De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
21-06-2013
Garasp - inzending 1 - landschap
Halal Garasb,
Welkom bij de lessen betere composite!
Je foto toont ons een eenvoudig landschap dat bestaat uit een weg, velden en bomen.
De inleiding via de weg in het linker gedeelte van het formaat is goed, daarna verlaat de weg het formaat aan dezelfde zijde van de foto en dit lijkt helemaal niet overtuigend. Je hebt hierbij onvoldoende rekening gehouden met met de regel van derden, de horizon is ongeveer goed geplaatst maar het kan beter.
Men kan zich afvragen wat het onderwerp van deze foto is, volgens mij is het de weg tussen de velden die hier een voorname rol kan spelen, welteverstaan met een betere opbouw van het beeld.
De foto is in twee delen verdeeld, 1. de weg en 2. de struiken rechts, dit vormt geen samenhangend beeld!
In de bijgevoegde voorbeelden heb ik en raster dat de regel van derden voorstelt over je foto geplaatst om aan te tonen dat de sterke lijnen niet voldoende benut zijn in deze compositie.
In de uitsnede kan je zien hoe deze heel eenvoudige foto een stuk sterker geworden is door beter gebruik te maken van het compositieraster, natuurlijk is dit nog geen geslaagde foto maar als je het systeem begrijpt helpt het je naar betere resultaten.
Voor een volgende inzending nog steeds verder werken met een landschap en vooral niet opgeven!
Zus-Martina - inzending 6 - onderwerp in een stadszicht
Hallo
Ik vind dit een heel mooie foto, proficiat.
Het meisje op de voorgrond, geen echte portretfoto maar een foto waarbij het meisje een mooie levendige pose aangenomen heeft, het lijkt haast een standbeeld en het smelt goed samen met dit wat op de achtergrond gebeurt in een gedoseerde wazigheid. Er lijkt een soort interactie te bestaan tussen het meisje en het voorbijgaand koppel en dit maakt de foto boeiend, knap gedaan!
Voor een volgende inzending graag een stilleven, let hierbij op de achtergrond en ondergrond.
zus-marina - inzending 5 - onderwerp in een landschap
Hallo zus-marina,
Je hebt voortgebouwd op dit eenvoudig onderwerp en het resultaat is niet echt veel overtuigender dan je vorige inzending. Je werkt nog steeds met een lens op 18 mm (= 27mm) en een diafragma op f6,3, daarmee kan je onmogelijk het gewenste resultaat bekomen.
Ik kan niet precies aflezen welk bereik je lens heeft maar ik zou de maximale inzoom stand gebruiken en zorgen (dus niet 18mm want dit is de maximum uitzoom stand van jou lens) en voor f4,0 of 4,5 als diafragma kiezen om dit op te lossen. Door in te zoomen op het onderwerp zal dit groter in beeld worden en zal de achtergrond een stuk waziger zijn al gebruik je hetzelfde diafragma. Doe meer met de gegeven tips zus-marina en leer beter omgaan met de technische aspecten van de camera instellingen!
Voor een volgende inzending graag nog even deze oefening maar dan met een stadszicht waarbij je op de voorgrond een onderwerp hebt dat scherp is en daarachter een wazige omgeving waarbij het onderwerp tamelijk loskomt van de achtergrond. Zorg voor een evenwichtig beeld waarbij het onderwerp in een gepaste verhouding is met zijn omgeving.
Eerlijk gezegd vind ik dat deze foto geen overtuigende verbetering op je vorige inzending want wat de compositie betreft kan ik daar geen stevige opbouw in zien die samengaat met de regel van derden, al is er wel een positief element aanwezig.
Je foto toont ons twee paralel lopende wegen met daartussen een brede strook gras die samen ergens rechtsboven in beeld eindigen en daarnaast noch een erg duistere strook groene bomen waarin weinig detaillering te bespeuren is. Qua opbouw is dit beeld niet sterk al begrijp ik dat je iets met die wegen wou laten zien maar die leiden niet naar een onderwerp dat boeiend genoeg is om de aandacht van de kijker vast te houden. Een ander standpunt had mogelijk een interessanter beeld kunnen opleveren maar de inhoud van de foto zoals voorgesteld is niet evenwichtig genoeg en straalt te weinig kracht uit.
