De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
29-05-2013
Ann5 - inzending 5 - onderwerp in een stadszicht
Hallo Ann5,
De compositie van je foto is goed en dat is in orde maar het geheel beantwoordt niet aan dit wat er gevraagd werd voor deze opdracht omdat de camera instellingen het niet toelieten om het gewenste effect te bekomen.
Je hebt deels dezelfde zaken uit het hoofd verloren als dit wat ik in de vorige bespreking van zus-marina schreef in verband met de keuze van een geschikte beeldhoek. (brandpuntsafstand) Lees even wat ik daarover schrijf bij de inzending 4 van zus-marina.
Daarnaast heb je ook een verkeerd diafragma gekozen, f19 in combinatie met een groothoeklens f18 mm (= 28,6 mm met je camera) kan enkel als resultaat een volledig scherp beeld opleveren en geen wazige achtergrond!
Om dit te kunnen bereiken was een andere instelling nodig, jij koos voor iso 1600, f19, 18 mm, 1/90" en dit had het kunnen zijn, iso 200 want 1600 is geen goede keuze voor dit soort onderwerpen waarbij veel licht aanwezig is, f4 om een mooie wazige achtergrond te bekomen, objectief op 75 mm geregeld met scherpstelling op het standbeeld, 1/30" voor de sluitertijd met een lens die beschikt over beeldstabilisatie ofwel met de camera op een stevig statief en daarbij een afstandsbediening met of zonder draad.
In de uitsnede zie je een gecorrigeerde versie van je foto voor wat de belichting betreft, je zal merken dat het hoofd nu beter detaillering vertoont en dat de belichting van het huis en de omgeving een beetje onderdrukt is. Om dit te bereiken tijdens de opname kies je best om de belichting te meten op het standbeeld want dat is je onderwerp, achteraf kan je eventueel nog de achtergrond een beetje doordrukken in een programma zoals photoshop of lightroom enz. Lichte delen in een foto trekken de aandacht en als ze geen voorname rol spelen werken ze eerder afleidend!
Voor een volgende inzending zou ik graag nog een dergelijke foto ontvangen waarbij je de juiste instellingen gebruikt om tot een goed resultaat te komen.
zus-marina - inzending 4 - onderwerp in een landschap
Hallo zus-marina,
Je foto is goed opgebouwd met de paal op 1/3 van links en de horizon op 1/3 van boven, dit is in orde!
Wat de opgave betreft is de foto niet zo goed gelukt omdat je enkele belangrijke technische zaken uit het oog verloren bent, het heeft te maken met de keuze van een gepaste instelling van je objectief en mogelijk ook met de plaats waarop je scherp gesteld hebt.
Wanneer je op de voorgrond een onderwerp scherp moet weergeven en de achtergrond onscherp om zodoende het onderwerp los te laten komen van zijn omgeving kan dit op twee manieren een goed resultaat geven.
1. je wil enkel het onderwerp laten domineren, denk bijvoorbeeld aan een vogel op een tak met daarachter verderop groene gewassen, dan zal een telelens (vb. 400/600 mm) en een groot diafragma (2,8) een schitterend resultaat kunnen opleveren.
2. je wil zoals in je foto een scherpe voorgrond met wat grassen, de paal en een beetje prikkeldraad met daarachter een wazige omgeving die mooi past bij het geheel, dan zal een vaste lens of een zoomlens ingesteld op vb. 70 mm (= 105 mm voor je camera) je toelaten om met een diafragma van f4 of f5,6 een goed resultaat te bekomen zoals dit in de opgave gevraagd is.
Natuurlijk zeg ik er op voorhand niet alles bij want dan kan ik ook niet weten of je technische bagage toereikend is of niet en er moet nog een uitdaging zijn anders gebruiken we onze grijze materie niet meer hé!
