Scheepsgegevens schepenindex Hert, Vliegend - 1729 Scheepstype: spiegelretourschip In gebruik bij de VOC vanaf 1729 tot 03/02/1735 (VERGAAN, Scheldemond). Gebouwd voor de Kamer van Zeeland op de werf te Middelburg. lengte: 145 voet; breedte: 10 m laadvermogen: 850 ton bemanning: 256 man Beschrijving: Op 3-2-1735 na vertrek voor de tweede reis naar Oost-Indie in de monding van de Schelde, 18 km voor de kust van Vlissingen, op een zandbank gevaren en lekgeslagen, evenals haar gelijktijdig uitgevaren zusterschip Anna Catharina. Het drama begon 's middags om een uur of drie en eindigde in de avond, toen het schip naar de diepte zonk. Alle 256 opvarenden, waaronder een contingent soldaten, kwamen om. Er waren wel twee sloepen, maar die zaten zodanig vastgesjord, dat ze onmogelijk te water konden. De ramp was des te tragischer omdat er een loodsboot in de buurt was, die echter volgens de annalen geen enkele hulp kon bieden. In september 1981 is het wrak ontdekt na bijna drie jaar zoeken met o.a. electronische apparatuur en via het beproefde systeem van kruispeiling. Onder andere is een geldkist, gevuld met 2000 gouden dukaten en 5000 zilveren realen uit 1729, gevonden. De kist, zonder inhoud, is door de berger John Rose, met glazen, bestek, wijnflessen, een lap zijde enz. geschonken aan Nederland. De duikers brachten veel kogels en onderdelen van musketten en degens naar boven. Een opzienbarende ontdekking bij 't Vliegend Hert was de aanwezigheid van dichtgesoldeerde loden containers, waarin tabak, kaas en ansjovis waren 'ingeblikt'. Dergelijke goederen waren minstens zeven jaar houdbaar. Reisgegevens: vertrek op van naar aankomst op kamer schipper 11/12/1730 Rammekens Batavia 10/07/1731 Zeeland Abraham van der Hart via: Kaap de Goede Hoop van 09/04/1731 tot 28/04/1731 22/12/1733 Ceylon Rammekens 15/08/1734 Zeeland Abraham van der Hart via: Kaap de Goede Hoop van 07/03/1734 tot 22/04/1734 03/02/1735 Rammekens VERGAAN 03/02/1735 Zeeland Cornelis van der Horst
kaart ligging scheepswrak gemaakt door VOC in 1735
Op 3 februari 1735 voer de Oost-Indiëvaarder t Vliegend Hert (soms ook t Vliegend Hart genoemd) samen met de Anna Catharina vanuit het Zeeuwse Rammekens uit op weg naar Batavia (het huidige Jakarta in Indonesië). Niet lang na vertrek raakten beide schepen echter een zandbank waarna de Catharina meteen zonk terwijl t Vliegend Hert nog wist los te raken. Vanwege de enorme geleden schade, bleek het echter onvermijdelijk dat zij enkele uren later alsnog met man en muis verging.
Een vliegend tapijt is een mythisch tapijt dat kan vliegen als je er op gaat zitten. Het komt voor in dromen en in sprookjes, en dan vooral met Arabische of Oosterse figuren op het tapijt, doorgaans met tulband. Het werkte ook inspirerend voor het stripverhaal Fata Morgana van Suske en Wiske, geschreven voor De Efteling, en jeugdboeken zoals Piet Piraat - Het vliegende tapijt. In Engeland staat de term magic carpet ook voor de lopende band die als skilift dient. PS. als je er af valt kom je niet in het sprookje maar ergens anders !!
op weg naar het speenvarken
Het vliegend hert (Lucanus cervus) is het grootste inheemse insect uit de familie vliegende herten (Lucanidae) van de orde kevers (Coleoptera).
Lucarnus cervus
Het Vliegend Hert('s-Gravendeel)
Het Vliegend Hert is een korenmolen uit 1858 gelegen in de Zuid-Hollandse plaats 's-Gravendeel. De molen ligt aan de Molendijk. Het is de hoogste korenstellingmolen in de Hoekse Waard. De laatste molenaar was de heer Cees van Heesen.
Op 14 juni 1783 gaven de gebroeders Montgolfier een demonstratie in Versailles om de koning en de Franse Academie van Wetenschappen te overtuigen. De succesvolle behangfabrikant Jean-Baptiste Réveillon zegde de gebroeders steun toe en kwam over de brug met geld, een geschikte werkplaats, nieuw ontwikkeld behang en andere praktische adviezen. De volgende ballon werd le Réveillon gedoopt. Tevens hielp Réveillon professor Jacques Charles bij zijn experimenten met de waterstofballon.
