Enkele dagen geleden las ik in het dagblad de Morgen een artikel geschreven ter gelegenheid van een interview met Filosoof Simon Blackburn (°1944, Bristol ) over zijn zoektocht naar de waarheid.
Hij zou de uitvinder zijn van het quasi-realisme, dat er van uit gaat dat onze ethische oordelen projecties zijn van onszelf op de wereld, maar dat we ze wel zelf als realistisch en dus niet subjectief ervaren.
Mij interesseerde vooral de wetenschappelijke waarheid en ik vroeg me af of deze ook toepasselijk is op het gebruik van de Lecherantenne in de geneeskunde?
De waarheid heeft in de loop van de menselijke geschiedenis al heel wat gedaantewisselingen ondergaan.
Ten tijde van Aristoteles was de waarheid:
zeggendat het is wat het is, of een kat en kat noemen.
Ondertussen is men de vraag gaan stellen over welke kat men het dan heeft?
Zo ook kan men zeggen dat Brussel een grote stad is, maar wat is groot? Is Brussel nog groot tegenover Moskou?
De correspondentietheorie zoals men ze noemde heeft dus afgedaan.
De coherentietheorie was dan een volgende stap.
Een specifiek oordeel is waar als het coherent is met de rest van je oordelen.
Dan komt ook nog het minimalisme aan de beurt en dat is ongeveer zoals Brussel een grote stadnoemen, dus min of meer juist.
Er zijn nog een aantal verdere ideeën over de waarheid, maar laat het ons over de wetenschappen hebben.
Wat zegt hij daarover?
Kunnen we over waarheid in de wetenschappen spreken?
Wetenschappelijke theorieën gelden zolang ze niet weerlegd zijn, zonder dat ze Per Se de waarheid verkondigen.
Men spreekt nu van wetenschappelijk realisme. In plaats van revolutie spreekt men liever van continue vooruitgang, en die is er inderdaad, en alleen in de wetenschap en niet elders.
Wat gebeurt er nu met de Lecherantenne en is de wetenschap te overtuigen?
Volgens Blackburn komt men veel verder met ervaring en onderwijs dan met argumenten. Zodra er een discussie begint, (met argumenten) over een bepaaldewaarde (hier de Lecherantenne) gaat men zich aan beide zijden ingraven in zijn stelling en is er geen compromis of oplossing mogelijk.
Waar het op aan komt is ervaren dat er andere ideeën of methoden bestaan en bereid zijn je eraan over te geven.
Doe, dat geachte collegas, en dan zult U het recht en de mogelijkheid hebben te onderzoeken en te oordelen over waarde van het gebruik van de Lecherantenne.
En zo ziet U dat filosofie kan helpen om problemen op te lossen, maar welke professor zal bereid zijn iets helemaal nieuws te leren?
Hij alleen kent toch de wetenschappelijke waarheid.
Inderdaad in zijn huidige aanvaarde context of paradigma. Hoe lang nog?
Voorlopig geen nieuws.
Men heeft mij beloofd de voorstelling op mijn blog dit W.E te verbeteren, zo kan het niet verder..
Dus begin volgende week ben ik er opnieuw met een interessant artikel over: de waarheid.
In Wenen vond een paar maanden geleden het 25ste Europees Congres plaats over allergie.
De 6000 aanwezige wetenschappers kregen een dubbele boodschap mee:
Willen we de incidentietoename van 10 % over de komende 10 jaar tegengaan, dan moeten we de krachten bundelen ( Prof. Antony Frew, President), onze geneeskundestudenten hebben nood aan een betere opleiding in de allergologie ten einde de patiënten een goede zorgkwaliteit aan te bieden (Prof. Werner Pichler).
Volgens het beknopt verslag dat ik er over las in Artsenkrant, zou binnenkort helft van Europeanen allergie hebben?
De komende 10 jaar zal de incidentie van astma met 10 % stijgen.
Nu reeds zou één op de drie Europese kinderen lijden aan allergie en daarvan zou dan 30 tot 50 % later astma ontwikkelen.
Verschrikkelijke cijfers.
Wat stellen zij dan voor naast de gebruikelijke behandeling ervan?
Hoofdzakelijk immunotherapie.
Daar ben ik al jaren mee bezig en heel wat klassieke artsen ook.
Waar zit dan het verschil tussen mijn werkwijze en die van de klassieke dokter?
De klassieke dokter gebruikt hoofdzakelijk specifieke immunotherapie.
Wat is dat?
Door het kind gedurende een drietal jaar een stijgende dosis van het allergeen (pollen.vb.) in te spuiten hoopt men de weerstand van het kind op te bouwenen zo de evolutie naar astma te stoppen. Dat zou inderdaad bij een aantal kinderen succes hebben.
Maar er zijn ook heel wat kinderen waar men de inspuitingen moet stoppen wegens verergering van de symptomen.
Hoe zou dat komen?
Daar komen we op ons terrein.
Wel is geweten dat kinderen met een verminderde immuniteit vaak slecht reageren op die inspuitingen, maar de klinische testen om gedaalde immuniteit op te sporen zijn volgens mij ontoereikend voor een groot aantal onder hen.
Bij ALLE kinderen die ik onderzoek met de Lecherantenne en die allergisch zijn vind ik altijd afwijkingen, ook wanneer de klassieke testen in de kliniek niets opleveren.
De waarden van de immuniteit in haar geheel zijn altijd gedaald, zeker bij deze kinderen.
Een eerste vraag die zich dan stelt is: wat is de oorzaak daarvan?
Hoe komt het dat bij de grote meerderheid van de patiënten die ik onderzoek, en niet alleen bij diegenen die allergisch zijn, de immuniteit gedaald is?
Dan komen we onvermijdelijk terug op mijn domein: de pollutie.
Nu hechten de allergologen wel belang aan de lucht pollutie en de ALLERGENEN die in de lucht rondzweven, en met recht en rede.
Maar er is veel meer: ook de voeding en al de polluenten en toxische stoffen die ze bevatten spelen een rol in de immuun depressie.