Als je camera geen raster bevat dan kan het een handige hulp zijn om twee stukken karton te nemen en daaruit een venster te snijden van pakweg 15x10 cm. Op het ene stuk karton maak je boven de opening een raster met vb. dunne metalen draad en kleeft dit vast met tape, daarna leg je het tweede stuk karton daar bovenop en kleeft alles goed vast. Nu heb je een compositieraam waardoor je kan kijken, door dit dichter of verder van je ogen weg te houden kan je zien hoe je een beeld kan opbouwen en dit kan fotograferen volgens de klassieke regels van de kunst, dit is een goede manier om van start te gaan. Oefening baart kunst Eddy26!
Opgepast: je foto is wel erg sterk verscherpt en dit hoeft echt niet.
Probeer dit nog verder uit voor je volgende inzending, we komen er wel!
ghkamp - inzending 7 - onderwerp in een stadszicht
Hallo ghkamp,
Het idee dat achter je foto steekt is beslist goed maar de realisatie een heel stuk minder omdat deze foto qua compositie weinig om het lijf heeft. Inderdaad je hebt op de voorgrond enkele scherpe delen van het onderwerp vastgelegd en ook de achtergrond is wazig weergegeven, technisch zit het dus min of meer goed.
Wat de creatieve kant van de foto betreft is dit zeker vatbaar voor verbetering want nu is de foto heel erg druk door een overaanbod aan elementen. Streef naar eenvoud in je fotografie zodat zowel het onderwerp als de achtergrond een geheel kunnen vormen. Als je als kijker langer naar een foto blijft kijken is dit meestal omdat er iets meer in zit, deze foto roept verwarring op en dit is dan geen goed teken.
Probeer het nog een keertje en bekijk even de goede voorbeelden van andere leden op het blog waaruit je dan wat inspiratie kan opdoen.
Voor een eerste inzending is dit zeker al heel behoorlijk, de plaatsing van de horizon is goed en de inleiding via de struik linksonder in beeld eveneens.
De foto verliest aan kracht omdat het overaanbod aan informatie niet resulteert in een stevige compositie met een sterk focuspunt, je hebt er hier feitelijk twee!
Aan de ene kant kan je de lijn van de oever volgen die een mooie curve beschrijft en waarbij het oog van de kijker tot rust kan komen bij de struiken langs de oever in de verte. Als tweede focuspunt heb je het verloop van de weg die ergens in het niet eindigt, die twee zaken scheppen een beetje een tweedracht en dit zorgt eerder voor een visueel conflict dan een harmonie.
Dit heeft natuurlijk ook iets te maken met de plaats van waar je de foto genomen hebt, die invalshoek bepaalt uiteindelijk wat er op het beeld komt te staan. De camerainstellingen zijn goed gekozen!
In de bijgevoegde uitsnede kan je zien hoe de foto aan uitstraling wint door een meer eenvoudige compositie te maken waarbij het focuspunt op een sterke lijn ligt en er op die wijze veel meer rust ontstaat in dit eenvoudig landschap. Bepaalde plaatsen zijn tegengehouden en doorgedrukt om een evenwichtige belichting te bekomen die het geheel siert. Het is ook belangrijk dat je er voor zorgt dat het watervlak volledig horizontaal loopt.
Voor een volgende inzending ontvang ik graag van jou nog een landschap waarin jij probeert om dit wat je hier geleerd hebt beter samen te vatten en zo een betere compositie te bekomen.
De compositie van je foto is goed en dat is in orde maar het geheel beantwoordt niet aan dit wat er gevraagd werd voor deze opdracht omdat de camera instellingen het niet toelieten om het gewenste effect te bekomen.
Je hebt deels dezelfde zaken uit het hoofd verloren als dit wat ik in de vorige bespreking van zus-marina schreef in verband met de keuze van een geschikte beeldhoek. (brandpuntsafstand) Lees even wat ik daarover schrijf bij de inzending 4 van zus-marina.