Als we de instellingen bekijken die jij gekozen hebt, iso 400, 18mm (= 33mm), f3,8. Wat kunnen we daaruit afleiden: 18mm (=33mm) is een groothoek objectief en dit betekent dat je vrijwel bijna alles scherp in beeld kunt krijgen omdat de dieptescherpte daarvan heel groot is, bekijk in dat verband eens de schaal D.O.F die je via het internet kan opvragen voor je objectief, een bepaalde scherpstelafstand en f-getal.
Ook met een f3,8 heb je nog een groot veld waarbij heel veel dieptescherpte aanwezig zal zijn afhankelijk van de plaats waarop je scherp gesteld hebt. Een dergelijk brandpunt (18mm) gebruik je wanneer je de voorgrond van heel dichtbij scherp wil hebben en eveneens de rest van het tafereel zoals bij een landschapsfoto met een wijds zicht en op de voorgrond een bloem of rotsblok enz.
In de bijgevoegde uitsnede kan je duidelijk zien dat na wat extra verscherping te veel algemene dieptescherpte aanwezig is, verder geeft een beetje meer contrast aan het beeld meer punch.
Voor een volgende inzending graag nog even een dergelijke foto met de nodige instellingen om tot een overtuigend resultaat te komen.
In deze foto heb je het onderwerp goed geplaatst in het formaat en er tevens voor gezorgd dat de achtergrond tamelijk wazig overkomt, dit zijn twee goede zaken, mooi zo!
Nochtans is het beeld om verschillende redenen niet erg boeiend, we bekijken de foto even van naderbij. Het onderwerp is goed gekozen maar de achtergrond is te dicht bij je onderwerp waardoor dit nog teveel domineert in het beeld. De regenpijp die dwars door je onderwerp loopt ontsiert de foto en dit kan je perfect vermijden door een ander standpunt te kiezen. Ook de schuine ramen en gevel zijn geen meerwaarde voor de foto.
Bij het opbouwen van een foto moet je verder kijken dan je onderwerp en er voor zorgen dat alle elementen goed geordend zijn zodat ze elkaar niet in de weg staan en de algemene indruk van het bekomen beeld niet negatief beïnvloeden.
In de bijgevoegde uitsnede zie je dat na het corrigeren van de lijnen al duidelijk een beter beeld ontstaan is maar dat er in dit proces ook een groot deel van de foto verloren gegaan is. De foto is hierdoor nochtans niet veel beter geworden want het geheel is niet voldoende rustgevend.
Opgelet: de witbalans was tamelijk verkeerd, let op de correcte instelling van de camera!
Voor een volgende inzending graag nog even deze oefening verder zetten en rekening houden met de tips.
Deze foto is beslist een verbetering op de voorgaande en dat is goed!
Je hebt het accent gelegd op de ingang van het gebouw en dat is visueel aantrekkelijker. De verscheidenheid aan vormen die in het bouwwerk aanwezig zijn en de kleur maken dat de foto boeiend is om naar te kijken.
De verticale en horizontale lijnen die niet allen mooi recht lopen zijn misschien een minpunt, het is moeilijk om dit zonder een aangepaste lens perfect te realiseren.
In de bijgevoegde uitsnede zie je een voorbeeld van je foto die horizontaal gespiegeld is, dit om je bewust te maken van het visueel effect dat je op die manier bekomt. De verlengde inleiding van links naar rechts tot bij de ingang maakt dat de foto in zijn geheel beter gescreend wordt, in jou versie zal het oog van de kijker heel waarschijnlijk halt houden bij de ingang van het gebouw en minder aandacht besteden aan het rechter gedeelte van de foto en dit kan je beter vermijden.
Natuurlijk kan je een gebouw niet zomaar spiegelen maar door een ander standpunt in te nemen kan je het beeld wel beter opbouwen en daardoor een meer evenwichtige compositie tot stand brengen.
Let op: de belichting is hier niet optimaal want het histogram wijst op overbelichting in de hooglichten! (wolken)
Je hebt bewezen dat je de beginselen van de compositie tamelijk goed beheerst en mag verder gaan naar de lessen bij Dushi, proficiat Janneke5!