Daar begint men nu toch ook enige aandacht aan te besteden.
Het grootste gevaar schuilt echter in onsleefmilieu: onze woning en daar spreekt niemand over.Binnen enkele tientallen jaren zal men daar wel meer aandacht aan besteden, wanneer erinstrumenten zullen zijn om dit te onderzoeken.
Met de Lecherantenne kan dat nu al zeer goed.
In mijn vorige bijdragen, op mijn blog, heb ik meermaals aangetoond, hoe belangrijk een gezonde woning is. Daar komt heel wat bij kijken.
Een goede elektrische installatie is een prioriteit.
Vooral in de slaapkamer moet elke bron van elektromagnetische pollutie tijdens de slaap vermeden worden.
Hebt U al eens nagegaan hoe weinig apparatuur aan de aarding is?
Uw klokradio, uw nachtlampje? Verwijder die dus zo ver mogelijk van uw bed.
Uw TV op de slaapkamer.
Hoe sluit U die af? Van op afstand? Verkeerd.
Uit uw bed en volledig afsluiten. Oppassen met de antenne draad niet naast uw bed, enz..
Uw GSM niet op de slaapkamer en zeker niet opladen. En zo kan ik doorgaan.
De woning moet desnoods gebiosaneerd worden om elke pathogene vector komende van buiten de woning te neutraliseren.
Dan heb ik het over de GSM mastenen de andere vectoren van elektromagnetische pollutie.
Ook nog over de decumanus en de zuidwest vectoren van het aardmagnetisch net en ook de watervoerende breuklijnen.
Zolang men daar geen aandacht aan besteed zal er geen vermindering komen van het aantal allergiepatiënten en astma patiënten en trouwens ook niet van het aantal chronische zieken.
Noteer het maar en zeg het aan uw kinderen en kleinkinderen.
Er komt een dag dat dit alles zal aanvaard worden door de wetenschap en pas dan zal er een echte vooruitgang komen in het bestrijden van chronische ziekten.
Maar laat ons terugkomen op de immuniteit.
Deze wordt dus aangetast door de pollutie van ons milieu.
Met de Lecherantenne kan men dit heel goed nagaan.
Het belangrijkste is niet alleen de diagnose stellen maar ook er iets aan te doen.
In de klassieke geneeskunde probeert men dat door immunotherapie toe te passen bij immuundepressie.
Bij een klein aantal van die gevallen waar men het ook via bloedanalyse kan vaststellen zal men deze therapie gebruiken, soms met succes, soms niet.
Omdat dediagnostische methode zo ontoereikend is komen de meeste patiëntjes met allergie niet in aanmerking voor de algemene behandeling.
Met de Lecherantenne kan men deze groep diagnosticeren maar ook behandelen.
Er bestaan enkel zeer waardevolle producten voor die behandeling.
Maar helaas kan men de juiste remedie niet raden maar moet men ze ook uit testen met de Lecherantenne.
Het heeft dus geen enkele zin van er zo maar eentje uit te kiezen, en dan te proberen, soms kan het zelfs schadelijk zijn.
Vandaar dat men in de klassieke geneeskunde beweert dat het niet werkt.
Bij elke patiënt past slechts een medicatie en dit voor een bepaalde periode.
Door het gunstig effect van de medicatie verbetert ook de immuniteit en na enige tijd, meestal een vijftal weken moet de behandeling aangepast worden en komt er een andere remedie uit de bus.
Dit gaat door tot de patiënt normale waarden krijgt op gebied van immuniteit en dan stopt men best met de medicatie.
Op dat moment zal de allergiepatiënt reeds anders reageren ook op zijnmedicatie en kan men ook die aan passen.
Heel wat kinderen geraken zo bevrijd van hun allergie en krijgen geen astma.
Dit geldt trouwens ook voor volwassenen en ook voor heel wat andere klachten, zoals vermoeidheid, slapeloze nachten, hoofdpijn en zo veel andere problemen.
Terug in de tijd. Een paar dagen geleden werd een diep betreurde vriend van ons heen gegaan. Een gerespecteerd en zeer waardevol mens heeft ons veel te vroeg verlaten. Het is een groot verlies voor ieder van ons, zijn familie, zijn vrienden en ook voor gans de streek waar hij een bijzondere band mee had en veel steun verleende aan de verenigingen. Tijdens de gebruikelijke maaltijd na de begrafenisplechtigheden, komen veel oude kennissen elkaar nog eens tegen. Zo zaten we aan tafel samen met een stel ook reeds wat ouder wordende landbouwers uit de streek. Het koppel begon te vertellen van vroeger, toen ik als jong en beginnend huisarts nog werkte. Ja, zei de vrouw: gij waart onze jonge huisarts en volgde ook mijn toestand van nabij toen ik voor de eerste keer zwanger werd. Ik moest bij U op controle komen en mijn urine meebrengen. Toen U de urine bekeek en onderzocht op mogelijke aanwezigheid van eiwit en suiker, keek U naar mij en zei: zoiets heb ik nog niet meegemaakt, wat is er met die urine gebeurd? Wel zei ik, ik heb mijn emmer gespoeld met bleekwater voor dat ik hem gebruikte, omdat hij zou proper zijn. Dan kwam de man tussenbeide. Ja, zei hij, mijn vrouw moest dan nog een keizersnede ondergaan, en het was nog de tijd van de varkenshaken ( agrafen) en de kattensnaren (catgut). Zij was een van de eerste waar de gynaecoloog catgut gebruikte. Toen vertelde de vrouw me nog iets heel bijzonders. Toen het ogenblik gekomen was dat de operatie moest uitgevoerd worden, begon de anesthesist aan zijn werk. Ik was zo onrustig en angstig omdat gij, mijn huisdokter er nog niet waard, ze hadden U wel verwittigd en ge waart op komst. De anesthesie moest wel licht geweest zijn want ik voelde geen pijn maar kon alles horen, de gynaecoloog zei me later, toen ik hem vertelde dat ge over een film van Jerry Lewis had gesproken, dat het inderdaad waar was. Toen hoorde ik uw stem, ik wist dat mijn huisarts bij mij was en de rust kam over mij, nu was ik zeker dat alles goed zou verlopen. Dit is toch wel belangrijk. De gynaecoloog deed alles samen met de anesthesist Ik stond er naast en keek er naar. Mijn aanwezigheid heeft de patiënte AANGEVOELD als veel belangrijker dan de operatie zelf. Zeg nu nog dat wat de patiënt voelt niet wetenschappelijk is en dus onbelangrijk.
