Zoeken in blog

Wat uitleg:

De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.

Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag.
De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd.
*
Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep.
Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen.
*
Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie 
Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is.
Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden.
De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar).
Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer.
*


Veel fotoplezier toegewenst door het team!

Inhoud blog
  • Betere compositie t.a.v Chris
  • Betere compositie t.a.v Jackie
  • Betere compositie t.a.v. Chris
  • Betere compositie t.a.v. Ditje
  • Betere compositie t.a.v. Zonnetje2
  • Ditje - 4e inzending
  • Zonnetje2 - 6e inzending
  • Zonnetje2 - 5e inzending
  • Ditje - Opdracht 2
  • Ditje - Opdracht 1
  • Ditje - spontane inzending
  • Thouzowi - 2e opdracht
  • MarcoC - 2e inzending
  • Zonnetje2 - 4e inzending
  • Flora68 - 6e inzending
  • MarcoC - 1e inzending
  • Zonnetje2 - 3e inzending
  • Thouzowi - Eerste opdracht
  • Thouzowi - spontane inzending
  • Flora68 - 5e inzending
  • Zonnetje2 - 2e inzending
  • Etienne52 - Vrije inzending
  • Zonnetje2 - 1e inzending
  • Ild - 1e inzending
  • Judith13 - 2e inzending
  • Flora68 - 4e inzending
  • Flora68 - 3e inzending
  • Judith13 - 1e inzending
  • Flora68 - 2e inzending
  • Flora68 - 1e inzending
  • Bianca2 - Inzending 3
  • Beginnen met foto's inzenden voor bespreking compositie
  • Bianca-macro.
  • Bianca2-onderwerp in een landschap.
  • leopoldus - landschap
  • Bianca2 - landschap
  • Judith13 - Landschap.
  • Myriam VH - Onderwerp in een dorps of stadszicht.
  • underdog - modern gebouw.
  • underdog - onderwerp in een stadszicht.
  • underdog - close-up.
  • Achilles - Landschap.
  • underdog - detail in een landschap.
  • underdog - landschap 2
  • underdog - landschap.
  • MyriamVH - Macro of close-up.
  • MyriamVH - Onderwerp in een landschap.
  • MyriamVH - Landschap.
  • NEF - Detail van een modern geouw.
  • Rikkie - Onderwerp in een landschap.
  • myo - landschap
  • NEF - Onderwerp in een stadszicht.
  • rikkie - landschap.
  • Carmen2 - Detail van een modern gebouw.
  • Carmen2 - onderwerp in een stadszicht 2de inzending.
  • Carmen2 - Onderwerp in een dorps- of stadszicht.
  • Carmen2 - macro.
  • Carmen2 - Onderwerp in een landschap.
  • Carmen2 - Landschap
  • Caske - Landschap.
  • fransgys - Close-op-2
  • Rikkie03 - close-up.
  • caske - onderwerp in een landschap.
  • Rikkie - Onderwerp in een landschap.
  • Rikkie3 - Landschap.
  • Janis19 - Landschap.
  • Dolcevita - Landschap.
  • Nef - Close-up.
  • Mic - Landschap.
  • Pallieter-Landschap.
  • NEF - Onderwerp in een landschap.
  • NEF - Landschap.
  • Tony-Co Close-up.
  • Beertje2 - Macro of close-up.
  • Baukje2 - Onderwerp in een stadszicht.
  • Ladybug - Onderwerp in een landschap.
  • T.a.v. Baukje2 voor de les Betere COmpositie.
  • Tony-Co - onderwerp in een landschap.
  • Baukje2 - close-up 2de inzending.
  • Tony-co - Eerste inzending-landschap.
  • Beertje1 - onderwerp in een stadszicht.
  • Baukje2 - macro os close-up.
  • Baukje2 - onderwerp in een landschap
  • Baukje2 - landschap
  • Beertje-Onderwerp in een landschap - 3de inzending.
  • beertje - onderwerp in een landschap-2de inzending.
  • Oli- - Landschap.
  • beertje_1 onderwerp in een landschap.
  • beertje - landschap 2de inzending.
  • beertje - Landschap
  • Keiki - Detail van een modern gebouw.
  • Wandelaarster - Detail van een modern gebouw.
  • Pitter - Detail van een modern gebouw.
  • Wandelaarster - onderwerp in een stadszicht.
  • Pitter - Onderwerp in een stadszicht.
  • Keiki-Onderwerp in een stad-2de inzending.
  • DirkPH - onderwerp in een stadszicht.
  • Pitter - close-up.
  • Wandelarster - macro.
  • Wwandelaarster - Close-up.
    Foto
    De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in.
    Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je:
    Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan.
    Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
    Betere compositie
    Hoe maak ik boeiende foto's?
    17-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jacques met park
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hierbij laat je me zien dat je gewerkt hebt aan de compositie. De begroeide “Atlas” staat op een sterk punt in de foto.