Dit modern gebouw dat architectonisch heel wat te bieden heeft en waarop de fotograaf zijn creativiteit los kan laten heb je onder deze omstandigheden niet onaardig in je foto vastgelegd.
Wat hier vooral storend werkt zijn de vele aanwezige elementen die aan het geheel een beetje een verwarrende en onrustige indruk geven, ofwel teveel van het ene of te weinig van het andere.
Van een dergelijk onderwerp een totaalbeeld maken is om bovengenoemde reden zelden succesvol tenzij de omstandigheden dit toelaten. Als men een foto wil maken die qua compositie en artistieke uitstraling iets meer te bieden heeft dan louter een getrouwe weergave van het onderwerp en zijn omgeving dan is hiervoor een vleugje creativiteit nodig. Dit laatste zou het streefdoel moeten zijn van elke fotograaf want enkel zo heeft een foto een diepere betekenis die mensen blijvend kan boeien!
Meestal is kiezen voor een gedeelte van het gebouw in beeld te brengen de betere oplossing om een goede compositie samen te stellen want aan verschillende facetten is hier meestal geen tekort!
Probeer even om langs die lijn en met de gegeven tips een beeld dat meer overtuigend is op te bouwen.
zus-marina - inzending 3 - onderwerp in een landschap
Hallo zus-marina,
Met deze oefening was het eigenlijk de bedoeling om een foto te maken van een landschap met een onderwerp op de voorgrond waarvan het onderwerp scherp is en de achtergrond wazig!
Met een f13 kan dit onmogelijk want dan is alles scherp en dat is hier ook zo, kies voor een klein f-getal dat past bij het effect dat je wil bekomen, zie voorbeelden daarvan op het blog.
Vanzelfsprekend is het eveneens belangrijk dat de compositieregels gevolgd worden bij de opbouw van het beeld en dat is in je foto niet zo goed gelukt.
De schuilhut is niet ideaal geplaatst zo dicht bij de rand van het formaat en heeft weinig te maken met de regel van derden, als je daarvan afwijkt moet dit met een specifieke reden zijn en met resultaat als gevolg. Wanneer je een compositie tot stand brengt is het van belang om het hele prentje te laten kloppen door alles in verhouding tot mekaar te brengen zodat er evenwicht ontstaat in je foto.
De lijn van de horizon is goed geplaatst op ongeveer 2/5 van de onderkant, de verhoudingen tussen de verschillende elementen in de foto is veel minder overtuigend, de schuilhut lijkt wat verloren in het landschap terwijl dit je onderwerp is.
Vb. moest je het hokje weglaten dan zou het landschap nog niet erg boeiend zijn tenzij je het gras aan de onderkant weg zou laten zodat de lijn van de horizon rust op 1/4 van de totale hoogte van de foto.
In de bijgevoegde uitsnede zie je een weergave van je foto in een panorama formaat, links is er een extra stuk landschap ingezet zodat de hut beter loskomt van de rand en nu wel in het centrum in een kruising van sterke lijnen komt te staan. Een deel van de voorgrond is weggelaten om dichterbij het onderwerp te komen, uiterst rechts is een grote boom weggelaten om alles in verhouding te brengen, trouwens drie is beter dan vier. (onpaar getal)
Al is de horizon nu bijna centraal geplaatst, dit stoort hier niet omdat de opbouw via verschillende vlakken gebeurt waarin een ruime verscheidenheid aan elementen aanwezig is. Zo krijgt het onderwerp de aandacht dat het verdient!
Voor de opdracht is het nodig om nog dichter bij het onderwerp te gaan om het juiste effect te bekomen, probeer dit opnieuw met een ander onderwerp!
