandeling - Toen ik als onmondig kind overgeleverd was aan de nukken van mijn bijgelovige ouders werd ik verplicht om de wekelijkse misviering bij te wonen, de hoogmis, daar waar alle vooraanstaande parochianen aanwezig waren. Ik neem het mijn ouders ten zeerste kwalijk dat ze mij als kind zonder eten en zonder drinken naar een koele kerk stuurden om op een harde rieten stoel een heel uur lang te luisteren naar achterlijke prietpraat van geestelijken en te kijken naar hun wijdse gebaren alsof ze het altaar wilden omtoveren in een hemel op aarde.
Met m'n knieën op een harde rieten stoel en met een nuchtere maag om de 'heilige' hostie te mogen ontvangen, werd ik misselijk en draaierig en zat ik te wiebelen op m'n ongenadig-harde kerkstoel. Mijn 'wangedrag' werd onmiddellijk doorgeseind aan mijn ouders door alerte kerkgangers die verklikkertje speelden. Zij kwamen niet naar de kerk om in alle ingetogenheid te bidden, maar om te spioneren en vervolgens verslag uit te brengen aan mijn ouders. Dat was toen de gangbare hobby van wijkbewoners die alleen maar naar "de mis" kwamen om elkander te beloeren en begluren en om 's anderendaags over te roddelen bij andere kerkgangers en ouders van de aanwezige jeugd. Iedereen kende er iedereen, en elk misstapje ontging niet aan de op sensatie beluste kwatongen.
"Ite missa est"... eindelijk de verlossende woorden!
En dan moest ik 's middags ook nog eens wachten op de warme maaltijd tot iedereen bediend was, ja, jongens eerst, zo ging dat vroeger.
Greta Thunberg, het prutske uit Zweden, is genomineerd voor de Nobelprijs voor de Vrede en is in haar vaderland uitgeroepen tot Vrouw van het Jaar.
Voor zoveel eerbetoon hoefde het 16-jarige kindvrouwtje alleen maar in haar eentje te protesteren tegen de klimaatverandering voor het Zweedse parlement. Haar solo-protestactie deed het hart van jongeren wereldwijd sneller kloppen en inspireerde hen voor klimaatbetogingen. Aanzetten tot spijbelen heet dat! Anuna en co maken zich ook schuldig daaraan.
Geëngageerde tieners, maar meestal horden schapen en kudden meelopers, stappen mee in stoeten die de spot drijven met de schoolplicht.
Met de allures van een stripfiguur stapt Greta mee in de klimaatmarsen. Als een kabouterke verstopt ze zich stoïcijns achter een groot sloganbord, stilzwijgend, zonder veel woorden.
Een grappig snoetje, vlechtjes in de haren en een kleine gestalte geven de indruk dat het meisje is blijven steken in haar puberale ontwikkeling. Ondanks deze ontwikkelingsachterstand is ze erin geslaagd om een massabeweging op de been te brengen. Maar de link naar een bijdrage aan de vrede lijkt me toch ver te zoeken.
********
En vraagt niemand zich af wat die moskeeën in Nieuw-Zeeland te zoeken hebben?... In de woestijn staan er toch ook geen iglo's?
De vreselijke aanslag van Christchurch in Nieuw-Zeeland door een zelfbenoemde eco-fascist op moslims heeft de verhoudingen verdraaid en het rationele denken in Europa uitgehold. Zoals gebruikelijk. Bevorderd door regering, politiek en media. Er vinden in de hele wereld solidariteitsmanifestaties met moslims plaats, in ieder geval geen jubelende reactie zoals die door moslims na de aanslagen van 9/11. En moslims worden niet meer door aanslagen bedreigd dan andere bevolkingsgroepen, ze zijn echter vaak ook slachtoffer van hun eigen geloofsbroeders.
Woensdag werd er in 't Vlaams Parlement flink rond de pot gedraaid in de discussie over Agressie tegen Leerkrachten. We kwamen niet te weten wie die agressors waren en wat hen dreef.Ondertussen weten we allemaal wie die heethoofden zijn, zij zijn de oogappels van ons onderwijs, zij die zonder respect voor gezag en structuur geduld worden in onze Vlaamse klaslokalen, die met fluwelen handschoenen en zondagse manieren aangepakt worden.
"Leraren krijgen klappen... Elke lesweek zijn twee leraren het slachtoffer van fysiek geweld op school... Aantal zware agressiegevallen tegen leerkrachten gestegen... Om de drie schooldagen een leraar aangevallen... 30.000 leraren verzekerd tegen geweld"...
Experts vermoeden dat het M-decreet er iets mee te maken heeft. D.w.z. leerlingen met gedragsproblemen komen vanuit het buitengewoon onderwijs naar het gewone onderwijs waar ze minder ondersteuning krijgen, vandaar hun agressief gedrag.
Dat is de officiële verklaring van de toename van geweld tegen leerkrachten. Klinkt ongeloofwaardig. Volgens mij wil men de aandacht afleiden van allochtoon gepeupel dat onbekwaam is om zich aan te passen aan de fatsoensnormen van een beschaafde schoolse omgeving.
Ik zal nu eens uit de doeken doen hoe het komt dat er meer agressiegevallen zijn op school.
De agressors zijn ontevreden allochtone leerlingen die nooit tevreden zijn. Altijd en overal worden ze het best bedeeld, het best benaderd, met de beste bedoelingen, en nooit is het goed genoeg. Ze blijven zich achtergesteld voelen, eenderwelke projecten en plannen voor hen bedacht worden.
Wordt het niet eens eindelijk tijd om het allochtoon tuig in scholen te kortwieken? En te stoppen met projecten en voorzieningen, te stoppen met hen op de voorgrond, op het podium en in de schijnwerpers te plaatsen?
Wie zijn die agressors? En hoe is het zover kunnen komen?
Zo zijn ze opgevoed door ons eigen tolerant onderwijssysteem, wijzelf hebben hen assertief, agressief, veeleisend en machtig gemaakt.
ze mogen alles - ze krijgen alles - ze worden geprezen tot in alle uithoeken van de hemel - ze krijgen voorrang op onze eigen Vlaamse leerlingen - ze hoeven donderdag geen huiswerk in te leveren, want woensdag was er koranles - ze mogen spijbelen zonder sancties - ze mogen half juni al op vakantie naar hun thuisland vertrekken- ze mogen half september weer opnieuw op de schoolbanken verschijnen - ze mogen spijbelen bij offerfeesten en suikerfeesten - ze mogen geïndoctrineerd worden door de islamlessen - ze mogen klassen op stelten zetten - ze mogen op de speelplaats met vlindermesjes spelen - ze mogen alles...