Ga eerst naaar rechts op ARCHIEF en klik op ALLE BERICHTEN. Dank U. De wetenschappelijke geneeskunde. Er is een nieuwe lichting afgestudeerde geneesheren op komst, of liever ze krijgen hun eerste certificaat. Ze mogen eindelijk beginnen werken onder toezicht. Toen ik, meer dan 40 jaar geleden, afstudeerde was dat anders. Na enkele maanden kliniek waren wij volwaardige geneesheren en mochten als zelfstandige beginnen aan een eigen praktijk. Nu lopen ze jaren lang in de kliniek rond, doen al het vuile en administratieve werk en zijn nog altijd niet in staat, na minstens zeven jaar studie, om zelfstandig te werken. Een echte schande vind ik dat. Waarom gebeurt zoiets? Ik denk dat het in de eerste plaats te maken heeft met controle geneeskunde . Ten eerste blijven de afgestudeerde geneesheren nog twee jaar onder controle. Dan zullen ze het zeker niet wagen in de alternatieve geneeskunde iets te gaan studeren. Na twee jaar moeten ze dan nog eens voor een speciale commissie verschijnen. De meesters hebben, indien nodig, nog een stok achter de rug. Want zoals een professor het verwoorde, de heksenjacht gaat voort . Daarbij blijven ze onder controle van de universiteit en ook van alle specialisten die ze moeten raadplegen en die nog regelmatig een avondje goed betaalde les mogen geven, meestal over een onderwerp waar ze alles van weten, ze komen toch pas af te studeren of wat hebben ze daar anders geleerd? Dat men na een tiental jaren praktijk nog eens een paar lessen volgt, tot daar aan toe, maar elke geneesheer, die naam waardig, kan zich dagelijks herbronnen in de weekbladen die hem toegestuurd worden en op internet, waarom al die tijd en dat geld verspillen, of is het om de farmaceutische industrie reclame te laten maken? De apothekers in de omstreek weten altijd s anderendaags welke firma de les heeft gesponsord. Als bij toeval hebben de patiënten medicatie nodig die aanbevolen werd de dag voordien. Daarnaast heeft het RIZIV ook nog een aardig centje te verdienen, het honorarium van de dokter blijft immers nog twee jaar lager en dit is goed mee genomen. U ziet dat dit niets te maken heeft met wetenschap maar wel met doordachte plannen. Wanneer gaan die jonge collegas eens hun krachten bundelen en daar een eind aan maken? Is geneeskunde wetenschap? Ja en neen. Eerst de ja. Aan de universiteit gaat men er prat op dat de afgestudeerde geneesheren een degelijke wetenschappelijke opleiding hebben gekregen. Ik zal dat niet tegenspreken. Er wordt alles gedaan omdat ze op de hoogte zouden zijn van de laatste en beste manier om een patiënt wetenschappelijk te onderzoeken en te behandelen. Deze manier van werken moet zeker behouden blijven. Maar is dat voldoende? Ik meen van niet. Waarom niet? Bestudeer eens uw dokter wanneer hij bij een chronisch zieke patiënt komt. Wat is het eerste dat hij doorgaans vraagt? Hoe voelt ge U vandaag? Voelen is dat wetenschappelijk? Met welk instrument wordt dat gemeten? Onderzoek met hand op het abdomen? Is dat wetenschappelijk? Is elke geneesheer eerst getest, of hij wel wetenschappelijk voelt? Wanneer hij zijn patiënt bekijkt, is dat wetenschappelijk? Is de indruk die hij krijgt wetenschappelijk onderbouwd? Wanneer hij naar zijn ogen kijkt, zijn tong, zijn manier van ademen is dat wetenschappelijk? Ik zou zo kunnen doorgaan. Er komt dus heel wat meer bij kijken om een goede dokter te zijn. Een goede dokter is een beetje artiest, hij heeft intuïtie, weliswaar wetenschappelijk onderbouwd. Een zuiver wetenschappelijk werkende dokter zou zo te werk moeten gaan. Hij komt bij de patiënt, neemt de bloeddruk, eventueel een ECG, de temperatuur, trekt bloed om verder te laten onderzoeken en zegt: Ik kom terug als ik de uitslag heb, daag . Zou U zo een wetenschappelijke dokter willen? Ik niet. Waarom dan toch die heksenjacht op de alternatieve dokter? Hij kijkt veel meer naar het onzichtbare, het innerlijke, hij bekijkt de mens in zijn geheel, lichaam en geest, materie en energie. Met de Lecherantenne kan ik veel meer bereiken. Geen enkel instrument is mij meer waard. Natuurlijk is het niet zuiver wetenschappelijk. Maar laat ons eens vergelijken. Neem nu een stethoscoop. Geef hem aan iemand die niets kent van geneeskunde en vraag hem een patiënt te ausculteren. Hij luistert naar hart, longen, abdomen en hoort iets. Kan hij een diagnose stellen? Natuurlijk niet, want hij heeft geen opleiding gekregen. De dokter daarentegen hoort iets, interpreteert dat geluid door het te vergelijken met hetgeen hij aangeleerd heeft en trekt daar conclusies uit. Het instrument zelf zegt hem niets, hij interpreteert de geluiden. Neem nu een Lecherantenne en geef die in de handen van om het even welke dokter of professor aan de universiteit en vraag hem een patiënt te onderzoeken. Hij kan het niet. Geef diezelfde antenne aan mij. Na meer dan 20 jaar dagelijkse praktijk, met duizenden patiënten en na een goede opleiding heb ik het volgende geleerd. De impulsen die ik voel in mijn vingers, geven inlichtingen aan mijn hersenen, die ik heb leren onderscheiden en interpreteren. Ik stel een juiste diagnose. Wat is nu het verschil tussen horen en voelen? Alleen omdat de universiteit het niet aanleert, wordt mijn methode niet aanvaard. De professoren weigeren omdat ze er niets van kennen en niet willen opnieuw op de bank gaan zitten om het te leren. Ze willen het niet horen of voelen.. De dokter die het bediend speelt daar een rol, precies zoals de goede dokter zijn zintuigen gebruikt om een oordeel te vellen, gebruik ik hier mijn eigen lichaam als een soort computer die langs de antenne de impulsen registreert en interpreteert. Wat is daar verkeerd aan indien men als achtergrond een degelijke wetenschappelijke opleiding heeft gekregen en op de hoogte blijft van de mogelijkheden en ook de tekortkomingen van onze klassieke geneeskunde? Ik las zopas in het dagblad het verslag van een gesprek tussen Johan Verminnen en Professor Christine Van Broeckhoven. Johan zei op een bepaald moment: een man uit Oostende zei me: de enige mensen die interessant zijn, zijn zij die buiten de krijtlijnen tekenen. Maar met één bedoeling: om het veld te vergroten . Met de Lecherantenne trachten we het medisch veld te verruimen. Dat zou moeten volstaan om het een kans te geven.