Fotoshootsria - inzending 4 - onderwerp in een landschap
Hallo Fotoshootsria,
Een mooie opname, goed belicht en een goede keuze van de camerainstellingen, een foto met een verhaal waarbij de invalshoek en het gebruik van een matige groothoeklens 20 mm (32 mm equivalent in 35 mm kleinbeeld film) een originele weergave van het onderwerp brengen. Het spel van licht en schaduw en de diagonale beweging naar de open ruimte rechtsboven maken het geheel af, knap gedaan!
Voor een volgende inzending graag een onderwerp in een stadszicht.
Je tweede landschap lijkt al een flink stuk beter, de horizontale opbouw in het formaat is goed met op de voorgrond de dorre grassen, daarboven het groene gras en de rij bomen met een beetje lucht. Het paaltje op de rand van de afbeelding lijkt op eerste zicht een ongewoon gegeven maar bij deze foto geeft dit op een discrete manier aan dat de foto langs een omheining gemaakt is en deze realistische toets brengt evenwicht in de afbeelding, als je dit weglaat verliest de foto aan overtuigingskracht en lijkt eerder banaal, prima gezien en gedaan!
In de bijgevoegde uitsnede kan je merken dat het aanpassen van de kleuren een beter resultaat kan opleveren, het overmatige blauw dat je in de bomen ziet is afgezwakt, de felle oranje kleur in de dorre grassen is verzacht en het groen van het gras wat ingetoomd.
Voor een volgende inzending graag een onderwerp in een landschap waarbij het onderwerp scherp is en de achtergrond wazig, maak gebruik van de gepaste instellingen van de camera om tot dit resultaat te komen.
Een heel geslaagd stilleven met een goede opstelling van de voorwerpen en een goede belichting, mooi zo!
De gekozen instellingen zijn goed, misschien is f7.1 een beetje op het randje en was F8 of F11 beter geweest maar voor deze foto is het toch goed gelukt voor zover ik dit op een klein bestand kan beoordelen.
De kleurruis zichtbaar op de ondergrond en de achtergrond kan je in Lightroom gemakkelijk wegwerken, zie bijgevoegd voorbeeld.
Een lastig fenomeen bij het fotograferen van blinkende voorwerpen zijn de weerkaatsingen die je er gratis bijkrijgt en die vooral sterk aanwezig zijn in de hooglichten. Je kan dit vermijden door met een lichttent te werken, dit lijkt op een kubus vervaardigd in een doorschijnend materiaal, daarin plaats je het voorwerp en de belichting gebeurt van buitenaf.
Voor een volgende inzending graag een modern gebouw of een gedeelte daarvan, bij deze oefening is het vooral je creativiteit die we even willen toetsen, invalshoek, vormen en lijnenspel.
ghkamp - inzending 6 - onderwerp in een stadszicht
Hallo ghkamp,
Met deze foto heb je een sterk contrasterend onderwerp in dit stadstafereel gebracht en de compositie is krachtig en dat is goed, de achtergrond is lichtjes wazig weergegeven maar dit had beter gekund.
Met de lens waarover je beschikt kon je in plaats van 45 mm, (68 mm equivalent voor 35 mm) kiezen voor bv. 18 mm. Door dichter bij het onderwerp te komen kon je i.p.v. f5.6, voor diafragma f3.5 kiezen om meer wazigheid te bekomen in de achtergrond met als resultaat een minder opzichtige achtergrond.
De keuze om deze foto te maken op het middaguur is zeker niet het meest flatterend moment van de dag, tenzij je een fotojournalist bent die daar absoluut op dat moment aanwezig moet zijn. Je foto straalt hardheid uit en dit kan niet anders met een felle zon recht boven het onderwerp, de donkere delen vertonen geen detaillering en de lichte delen trekken de aandacht naar zich toe, in deze foto is dit een omgekeerde wereld!
In de bijgevoegde foto zie je hoe dit gedeeltelijk opgevangen is door de schaduwen op te lichten en de hardheid een beetje te verzachten. Het weglaten van de boomstam links in beeld maakt de foto minder zwaar, let op de lichtspikkels op de arm van het standbeeld in je foto, waar komen die vandaan, in de uitsnede zijn ze weggewerkt.