    Echt niet gemakkelijk en dan ook niet echt geslaagd is de belichting (door de heldere achtergrond) Dit komt dan ook storend over. Dichter bij je onderwerp gaan (minder inzoomen) ware hier misschien beter geweest.

    In je exifs zie ik ook dat de sluitersnelheid slecht 1/30 was  (heb je een statief gebruikt???).

    Je kan er van uitgaan dat 1/60 de max snelheid is om uit de hand te fotograferen. Bij de ene persoon ligt dat hoger, bij de andere lager. Maar hier zie je duidelijk dat er onscherpte is.

    Je kon natuurlijk dan je ISO waarden naar boven getrokken hebben om zo je sluitersnelheeidd eveneens te verhogen. (wel kans op ruis).

    Oefen eens op je scherpstelling (hou voor het ogenblik geen rekening met dieptescherpte, dat komt later vanzelf) want daar is volgens mij nog werk aan de winkel.

    Groeten

    perman

    17-03-2008 om 10:31 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mariejeanne met draadspanner
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een detail van een weideafsluiting die mooi scherp in beeld is gebracht. Goede dieptescherpte, een wazige achtergrond. Goede diagonaal in het beeld.

    Misschien even meer naar links met de camera, zodat de knoop (ijzerdraad) meer in beeld kwam dan nu juist aan de zijkant afgesneden. Je draadspanner kwam dan een ietsje meer naar rechts, meer op het rechtse sterk punt.

    Geef me er nog zo één en dan kan jij ook doorschuiven naar de volgende lessenreeks.

     

    Groeten

     

    perman

    17-03-2008 om 10:07 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bertine met hoeve
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een mooie foto, De hoeve mooi gepositioneerd in het landschap. Goed zo.

     

    De plaatselijke omstandigheden ken ik daar niet daarom veronderstellen…

     

    Als je kon even verder opschuiven naar links zodat de weideafsluiting dichter bij jou kwam te liggen en een grotere diagonaal zou vormen die vertrok vanuit de linkse onderhoek.

    Daardoor kreeg je ook meer zicht op het rechtse panorama.

     

    Een verdienstelijke inzending waarbij je goed laat zien dat je de sterke punten op een foto weet liggen en ze ook gebruikt. Van mij mag je doorschuiven naar een andere bank en een andere leraar (drie smakkerds erbij).  Ritme en structuur (bij Vonny) is je volgende uitdaging.

    Succes

     

    perman

    17-03-2008 om 09:49 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    14-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kility met standbeelden

    Met deze inzending doe je me een groot plezier. Je laat me zien dat je “gekeken” hebt. Je hebt gezocht naar een standpunt, rekening gehouden met compositie (sterke punten).  Je hebt gezien dat je, door een bepaald camerastandpunt in te nemen,  je ineens twee beelden op hun eigen sterk punt kon zetten. Jij hebt werkelijk geoefend naar mijn vraag. Mooi zo.

    Gedaan met bloemetjes gooien, nu beginnen  we aan de afbraak…..(ook leerrijk hoor)

    Je foto staat scheef. Bazeer je op de sokkel van het eerste beeld. De vertikale van deze sokkel moet ook vertikaal staan. Over de sokkel zelf, ofwel zet je hem niet op de foto, ofwel wel. Maar nooit met stukken en brokken.