Met de Lecherantenne kan men heel veel bereiken. Niet alleen als middel voor een behandeling is ze mij dierbaar. Misschien nog belangrijker is haar waarde als vroegtijdig diagnose middel. Alvorens iets dieper in te gaan op theoretische beschouwingen, zal ik een voorbeeld geven. Een dame van rond de vijftig komt op de raadpleging. Haar man gelooft er wel niet veel in, zo gaat het meestal met de mannen, zeker als ze een wetenschappelijke achtergrond hebben of als ze ingenieur zijn. Ze is wat depressief, heeft slaap problemen, voelt wat benauwdheid in haar hart streek en is onrustig en angstig, bij haar vriendin is kanker ontdekt, en dus .? De klassieke dokter kan allerlei onderzoeken doen of laten doen, tot en met een E.C.G en een E.E.G. In dit geval zal alles negatief zijn en het besluit is vlug genomen: depressie en dus een antidepressivum. Het werd deze keer serlain, dat is in de mode. Ze komt toch eens zien of ik iets kan doen. Met de Lecherantenne, scan ik haar lichaam en vind geen nefaste invloed van exogene straling. Dat is al uitzonderlijk, zo een woning vindt men niet veel meer. De inwoners ervan zullen niet vaak of ernstig ziek worden. Inderdaad de man is nooit ziek en de vrouw heeft alleen haar galblaas laten verwijderen. Maar nu heeft ze dus die nogal vage klachten. Ik begin de waarden van haar functies en organen op te meten en wat vind ik? De algemene weerstand van mevrouw is gedaald tot ¼ de van de normale waarden. Wanneer ik haar vraag of ze niet moe is, zegt ze dat ze altijd moe is maar dat ze het niet gezegd heeft omdat het als haar tweede natuur geworden is en ze ook dacht dat het door haar depressie kwam. Met een gezonde woning kan dat niet tenzij er nog iets ernstig is. De waarden van haar central zenuwstelsel en van haar hart zijn licht gedaald. Haar andere waarden zijn normaal ook het cijfer dat gevaar voor kanker opspoort. Op dat punt kan ik haar al gerust stellen, wat een hele opluchting is. Welke wetenschappelijk werkende dokter durft dat? Maar wat kan dan toch de oorzaak niet zijn van die sterk gedaalde immuniteit? Bij verdere ondervraging vind ik de ware schuldigen.. Ze slaapt al jaren in een bed met een motor, onder haar bed precies onder het hart,om de stand van hoofd en voeten te regelen en daarbij is het stop contact in de muur precies achter haar hoofd. De oorzaak van de immuniteit daling, de moeheid en het hart probleem moet men niet elders gaan zoeken. Eerste behandeling: alle apparatuur uit het stop contact, ook de TV op de slaapkamer moet volledig afgezet worden en niet met de afstandbediening. Geen enkele specialist in gans de wereld is in staat zo precies de oorzaak van de problemen aan te duiden. Er bestaat geen apparatuur die zoiets kan, behalve de Lecherantenne. De cardioloog zou de eerste kunnen zijn die na enige tijd de eerste signalen van een hart aandoening zal vinden. En hoe zou dat komen? Omdat hij met zijn elektrocardiogram een elektrische opmeting kan doen Met de Lecherantenne doe ik een electroMAGNETISCHE opmeting, daarmee kan ik de mogelijke afwijkingen nog vroeger detecteren. De Lecherantenne laat mij dus toe een diagnose te stellen van TOEKOMSTIGE afwijkingen en de allereerste tekens van ziekte waar te nemen Dat is pas echte preventieve geneeskunde. In een volgende bijdrage zal ik nog wat dieper ingaan op de term wetenschappelijke geneeskunde. .