Daarnaast heb je ook een verkeerd diafragma gekozen, f19 in combinatie met een groothoeklens f18 mm (= 28,6 mm met je camera) kan enkel als resultaat een volledig scherp beeld opleveren en geen wazige achtergrond!
Om dit te kunnen bereiken was een andere instelling nodig, jij koos voor iso 1600, f19, 18 mm, 1/90" en dit had het kunnen zijn, iso 200 want 1600 is geen goede keuze voor dit soort onderwerpen waarbij veel licht aanwezig is, f4 om een mooie wazige achtergrond te bekomen, objectief op 75 mm geregeld met scherpstelling op het standbeeld, 1/30" voor de sluitertijd met een lens die beschikt over beeldstabilisatie ofwel met de camera op een stevig statief en daarbij een afstandsbediening met of zonder draad.
In de uitsnede zie je een gecorrigeerde versie van je foto voor wat de belichting betreft, je zal merken dat het hoofd nu beter detaillering vertoont en dat de belichting van het huis en de omgeving een beetje onderdrukt is. Om dit te bereiken tijdens de opname kies je best om de belichting te meten op het standbeeld want dat is je onderwerp, achteraf kan je eventueel nog de achtergrond een beetje doordrukken in een programma zoals photoshop of lightroom enz. Lichte delen in een foto trekken de aandacht en als ze geen voorname rol spelen werken ze eerder afleidend!
Voor een volgende inzending zou ik graag nog een dergelijke foto ontvangen waarbij je de juiste instellingen gebruikt om tot een goed resultaat te komen.
zus-marina - inzending 4 - onderwerp in een landschap
Hallo zus-marina,
Je foto is goed opgebouwd met de paal op 1/3 van links en de horizon op 1/3 van boven, dit is in orde!
Wat de opgave betreft is de foto niet zo goed gelukt omdat je enkele belangrijke technische zaken uit het oog verloren bent, het heeft te maken met de keuze van een gepaste instelling van je objectief en mogelijk ook met de plaats waarop je scherp gesteld hebt.
Wanneer je op de voorgrond een onderwerp scherp moet weergeven en de achtergrond onscherp om zodoende het onderwerp los te laten komen van zijn omgeving kan dit op twee manieren een goed resultaat geven.
1. je wil enkel het onderwerp laten domineren, denk bijvoorbeeld aan een vogel op een tak met daarachter verderop groene gewassen, dan zal een telelens (vb. 400/600 mm) en een groot diafragma (2,8) een schitterend resultaat kunnen opleveren.
2. je wil zoals in je foto een scherpe voorgrond met wat grassen, de paal en een beetje prikkeldraad met daarachter een wazige omgeving die mooi past bij het geheel, dan zal een vaste lens of een zoomlens ingesteld op vb. 70 mm (= 105 mm voor je camera) je toelaten om met een diafragma van f4 of f5,6 een goed resultaat te bekomen zoals dit in de opgave gevraagd is.
Natuurlijk zeg ik er op voorhand niet alles bij want dan kan ik ook niet weten of je technische bagage toereikend is of niet en er moet nog een uitdaging zijn anders gebruiken we onze grijze materie niet meer hé!
Als we de instellingen bekijken die jij gekozen hebt, iso 400, 18mm (= 33mm), f3,8. Wat kunnen we daaruit afleiden: 18mm (=33mm) is een groothoek objectief en dit betekent dat je vrijwel bijna alles scherp in beeld kunt krijgen omdat de dieptescherpte daarvan heel groot is, bekijk in dat verband eens de schaal D.O.F die je via het internet kan opvragen voor je objectief, een bepaalde scherpstelafstand en f-getal.
Ook met een f3,8 heb je nog een groot veld waarbij heel veel dieptescherpte aanwezig zal zijn afhankelijk van de plaats waarop je scherp gesteld hebt. Een dergelijk brandpunt (18mm) gebruik je wanneer je de voorgrond van heel dichtbij scherp wil hebben en eveneens de rest van het tafereel zoals bij een landschapsfoto met een wijds zicht en op de voorgrond een bloem of rotsblok enz.
