Delfts blauw is hip
Veel Nederlanders vindt het kitscherig of oubollig, maar daar oordeelt de rest van de wereld anders over: die vindt Delfts blauw uniek. Royal Delft, een van de vijf producten van het blauw-witte porcelein, krijgt jaarlijks 140.000 toeristen over de vloer, van wie ruim driekwart buitenlanders. "Vooral Amerikanen, Japanners en Chinezen. De porceleingeschiedenis van Nederland en het Verre Oosten zijn nauw met elkaar verweven. In 1600 gingen VOC-schepen op pad. Ze namen niet alleen specerijen, maar ook blauw beschilderd porcelein mee terug. Op deze manier zijn wij ermee in aanraking gekomen". Vanaf de eerste import in de zeventiende eeuw heeft de populariteit van porselein een enorme vlucht genomen.
Behalve op tegels, servies. potten en vazen is de blauw-witte print tegenwoordig ook terug te vinden op schoolspullen, kleding en fietstassen. Ook de showroom van Royal Delft telt trendy voorwerpen met de oer-Hollandse decoratie.
|