De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
09-01-2008
Happyman met beeldje
Met deze onzending ben ik erg blij. Het is een erg
stijlvolle en klasrijke opname van het actuele tijdsthema. Door de
onderbelichting krijg je een stemmingsvol beeld hetgeen de sfeer nog verhoogd.
Het beeldje staat toepasselijk sterk te staan op de linker sterke lijn en de
bovenkant van de wenskaarten vormt een afzakkende lijn ongeveer op de bovenste
sterke lijn.De rechter wenskaart staat
een dialoog te voeren met het beeld. Nogmaals een erg sterke inzending waarvoor
mijn gelukwensen.
Welkom bij de sessie compositie waar je aangespoord en ook
wel geprikkeld wordt om betere en sterkere fotos te maken.
Van opzet is dit een goede uitwerking van de compositie. Het
strand op tweederde, de schuine afsluiting vertrekkend vanuit de hoek en de
jogger op het linker bovenste sterke punt. Prima, hier is over nagedacht en zo willen
we het hebben. Echter, we verlangen wel een scherpere foto en met je klasse
toestel mag dit geen probleem zijn. Ook graag aandacht voor de max. afmetingen
van 800x600 pixels.
Met verwachting kijk ik uit naar je volgende inzending.
Je hebt heel goed begrepen en toepast dat een sterke foto
slechts datgene laat zien wat de aandacht nodig heeft. Het gaat om de
decoratie. Al de rest is ondergeschikt. Met de muur en het pad diagonaal te
leggen krijg je een erg spannende en dynamische uitstraling. Terecht staat de
pot op de linkse sterke lijn en de decoratie met de witte ballen op het
bovenste linkse sterke punt. Goed gezien.
Omdat het een erg strakke foto is wordt nu ook meer op de
details gelet en daar heb je een slordigheidje begaan. Het stukje deurstijl aan
de linker en wat buxus aan de rechterkant trekt wat aandacht weg. Dit is er van
af gesneden in het voorbeeld. Over het afgevallen blaadje op de grond kunnen de
meningen verdeeld zijn. Er zijn pros en contras te bedenken over het al of
niet weglaten van dit blaadje.
Sorry Bertine, meestal tracht ik het positieve uit een foto
te halen en dan opbouwende kritiek te geven. Het is me niet duidelijk waarom je
deze foto ingestuurd hebt en ga er verder geen commentaar op geven. Het is de
bedoeling dat je weloverwogen een foto neemt waarin je het beste van je zelf
legt om op die manier je grenzen te verleggen. Bovendien neemt het eenstuk tijd in beslag van mezelf en dat wil
dan ook beloond zien.
Dus ik verwacht van je de volgende keer een beduidend
sterkere foto.
Een mooi voorbeeld van hoe je met gebruik te maken van de
compositieregels je tot een sterke foto kunt komen.
Het schaap waar het allemaal om gaat ligt rustig op het
rechtse onderste sterke punt heel krachtig te liggen. De rest is in dienste van
het schaap en prima gelukt. De diagonalen van de afscheiding werkt dynamisch
terwijl er best een pluim mag gegeven worden voor de prima belichting wat niet
zo simpel is met het tegenlicht van de staldeur.
Van opbouw en dus ook van compositie is dit een goed
doordachte foto waar je de fontein toepasselijk op de linkse sterke lijn hebt
gelegd. Ook de tegenoverliggende oever ligt keurig op de bovenste sterke lijn.
Hierdoor heb je een erg sterke foto gekregen met de eenden, het water, de
oever, de fontein en de zon.
Over deze zon ben ik minder te spreken omdat deze een
verblindend effect geeft. Denk aan de vuistregel dat je de zon rechtstreeks mag
nemen als je er naar kan kijken zonder met de ogen te knipperen. Je bedoeling
was uiteraard om het lichtspel van de zon in de fontein te laten doorwerken.
Dit had ook gekund met een dusdanige positie in te nemen dat de zon verscholen
zat achter de bomen.
In het voorbeeld heb ik de zon weggemoffeld en bovendien de
oever recht gezet die behoorlijk scheef stond. Dit alles zijn details waar je
in de toekomst meer aandacht aan zult moeten besteden.
Goed werk geleverd Jan. Met de horizon op een derde te
leggen werk je nu met verschillende horizontale lagen. De oever met zijn
begroeiing, de zee, de pier en de lucht die ook nog eens van een erg goede
fotografische kwaliteit is. Dit begint er erg op te lijken en je zit op de
goede weg.
Dit staat me beter aan. Je hebt hier rekening gehouden met
de compositieregels met de treurwilg op de rechtse sterke lijn te zetten
waardoor je direct een genietbare foto krijgt. Er zit nu structuur in het
beeld.