Kijk nu eerst naar tekening A. (de photo zou er niet opstaan?) Patiënte sliep in positie 1, rechts van haar man. Het bed staat naar noord - oost. Ze wordt getroffen door de 7,6 west die hier weinig en slechte energie toevoert. De patiënte kan nooit herstellen, zolang ze daar slaapt. De 8,2 zuid west treft haar van aan de linker voet naar boven toe. Daarom heeft ze meer last in haar linker been. Er zijn dan nog twee watervoerende breuklijnen die elkaar kruisen ter hoogte van de plaats waar de operatie plaats vond. Wat moet men nog meer hebben om de oorzak van de kwaal te verklaren. Dit is ook de reden waarom de operatie niet hielp. Het eerste wat hier zou moeten gebeuren is een goede biosanering van de woning. Opnieuw is dat een probleem, geld uitgeven en niet zeker zijn dat het helpt. Toch zal het moeten gebeuren. Ze zal dan maar eerst proberen met haar bed te draaien naar positie 2, naar noord - west. We plaatsen enkele magneten die onmiddellijk een goed resultaat geven. De hevigste pijnen in de rug verdwijnen en ook haar been voelt beter aan. De opmeting geeft aan dat het zeer ernstig is. De algemene weerstand, het beenderstelsel en de zenuwen hebben een waarde van amper ¼ de van de normale waarden. Hier zal tijd nodig zijn, de pijn zal hopelijk beteren zodat ze even geduld zullen hebben. Er wordt afgesproken dat ze terug bellen indien de pijn opnieuw ernstig wordt. Ze tracht de contramal te stoppen. Minder dan twee weken later is ze terug. De eerste dagen was het iets beter, maar geleidelijk aan kwam de pijn even erg terug. Ze nam opnieuw meer contramal. Er was wel enige verandering in het pijnpatroon. Ze kreeg nu meer pijn in de rechter heup en het rechter been, links was nog altijd wat beter dan vroeger, de rug was even erg met of zonder magneten. Bekijk nu de tekening en veronderstelt dat ze op de tweede plaats ligt, wat ziet U? De 7,6 west en nu ook de 8,2 zuid west treffen eerst de rechter zijde van het lichaam. Het is dus normaal dat ze rechts meer pijn krijgt. De magneten staan ook niet meer juist, de kruisingen van de vectoren verplaatsen zich door het feit dat ze haar bed heeft gedraaid Ik moet dus ander plaatsen opzoeken om de magneten te plaatsen . Ze zijn nu wel overtuigd en willen het er op wagen: biosaneren. Enkele dagen na de biosanering zie ik mevrouw. Ze heeft de glimlach. Er is iets wonderbaars gebeurd, zegt ze. Direct na de biosanering, de nacht nadien, werd ik rond 6 uur s morgens wakker. Ik voelde geen pijn maar dacht, wacht tot ik opsta om naar toilet te gaan. Ik ben opgestaan en voelde nog geen pijn. Toen ik een paar uur later op stond, opnieuw hetzelfde, geen pijn en dat zonder contramal Ik ben ermee gestopt. Weet U dat het twee jaar geleden is dat ik nog eens ben op gestaan zonder pijn. Ja, mirakels bestaan.
Een wonder?
Een 45 jarige dame komt op consult.
Ze heeft al jaren lage rugpijn en ongeveer twee jaar geleden werd er een operatie uitgevoerd
wegens hernia ter hoogte van L4-L5, antero-lateraal links.
Na de operatie was er geen verbetering, de pijn werd zelfs nog erger.
Een jaar later werden nieuwe onderzoeken gedaan, de R.X. wees een normale stand na operatie.
Een E.M.G. toonde een sequel radiculair lijden van L5 links, met beperkte
degeneratie tekens in rust, herstel contracties normaal.
Klachten.
Pijn in de lage rugstreek uitstralend naar de heup links en naar het been.
Bij stappen ontstaat zeer snel pijn en als een verlamming in de voet, dan in het been.
Ze werkt al lang niet meer, maar was reeds eerder gestopt met werken.
Ze doet het rustig aan in het huishouden maar kan nooit ver wandelen gaan.
Elke nacht, sinds meer dan twee jaar, moet ze uit bed wegens pijn.
Nadat ze een tijd op is en opnieuw contramal neemt, (ze leeft er op), kan ze opnieuw even slapen.
Bij het opstaan voelt ze opnieuw die pijn, geleidelijk gaat het wat beter met haar contramal
en andere medicaties, zo gaat ze door het leven.
Wat doen de specialisten? Niets.
Wat ga ik doen? Mijn Lecherantenne gebruiken.
Het is zo warm en mooi aan zee, dat ik vergeet te schrijven.
Heel binnenkort zal ik nog eens trachten te bewijzen dat onze methode van werken bij patiënten soms een klein 'mirakel' mogelijk maakt, daar waar de professoren allemaal mislukken omdat ze niet willen luisteren.
Een vorm van filosofie zeker, maar dan wel een bijzondere.
Het latere Taoïsme is vermenselijkt. Ten tijde van Confusius werd het aangepast aan het leven op het platte land en ten dienste gesteld van de keizer, maar er werden ook normen en wetten opgesteld voor het volk, zodat het Taoïsme leefbaar werd.Men kon dus gemakkelijker de tweede hemel of de noembare bereiken en nog eens terug komen om beter te doen.
De originele Tao was veel moeilijker.
Men moest dus zijn ik vergeten en alleen zelf worden, zonder enige band met de omgeving of
één worden met de wereld en onbeweeglijk naar de Tao streven. Van zelve zijn.
Menslievendheid kwam er weinig aan te pas.
Men vergoelijkte dit door te zeggen dat het feit alleen dat de Wijze aanwezig was en zich
concentreerde op de Tao, dit een gunstige invloed had op de omgeving en dus ook op de
mede mens.
Vanaf het ogenblik dat men meer aandacht kreeg voor de medemens, en minder op de Tao,
kwamen ook al de gebreken aan het licht: egoïsme, hebzucht, hoogmoed , men zou kunnen
zeggen dat het originele Taoïsme bestond in het Eden, het aards paradijs, en dat met de komst
van Adam en Eva het vermenselijkt Taoïsmeontstond, alhoewel het zo nog niet werd genoemd.
Is Taoïsme een godsdienst?
Helemaal niet. De Chinezen erkenden geen God als dusdanig.Ze hadden het wel over hetzelfde
princiep,het allerhoogste, het grote Oog, de Hoogste Hemel.
In feite hebben de godsdienstenGod gepersonaliseerd en hem ook medogenschap aangeboden.
God heeft de mensen lief en de mens is gemaakt naar zijn evenbeeld?
Dat is wat men ons geleerd heeft.
In feite zijn het de mensen die een onderscheid maken in God, en er een persoon van maken,
maar het Hoogste princiep blijft overal hetzelfde, alleen geloven de Taoïsten niet in persoonlijk
overleven, en zij blijkbaar niet alleen.
Toch vinden wij ook in onze westerse Godsdienst iets terug van het Taoïsme maar dan aangevuld
door een belangrijk punt: naastenliefde.