Probeer even om deze oefening nog wat beter uit te diepen en kies een moment van de dag dat je toelaat om een foto te maken met een sfeervolle belichting. Het hoeft zeker niet altijd zonnig te zijn, al eens aan regen gedacht, bv. na een regenbij tijdens een opklaring, vroeger of later op de dag kan ook een goede optie zijn om een dergelijk onderwerp juist iets meer uitstraling te geven, er zijn dus meerdere mogelijkheden. Het komt er op neer om bewust te worden van wanneer en hoe je een onderwerp kan fotograferen zodat je foto juist dat beetje meer heeft dan gewoon een alledaags kiekje!
Deze versie van de het stilleven heeft duidelijk enkele pluspunten die in de vorige foto's niet aanwezig waren zoals; een geslaagde achtergrond die een mooi verloop heeft van onscherp/scherp/onscherp en dat is prima. De plaatsing van het onderwerp dat nu meer diagonaal in beeld staat is ook beter al mis ik een beetje ruimte rechts van de appel.
Wat minder goed is is de onscherpte van de voorgrond op de basis van het mes en de schil van de appel aan de voorzijde, die hadden beter scherp geweest zodat je een opbouw met drie vlakken had, onscherpe voorgrond/scherp onderwerp/onscherpe achtergrond.
De reden waarom dit fout gegaan is moeten we niet ver gaan zoeken, verkeerde instellingen voor een dergelijk onderwerp!
Een stilleven loopt niet weg! Dus, geen hoge sluitertijd nodig, ook geen hoge iso-waarde, integendeel een zo laag mogelijke vb. 100 of 200, dit om een prima definitie van het onderwerp te verzekeren en evenmin kleurruis. Een klein diafragma f11 of f16 om veel dieptescherpte te bekomen en vooral een stevig statief! Handig daarbij is werken met liveview of een opgeklapte spiegel en een eenvoudige afstandsbediening met of zonder verbinding via een kabel naar de camera.
Een identieke belichtingssituatie zou perfect gewerkt hebben met de volgende instellingen: een stevig statief, spiegel opklappen na het manueel scherpstellen, (lens op manueel plaatsen) gebruik maken van een afstandsbediening met of zonder kabel verbinding met de camera, iso 200, f11 of 16, 1/2 of 1 seconde voor de sluitertijd.
Doe het nog even opnieuw en volg deze werkwijze Leoan!
Voor een eerste inzending merk ik dat je de regel van derden wel in acht genomen hebt door je keuze om de horizon op 1/3 van bovenaf te plaatsen en ook het beginpunt van de grassen ongeveer op 1/3 van de rechterzijde te plaatsen, goed gedaan!
Wat het fotobestand betreft vind ik de kwaliteit ontoereikend en nochtans heb je een goede camera, dit moet beter kunnen ofwel gaat er iets fout bij het verkleinen van de foto?
Wat de scherpte van het beeld betreft is dit ondermaats, misschien moet je om uit de hand te fotograferen kiezen voor een hogere sluitertijd en als er veel wind staat is dit extra belangrijk om bewegingsonscherpte te vermijden. Werk bij landschapsfotografie liefst met een stevig statief!
Ook qua belichting en kleur is deze foto niet echt overtuigend.
In zijn totaliteit is de foto niet interessant genoeg omdat het onderwerp zeer weinig om het lijf heeft, er moet beslist een interessanter stukje natuur te vinden zijn om een betere foto voor te kunnen leggen.
Voor een volgende opdracht graag nog even een landschap.
Voor een laatste opdracht is deze beslist geslaagd, de vorm is mooi en het ritmisch spel eveneens, de plaatsing in het formaat is eveneens aantrekkelijk en past bij het onderwerp, de kleuren passen ook goed bij mekaar, heel goed gedaan!