In de bijgevoegde uitsnede kan je duidelijk zien dat na wat extra verscherping te veel algemene dieptescherpte aanwezig is, verder geeft een beetje meer contrast aan het beeld meer punch.
Voor een volgende inzending graag nog even een dergelijke foto met de nodige instellingen om tot een overtuigend resultaat te komen.
In deze foto heb je het onderwerp goed geplaatst in het formaat en er tevens voor gezorgd dat de achtergrond tamelijk wazig overkomt, dit zijn twee goede zaken, mooi zo!
Nochtans is het beeld om verschillende redenen niet erg boeiend, we bekijken de foto even van naderbij. Het onderwerp is goed gekozen maar de achtergrond is te dicht bij je onderwerp waardoor dit nog teveel domineert in het beeld. De regenpijp die dwars door je onderwerp loopt ontsiert de foto en dit kan je perfect vermijden door een ander standpunt te kiezen. Ook de schuine ramen en gevel zijn geen meerwaarde voor de foto.
Bij het opbouwen van een foto moet je verder kijken dan je onderwerp en er voor zorgen dat alle elementen goed geordend zijn zodat ze elkaar niet in de weg staan en de algemene indruk van het bekomen beeld niet negatief beïnvloeden.
In de bijgevoegde uitsnede zie je dat na het corrigeren van de lijnen al duidelijk een beter beeld ontstaan is maar dat er in dit proces ook een groot deel van de foto verloren gegaan is. De foto is hierdoor nochtans niet veel beter geworden want het geheel is niet voldoende rustgevend.
Opgelet: de witbalans was tamelijk verkeerd, let op de correcte instelling van de camera!
Voor een volgende inzending graag nog even deze oefening verder zetten en rekening houden met de tips.
Deze foto is beslist een verbetering op de voorgaande en dat is goed!
Je hebt het accent gelegd op de ingang van het gebouw en dat is visueel aantrekkelijker. De verscheidenheid aan vormen die in het bouwwerk aanwezig zijn en de kleur maken dat de foto boeiend is om naar te kijken.
De verticale en horizontale lijnen die niet allen mooi recht lopen zijn misschien een minpunt, het is moeilijk om dit zonder een aangepaste lens perfect te realiseren.
In de bijgevoegde uitsnede zie je een voorbeeld van je foto die horizontaal gespiegeld is, dit om je bewust te maken van het visueel effect dat je op die manier bekomt. De verlengde inleiding van links naar rechts tot bij de ingang maakt dat de foto in zijn geheel beter gescreend wordt, in jou versie zal het oog van de kijker heel waarschijnlijk halt houden bij de ingang van het gebouw en minder aandacht besteden aan het rechter gedeelte van de foto en dit kan je beter vermijden.
Natuurlijk kan je een gebouw niet zomaar spiegelen maar door een ander standpunt in te nemen kan je het beeld wel beter opbouwen en daardoor een meer evenwichtige compositie tot stand brengen.
Let op: de belichting is hier niet optimaal want het histogram wijst op overbelichting in de hooglichten! (wolken)
Je hebt bewezen dat je de beginselen van de compositie tamelijk goed beheerst en mag verder gaan naar de lessen bij Dushi, proficiat Janneke5!
Dit modern gebouw dat architectonisch heel wat te bieden heeft en waarop de fotograaf zijn creativiteit los kan laten heb je onder deze omstandigheden niet onaardig in je foto vastgelegd.
Wat hier vooral storend werkt zijn de vele aanwezige elementen die aan het geheel een beetje een verwarrende en onrustige indruk geven, ofwel teveel van het ene of te weinig van het andere.
Van een dergelijk onderwerp een totaalbeeld maken is om bovengenoemde reden zelden succesvol tenzij de omstandigheden dit toelaten. Als men een foto wil maken die qua compositie en artistieke uitstraling iets meer te bieden heeft dan louter een getrouwe weergave van het onderwerp en zijn omgeving dan is hiervoor een vleugje creativiteit nodig. Dit laatste zou het streefdoel moeten zijn van elke fotograaf want enkel zo heeft een foto een diepere betekenis die mensen blijvend kan boeien!
