De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
14-01-2008
Happyman met boten.
Je begint de compositie alsmaar beter onder de knie te
hebben. Dat bewijst deze foto waar je de stuurhutten op de diagonale lijn
gelegd hebt. Door de eerste complete boot op het rechtse sterke punt te leggen
gaat de versterkte aandacht daar naar toe. De bewolkte lucht vormt samen met de
boten een festival van wit en grijs tinten. Erg sterk ondanks het wel erge
drukke scenario.
Het thema is goed uitgewerkt om vooreerst voor het
portretformaat te kiezen en vervolgens met de toren op de rechtse sterke lijn
te leggen. Nu wordt de toren nog sterker geaccentueerd.
Persoonlijk zou ik die enkele takjesrechts boven weggecloond
hebben omdat het meer stoort dan diepte geeft. Ook aandacht voor de rechtheid
van de toren die iets naar links afhelt. Maar al bij al een erg sterke foto.
Je mag een volgende foto insturen en maak er svp een erg
sterke van om me te overtuigen.
Ook welkom in de compositiesessie waarin je zult leren hoe
je van goede fotos nog sterkere kunt maken door het toepassen van bepaalde
compositieregels.
Je hebt er goed aan gedaan om te beginnen met een eenvoudig
gegeven uit te werken. Het einde van de weide ligt goed op de onderste sterke
lijn terwijl de populieren mooi de lucht filteren. De knotwilgen vormen dan
weer een stukje schuine lijn in de buurt van de rechtse sterke lijn en zijn
door hun donkere kleur een markant gegeven in het landschap.
Welkom in de compositiesessie waarin je zult leren hoe je
van goede fotos nog sterkere kunt maken door het toepassen van bepaalde
compositieregels.
Je hebt reeds heel goed rekening met deze regels gehouden
door de bosrand op de onderste sterke lijn te leggen. Het brugje ligt precies
goed terwijl de linkse boom voor meer diepte zorgt. Gefeliciteerd, je hebt het
reeds goed te pakken.
Natuurlijk kun je steeds verbeteren. Je foto staat iets
scheef en tracht wat aan de scherpte te sleutelen.
Je mag een volgende foto insturen die je vanaf nu mag maken
waarin je rekening houdt met de gegeven adviezen.
Een mooi plaatje met de diverse
herfstkleuren. De lucht begint keurig vanaf de bovenste sterke lijn. Wat ik wel
een beetje mis is een echt aandachtspunt in deze foto of het zou het stukje weg
moeten zijn op het linkse bovenste sterke punt. In wezen hoeft een foto niet
meer weer te geven.
Ik zit wel tegen die horizontale
blokken (artefacten) aan te kijken in de lucht welke waarschijnlijk veroorzaakt
zijn door een sterke vergroting.
Dit is een perfect plaatje en waaraan ik eigenlijk niets aan
toe te voegen heb. Kan enkel beschrijven waarom het goed is. De klokkentoren op
de linkse sterke lijn en het kerkdak ongeveer op de onderste sterke lijn om een
gedroomde achtergrond te hebben met die fijne blauwe lucht. De bomen,
lantaarnpaal en het bankje geven een goede ritme aan het geheel. Proficiat.
Toch één vraagje. Waarom is er geflitst?
Je hebt me ruim overtuigd van je capaciteiten en bent dus
met lof geslaagd. Je volgende sessie is ritme en structuur welke door Vonny
gegeven wordt. Doch gezien zijn revalidatie kun je het best wachten op zijn
seintje.
Deze inzending is beduidend minder sterk dan je vorige
inzending alhoewel in grote lijnen de compositie regels gerespecteerd zijn.
Alleen, de betovering ontbreekt volledig.
Hoe komt dit? Om te beginnen heb je gewerkt met een erg laag
f getal en scherp gesteld op de voorgrond. Door de geringe dieptescherpte krijg
je nu een groot gedeelte van de foto een onscherp beeld hetgeen onaangenaam
overkomt. Vervolgens is door het harde en felle licht de foto overbelicht. Het
aandeel lucht wat toch ongeveer de helft van de foto uitmaakt domineert alles.