In de bijgevoegde uitsnede zie je hoe het ook nog anders kan, bij dergelijke thema's heb je de mogelijkheid om je creativiteit de vrije teugels te geven.
Je hebt getoond dat je de basis van de compositieleer voldoende onder de knie hebt en mag verder gaan naar de volgende reeks lessen bij Dushi, proficiat!
Janneke5 - inzending 5 - onderwerp in een landschap
Hallo Janneke5,
Deze foto is qua compositie goed geslaagd, mooi zo!
Het standbeeld van de gitaarspeler is goed geplaatst in het formaat, daarnaast toon je hoe de omgeving eruit ziet, spijtig van de vele storende elementen maar dit heb je ook niet altijd onder controle wanneer de omgeving erg druk is. Misschien had je toch nog een beter standpunt kunnen innemen om een beetje van die balast te kunnen vermijden maar dit is voor mij moeilijk om in te schatten, wel nuttig voor jou om daar in de toekomst rekening mee te houden.
De verdeling aan beide kanten van het standbeeld is goed geproportioneerd met 1/3 en 2/3 en de diagonale lijn die van het ene naar het andere standbeeld loopt geeft aan de foto een zekere dieptewerking waarbij de herhaling van hetzelfde motief de compositie interessanter maakt.
De scherpte op het onderwerp en een gradueel wazig verloop voor de achtergrond was de opdracht!
Door je keuze om flink in te zoomen ben je er in geslaagd om dit effect mooi weer te geven, goed gedaan Janneke5!
Best een aardige foto met een originele inslag en dat is een stap vooruit!
De compositie oogt een beetje recht aan met het mes in zijaanzicht, er is een mooie weerkaatsing te zien in het werkblad, de kern van de foto is de plaats waar het mespunt en de appel elkaar ontmoeten, alles lijkt te kloppen in deze foto en nochtans ontbreken er belangrijke details die aan een dergelijke foto veel meer uitstraling kunnen geven.
We sommen die puntjes even op: Bij het bekijken van de foto merk je in het werkblad en het mes de kleurruis die in dit soort foto's beslist te vermijden is, bij nader onderzoek verraden de instellingen de oorzaak van dit probleem. Al zijn de camera's van vandaag heel bekwaam om ruisvrije foto's schieten op lage en middelhoge iso-waarden dan is dit in de meeste gevallen niet zo bij veel hogere iso-waarden, jij koos hier voor 6400 en ja, proberen staat vrij maar struikelen hoort er bij!
Bij dergelijke foto's is iso 100 of 200 de juiste keuze samen met een stevig statief, beschik je over een camera met liveview en een afstandsbediening om rustig en schokvrij af te drukken dan is dit nog beter. Als je zo tewerk gaat kan je rustig kiezen voor de beste lensopening, dan speelt de sluitertijd geen doorslaggevende rol meer en zal je geen last meer hebben van onscherpe foto's en zeker geen ruis tenzij je met zeer lange sluitertijden in een quasi donkere ruimte werkt...!
Je keuze voor een brandpuntsafstand van 38 mm (= 50 mm bij 35 mm kleinbeeld) is goed voor een natuurgetrouw beeld van de scène. De keuze voor f/16 is goed al moet je altijd rekening houden met de beste lensopening, dit i.v.m. de beste resolutie die een bepaalde lens te bieden heeft en dit is vaak f/8 of f/11. Omdat het onderwerp te dicht bij de achtergrond staat is deze te scherp weergegeven zodat er veel aandacht getrokken wordt naar dit vlak, ook de harde donkere lijn die door het onderwerp snijdt heeft een storend effect.
Plaats het mes iets meer in diagonaal van linksonder naar rechtsboven, laat meer afstand tussen onderwerp en achtergrond (wazigheid) en zorg voor een uniform verloop. Een groot stuk gekleurd stevig papier dat harmonisch past bij het onderwerp en in een gebogen vorm de achtergrond vormt zonder naad. Test uit voor de beste diafragma keuze die je objectief te bieden heeft, geef het onderwerp een beetje meer ruimte in het formaat want het is in alle opzichten een beetje krap!