Meestal is kiezen voor een gedeelte van het gebouw in beeld te brengen de betere oplossing om een goede compositie samen te stellen want aan verschillende facetten is hier meestal geen tekort!
Probeer even om langs die lijn en met de gegeven tips een beeld dat meer overtuigend is op te bouwen.
zus-marina - inzending 3 - onderwerp in een landschap
Hallo zus-marina,
Met deze oefening was het eigenlijk de bedoeling om een foto te maken van een landschap met een onderwerp op de voorgrond waarvan het onderwerp scherp is en de achtergrond wazig!
Met een f13 kan dit onmogelijk want dan is alles scherp en dat is hier ook zo, kies voor een klein f-getal dat past bij het effect dat je wil bekomen, zie voorbeelden daarvan op het blog.
Vanzelfsprekend is het eveneens belangrijk dat de compositieregels gevolgd worden bij de opbouw van het beeld en dat is in je foto niet zo goed gelukt.
De schuilhut is niet ideaal geplaatst zo dicht bij de rand van het formaat en heeft weinig te maken met de regel van derden, als je daarvan afwijkt moet dit met een specifieke reden zijn en met resultaat als gevolg. Wanneer je een compositie tot stand brengt is het van belang om het hele prentje te laten kloppen door alles in verhouding tot mekaar te brengen zodat er evenwicht ontstaat in je foto.
De lijn van de horizon is goed geplaatst op ongeveer 2/5 van de onderkant, de verhoudingen tussen de verschillende elementen in de foto is veel minder overtuigend, de schuilhut lijkt wat verloren in het landschap terwijl dit je onderwerp is.
Vb. moest je het hokje weglaten dan zou het landschap nog niet erg boeiend zijn tenzij je het gras aan de onderkant weg zou laten zodat de lijn van de horizon rust op 1/4 van de totale hoogte van de foto.
In de bijgevoegde uitsnede zie je een weergave van je foto in een panorama formaat, links is er een extra stuk landschap ingezet zodat de hut beter loskomt van de rand en nu wel in het centrum in een kruising van sterke lijnen komt te staan. Een deel van de voorgrond is weggelaten om dichterbij het onderwerp te komen, uiterst rechts is een grote boom weggelaten om alles in verhouding te brengen, trouwens drie is beter dan vier. (onpaar getal)
Al is de horizon nu bijna centraal geplaatst, dit stoort hier niet omdat de opbouw via verschillende vlakken gebeurt waarin een ruime verscheidenheid aan elementen aanwezig is. Zo krijgt het onderwerp de aandacht dat het verdient!
Voor de opdracht is het nodig om nog dichter bij het onderwerp te gaan om het juiste effect te bekomen, probeer dit opnieuw met een ander onderwerp!
Fotoshootsria - inzending 4 - onderwerp in een landschap
Hallo Fotoshootsria,
Een mooie opname, goed belicht en een goede keuze van de camerainstellingen, een foto met een verhaal waarbij de invalshoek en het gebruik van een matige groothoeklens 20 mm (32 mm equivalent in 35 mm kleinbeeld film) een originele weergave van het onderwerp brengen. Het spel van licht en schaduw en de diagonale beweging naar de open ruimte rechtsboven maken het geheel af, knap gedaan!
Voor een volgende inzending graag een onderwerp in een stadszicht.
Je tweede landschap lijkt al een flink stuk beter, de horizontale opbouw in het formaat is goed met op de voorgrond de dorre grassen, daarboven het groene gras en de rij bomen met een beetje lucht. Het paaltje op de rand van de afbeelding lijkt op eerste zicht een ongewoon gegeven maar bij deze foto geeft dit op een discrete manier aan dat de foto langs een omheining gemaakt is en deze realistische toets brengt evenwicht in de afbeelding, als je dit weglaat verliest de foto aan overtuigingskracht en lijkt eerder banaal, prima gezien en gedaan!
In de bijgevoegde uitsnede kan je merken dat het aanpassen van de kleuren een beter resultaat kan opleveren, het overmatige blauw dat je in de bomen ziet is afgezwakt, de felle oranje kleur in de dorre grassen is verzacht en het groen van het gras wat ingetoomd.