Bij de opname kun je twee dingen doen. Ofwel onderbelichten of een dermate
beeldvulling kiezen dat de lucht grotendeels wegvalt.
In het voorbeeld is de lucht blauw gemaakt om het verschil
aan te tonen.
Je mag een volgende foto gaan maken en insturen. Let er wel
op dat de foto maar max. 140 Kb en 800x600 pixels mag zijn. Je foto was 510x383
pixels wat dan ook weer te weinig laat zien.
Een mooi huiselijk tafereeltje waar de jongen
muziekonderricht krijgt. Door de diagonale plaatsing van de twee hoofden krijg
je een sterke interactie tussen beiden. Ook een goede lichtbeheersing wat niet
zo simpel was met het lichte raam op de achtergrond.
De enige opmerking is de kerstman die uit het hoofd van de
jongen schijnt te groeien. Dit is een item die bij portretfotografie heel erg
belangrijk is om dit soort van storende voorwerpen te vermijden.
Je mag een volgende inzending doen met liefst geen portret
onderwerp vermits daar nog een separate sessie over gegeven wordt.
Welkom bij de compositiesessie. Je eerste inzending is al
meteen een voltreffer. De winterse sfeer en dus de koude straalt er zo van af.
De wit berijpte bomen laten nog net voldoende ruimte over om de staalblauwe
lucht tot haar recht te laten komen. Ook de takken in de linker bovenhoek geven
extra diepte aan de foto.
Je mag een volgende foto insturen waar je wel dient te
letten op de max 140 Kb en 800x600 pixels groot. Dit kun je oa met BD Sizer
doen.
Nog een typisch Hollands landschap met water, een windmolen,
een ophaalbrug en de wolkjeslucht. Met de horizon op de onderste sterke lijn te
leggen krijgt de lucht de hoofdrol die ook nog eens in het water gereflecteerd
wordt. Dit kan moeilijk beter waarvoor mijn gelukwensen.
Met verwachting kijk ik uit naar je volgende inzending.
Een echte Hollandse foto met water, een bootje, een
windmolen en een prachtige blauwe lucht met de schapenwolkjes. Dit alles
verwerkt in een goede compositie met als resultaat een erg sterke en gezellige
foto. Dit is een proficiat waard. Als beloning zou je de volgende keer eens een
trip met de boot moeten maken. Mijn beloning is je door te sturen naar de
volgende groep ritme en structuur welke gegeven wordt door Vonny. Wacht wel op
zijn teken aangezien hij nu nog herstellende is van een zware operatie. Alvast
nog veel genoegen toegewenst met je hobby.
Dit mag je een voltreffer noemen. In de compositie wordt het
vormen van driehoeken sterk aanbevolen. Dit is een voorbeeld daarvan. De
paaltjes vormen een sterkeen
contrastrijke combinatie met de bleke zee. De kade met zijn cirkelvormige
bestrating is nog zo een driehoek. De horizon met de contouren van de industrie
ligt op de bovenste sterke lijn. Zelfs het zeilbootje is aanwezig. Prima. Het
enige minpuntje is het stukje boot aan de rechterzijde, maar beschouw dit
eerder als iets van enkele cijfers na de komma.
Met deze onzending ben ik erg blij. Het is een erg
stijlvolle en klasrijke opname van het actuele tijdsthema. Door de
onderbelichting krijg je een stemmingsvol beeld hetgeen de sfeer nog verhoogd.
Het beeldje staat toepasselijk sterk te staan op de linker sterke lijn en de
bovenkant van de wenskaarten vormt een afzakkende lijn ongeveer op de bovenste
sterke lijn.De rechter wenskaart staat
een dialoog te voeren met het beeld. Nogmaals een erg sterke inzending waarvoor
mijn gelukwensen.
Welkom bij de sessie compositie waar je aangespoord en ook
wel geprikkeld wordt om betere en sterkere fotos te maken.
Van opzet is dit een goede uitwerking van de compositie. Het
strand op tweederde, de schuine afsluiting vertrekkend vanuit de hoek en de
jogger op het linker bovenste sterke punt. Prima, hier is over nagedacht en zo willen
we het hebben. Echter, we verlangen wel een scherpere foto en met je klasse
toestel mag dit geen probleem zijn. Ook graag aandacht voor de max. afmetingen
van 800x600 pixels.