    De achtergrond komt wel storend over door zijn bleekheid (helderheid) tussen de bomen door (ook nog dat storend gebouw) zodat je misschien beter was  één beeld op de foto te plaatsen in bijvoorbeeld portretformaat.  Denk maar, hoe groter het onderwerp op de foto staat, hoe kleiner (minder) de storende elementen erachter zullen zijn, zeker door een goed camerastandpunt. Wel steeds rekening houdend met de compositieregels.

    Je hebt je ook laten in de maling nemen (eigenlijk je camera) door patroon als type lichtmeting in te stellen. Je fotografeert in tegenlicht, de voorkant van je beeld, dus de voor jou jou zichtbare zijde ligt in de schaduw, het toestel meet door de patroonsmeting de hoeveelheid licht over je foto, deze denkt “oei veel licht, diafragma dichtknijpen of snelheid naar boven”, met als resultaat een iet of wat onderbelicht beeld. In deze omstandigheid was je beter af geweest met spotmeting (lichtmeting op een welbepaald punt). Kijk hierover maar eens in de handleiding van je toestel.

    In elk geval een verdienstelijke poging. Doe zo verder.

     

    perman





    14-03-2008 om 15:26 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    13-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.shiraske met kerktoren

    Eerst en vooral zou ik je willen vragen wanneer je foto’s instuurt, dat ze volgens het juiste formaat ingestuurd worden (langste zijde 800pxl). Op die manier kunnen we ook iets meer te weten komen over scherpte en dergelijke. Graag ook je exif-gegevens in de foto laten staan of ze tenminste meesturen met je mail, zoals daar zijn type toestel, diafragma, sluitersnelheid enz. enz..

    Over je foto. Hij staat scheef. Je kerktoren helt naar links. Dus rechtzetten is de boodschap.

    Echt scherp komt hij ook niet over. Gebruik je een beeldverwerkingsprogramma?? Zo ja welk?? De kerktoren staat wel op een sterke lijn in je foto.

    Wat wou je ons hier laten zien? Dat het kwart voor tien was?

    Een echt onderwerp dat kan bekoren zie ik niet echt in deze foto.

    Voor je volgende oefening, mag je van mij op stap gaan. Je fotografeert een onderwerp, mooi scherp en plaatst dit op een sterk punt of sterke lijn in je foto.

    Nu niet wanhopen, ondanks deze weinig lovende kritieken, samen staan we klaar om de compositiestrijd aan te gaan.

    Groeten

    perman



    13-03-2008 om 17:33 geschreven door Henlo


    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.jacques met kasteel

    Je begint aardig in de buurt te komen van de techniek, sterke punten en sterke lijnen.

    Als je kijkt in je foto zie je uw aandachtstrekkers. De urne (ornament), het kasteel, de lucht, en gras.

    Het ornament steekt uit in de lucht, maar kan de aandacht niet vasthouden omdat daaronder (in de donkere tinten) het gras de aandacht vraagt.

    Je hebt geprobeerd om het ganse ornament op het bovenste sterk punt te krijgen, maar daarvoor is dat te groot. Je duwt dan ook de bezienswaardigheden in de ganse foto naar boven.

    In de tweede foto zie je het verschil wanneer je een uitsnede maakt met minder gras onderaan. Zo komt je urne op de linkse vertikale sterke lijn, en de villa ( ingang kasteel) op een sterk punt in de onderste horizontale sterke lijn.

    Nog van dat in je volgende inzending en wees maar zeker, je bent op de goeie weg. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

     

    Groeten

    perman





    13-03-2008 om 16:55 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pire album met olifant

    Met deze prent laat je me zien dat je goed begrijpt wat de sterke punten zijn in de foto (hetgeen ik je trouwens ook gevraagd had).  Dus op dat punt een geslaagde test.

    Wel heb ik een beetje twijfels over de scherpstelling en de kleuren in deze foto. Met welk programma (photoshop?) werk je en in welke kleurruimte? Ik denk dat je daar ergens verkeerd zit.

    Over je exifs maak ik me ook wel zorgen.  Diafragma 13?? Sluitersnelheid 1/180?? ISO 400??