Voor een volgende inzending graag een onderwerp in een landschap waarbij het onderwerp scherp is en de achtergrond wazig, maak gebruik van de gepaste instellingen van de camera om tot dit resultaat te komen.
Een heel geslaagd stilleven met een goede opstelling van de voorwerpen en een goede belichting, mooi zo!
De gekozen instellingen zijn goed, misschien is f7.1 een beetje op het randje en was F8 of F11 beter geweest maar voor deze foto is het toch goed gelukt voor zover ik dit op een klein bestand kan beoordelen.
De kleurruis zichtbaar op de ondergrond en de achtergrond kan je in Lightroom gemakkelijk wegwerken, zie bijgevoegd voorbeeld.
Een lastig fenomeen bij het fotograferen van blinkende voorwerpen zijn de weerkaatsingen die je er gratis bijkrijgt en die vooral sterk aanwezig zijn in de hooglichten. Je kan dit vermijden door met een lichttent te werken, dit lijkt op een kubus vervaardigd in een doorschijnend materiaal, daarin plaats je het voorwerp en de belichting gebeurt van buitenaf.
Voor een volgende inzending graag een modern gebouw of een gedeelte daarvan, bij deze oefening is het vooral je creativiteit die we even willen toetsen, invalshoek, vormen en lijnenspel.
ghkamp - inzending 6 - onderwerp in een stadszicht
Hallo ghkamp,
Met deze foto heb je een sterk contrasterend onderwerp in dit stadstafereel gebracht en de compositie is krachtig en dat is goed, de achtergrond is lichtjes wazig weergegeven maar dit had beter gekund.
Met de lens waarover je beschikt kon je in plaats van 45 mm, (68 mm equivalent voor 35 mm) kiezen voor bv. 18 mm. Door dichter bij het onderwerp te komen kon je i.p.v. f5.6, voor diafragma f3.5 kiezen om meer wazigheid te bekomen in de achtergrond met als resultaat een minder opzichtige achtergrond.
De keuze om deze foto te maken op het middaguur is zeker niet het meest flatterend moment van de dag, tenzij je een fotojournalist bent die daar absoluut op dat moment aanwezig moet zijn. Je foto straalt hardheid uit en dit kan niet anders met een felle zon recht boven het onderwerp, de donkere delen vertonen geen detaillering en de lichte delen trekken de aandacht naar zich toe, in deze foto is dit een omgekeerde wereld!
In de bijgevoegde foto zie je hoe dit gedeeltelijk opgevangen is door de schaduwen op te lichten en de hardheid een beetje te verzachten. Het weglaten van de boomstam links in beeld maakt de foto minder zwaar, let op de lichtspikkels op de arm van het standbeeld in je foto, waar komen die vandaan, in de uitsnede zijn ze weggewerkt.
Probeer even om deze oefening nog wat beter uit te diepen en kies een moment van de dag dat je toelaat om een foto te maken met een sfeervolle belichting. Het hoeft zeker niet altijd zonnig te zijn, al eens aan regen gedacht, bv. na een regenbij tijdens een opklaring, vroeger of later op de dag kan ook een goede optie zijn om een dergelijk onderwerp juist iets meer uitstraling te geven, er zijn dus meerdere mogelijkheden. Het komt er op neer om bewust te worden van wanneer en hoe je een onderwerp kan fotograferen zodat je foto juist dat beetje meer heeft dan gewoon een alledaags kiekje!
Deze versie van de het stilleven heeft duidelijk enkele pluspunten die in de vorige foto's niet aanwezig waren zoals; een geslaagde achtergrond die een mooi verloop heeft van onscherp/scherp/onscherp en dat is prima. De plaatsing van het onderwerp dat nu meer diagonaal in beeld staat is ook beter al mis ik een beetje ruimte rechts van de appel.
Wat minder goed is is de onscherpte van de voorgrond op de basis van het mes en de schil van de appel aan de voorzijde, die hadden beter scherp geweest zodat je een opbouw met drie vlakken had, onscherpe voorgrond/scherp onderwerp/onscherpe achtergrond.