In de bijgevoegde uitsnede zie je dat er lens correctie toegepast is om de bolvormige vervorming van de naad wat recht te trekken. De achtergrond is digitaal vervaagd, gewoon om aan te tonen dat de foto zo een stuk rustiger oogt door de aandacht daarvan weg te nemen en de kleuren zijn wat levendiger gemaakt voor meer sprankel.
Het zou goed zijn mocht je voor een volgende inzending proberen om met hetzelfde onderwerp en de raadgevingen tot een beter resultaat te komen.
Wanneer ik naar je foto kijk besef ik dat je nog je weg niet gevonden hebt om een goede compositie samen te stellen en ik begrijp dat dit voor jou een beetje frustrerend moet zijn!
Nochtans bevat je foto de nodige elementen om er een mooi beeld van te maken mits het toepassen van enkele basische regels. Om die reden heb ik in de bijgevoegde uitsnede een aanpassing gedaan en daarop het kader met de sterke lijnen getekend volgens de regel van derden. Daarmee kan je een foto met een betere compositie opbouwen en zie je de plaats waar je het hoofdonderwerp in deze foto beter kunt plaatsen.
De horizontale verdeling van je foto is wel goed opgebouwd met de horizon op iets minder dan een derde en dit is ook goed hoor, mooi zo!
Het formaat van je foto leunt aan bij een 4:3 uitsnede, het groot stuk blauwe lucht dat plusminus 50% van de afbeelding in beslag neemt geeft geen meerwaarde aan je foto, integendeel.
De plaatsing van het huis tegen de rechterrand van het kader is wat vreemd al beweer ik niet dat je idee om dit zo te doen verkeerd is want precies in deze foto kan dit eventueel wel werken met een andere uitsnede. (zie vb. naast je originele foto)
Let wel: het is zeker niet iets om bij veel onderwerpen toe te passen omdat dit zelden tot een goede compositie zal leiden!
Waarom werkt dit hier wel? De lange rij bomen boven de uniforme sneeuwvlakte en de heldere blauwe lucht daarachter vormen een mooie omgeving waarin het langwerpige panorama formaat tot zijn recht komt. De kijker leest het beeld van links naar rechts, plots wordt deze herhaling onderbroken door de blokvorm van het moderne huis, het geheel bereikt een bepaald evenwicht. Alsof je een lange weg moet afleggen om daar te komen, sommigen zullen daarvan houden, anderen weer niet!
In de tweede uitsnede zie je een voorbeeld van de klassieke manier die beslist nog iets meer te bieden heeft! Het is ook een panoramisch formaat maar minder uitgesproken. Begin best met de klassieke opbouw jean.p.
Voor een volgende keer mag jij dit nog een keer proberen en hopelijk zorg je voor een aangename verrassing.
Je foto lijkt deze keer een stuk beter maar er zijn enkele zaken die voor verbetering vatbar zijn, goed gedaan!
Dit landschap met een waterpartij, grasveld en bomen is goed in beeld gebracht, de bocht dat de waterloop maakt is op een verticale sterke lijn geplaatst in het formaat. Spijtig dat het watervlak niet waterpas is in je foto, in de bijgevoegde uitsnede kan je zien hoe dit aangepast is, door bepaalde belangrijke delen in de foto een beetje op te lichten is er meer leven in het beeld gekomen, het zijn details die het verschil kunnen maken tussen een matige en een goede foto.
De instellingen zijn goed gekozen want je foto is overal voldoende scherp maar in je foto zijn geen exif-gegevens te bespeuren, goed voor één keer want de volgende keer zal ik de foto moeten weigeren!
Voor een volgende inzending graag een onderwerp in een landschap met een wazige achtergrond.