    Om een kleine dieptescherpte te krijgen (dus een wazige achtergrond) moet je uw diafragmagetal klein maken (dus een grote diafragmaopening) dit brengt automatisch met zich mee dat de sluitersnelheid omhoog kan.  Dus kon je ook je ISO waarden naar beneden brengen met minder ruis tot gevolg.

    Verder over je foto..

    Men zegt altijd dat je van een mug geen olifant mag maken, maar het omgekeerde is ook waar. En dat doe jij hier wel eigenlijk.

    Het onderwerp in je foto moet dan ook het onderwerp zijn. (zogezegd bladvullend en men verkrijgt er minder storende achtergrond mee).  Ga dichter naar je onderwerp toe, laat de mastodont (welke het kunstwerk wel degelijk is) nog groter lijken dan hij al is door door de knieen te gaan.

    Verder oefenen (ook spelen met je diafragma enz.) goed opletten op je scherpstelling en breng me volgende keer een foto met alle ingrediënten in verband met compositie.

     

    perman





    13-03-2008 om 12:01 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.j@s met bootje in kanaalkom Hasselt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wat compositie betreft staat je bootje op de onderste sterke lijn. Dus dat zit snor. Een aandachtstrekker (die mocht weggemoffeld worden) is het bord aan de overkant van het water. De weespiegeling van de lucht (licht) in het water op de onderkant van de brug heeft een meerwaarde.

    Toch voldoet deze inzending me niet echt. De bedoeling van mijn vraag “neem een foto van een onderwerp welke je plaatst op een sterk punt in je foto”, is om na te gaan of je de techniek van scherpstellen en daarna compositie aanpassen onder de knie hebt.

    Graag had ik voor je volgende inzending zulk een foto.

     

    Groeten

    perman

    13-03-2008 om 11:18 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.michke61 met bergzicht

    De bedoeling van deze lessenreeks “compositie” is, van je bij te brengen hoe men een foto samenstelt en waar je onderwerp moet geplaatst worden in je foto.

    Deze natuurfoto die je inzend heeft de bedoeling de prachtige natuur van het berglandschap met zijn sneeuw te laten bewonderen.

    Een echt onderwerp (als uitschieter en aandachtstrekker) zit er niet in. Je bergtoppen staan zowat in het midden van de foto. De helblauwe lucht is hier een klein beetje teveel in de foto. Je had meer (met je camera) naar onder moeten richten (bergtoppen kwamen dan op de bovenste sterke lijn van de foto te liggen en je had minder lucht).

    Tevens heb je hier duidelijk te maken met een grote moeilijkheid, de helblauwe lucht weerkaatst in het wit van de sneeuw, zodat je over je ganse foto een blauwzweem krijgt.

    Je kan dit in photoshop heel gemakkelijk aanpassen.

    Voor je volgende inzending zou ik graag een foto hebben met een duidelijk onderwerp welke je scherp op een sterk punt in je foto zet.

     

    Groeten

     

    perman





    13-03-2008 om 10:51 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dries met zonsondergang Temse
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Je brengt ons hier een prachtfoto. Goed opgebouwd, prachtig avondlicht. Een klein minpuntje misschien, er geen detail meer te zien is in de donkere gedeelten. Met je andere foto’s in gedachten (gewone inzendingen en lessen) denk ik dat je klaar bent over te stappen naar de volgende lessenreeks, diepte, bij Tobias. In elk geval proficiat.

    Groeten

    perman

    13-03-2008 om 10:17 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    06-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bertine met kapelletje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hallo Bertine,

     

    Voor mij is dit qua compositie een heel goeie foto. We komen de foto binnen via het wegeltje richting bedehuis. Het kapelletje staat waar het moet staan, geflankeerd door de hoge populieren. Terwijl we verder de weg bewandelen kunnen we het panoramisch uitzicht bewonderen (tevens op een sterke lijn). Alhoewel je heel veel lucht hebt is hij er, mijn inziens, niet teveel aan dank zij het beetje witte bewolking erin.

    Een erg mooie foto, die naar bevestiging vraagt. Dus volgende keer nog zo een en dan ben je van mij verlost en mag je uitzien naar “een bank vooruit en een kus van de …(vul zelf maar in)”.