Er is een mooi lied dat soms gezongen wordt in onze katholieke kerken.
Ik zal hierna het refrein afdrukken, u zult er veel van terugvinden dat men in alle
godsdiensten terugvindt. U kunt er zelfs de Tao in terug vinden, het begint zo:.
Waarom werd ten tijde van Mao de leer van de vijf elementen zo bestreden?
We nemen b.v. de lever in de lente, op dat moment het sterkste energetisch orgaan, het vertegenwoordigt dan ook de keizer en die was dan in zijn seizoen en oppermachtig.
De energie van de lever wordt hem gegeven door het seizoen voordien, zijnde de winter en dat is dus de moeder van de keizer en de zomer wordt dan zijn zoon.
Er blijven dan twee seizoenen over en dat zijn de herfst (de verslagen vijand) en de longen (de eerste raadgever of de grootmoeder).
U begrijpt wel dat de communisten zoiets niet aankonden en alle boeken werden vernield.
Gelukkig zijn er geleerden die naar het westen zijn gevlucht en hun boeken en kennis meebrachten.
Zo was er dus o.a. in Parijs een school ontstaan waar ik begin de jaren 70 les ben gaan volgen.
In België bestond toen niets, nu is dat wel anders.
De Tcheng cyclus.
Dat is de normale cyclus van energie in het menselijk lichaam, die volgt het verloop van de seizoenen. Indien men met de lente begint hebben we dus achtereenvolgens
We zouden nog meer kenmerken kunnen toevoegen per element maar dit maakt toch wel iets duidelijk: elk orgaan staat in verbinding met heel veel kenmerken van het functioneren van het menselijk lichaam en ook van zijn geest.
Er bestaat een mooie tekst die de cyclus Cheng vertaalt als volgt, (in het Frans):
Le bois alimente le feu.
Le feu réchauffe la terre.
La terre produit le métal.
Le métal clive leau.
Leau fait pousser le bois.
In de lente is de lever Keizer, de vijand (de milt) is overwonnen; de raadgever (de longen) is
Uit het boek: Hoang ti Nei ting su wen.ondergeschikt, de energieën zijn in vrede ziekten kunnen niet verschijnen.
De cyclus Ko is precies het omgekeerde, de ziekten verschijnen omdat de orde niet meer wordt gerespecteerd en b.v. de milt dominant wordt in de lente en de lever aanvalt en ziek maakt.
Dat noemt men een ziekte door insufficiëntie (par défaut) en is erger dan een ziekte door te veel, par plénitude waar de cyclus tcheng nog wel gerespecteerd wordt maar waar de lever in de lente te zwak of te sterk is.
De cyclus Tcheng wordt ook afgebeeld als de Sowastika.
Hitler maakte er de cyclus Ko van, destructief, de Swastika,het haken kruis.
We zouden zo kunnen doorgaan maar dit is geen cursus van acupunctuur.
U ziet dat in China alles met alles te maken had.
Het leven, de geneeskunde, alles werd in verband gebracht en alles draaide altijd rond één figuur: de Keizer, de as die hemel en aarde in evenwicht hield.
De mens als dusdanig stond trouwens rechtstreeks in verbinding met hemel en aarde.
Zo werd hij in verbinding gesteld met de aarde door de vijf elementen waarover ik het zojuist had, maar er was meer.
Hij stond onder invloed van zes energieën die uit de hemel, vrij vertaald: de natuurelementen.
Gedurende gans het jaar, seizoen na seizoen stond hij zo onder invloed van elkaar opvolgende veranderingen.
Door het nemen van de pols, het vragen stellen over voorliefde of afkeur van bepaalde voeding,
en de gemoedstoestand, kon men een diagnose stellen en een aangepaste behandeling voorschrijven.
Dat was niet alleen acupunctuur of moxa, maar ook planten extracten of thee, massage
Het is belangrijk om te weten dat elk seizoen verbonden is met eenvol orgaanen een hol orgaan. Zo is de lente verbonden met de lever en de galblaas.
Er is niet alleen een energetische verbondenheid maar ook een psychische: lever en woede b.v.
Hoe dit komt is typisch Chinees en de westerse geneeskunde heeft het daar lastig mee.
Voor de Chinezen heeft het leven hoofdzakelijk te maken met Qi of energie.
De oorsprong van deze ideeën gaat terug naar mondelinge overleveringen duizenden jaren geleden.
Het is een traditie die trouwens overal bestond, voor dat de schriften bestonden werd alles mondelings overgeleverd aan de volgende generatie.
De eerste gekende ideeën over geneeskunde vindt men terug in de Nei Ye (innerlijke training).
Het oudste Chinese boek over geneeskundede Huangdi Neijing wordt tegenwoordig gesitueerd in de tweede eeuw voor Christus.
De meridianen.
De traditionele Chinese geneeskunde is gebaseerd op het systeem van de meridianen, energiebanen waar de Qi zich in voortbeweegt. U kunt dat zelf eens bekijken in Google.
Belangrijk is dat de Qi overal in het lichaam aanwezig is en dat hij bestaat uit drie componenten. De vitale energie of de JING, de levensenergie of de Qi en de geest of DE SHEN. Ieder orgaan heeft dus ook zijn eigen shen of geest.
Vandaar dat men zegt dat de hartfunctieniet alleen een energetische functie heeft maar ook de zetel isvan het bewustzijn, elk ander orgaan is dan ook de zetel van een ander gevoel of denken. Onze hersenen zijn dus alleen maar een computer die alles mee regelt en de geest zit overal.
Een te veel aan leverenergie kan leiden tot woede, dat is een energetische toestand maar kan verbonden zijn aan een organische toestand.
Te veel aan milt maakt van U een piekeraar.
Wijsheid betekent dus niet alleen een volmaakte deugd maar ook een perfect evenwichtig lichaam met een Qi in orde.
Vandaar ook dat elk orgaan of elke functie of het nu louter fysisch is of emotioneel of psychisch een invloed heeft op de mens in zijn geheel en op zij Qi als dusdanig.