Met verwachting kijk ik uit naar je volgende inzending.
Je hebt heel goed begrepen en toepast dat een sterke foto
slechts datgene laat zien wat de aandacht nodig heeft. Het gaat om de
decoratie. Al de rest is ondergeschikt. Met de muur en het pad diagonaal te
leggen krijg je een erg spannende en dynamische uitstraling. Terecht staat de
pot op de linkse sterke lijn en de decoratie met de witte ballen op het
bovenste linkse sterke punt. Goed gezien.
Omdat het een erg strakke foto is wordt nu ook meer op de
details gelet en daar heb je een slordigheidje begaan. Het stukje deurstijl aan
de linker en wat buxus aan de rechterkant trekt wat aandacht weg. Dit is er van
af gesneden in het voorbeeld. Over het afgevallen blaadje op de grond kunnen de
meningen verdeeld zijn. Er zijn pros en contras te bedenken over het al of
niet weglaten van dit blaadje.
Sorry Bertine, meestal tracht ik het positieve uit een foto
te halen en dan opbouwende kritiek te geven. Het is me niet duidelijk waarom je
deze foto ingestuurd hebt en ga er verder geen commentaar op geven. Het is de
bedoeling dat je weloverwogen een foto neemt waarin je het beste van je zelf
legt om op die manier je grenzen te verleggen. Bovendien neemt het eenstuk tijd in beslag van mezelf en dat wil
dan ook beloond zien.
Dus ik verwacht van je de volgende keer een beduidend
sterkere foto.
Een mooi voorbeeld van hoe je met gebruik te maken van de
compositieregels je tot een sterke foto kunt komen.
Het schaap waar het allemaal om gaat ligt rustig op het
rechtse onderste sterke punt heel krachtig te liggen. De rest is in dienste van
het schaap en prima gelukt. De diagonalen van de afscheiding werkt dynamisch
terwijl er best een pluim mag gegeven worden voor de prima belichting wat niet
zo simpel is met het tegenlicht van de staldeur.
Van opbouw en dus ook van compositie is dit een goed
doordachte foto waar je de fontein toepasselijk op de linkse sterke lijn hebt
gelegd. Ook de tegenoverliggende oever ligt keurig op de bovenste sterke lijn.
Hierdoor heb je een erg sterke foto gekregen met de eenden, het water, de
oever, de fontein en de zon.
Over deze zon ben ik minder te spreken omdat deze een
verblindend effect geeft. Denk aan de vuistregel dat je de zon rechtstreeks mag
nemen als je er naar kan kijken zonder met de ogen te knipperen. Je bedoeling
was uiteraard om het lichtspel van de zon in de fontein te laten doorwerken.
Dit had ook gekund met een dusdanige positie in te nemen dat de zon verscholen
zat achter de bomen.
In het voorbeeld heb ik de zon weggemoffeld en bovendien de
oever recht gezet die behoorlijk scheef stond. Dit alles zijn details waar je
in de toekomst meer aandacht aan zult moeten besteden.
Goed werk geleverd Jan. Met de horizon op een derde te
leggen werk je nu met verschillende horizontale lagen. De oever met zijn
begroeiing, de zee, de pier en de lucht die ook nog eens van een erg goede
fotografische kwaliteit is. Dit begint er erg op te lijken en je zit op de
goede weg.
Dit staat me beter aan. Je hebt hier rekening gehouden met
de compositieregels met de treurwilg op de rechtse sterke lijn te zetten
waardoor je direct een genietbare foto krijgt. Er zit nu structuur in het
beeld.
Natuurlijk kan het nog sterker. In je foto ligt het water te
hoog en trekt het haagje op de voorgrond aandacht weg. Daarom is een stuk van
het gazon weggeknipt waardoor we weer een 1/3 en 2/3e verhouding
krijgen. Je zult merken dat de treurwilg veel sterker uit het verhaal komt. Met
opzet is de foto niet recht gezet, het water loopt naar rechts af, om je nu aan
te tonen hoe belangrijk het is om ook te letten op dit soort zaken.