De reden waarom dit fout gegaan is moeten we niet ver gaan zoeken, verkeerde instellingen voor een dergelijk onderwerp!
Een stilleven loopt niet weg! Dus, geen hoge sluitertijd nodig, ook geen hoge iso-waarde, integendeel een zo laag mogelijke vb. 100 of 200, dit om een prima definitie van het onderwerp te verzekeren en evenmin kleurruis. Een klein diafragma f11 of f16 om veel dieptescherpte te bekomen en vooral een stevig statief! Handig daarbij is werken met liveview of een opgeklapte spiegel en een eenvoudige afstandsbediening met of zonder verbinding via een kabel naar de camera.
Een identieke belichtingssituatie zou perfect gewerkt hebben met de volgende instellingen: een stevig statief, spiegel opklappen na het manueel scherpstellen, (lens op manueel plaatsen) gebruik maken van een afstandsbediening met of zonder kabel verbinding met de camera, iso 200, f11 of 16, 1/2 of 1 seconde voor de sluitertijd.
Doe het nog even opnieuw en volg deze werkwijze Leoan!
Voor een eerste inzending merk ik dat je de regel van derden wel in acht genomen hebt door je keuze om de horizon op 1/3 van bovenaf te plaatsen en ook het beginpunt van de grassen ongeveer op 1/3 van de rechterzijde te plaatsen, goed gedaan!
Wat het fotobestand betreft vind ik de kwaliteit ontoereikend en nochtans heb je een goede camera, dit moet beter kunnen ofwel gaat er iets fout bij het verkleinen van de foto?
Wat de scherpte van het beeld betreft is dit ondermaats, misschien moet je om uit de hand te fotograferen kiezen voor een hogere sluitertijd en als er veel wind staat is dit extra belangrijk om bewegingsonscherpte te vermijden. Werk bij landschapsfotografie liefst met een stevig statief!
Ook qua belichting en kleur is deze foto niet echt overtuigend.
In zijn totaliteit is de foto niet interessant genoeg omdat het onderwerp zeer weinig om het lijf heeft, er moet beslist een interessanter stukje natuur te vinden zijn om een betere foto voor te kunnen leggen.
Voor een volgende opdracht graag nog even een landschap.
Voor een laatste opdracht is deze beslist geslaagd, de vorm is mooi en het ritmisch spel eveneens, de plaatsing in het formaat is eveneens aantrekkelijk en past bij het onderwerp, de kleuren passen ook goed bij mekaar, heel goed gedaan!
In de bijgevoegde uitsnede zie je hoe het ook nog anders kan, bij dergelijke thema's heb je de mogelijkheid om je creativiteit de vrije teugels te geven.
Je hebt getoond dat je de basis van de compositieleer voldoende onder de knie hebt en mag verder gaan naar de volgende reeks lessen bij Dushi, proficiat!
Janneke5 - inzending 5 - onderwerp in een landschap
Hallo Janneke5,
Deze foto is qua compositie goed geslaagd, mooi zo!
Het standbeeld van de gitaarspeler is goed geplaatst in het formaat, daarnaast toon je hoe de omgeving eruit ziet, spijtig van de vele storende elementen maar dit heb je ook niet altijd onder controle wanneer de omgeving erg druk is. Misschien had je toch nog een beter standpunt kunnen innemen om een beetje van die balast te kunnen vermijden maar dit is voor mij moeilijk om in te schatten, wel nuttig voor jou om daar in de toekomst rekening mee te houden.
De verdeling aan beide kanten van het standbeeld is goed geproportioneerd met 1/3 en 2/3 en de diagonale lijn die van het ene naar het andere standbeeld loopt geeft aan de foto een zekere dieptewerking waarbij de herhaling van hetzelfde motief de compositie interessanter maakt.
De scherpte op het onderwerp en een gradueel wazig verloop voor de achtergrond was de opdracht!
Door je keuze om flink in te zoomen ben je er in geslaagd om dit effect mooi weer te geven, goed gedaan Janneke5!