De Chinese geneeskunde behandelt dus zowel de zuiver organische kwalen als de diepmenselijke of ernstige psychische problemen. Alles is met elkaar verbonden.
In het Westen is het lichaam nog altijd een fabriek en de geest iets helemaal anders.
Men wordt ziek door uitwendige factoren zoals virussen en microben, of men wordt inwendig aangetast door b.v. kanker.
Men ziet noggeen enkel verband met de psyche, alhoewel men toch reeds begint te spreken over psycho somatische klachten.
Maar men zal nog niet herkennen dat men kanker kan krijgen door extreme droefheid of tegenslag. Spijtig.
Ik denk dat in de toekomst men zal inzien dat beiden, lichaam en geest,onlosbaar met elkaar verbonden zijn, zodat de Chinezen toch ergens gelijk hadden.
Waarom werd ten tijde van Mao de leer van de vijf elementen zo bestreden?
Dezelfde princiepen werden ook toegepast in de geneeskunde.
Yin en Yang.
In de geneeskunde en meer bepaald in de acupunctuur zijn yin en yang heel belangrijk.
Yang betekent het mannelijke princiep: de zon, de zomer, het creëren, het actieve.
Yin betekent het vrouwelijke, de aarde, het ontvankelijke, de winter.
Yin en Yang zijn tegenpolen maar gelijkwaardig, er is niets minderwaardig aan yin.
Yin en Yang zijn nodig om leven te geven, te onderhouden en gaan steeds over in elkaar.
Ze zijn ook altijd gedeeltelijk in elkaar aanwezig.
Wanneer in het midden van de zomer het grote Yang domineert, is er nog altijd een klein beetje Yin aanwezig en dat begint onmiddellijk te groeien tot op zijn maximale groei in het midden van de winter en zo kan de cyclus herbeginnen. Dat is van groot belang wanneer we zullen schrijven over de vijf seizoenen.
Voor de geneeskunde en de acupunctuur zijn Yin en Yang de eerste stap naar volwaardige geneeskunde.
Een paar voorbeelden uit de acupunctuur.
Een voetballer krijgt een schop op zijn enkel:, dit is een acute pijn en dus yang, men zal in de eerste plaats een yang punt langdurig prikken om de yang te verminderen, men kan ook een yin stimuleren met korter te prikken op een yin punt, al wordt dat eerder gedaan door er een koude kompress op te leggen of zoals thans gebeurt er een koude spray op te spuiten
Een oude man heeft een gezwollen, pijnlijke enkel door artrose, het gewricht voelt eerder koud aan: dit is yin.
Men zal hier niet zodanigyin verminderen maar integendeel vooral een yang punt stimuleren om er meer energie en warmte in te brengen.
De vijf seizoenen of de vijf elementen leer.
Dat is andere koek en leerstof voor gevorderde acupuncturisten.
Weet U dat er een tijd geweest is dat het een verboden leerstof was in China en dat wij in Frankrijk meer gevorderd warenin de acupunctuur leer dan in China?
Ik zal U uitleggen hoe dat kwam.
Waarom vijf seizoenen en geen vier zoals bij ons?
Wij kennen onze vier seizoenen, de Chinezen maakten er een vijfde bij dat ze theoretisch plaatsten tussen de zomer en de herfst.
In feite kan men het ook situeren als korte tussen periode van telkens 18 dagen tussen elk seizoen.
Het is vooral een periode van instabielweer, dat een verandering vooraf gaat en daarom werd ze ook eerst geplaatst na de zomer omdat daar de grootste omwenteling plaats vindt.
Men kan dus de tekening maken als een pentagram met op elke hoek een seizoen,maar men kan er ook een vierkant van maken waar voor de periode van 18 dagen, zijnde het vijfde seizoen, telkens terugkeert naar het midden, de as, het centrum, als het ware de keizer zelf.
De keizer ging trouwens telkens in die periode in het centrum van zijn paleizen wonen, tussen de vier andere plaatsen van zijn paleis.
Daar kwam dus verandering in, zeker ten tijde van Confusius ( 552-471 vc.).
China is een land van landbouwers, er moest gewerkt worden.
Indien alle inwoners van China de ware Tao zouden zoeken, wie zou er dan nog werken en wie zou er dan nog luisteren naar de bevelen van de oversten?
Confusius bedacht toen een nieuw systeem dat aangepast was aan de noden van zijn tijd.
China begon er uit te zien als een enorm continent, alles wat er buiten lag was barbaars en China was het midden van de wereld, het Midden Rijk.
Naast het onnoembare en van uit dat grote Niets of de EEN, ontsproot de TWEE, dat is hetgeen men genoemd heeft de Grote Yang of de Hemel en de Grote Yin of de Aarde.
Dus er bestaan van dan af twee hemelen, de Onnoembare en de noembare al is die laatste ook ongekend, de Hemel ontdubbelt zich als het ware in een onnoembare en een noembare.
Van uit de Yin en de Yang, hemel en aarde, vloeide dan de Drie of de Wereld van de 10.000 dingen met als hoofdcomponent de Mens.
De belangrijkste mens was de Keizer, hij moest voor de verbinding zorgen tussen hemel en aarde. Hij was de as van het wiel (de wereld) en alles draaide rond die as.
Zolang de as stabiel bleef ging alles goed op deze wereld, vandaar de grote calamiteit als het slecht ging met de keizer.
De keizer moest zich aan bepaalde rituelen houden.
Zo verbleef hij altijd ongeveer op dezelfde plaats, in Peking, later de verboden stad en het zomerpaleis, waar ik reeds heb over geschreven.
Hij moest ook leven volgens yin en yang en dus ook de loop van de seizoenen volgen.
Zo verbleef hij in de lente in het paleis in het oosten, in de zomer in het zuiden of in het zomerpaleis, enz..
Zelfs de kleur van zijn kleren en de kleur van de muren van zijn paleis waren aangepast.
Hij moest in harmonie blijven met de aarde en met de hemel.
Verder zal ik dat ook toepassen op de geneeskunde, maar nu eerst meer over de Tao.