     

    Groeten

    perman

    06-03-2008 om 14:11 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.J@cques met kasteel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hallo J@cques,

     

    We gaan je even proberen wegwijs te maken op gebied van compositie.

    Een foto wordt opgebouwd door een onderwerp en zijn achtergrond. Het voornaamste gedeelte is “het onderwerp”. Dat proberen we zo dominant mogelijk naar voor te laten komen door het op een sterk punt te zetten (sterke punten zijn de snijpunten die je krijgt wanneer je uw foto zowel horizontaal als vertikaal in drie gelijke delen verdeeld, we noemen dat de regel van de gulden snede). De achtergrond proberen we door middel van scherptediepte waziger te maken (later hierover meer).

    Over jouw inzending nu.

    Wat is hier het onderwerp, je hoofdpunt in de foto?

    Wou je het ornament, juist achter de vijver, als onderwerp nemen? Dan moet dat op een sterk punt gezet worden (staat nu zowat centraal in beeld, wel al op een sterke lijn) en moet de achtergrond vervaagd worden, want nu trekt die de aandacht weg van je onderwerp.

    Je achtergrond is ,indien je die in beeld wou brengen, zowel links als recht afgesneden. Dus zou je achteruit moeten zodat het gebouw (kasteel?) er volledig op kon.

    De overhangende tak is wel goed om dieptewerking te krijgen in het geheel (later meer in de lessen diepte bij Tobias).

    Graag voor je volgende foto in deze lessenreeks, een rustig niet te ver van je afgelegen onderwerp, welke je op een sterk punt in de foto plaatst. Voordat je toestel “klik” zegt, loop eens rond je onderwerp (meer dan eenmaal zelfs), bekijk het vanuit alle ooghoeken en standpunten, kijk naar de storende elementen (uit welke hoek zijn die niet zichtbaar). Een goed standpunt gevonden?...Scherp stellen op je onderwerp, afdrukknopje half ingedrukt houden…compositie samenstellen en “klik”.

    Veel succes.

    perman

    06-03-2008 om 09:47 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    05-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. J@s met carnaval in Hasselt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hallo J@s,

     

    Je hebt het jezelf niet gemakkelijk gemaakt hoor.  Op een evenement als dit (carnaval) is je onderwerp steeds in beweging en dit vergt specifieke technieken (we gaan niet lopen alvorens we kunnen stappen dus wachten we hiermee nog).

    De fotograaf moet hier aan de zijkant blijven en kan daardoor geen goed standpunt  innemen en dus ook de compositie moeilijk goed maken. Steeds (of bijna altijd) krijg je een rommelige achtergrond, mensen, huizen, voertuigen…

    Wat kon je nu in dit specifieke geval gedaan hebben om een betere opname te verkrijgen….

    Normaal gezien neem je een foto van een persoon steeds op gelijke ooghoogte. Bij een kind moet je door de knieen gaan, of de kleine gaat nog kleiner tonen.

    Deze persoon maakt, door gebruik van zijn stelten, zich groter. Dit moest je nog meer accentueren door door je knieen te gaan. Hem fotograferen vanuit de diepte zodat hij nog  reusachtiger zou lijken. Het voordeel hierbij zou ook geweest zijn dat je de toeschouwers aan de andere kant van de straat niet meer zou zien maar wel de lucht (misschien) als achtergrond kreeg.

     

    J@s voor volgende keer, neem je een foto van een welbepaald (rustig) onderwerp en plaats dit op een sterk punt in je foto.

     

    Groeten

    perman

    05-03-2008 om 22:02 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    04-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dries zandsculptuur
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hallo Dries,

     

    We kunnen praten, discuteren, muggenziften en zeveren……. De zandbank op de juiste plaats, het achtergebleven strandwater op een misschien mindere diagonaal, scherpte mocht misschien meer vooraan op de zandsculptuur gelegen hebben…..

    Ik blijf en ben (soms) serieus. Een prachtige foto. Wat niet wil zeggen dat er niks kan aan verbeterd worden.

