De stad Gent wil inzetten op 'onderwijs in de moedertaal', om het aantal schoolverlaters zonder diploma te doen dalen. In het Vlaams Parlement protesteerde Ortwin Depoortere (VB) tegen de thuistaal op school: "Nederlands moet de enige onderwijstaal blijven". Onderwijsminister Crevits (CD&V): "De onderwijstaalregels mogen niet geschonden worden." En daarna kwam Caroline Gennez (SP.a) op de proppen met het afgezaagde cliché dat we respect moeten tonen voor de thuistaal. Ik bewonder Ortwin Depoortere dat hij op dát moment zijn zelfbeheersing niet verloor. Hij reageerde op de linkse madam Gennez: "...We zitten nu aan een vierde generatie van vreemde scholieren die nog altijd het Nederlands niet machtig zijn. Ik stel me daar vragen bij... Ik vraag in de eerste plaats respect voor onze moedertaal, voor het Nederlands... Vreemdelingen moeten zich aanpassen en niet omgekeerd. Dat is het gezond verstand."
Tot hier in 't kort een recente discussie over de onderwijstaal. Nu gaan we terug in de tijd waar linkse pogingen al aan de gang waren om de thuistaal te legaliseren in het onderwijs, om de thuistaal van anderstaligen in de schijnwerpers en in de bloemetjes te zetten.
Het is niet de eerste keer dat in Gent overwogen wordt om allochtoontjes te onderwijzen in hun thuistaal. Twee jaar geleden al sprak de Gentse onderwijsschepen Elke Decruynaere (Groen): "Laat vreemde kindjes hun thuistaal spreken op school." Dat zei ze n.a.v. de enorme taalachterstand bij kinderen die de lagere school verlaten.
Lieve zegt: "Taalachterstand bij allochtonen komt er door het gebruik van de thuistaal, de thuistaal die ze hardnekkig altijd en overal hanteren, thuis, in de klas, in de gangen, op de speelplaats, op straat... Een vreemde thuistaal is een ernstig obstakel om fatsoenlijk Nederlands te leren spreken!"
En ongeveer drie jaar geleden kwam het GenKse stadbestuur in het nieuws met de uitspraak van de Genkse burgemeester Wim Dries (CD&V): "Goed Nederlands spreken is belangrijk maar we moeten ook respect hebben voor de thuistaal en de cultuur van de kinderen."
Lieve zegt: "Het is fout om respect te hebben voor taal en cultuur van allochtonen! Het is fout om toegevingen te doen aan hun taal en cultuur. We moeten onszelf blijven en eisen dat anderstaligen ónze taal en tradities overnemen. Als we dat niet doen gaan we onze eigen ondergang tegemoet. Verdraagzaamheid en toegevingen zijn de eerste stappen naar zelfvernietiging."
Onderzoekers aan universiteiten hebben in het verleden handig in de kaart gespeeld van de supporters van de thuistaal. Zij verdedigden de thuistaal van allochtonen op een onnavolgbare sentimentele wijze: "De thuistaal is goed voor het zelfvertrouwen van de allochtoon. Het is niet goed om het gebruik van de thuistaal te bestraffen, het stigmatiseren van de thuistaal veroorzaakt lage slaagkansen van allochtonen."
Lieve zegt: "Dit is wartaal van de bovenste plank, een klein beetje onzin zou nog weerlegd kunnen worden. De lage slaagkansen, dat komt omdat ze de Nederlandse taal minachten, omdat ze koppig altijd en overal hun thuistaal spreken, én omdat ze een negatieve studieattitude hebben, eigen aan het allochtoon-zijn."
Om ons eigen Vlaamse welzijn te redden, mogen we helemaal geen respect tonen voor de thuistaal van anderstaligen op school. Het is fout om toe te geven aan zwakke momenten om dat toch te doen.
En tot slot: er mag geen andere thuistaal dan het Nederlands zijn. Er mag geen thuistaal bestaan, tenzij het Nederlands. Thuistalen zijn er om in Turkije of in Marokko te gebruiken, niét in ons Vlaamse onderwijs, niet in gezinnen in Vlaanderen Er moet een totale ontkenning en afzwering komen bij allochtonen van hun eigen taal en cultuur. En dan pas kan integratie op gang komen.
Ik dank Houzee van de Rechts blog voor de tip "Nederlands als enige onderwijstaal', zo kreeg ik de gelegenheid om mij nog eens lekker te laten gaan.
|