Le Réveillon
De volgende test was op 11 september vanuit de tuin van la Folie Titon, het woonhuis van Réveillon. Ami Argand, een specialist op het gebied van verbranding, was aanwezig. Op 19 september werd een ballonvaart uitgevoerd in Versailles, in aanwezigheid van Lodewijk XVI en Marie Antoinette en een menigte van honderdduizend toeschouwers. In een aan de ballon bevestigde mand werd een schaap, een eend en een haan meegevoerd. De ballon was azuurblauw en versierd met Franse lelies en gouden zonnen, om de koning te paaien. De vlucht duurde acht minuten. Een forse windstoot met als gevolg een scheur in de ballon maakte een einde aan de luchtreis van 3,5 km. Al gauw gingen er verhalen rond dat de haan en het schaap gewond zouden zijn geraakt, maar het schaap stond na de landing in een bos van het stro te eten; de haan en de eend zaten ineengedoken. Niettemin was het experiment succesvol. Het schaap "Montauciel" eindigde zijn leven in de koninklijke dierentuin.
Als je een beetje nadenkt is het logische gevolg dat papa Montgolfier ook de uitvinder is van het voetbal. Met zestien kinderen (een voledig elftal plus reserven) en een luchtballon.
In 1783 vond de eerste ballonvlucht plaats met een heteluchtballon door de gebroeders Montgolfier. Joseph Michel Montgolfier (26 augustus 1740 26 juni 1810) en Jacques Étienne Montgolfier (6 januari 1745 2 augustus 1799) zijn de uitvinders van de luchtballon. Zij waren zonen van Pierre Montgolfier (1700-1793), een grote en rijke papierfabrikant in de Ardèche, vader van zestien kinderen.
test op Champ de Mars historische reproductie
Een opbollend en dichtgeknoopt hemd, dichtbij de open haard, bracht de peinzende broers op een idee. Op 4 juni 1783 gaven de broers Montgolfier hun eerste publieke demonstratie, door bij Annonay een 900 m³ grote linnen zak, beplakt met papier en met aluin geïmpregneerd, op te laten stijgen met behulp van hete lucht. Voor de opwarming werd wol en stro in brand gestoken, want men ging er aanvankelijk vanuit dat rook de opwaartse kracht leverde. De ballon legde een afstand van twee km af in een tijd van ongeveer 10 minuten, waarbij een hoogte van bijna 2.000 meter zou zijn bereikt.
Kunst is dat wat gemaakt is met de vooropstaande bedoeling (één of meer van) de menselijke zintuigen én de menselijke geest te prikkelen. Toelichting: De kwaliteit van een kunstwerk wordt beoordeeld aan de hand van de aard en mate van de prikkeling die het teweeg brengt. De sterkte van de prikkeling, de hoeveelheid mensen die er wordt geprikkeld, hoe goed die prikkeling wordt gewaardeerd, en hoeveel effect en invloed de prikkeling heeft of achteraf blijkt te hebben gehad draagt allemaal bij aan 'de mate van kunst'. Tijdloze meesterwerken in de kunst voldoen aan dit alles in hoge mate.
deze graffiti wordt beschreven als kunst
Spijtig genoeg is er geen link naar jou blog. Mischien is dat ook één van bovenstaande kunstwerken.
Luchtvaart verwijst naar de activiteiten rondom het laten vliegen van mensen en de industrie die te maken heeft met luchtvaartuigen. Onder luchtvaartuig verstaat men zowel vliegtuigen, als helikopters, als autogiro's, als voertuigen die lichter dan lucht zijn en ornitopters. Andere woorden voor luchtvaart zijn aviatiek, luchtvaartverkeer, luchtverkeer, vliegerij en vliegverkeer. De geschiedenis van de luchtvaart begint op het moment dat Leonardo Da Vinci in de 15e eeuw iets ontwerpt dat op een luchtvaartuig lijkt.
Man van Vitruvius Leonardo Da Vinci
Maar om de dingen niet saai te maken ga ik nog wat andere rare vogels toevoegen. Het moet nog leuk blijven ook. Zowel voor u bloggers als voor Icarus (zelf en rare vogel).
De mens heeft al van in de oudheid het verlangen gehad te kunnen vliegen, zoals getoond wordt in de legende van Daedalus en Icarus. Daedalus zat gevangen op het eiland Minos, en daarom bouwde hij vleugels voor zichzelf en zijn zoon met behulp van veren en was. Oorspronkelijk probeerde men vogels te imiteren, maar met vallen en opstaan vond men ballonnen, luchtschepen, zweefvliegtuigen en uiteindelijk echte vliegtuigen uit.
Daedalus (Lat.) of Daidalos (Gr. Δαίδαλος) is een figuur uit de Griekse mythologie. Hij is een groot uitvinder en architect. Daedalus was verantwoordelijk voor de houten fopkoe die gemeenschap van koningin Pasiphaë met een stier mogelijk maakte. Hij was ook degene die het Labyrint van Knossos ontwierp, waar de Minotaurus (het monsterlijke resultaat van die paring) gevangen werd gehouden.
afb : Daedalus en Icarus schilderij van Charles-Paul Landon