Natuurlijk kan het nog sterker. In je foto ligt het water te
hoog en trekt het haagje op de voorgrond aandacht weg. Daarom is een stuk van
het gazon weggeknipt waardoor we weer een 1/3 en 2/3e verhouding
krijgen. Je zult merken dat de treurwilg veel sterker uit het verhaal komt. Met
opzet is de foto niet recht gezet, het water loopt naar rechts af, om je nu aan
te tonen hoe belangrijk het is om ook te letten op dit soort zaken.
De omstandigheden waren niet te helder, maar ik stuur
deze toch in.
Door die pluimen vind ik dat het wat heeft. Met statief net zolang gewacht,
totdat ergens onzichtbaar, iemand een stuk vuurwerk af zou steken....wel
spannend.
Dat je deze foto genomen hebt bewijst dat je gebeten bent
door de fotografie microbe en is daarvoor alleen al te prijzen. Natuurlijk is
dit fotografisch gezien geen hoogvlieger, dat was ook niet de bedoeling. Het
gaat om de sfeer en dat is voldoende.
Het felle licht combineren met de pluimen is eigenlijk niet
te doen. Je koos voor de pluimen en daardoor wordt het vuurwerk te fel. Had je
andersom gekozen had je de pluimen in profiel onderbelicht gezien hetgeen
waarschijnlijk beter was geweest.
Ook op vlak van compositie was het moeilijk kiezen. Zet je
de pluimen op de rechtse sterke lijn dan had je moeten wachten op die ene
explosie op het linker gedeelte va de foto en zo is het altijd iets...
Voor de volgende inzending verwacht ik een foto van je waar
je al je fotografische inzet in gestoken hebt. Dus neem je tijd maar doe het
goed.
Welkom bij de compositiesessie waar
je hopelijk kunt opsteken hoe je sterkere fotos kunt nemen. Een van de
voorwaarden om te kunnen zien welke progressie je maakt is het maken van
recente fotos waar je de ontvangen adviezen in de praktijk om kunt zetten.
Deze ingestuurde foto is reeds van
geruime tijd geleden genomen en daardoor iets minder waardevol. Het vormt wel
een acceptabel beginpunt voor de besprekingen.
Je hebt een goede keuze gemaakt om
de oever diagonaal te leggen waarmede je een goed evenwicht krijgt tussen het
water en de oever met zijn weelderige beplanting aan diverse kleurige struiken.
Als aandachtstrekker en daarom ook prima op het rechtse onderste sterk punt
gelegd staat een stenen ornament echt sterk te staan. Prima foto.
Je mag een volgende foto insturen
welke max. 140 Kb en 800x600 pixels groot is.
Dit is een voorbeeld van het weglaten om datgene wat
overblijft krachtiger in beeld te tonen. Want in essentie heb je slechts de
meerkoet het water, oever en riet.
De watervogel staat echt sterk te staan op het rechtse
bovenste punt, de rest is water op de voorgrond wat afgezwakt met het riet.
Meer hoeft dit niet te zijn. Proficiat.
Welkom in deze compositiesessie waar het de bedoeling is om
nog betere en sterke fotos te maken door rekening te houden met bepaalde
regels die je hier in zullen helpen.
Deze foto is een goed voorbeeld dat er nog heel wat kan
verbeterd worden. Wat je hier gedaan hebt is alles laten zien en de handel in
het midden gezet.
Twee belangrijke regels zijn, laat zo weinig mogelijk zien.
Dit komt ten goede aan hetgeen je dan wel laat zien. Ook is het best datgene
wat je laat zien op een van de sterke punten of lijnen te leggen. Raadpleeg nog
even het pakket wat je in het begin gekregen hebt en het zal gelijk een stuk
duidelijker worden. Helaas kan ik dit beeld dmv uitsneden niet echt sterker
maken zonder ingrijpende wijzigingen.
Dus, lees nog even de regels en adviezen na, houdt deze in
gedachten en neem een nieuwe foto welke ik dan graag zal behandelen. Ook graag
aandacht voor de max. grootte van 800x600 pixels.
Een heerlijke foto heb je hier ingestuurd! Uiterst sfeervol
beeld van dit eerste winterse landschap. Je compositie steekt heel knap en
zelfs geraffineerd in elkaar. De dijk op de onderste sterke lijn. De schuine
knoestige boom die begint van die lijn en schuin beeldvullend wordt en op die
manier de prachtige blauwe lucht filtert. Ook het berijpte riet aan de
onderzijde werkt erg goed mee om van het geheel een winters plaatje te maken.
Grandioos!
Wat je probeerde te doen is begrijpelijk maar wel uiterst
moeilijk evenwichtig uit te voeren. Je stond voor de opgave om de wieken
volledig in beeld te krijgen en gelijkertijd zoveel mogelijk windmolen
zichtbaar te houden. Je slaagt hier op een fractie na heel goed in al had ik
nog streepje ruimte gelaten onder het platform.
