In een opiniestuk onder deze titel gisteren in de La Libre Belgique gaat Francis Van de Woestyne, chef-columnist en gereputeerd Vlamingenhater en De Wever-basher, wel kort door de bocht wanneer hij het heeft over het politieke landschap na 2014.
In zijn hypothese gaat Van de Woestyne uit van een heel eenvoudige stelling: het succes van De Wever is omgekeerd evenredig met het succes waarmee de regering het akkoord over de staatshervorming uitvoert en de begroting saneert. Met andere woorden: hoe beter de regering haar werk doet op deze twee punten, hoe zwakker het verkiezingssucces van De Wever in 2014.
Alvast twee bedenkingen bij de aangehaalde dossiers.
De staathervorming: Kris Peeters (CD&V en Minister-President van de Vlaamse regering) verwijt Di Rupo nu al maanden dat er geen enkele beweging zit in dit dossier. Vraag is dus maar of het voor de verkiezingen van 2014 kan worden afgerond. Bovendien lijkt het enthousiasme over het BHV-akkoord en de staatshervorming heel wat minder groot in het Noorden dan het Zuiden.
Sanering overheidsbudget: blijkbaar bestaan er vandaag nog altijd Franstaligen die geloven dat een regering met socialisten in staat is ernstige besparingen door te voeren en de financiën grondig te saneren
om nog te zwijgen van de economische en financiële (crisis)situatie waarin dit moet gebeuren.
Het is bovendien wel heel simplistisch te denken dat het succes van De Wever enkel en alleen zal te meten zijn aan de evolutie in voormelde twee dossiers. Alsof de etterbuilen in andere beleidsdomeinen de Vlamingen onverschillig laten. Slechts enkele voorbeelden:
-
Quid migratieproblematiek ?
-
Quid het (financiële) zwaard van Damocles, zijnde Dexia ?
-
Quid de als maar groter wordende veiligheidproblemen ?
-
Quid de steeds toenemende Vlaamse noden en de toekomstige financieringsproblemen hiervoor ? Kortom: quid met de tranferten van Noord naar Zuid ?
-
Quid energiedossier ?
-
..
Over de puinhoop in al deze dossiers heeft Van De Woestyne blijkbaar nog nooit gehoord. Of misschien zijn er in het Zuiden helemaal geen puinhopen. Wat er ook van zij, hij lijkt nu al zijn wensen voor werkelijkheid te nemen.
Tot slot zal u in het artikel terloops merken dat ook een volgende regering met een Vlaamse minderheid, hoe klein ook, geen enkel probleem voor de Franstaligen lijkt te vormen.
We geven hieronder een vrije vertaling van het opiniestuk. Voor wat het waard is. Al is het altijd nuttig te weten hoe men onder de taalgrens over de Vlamingen denkt.
Addertje
België gegijzeld door De Wever? Francis Van de Woestyne (chef-columnist La Libre Belgique) (vrije vertaling)
In 2014 zou het land onbestuurbaar zijn ? Niet te vlug. In 2 jaar kan de wind draaien.
De laatste tijd gaan de meeste analyses in dezelfde richting. Zij voorspellen een onvermijdelijke opeenvolging: een overwinning van Bart de Wever bij de gemeenteraadsverkiezingen in Antwerpen, een stijging van de macht van de N-VA in de loop van de volgende twee jaar en een totale tsunami van de N-VA bij de regionale en federale verkiezingen van 2014. Met dit logische gevolg: een blokkade van de daaropvolgende regeringsonderhandelingen, Bart De Wever die weigert een regering te vormen die in haar akkoord het einde van België niet voorziet of tenminste een nieuwe grondige staatshervorming die de belangrijkste bevoegdheden bij de centrale overheid zou wegnemen om ze over te dragen naar de deelstaten. Is het zeker dat het scenario zich in de toekomst op die manier zal voltrekken ? Neen. Waarom ? Even alles op een rijtje zetten.
