Voor ouders, hulpverleners, en leerkrachten, die zich zorgen maken over kinderen, met Hechtingsprobleem, Hechtingsproblemen, hechtingsstoornis, hechting, gehechtheid, ouders, babys, kinderen, pleegkinderen, stiefkinderen,jeugd, volwassenen, hulpverleners, onderwijs, jeugdzorg
20-04-2008
Cognitieve problemen bij kinderen en adolecenten samenspel van kennis en gevoel
Maurice Berger xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Cognitieve problemen bij kinderen en adolescenten. Samenspel van kennis
en gevoel
Een therapeutische aanpak bij kinderen en adolescenten
De Nederlandse vertaling van de internationaal gerenommeerde psychoanalyticus Maurice Berger
De mens leert in grote mate met zijn lichaam.
Vanuit deze centrale hypothese beschrijft de auteur de mogelijkheid om cognitieve stoornissen te begrijpen en te behandelen. Maurice Berger maakt een classificatie van deze problemen en een algemeen model voor behandeling.
Kinderen bouwen via fysieke gewaarwordingen onbewust een voorstelling op van zichzelf en de wereld. Deze is onlosmakelijk verbonden met hun cognitieve ontwikkeling. Samen met de blijvende invloed van ernstige hechtingsproblemen en de onlosmakelijke band tussen kennis en gevoel vormen deze elementen de belangrijkste assen waarrond de auteur zijn psychotherapeutische methode uitwerkt.
Uitgewerkte cases uit zijn praktijk, zowel in een residentiƫle als ambulente omgeving illustreren het geheel. Dit boek is een aanrader voor al wie professioneel, zelfstandig of in een team, met kinderen en adolescenten werkt: psychologen, orthopedagogen, psychotherapeuten, psychiaters, pediaters, neurologen, leerkrachten en opvoeders. Verschenen: april 2008 Uitgeverij Terra - Lannoo