Echter, je moet er van uit gaan dat de windmolen het
hoofdonderwerp is en dient daarom recht te staan. In dit geval staat hij
behoorlijk scheef omdat je waarschijnlijk verkozen hebt om de opstaande wiek
recht te houden. In het voorbeeld is getracht om die scheefstand zo veel
mogelijk te verhelpen. Geheel recht maken ging niet daar anders een stuk molen
uit beeld zou verdwijnen.
Dit is tenminste eentje waar ik achter kan staan en die
zelfs erg goed is. Ik hoop dat dit komt door naar de dagelijkse fotos te
kijken waar je enorm veel van kunt opsteken.
Het einde van de mistige laan is keurig op het rechtse
onderste sterk punt gelegd vanwaar de grijze nevel zich begint uit te breiden
tegen de blauwe lucht. Prachtig.
Mag ik je er aan herinneren dat het de bedoeling is om
slechts één foto in te sturen en vervolgens te wachten op de bespreking om dan
er weer eentje nemen. Bij wijze van uitzondering heb ik je drie inzendingen
behandeld omdat er een spectaculaire verbetering waar te nemen is.
Je mag dus een volgende foto, die je nog moet maken,
insturen.
Je laat hier een mooie besneeuwd berglandschap zien bij
tegenlicht. Meestel leg je het aandachtsonderwerp op het bovenste rechtse sterk
punt. In dit geval is dit de zon en dat kan de bedoeling niet zijn. Behalve dat
de zon schadelijk voor je CCD kan zijn, werkt het erg verblindenden dus storend. Een tip, je mag tegen de zon
in trekken als je met het blote oog naar kan kijken zonder te knipperen. In
alle andere gevallen dus niet doen en zorg dat de zon buiten beeld is of
verscholen achter een boom, rots of iets dergelijks.
De bedoeling was goed om deze boom in beeld te brengen.
Helaas laat de uitvoering veel te wensen over. De foto komt slordig over, mist
scherpte en contrast. Ook is het stukje linkse boom er teveel aan.
In het voorbeeld is er getracht om een min of meer betere
foto van te maken door vooral links een stuk af te knippen met de bedoeling om
de boom te isoleren, maar het blijft behelpen.
Over het algemeen ben ik geen voorstander van flitsfotos omdat
die te dikwijls de sfeer kapot maakt door het felle licht. Enkel bij doelbewust
gebruik van de flits dmv indirect richten ofwel door de lichtsterkte aan te
passen krijg je pracht resultaten. In dit geval is het resultaat meer dan
behoorlijk en komt de gelaatskleur natuurlijk over.
In feite hoort deze foto thuis in de sessie
portretfotografie, maar ook daar heb je te maken compositieregels.Het was beter geweest als je de camera iets
had laten zakken om de lege ruimte boven de hoofden kleiner te maken en om de
handen van de linkse mevrouw zichtbaar te maken. Dan was het lichte raampje in
het midden minder prominent aanwezig geweest. In het voorbeeld zijn er
kunstmatig gordijnen voor getrokken zodat de aandacht enkel naar de drie
personen gaat. Het was ook beter geweest als er geen linkse raam zichtbaar was.
Het trekt onnodig aandacht weg.
Het moeilijke bij zonsondergangen is het licht en donker
trachten te verzoenen. Dit is eigenlijk niet om te doen. Ofwel kies je voor de
mooie dieprode lucht met het gevolg dat het landschap zwaar onderbelicht is
ofwel kies je voor het landschap met een fletse lucht als gevolg. Meestal wordt
de horizon op een streepje van onder gelegd dan wel bijna boven tegen de rand.
In deze foto heb je beiden willen meegeven met een weliswaar gefilterde zon
achter de bomen, maar het blijft een moeilijke klus.
In het voorbeeld is er gekozen voor het landschap waar de
zon rood ondergaat, dus een stukje lucht afgesneden zodat de zon op het linkse
bovenste sterk punt komt. Tevens is er licht toegevoegd om het te donkere
landschap wat op te lichten.
Vanmorgen de kou de baas geweest, en
op stap gegaan.
Ik wou richting de molens van
Kinderdijk. Maar moet eerlijk toegeven dat ik op de fiets ben gaan zitten van
wat is een mooi compositieplaatje die ik kan maken voor Den Gerard.
Onderweg naar de molens kwam ik deze
hooikar tegen......
hihi........in de remmen.......
camera pakken........
Ook hier Ina sorry voor het lange wachten. Je hebt overschot
van gelijk gehad te stoppen om dit plaatje te maken. Je hebt er een juweeltje
van gemaakt dat niet enkel op het vlak van compositie dik in orde is maar ook
bijzonder sfeervol is met de mist.
Met de hooikar op het links onderste sterk punt te zetten
heb je een gouden greep gedaan terwijl de boerderij met de berijpte bomen een
gedroomde achtergrond vormen. Gefeliciteerd.