De Wever superster in Antwerpen? Het wordt in elk geval het duel van de komende gemeenteraadsverkiezingen. Momenteel heeft Bart De Wever inderdaad een kleine voorsprong op zijn voornaamste concurrent en actueel burgemeester van Antwerpen, Patrick Janssens (Spa). Volgens een peiling door Dedicated Research voor Gazet van Antwerpen zou de nationalist (sic) 32,5% halen tegenover 30,9% voor de Stadslijst (Spa-CD&V) van Patrick Janssens. De voorsprong is reëel maar een vierde van de Antwerpse stemgerechtigden is nog steeds onbeslist. En de verkiezingscampagne is helemaal niet ten einde. Het is dus niet uitgesloten dat de tendensen omkeren en dat het resultaat uiteindelijk verschillend zal zijn van de actuele hoop of vrees. Stel dat het huidige resultaat wordt bevestigd dan zouden beide grote lijsten hetzelfde aantal zetels bekomen (elk 19 op 55 te verdelen zetels). Vermits niemand met Vlaams Belang (9 zetels) in zee wil gaan, zal het samengaan met de twee andere lijsten onvoldoende zijn voor een meerderheid (Groen! 5 zetels en Open VLD 3 zetels). Men zou komen tot 27 zetels op 55. Volgens de huidige peilingen is de enig mogelijke coalitie er een tussen de twee grote mammoeten: N-VA + Spa-CD&V. Veel geluk om te besturen! En wie zou burgemeester worden ? Het spel ligt dus nog open.
De verkiezingen in 2014. Zelfs indien Bart De Wever zich installeert in de burgemeesterzetel van Antwerpen is het helemaal niet zeker dat de N-VA een regionale en federale verkiezingstriomf zal kennen in 2014. Om de eenvoudige reden dat de federale regering, aan Vlaamse kant samengesteld uit de drie andere Vlaamse partijen (CD&V, Spa, Open VLD), de staatshervorming zal moeten uitvoeren (overheveling van bevoegdheden en hervorming van de financieringswet) en vooruitgang boeken in de gezondmaking van de overheidsfinanciën.
België zou dus grondig omgevormd en gezond gemaakt zijn: een verworvenheid die de Vlaamse kiezers in dezelfde mate zou kunnen behagen als de beloftes van een nieuwe grote staatshervorming waar Bart De Wever mee dreigt.
Na 2014. De overwinning van de N-VA bij de volgende federale verkiezingen staat dus nog niet in de sterren geschreven. Trouwens er waren in het verleden regeringen die een beleid van strenge sanering doorvoerden en toch door de kiezers werden beloond op het einde van de legislatuur (bijvoorbeeld de regering Martens-Gol van 1981-1985). Andere (Verhofstadt I) hebben verder bestuurd (zonder ecolo weliswaar). Zelfs indien N-VA potten breekt in 2014 kunnen de andere Vlaamse partijen nog altijd beslissen om samen hun ervaring met dezelfde Franstalige partijen verder te zetten.
Het is natuurlijk maar een hypothese maar die evenzeer stand houdt als deze die een totaal verval van het land voorziet en de onderhandeling over een splitsing van het land onder druk van de Vlaamse nationalisten die de vorming van een federale regering zou blokkeren. Want deze splitsing zou steeds op minimum 4 obstakels stoten: 1. Niets zegt dat de Belgen, Walen, Brusselaars en zelfs de Vlamingen een splitsing zouden aanvaarden, zelfs in onderling akkoord. 2. Het bijna onoplosbare probleem van het toekomstige statuut voor Brussel. 3. De terughoudendheid van de Europese autoriteiten die van België geen voorbeeld van splitsing willen stellen voor andere landen (Groot-Brittannië, Spanje). 4. De onenigheid tussen de Franstaligen met betrekking tot hun gemeenschappelijke toekomst: wat wordt er van België zonder Vlaanderen ? Onder welke vorm (Regio, Federatie ?) zou deze entiteit bestaan ? Wat zou de leefbaarheid van deze nieuwe Staat zijn zonder Vlaanderen ?
Besluit: onderhandelingen in 2014 over de splitsing van de Staat onder druk van de N-VA ? Neen, echt waar, dat is geen fataliteit. Als we nu herlezen wat in 2009 werd geschreven over de mogelijke uitsluiting van de PS uit de regionale meerderheden dan moeten we vooral leren om voorspellingen te relativeren.
|