In een reactie zegt onderwijsminister Crevits dat ingezet moet worden op een rééks van maatregelen. Zoals het stimuleren van kleuteronderwijs, de modernisering van het secundair onderwijs en een versterkte lerarenopleiding. Heel diplomatisch ontwijkt de minister het onderwerp 'sociale mix'.
Lieve zal nog eens vertellen over de Toetakeling van het Onderwijsniveau als er Allochtonen in de Klas zitten.
Zowat 20, 30 jaar geleden, toen multiculturele klassen een hype werden, betekende dat het begin van de uitholling van ons onderwijs.
Studies over gemengd onderwijs wijzen allen in dezelfde richting: "Lesniveau daalt in gemengde klassen... Gemengde scholen zijn niet bevorderlijk voor onderwijsprestaties... Vlaamse leerlingen presteren slechter in een klas met allochtonen"...
Ik had die studies niet nodig om te kunnen vaststellen dat het lesniveau daalt in gemixte klassen. Overal om me heen zag ik het lesniveau dalen, daar waar allochtonen in de klas zaten. Vlaamse leerlingen kregen geen volwaardig onderwijs meer omdat leerkrachten hun leerstof aanpasten aan de zwakke allochtone groep. De overheid ontkende met klem dat allochtonen iets te maken hadden met een verlaging van het lespeil.
Vlaamse leerlingen die de overstap waagden van een gemengde school naar een witte middelbare school konden de leerstof niet aan omdat ze te weinig bagage meekregen vanuit het multiculturele basisonderwijs. Ik heb niet één leerling gekend die de overstap van een multicul-klas naar een witte klas overleefde. Dat zegt genoeg over de kwaliteit van multicureel onderwijs.
Niemand wordt er beter van, van een smeltkroes waar uiteenlopende geaardheden bijeenzitten. Sociaal gemixt onderwijs is een utopie, omdat allochtonen ons niets kunnen bijbrengen, ons niets te leren hebben, ons niets te bieden hebben, ze hebben niets om ons te verrijken, en zeker moslims niet!