Eerst kregen we het nieuws over 'Radicaliseringsambtenaren' die in risico-steden ingezet worden om radicalisering aan te pakken. Via een Koranschool (?) zou de strijd tegen radicalisering gecoördineerd worden. Die Koranschool is nog iets wazigs, misschien komt er wel een Vlaamse koran? Afwachten dus. Zijn Vlamingen zich weer in de luren aan het laten leggen?
En vanavond vernemen we dat Lieven Boeve, directeur-generaal van het katholiek onderwijs, moslimleerkrachten wil inzetten in het katholiek (!) onderwijsnet. Boeve ontpopt zich als een sympathisant van de islam, precies zoals zijn voorgangster Mieke Van Hecke, die hield ook van moslimpjes. Boeve is van mening dat radicalisering bij jongeren op school kan opgevangen worden door hen te 'begeleiden in hun zoektocht naar hun identiteit', vertrekkend vanuit de eigen traditie. Die speurtocht naar de identiteit van moslimleerlingen kan het best begeleid worden door een moslimleerkracht, zegt Boeve.
Boeve wil met de hogescholen bekijken hoe meer moslims aangespoord kunnen worden om de lerarenopleiding aan te vatten.
Laat me nu even op adem komen, tot mezelf komen, uitblazen, en luidop denken.
Er is dus heel wat aan het sudderen om 'Radicalisering' aan te pakken. In de gemeenten met nieuwe ambtenaren, in het onderwijs met nieuwe moslimleerkrachten.
Twee weken geleden schreef ik nog dat in elke islamles radicale elementen zitten, dat radicalisme verweven zit in islamonderricht, dat radicalisme inherent is aan élke vorm van lesgeven aan moslimleerlingen.
En precies over dat islamonderricht zwijgt Lieven Boeve. Islamleraars moeten zich erg gepasseerd voelen, als ze horen over de plannen van Boeve. Zij kunnen dus rustig voort radicaliseren tijdens hun islamlessen.
Boeve heeft het dus over de identiteitsvorming bij moslimleerlingen. Moslims op zoek naar hun identiteit. Wie ben ik? Welke zijn mijn eigenheden?... En dan zouden moslimleerkrachten het meest aangewezen zijn om die vragen te beantwoorden? Ik denk het niet. Vlaamse leerkrachten zie ik eerder in staat om aan 'moslim-identiteit' te werken dan moslims zelf, omdat een moslimleerkracht vertrekt vanuit eigen traditie, eigen cultuur, eigen thuisland, eigen afkomst waar de wortels achtergebleven zijn. Ze zijn allen 'ontworteld', en dan zouden ze elkaar moeten helpen?
Tussen haakjes: 'de zoektocht naar de eigen identiteit' zou niet nodig geweest zijn als ze allen op hun eigen plek gebleven waren, vanwaar ze kwamen. Als je op je eigen stekje blijft, weet je altijd wie je bent.
Als de plannen van Boeve doorgang vinden, dreigt het landschap van het traditionele Vlaams onderwijs grondig te veranderen. Ik heb de indruk dat de actuele radicale moslimjongeren als middel aangegrepen gaan worden om moslims aan het werk te krijgen in het onderwijs...
|