Alles moest dus geordend blijven en de Wijzen konden zich nu ook toeleggen op het levende, en als raadgevers optreden, ook voor de keizer en zijn dienaren.
Alhoewel ze nog streven naar het niets doen en de onthouding van alle gevoelens of acties, hadden ze voor het gewone volk, dus ook voor de landbouwers nu regels uit gebracht.
De kleine mens had geen eigen waarde, hij stond als een mier in het radarwerk ten dienste van de keizer en zijn eigen leven telde niet mee.
Van daar dat ze bij de minste fout hun hoofd lieten afhakken om de schuld niet op hun familie te laden. De regels voor de Wijze zelf veranderden nauwelijks, maar er was nu een tussen stadium.
Indien men er niet in slaagde in één keer zijn ik te laten verdwijnen in zijn zelf en één te worden met het tijdloze en onvergankelijke, kreeg men de mogelijkheid terug te komen in een ander leven om het opnieuw te proberen, (reincarnatie).
Men ging dan tijdelijk naar de tweedehemel, de noembare, en niet direct naar de echt eeuwige en onveranderlijke.
De beoefenaars of diegenen die daar naartoe willen moeten dus niet leven zoals wij: ze hebben geen begeerten, en doen niets, wou wei, ze willen opgaan in dat niets doen, niet bewegen, niet denken,ze willen buiten tijd en ruimte, hun ik omruilen voor gewoon zijn.
Haat en verlangen, vreugde en woede, droefheid en geluk zijn de zes knopen in de Te.
Daarmee wil men zeggen dat deze knopen de toegang tot de ware Tao verhinderen.
In het boek Zhuangzi geschreven rond 300vc, staat het volgende in de openingszin:
Een voorbeeld van de ware wijze in die tijd vindt men in het deel van het boek:
Over de gelijkmaking der dingen: Zi Qi , (dit is de Wijze ), zittend, het gezicht naar de hemel gekeerd en rustig ademend, met zijn lichaam als uitgedroogd hout en zijn hart als uitgedoofde as zegt: zojuist heeft mijn zelf mijn ik ten grave gedragen; hij lijkt bijna dood, hij heeft zijn eindbestemming bereikt. Of dit ons ideaal moet worden in onze moderne wereld daar twijfel ik sterk aan, en toch zijn er nog uitzonderlijke mensen die deze weg willen volgen.
U hebt waarschijnlijk het verhaal gelezen van die jongen die nu reeds lange tijd onbeweeglijk en zonder eten of drinken aan de voet van een boomzit ergens in Indië, die is waarschijnlijk op weg naar het Grote Niet.
Toen hij te veel de aandacht trok is hij spoorloos verdwenen, zijn eeuwige rust werd verstoord.
Bij dat soort Wijzen, ging men vaak ten rade, ook de beleidsmensen, maar sommige Wijzen antwoorden nooit op de vragen, zij wilden niets en zeker geen roem want die is vergankelijk.
U begrijpt dat dit geen echt leven is, voor hen is leven of dood iets gelijkaardigs, zij willen gewoon die kring doorbreken en liefst in een enkel verschijning op aarde de Tao bereiken.
Zo gaat het verhaal dat aan verschillende Wijzen, achtereenvolgens, werd gevraagd om Keizer te worden. Ze weigerden en sprongen allen van de rots de dood in.
De Tao waarover men spreekt is niet de eeuwige of ware Tao.
De oorsprong van deze zin zou terug gaan naar de periode van +- 1200 vc.
Confusius rond 500vc zou de betekenis van die zin herdefinieert hebben en die aangepast hebben aan de mens van zijn tijd, later zouden de neo-confusionisten dat opnieuw doen.
Wat betekent die zin nu in zijn originele versie?
Daar wordt nog steeds over gediscuteerd, maar zoals ik dat begrepen heb is het ongeveer zo, ik beweer niet dat ik het allemaal beter weet, mijn instructies komen ook uit lectuur van andere auteurs, zelfstudie en vooral na het lezen van het boek van de Martelare.
Het prilste begin gaat als volgt.
Uit het niets is het iets ontstaan.
Het primaire niets is dus iets dat niet echt bestaat naar onze normen, men noemt het ook het Grote Oog of de Opperste Hemel, in feite heeft het geen naam want alles dat een naam heeft bestaat in het hiermaals. Maar alles wat bestaat heeft ook een begin en een einde en is dus vergankelijk.
Het Eeuwige is onvergankelijk, is er altijd geweest en heeft geen oorsprong.
Zo ziet men de eeuwige TAO en dus kan men er niet over spreken.
Men noemt het ook nog: de Hemelse Poort of het Niet-Bestaan.
TAO.
Heeft het veel zin even uit te wijden naar wat meer theoretische beschouwingen? Zou ik mij wagen aan wat meer uitleg over Chinese geneeskunde en filosofie? Misschien ook wat meer over Taoïsme? Men leest daar zoveel over en nu met de komst van de Dalai Lama is dit brandend actueel. Wist U dat de Dalai Lama op dezelfde dag geboren is als ik? Hij had wel het voordeel in het Oosten op deze wereld te komen en dus was het zijn beurt om de hogere roeping te volgen en werd mij dit bespaard. Misschien is het toch daaraan te wijten dat ik reeds zo veel jaren terug acupunctuur ging studeren en ook wat Chinese geneeskunde, zodat heel wat begrippen als, Ying-Yang, en de vijf elementen beweging, mij niet onbekend zijn, ook Tai Chi beoefen ik reeds een tiental jaren, maar daarin ben ik nog steeds een beginneling, ik oefen veel te weinig.
Waar gaan we beginnen?
Ik las een paar interessante boeken die me zeker gaan inspireren. 1. De kracht van het NU, door Eckhart Tolle 2. Taoïsme, door Patricia de Martelare. Beide zijn zowat complementair en geven een goed inzicht over de verschillende manieren hoe men zijn leven kan leiden of moet ik schrijven lijden? TAO voor de Chinezen, is DO voor de Japanners, en betekent de weg of het spoor.