Janneke5 - inzending 5 - onderwerp in een stadszicht
Hallo Janneke5,
Je foto van een straat in een dorp met als onderwerp een scootmobiel dat op het voetpad geparkeerd is. Het was de bedoeling om het onderwerp scherp in beeld te brengen en een achtergrond te bekomen met een wazig verloop en daarin ben je redelijk geslaagd.
Een diafragma F5.6 is niet ideaal om een mooie wazige achtergrond te bekomen die achter je onderwerp vertrekt, kies vb. voor F3.5 en werk misschien even zonder autofocus, stel de scherpstellng manueel in en speel met de scherptediepte door het scherpstellingspunt te variëren en vergelijk het resultaat van de verschillende opnamen.
Het onderwerp is ongeveer goed geplaatst op 1/3 van de rechterrand, de rij geparkeerde wagens vormen een dynamische lijn die vertrekt aan de linkerkant en naar rechts beweegt door het formaat om een rustpunt te vinden op een sterke lijn in de verte, 1/3 vanaf de rechterkant van het kader.
Er zijn enkele storende elementen aanwezig in de foto die je beter kunt vermijden zoals het stukje groen op de voorgrond. Rechts zie je ook dat de rij huizen niet recht staan, dit kan je met een programma om foto's te bewerken gemakkelijk corrigeren. Houd er rekening mee om tijdens de opname een stuk meer van de omgeving in beeld te brengen omdat tijdens het rechttrekken van de foto een gedeelte verloren zal gaan.
Bekijk even de bijgevoegde foto waarop grofweg enkele correcties aangebracht zijn.
Voor een volgende inzending mag je dit nog een keer proberen met een ander onderwerp zodat je dit nog beter onder de knie krijgt.
Een mooie foto van een borstbeeld in een parkje met op de achtergrond bomen en huizen, een geslaagde compositie met enkele kleine gebreken.
Je keuze van de camera instellingen is goed waardoor het borstbeeld mooi scherp en de achtergrond wazig weergegeven is, de belichting is ook in orde.
Wat een beetje storend werkt bij dergelijke foto's zijn de bomen die wortel schieten uit het hoofd van een personage en dat vormt nooit een geslaagde inkadering, misschien kon een stapje opzij dit vermeden hebben.
In de bijgevoegde foto zie je hoe een voorwerp in de nabijheid van het hoofdonderwerp storend kan werken, geef aandacht om beide schoonheidsfoutjes te vermijden!
Voor een volgende inzending graag nog even een oefening op dit thema in een horizontaal formaat.
Deze opname van het station in Antwerpen is qua compositie beslist beter dan je vorige inzending, goed gedaan. De foto geeft een wijds beeld weer van de hal van het station en onvermijdelijk zijn er dan zaken die minder sierlijk zijn zoals de man rechts in de onderhoek die het zonder voeten moet stellen.
Niettegenstaande enkele minpuntjes vind ik het wel een geslaagde foto, de belichting is daarentegen minder goed geslaagd want veel detaillering verdwijnt in de duistere vlakken, een dergelijke foto belichten in één beeld is dan ook geen sinecure! Het is beter om een drietal opnamen te combineren en in lagen te leggen om daaruit meer detaillering te halen, in het bijgevoegd voorbeeld is de belichting gecorrigeerd en merk je een veel betere detailweergave maar dan komt de kleurruis de kop opsteken.
Als je een meer zuiver beeld wil bekomen dan is de grote bijgevoegde uitsnede een betere compositie die hier dichter aanleunt bij de gulden snede. Door alles dichter te halen krijgt de kijker een beter zicht op de architectuur en zijn details veel beter te onderscheiden. De oranje boog bovenaan de roltrap staat op een kruising van sterke lijnen en vormt een stevig aantrekkingspunt. Een volledig symmetrische opname zou ook perfect gewerkt hebben.
Je hebt bewezen dat je de basis van de compositie voldoende begrepen hebt om je fotografische ontwikkeling verder te zetten bij leraar Dushi, proficiat!