Caroline Gennez (SP.A) pleit voor langere schooldagen. Een 'brede' schooldag ziet ze als een combinatie van kinderopvang (!), kennisoverdracht, leren, spelen, cultuur, sport... dus alle vrijetijdsactiviteiten geïntegreerd in één schooldag. 's Avonds hoeft er dan geen huiswerk meer, thuis is dan écht thuis, aldus Gennez. Gelukkig staat minister Pascal Smet (SP.A) voorlopig afwijzend tegenover haar voorstel.
Het voorstel van Caroline Gennez is niet nieuw. De bedenker van de verlengde schooldag is eigenlijk Walter Buijs, voorzitter van een aantal scholen in het bisdom Mechelen-Brussel, die in 2012 al een langere schooldag voorstelde ter bestrijding van schoolmoeheid, spijbelen, demotivatie en uitval zonder diploma. Bij deze man zal Gennez haar inspiratie waarschijnlijk gehaald hebben. Het voorstel van Walter Buijs is de mist ingegaan, niets meer over gehoord, en dat zal bij Gennez ook wel zo gebeuren...
Gennez en Buijs willen allebei langere schooldagen, maar hun motieven verschillen lichtelijk. Toch zitten er dezelfde addertjes onder hun beider voorstel. Dezelfde addertjes! Kijk, als kinderen langer op school blijven, tot 18 uur of zo, dan is het opvangprobleem meteen opgelost. Ouders hoeven geen kinderopvang te betalen, ze hoeven niet naar de onthaalmoeder, niet naar een of andere duistere crèche of weeshuis, ook niet naar grootouders aan de andere kant van de stad waar de kleine tijdelijk gedumpt werd, ouders hoeven ook niet meer te helpen met huiswerk, want als hun kinderen thuiskomen vallen ze om van de slaap, afgepeigerd, uitgeblust en lusteloos... na een 10 uur durende schooldag! En zo is er de tendens om belangrijke opvoedingstaken van de ouders af te pakken! De betrokkenheid van ouders bij de dagelijkse belevenissen van hun kind komt in het gedrang na een veel te lange schooldag. Vrije tijd en schoolse aangelegenheden moeten gescheiden blijven. Als we straks maar geen scholen gaan krijgen die overnachtingen aanbieden, bovenop de voor- en naschoolse opvang...
|