    Sommige dingen heb je niet in de hand. Zo kan je twee maand op voorhand gaan vragen dat dit of dat stuk strand vrij blijft van toeristen (onwaarschijnlijk en ’t zal niet lukken ook). Waarom de  linkse figuur in de foto me geneert terwijl als we de wielsporen volgen, toekomen op dat rechtse sterk punt en twee mensenschimmen tegenkomen  (veel kleiner dan die linkse) die  me niet ergeren. Gewoon, de donkere silhouet, tegenover de bleke lucht is een aandachtstrekker die daar niks staat te doen. Oplossing? Wegclonen.

    Denk nu niet dat cloonen of wegcloonen manipuleren van foto’s is, vroeger in onze doka deden we dit ook al. Al was het met veel primitiever gereedschap (zelf uitgesneden roosters) dan met photoshop.

    Kortom,  je levert hier een kei van een foto af.

     

    Volgende keer nog zo eentje, maar in een ander genre.

     

     

    Groetjes

     

    perman

    04-03-2008 om 22:23 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bazielke met zicht op de Dijle
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Bazielke, wat wou je ons eigenlijk laten zien met deze foto?

     

    Een mooi stukje Dijle? Een bouwwerf met silo? Een fabriekspand(?) met terrassen? Een witte achtergevel?

    Zo ja, dan hebben we ze allemaal en veel is op fotografisch gebied teveel.

    Zo neen, dan mis ik echt een onderwerp in je foto.

     

    De bedoeling van de lessen compositie is dat je leert je onderwerp op een sterk punt en/of eventueel op een sterke lijn te leggen.

    Dus zoeken we eerst ons onderwerp, focussen daarop, bekijken het langs verschillende kanten en op verschillende manieren, gaan eens door de knieen, nemen een standpunt in zodat zoveel mogelijke storende elementen uit het gezichtsveld zijn. Heb je een goed standpunt gevonden???? Dan pas…

    Scherp stellen op je onderwerp, afdrukknopje half ingedrukt houden (behoud van scherpstelling) kies je compositie en dan “klik”. (mensen die niet automatisch werken doen ondertussen ook wel de lichtmeting e.d.).

    Probeer eens voor volgende keer een scherpe foto te nemen van een onderwerp (gelijk wat) welke niet te ver van jou afstaat maar redelijk ver van de achtergrond en zet dat op een sterk punt in je compositie.

     

    Groeten

     

    perman

    04-03-2008 om 14:32 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    03-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.strandfoto marijanne

    Jammer dat deze foto zo doorboord wordt door die donkere houten balk.

    Ik heb geprobeerd van de zandheuvel en het hout wat op te lichten zodat we nu een beetje verlost zijn van dat donkere bijna onherkenbare gedeelte.

    Maar echt helpen doet dit niet. Die stok staat er teveel op of zit tenminste gezegd niet op zijn plaats in deze foto.

    Dus een ander camerastandpunt, de houtstructuur meer onderaan in de foto leggen ware misschien hier beter geweest.

    De horizon staat wel goed op de bovenste sterke lijn. De wandelaar vooraan, die kon je misschien met een beetje geduld wel op een sterk rechts punt gekregen hebben. Ik heb hem alvast een zetje gegeven daar naartoe. Die andere wandelaar (evenwichtskunstenaar op die houten boosdoener) cloon je in dit geval best weg (doet enkel dienst als uitsteeksel van de balk) en terwijl je dan toch aan het clonen bent, bovenaan in de lucht die twee zwarte stippen (vogels in de verte zeker) mogen van mijn part ook uit de mooie blauwe hemel.

    Het mooie lijnenspel op het strand dat heb je wel goed gezien.

     

    Voor volgende week graag een foto, die je nu nog moet nemen,  van een welbepaald onderwerp welke je op een sterk punt zet. Dus graag geen landschapsfoto.

     

    Groeten

     

    perman





    03-03-2008 om 21:28 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.compositie pirre album zeilboot

    Hallo pirre album,

     

    Een foto met heel veel blikvangers, welke niet allemaal als blikvanger zullen bedoeld zijn.

    Wat valt op? Uiteraard het bootje links in de foto en op de achtergrond de witte gevels van de bebouwing.

    Hopelijk is mijn vermoeden juist dat je dat bootje als hoofdthema wou gebruiken. Dat staat trouwens heel goed op het onderste linkse sterke punt. Ideaal.

    Nu, die andere blikvangers (bebouwing achtergrond) en ook die andere bootjes zullen we moeten wegmoffelen, zodat ze onze aandacht niet of toch veel minder trekken.

    Later wanneer je met je toestel goed overweg kunt, zullen we met de dieptescherpte gaan spelen., waardoor automatisch de achtergrond wazig wordt.

    Nu doen we dat (relatief goed) met photoshop, gaussiaans vervagen.

     

    In elk geval qua compositie zit je op het juiste spoor.

     

    Volgende week een foto, die nu nog moet gemaakt worden en geef me er eens eentje, een haarscherpe van één onderwerp welke op een sterk punt gezet is.

     

    Groetjes

     

    perman





    03-03-2008 om 20:35 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kility met boten water en silo's
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo,

    Hier is wel degelijk gedacht aan de compositie. De boot (de witte boeg) is een eerste  aandachtstrekker (onderste sterke lijn).  Via het water en het rode gebouw gaan we naar de silo’s (bovenste sterke lijn) en vliegen we de lucht in.

    En daar wringt het schoentje een beetje…Had je nu de camera een ietsje naar links laten zwenken zodat de boot en de silo’s wat  opschuiven naar rechts in de foto dan was je dat vervelende stuk lucht (rechts naast de silo’s) kwijt.

    De boot en de silo’s kwamen dan zo elk even ver van de twee zijkanten van je foto te staan en elkeen op een eigen sterk punt.

     

    Je laat hier ook heel veel ineens zien, je zegt het zelf :”water, sluizen en silo’s, het hoort allemaal samen”..

    Soms kan veel, teveel zijn en dat komt meestal rommelig over. Hou daar rekening mee.

     

    Graag had ik in je volgende inzending voor compositie (volgende week dus) een foto gehad van één onderwerp, mooi scherp op een sterk punt.

     

     

    perman

    03-03-2008 om 11:30 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    01-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.compositie J@s met Japanse tuin

    Hallo,

    Eerst en vooral staat je foto scheef (je kan je richten op de verlichtingspaal). Dus eerste werk foto rechtzetten.

    Deze foto, een soort van landschapsfoto, wordt overheerst door de waterpartij. Dat mag hoor, daar is niks mis mee.

    Bijna in het midden van de foto aan de waterrand staat een aandachtstrekker.

    Links in de foto een rotspartij en modderstuk welke doormidden gesneden worden en de aandacht afleiden dus er eigenlijk teveel opstaan.

    Als je nu een uitsnijding zou maken waarbij de waterpartij in de hoek links onder van je foto begint (vormt dan ook een diagonaal) en daarbij de overtollige rots en modderpartij wegneemt komt die aandachtstrekker op een sterk punt te liggen.

    Graag had ik, voor je volgende inzending van compositie, een foto van één welbepaald onderwerp, dus geen landschapsfoto, waarbij je zorgt dat dit mooi scherp op een sterk punt in je foto komt te liggen.

    perman





    01-03-2008 om 22:22 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.compositie Jan58 wiel in de sneeuw
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hallo,

     

    Een heel mooie foto en dan nog geen gemakkelijke om goed te fotograferen.

    Sneeuwfoto’s bedriegen ons fototoestel heel dikwijls en veel. Het wit is er zogezegd teveel aan. Met heel veel kans op onderbelichting (de camera ziet de sneeuw als veel licht), maar hier is daar zeker geen sprake van.

    Nu over de compositie. Een compo waar ik heel weinig kan op aanmerken. Het wiel mooi op een sterk punt. De velg mooi diagonaal in de foto, de as vormt een tweede diagonaal, en de spaken doen dat nog eens over.

    Over je exifs in de foto heb ik wel vragen  f 5,6  s 1/1250sec en Iso 400?? Maar dat is mijn winkel niet, ik ben er enkel voor compositie.

     

    Proficiat met deze en als je wil mag je me volgende keer nog zo een kaliber binnensturen.

     

     

     

    perman

    01-03-2008 om 00:00 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)


    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!