Op 14 juni 1783 gaven de gebroeders Montgolfier een demonstratie in Versailles om de koning en de Franse Academie van Wetenschappen te overtuigen. De succesvolle behangfabrikant Jean-Baptiste Réveillon zegde de gebroeders steun toe en kwam over de brug met geld, een geschikte werkplaats, nieuw ontwikkeld behang en andere praktische adviezen. De volgende ballon werd le Réveillon gedoopt. Tevens hielp Réveillon professor Jacques Charles bij zijn experimenten met de waterstofballon.
Le Réveillon
De volgende test was op 11 september vanuit de tuin van la Folie Titon, het woonhuis van Réveillon. Ami Argand, een specialist op het gebied van verbranding, was aanwezig. Op 19 september werd een ballonvaart uitgevoerd in Versailles, in aanwezigheid van Lodewijk XVI en Marie Antoinette en een menigte van honderdduizend toeschouwers. In een aan de ballon bevestigde mand werd een schaap, een eend en een haan meegevoerd. De ballon was azuurblauw en versierd met Franse lelies en gouden zonnen, om de koning te paaien. De vlucht duurde acht minuten. Een forse windstoot met als gevolg een scheur in de ballon maakte een einde aan de luchtreis van 3,5 km. Al gauw gingen er verhalen rond dat de haan en het schaap gewond zouden zijn geraakt, maar het schaap stond na de landing in een bos van het stro te eten; de haan en de eend zaten ineengedoken. Niettemin was het experiment succesvol. Het schaap "Montauciel" eindigde zijn leven in de koninklijke dierentuin.
Als je een beetje nadenkt is het logische gevolg dat papa Montgolfier ook de uitvinder is van het voetbal. Met zestien kinderen (een voledig elftal plus reserven) en een luchtballon.
In 1783 vond de eerste ballonvlucht plaats met een heteluchtballon door de gebroeders Montgolfier. Joseph Michel Montgolfier (26 augustus 1740 26 juni 1810) en Jacques Étienne Montgolfier (6 januari 1745 2 augustus 1799) zijn de uitvinders van de luchtballon. Zij waren zonen van Pierre Montgolfier (1700-1793), een grote en rijke papierfabrikant in de Ardèche, vader van zestien kinderen.
test op Champ de Mars historische reproductie
Een opbollend en dichtgeknoopt hemd, dichtbij de open haard, bracht de peinzende broers op een idee. Op 4 juni 1783 gaven de broers Montgolfier hun eerste publieke demonstratie, door bij Annonay een 900 m³ grote linnen zak, beplakt met papier en met aluin geïmpregneerd, op te laten stijgen met behulp van hete lucht. Voor de opwarming werd wol en stro in brand gestoken, want men ging er aanvankelijk vanuit dat rook de opwaartse kracht leverde. De ballon legde een afstand van twee km af in een tijd van ongeveer 10 minuten, waarbij een hoogte van bijna 2.000 meter zou zijn bereikt.
Kunst is dat wat gemaakt is met de vooropstaande bedoeling (één of meer van) de menselijke zintuigen én de menselijke geest te prikkelen. Toelichting: De kwaliteit van een kunstwerk wordt beoordeeld aan de hand van de aard en mate van de prikkeling die het teweeg brengt. De sterkte van de prikkeling, de hoeveelheid mensen die er wordt geprikkeld, hoe goed die prikkeling wordt gewaardeerd, en hoeveel effect en invloed de prikkeling heeft of achteraf blijkt te hebben gehad draagt allemaal bij aan 'de mate van kunst'. Tijdloze meesterwerken in de kunst voldoen aan dit alles in hoge mate.
deze graffiti wordt beschreven als kunst
Spijtig genoeg is er geen link naar jou blog. Mischien is dat ook één van bovenstaande kunstwerken.
Luchtvaart verwijst naar de activiteiten rondom het laten vliegen van mensen en de industrie die te maken heeft met luchtvaartuigen. Onder luchtvaartuig verstaat men zowel vliegtuigen, als helikopters, als autogiro's, als voertuigen die lichter dan lucht zijn en ornitopters. Andere woorden voor luchtvaart zijn aviatiek, luchtvaartverkeer, luchtverkeer, vliegerij en vliegverkeer. De geschiedenis van de luchtvaart begint op het moment dat Leonardo Da Vinci in de 15e eeuw iets ontwerpt dat op een luchtvaartuig lijkt.
Man van Vitruvius Leonardo Da Vinci
Maar om de dingen niet saai te maken ga ik nog wat andere rare vogels toevoegen. Het moet nog leuk blijven ook. Zowel voor u bloggers als voor Icarus (zelf en rare vogel).
De mens heeft al van in de oudheid het verlangen gehad te kunnen vliegen, zoals getoond wordt in de legende van Daedalus en Icarus. Daedalus zat gevangen op het eiland Minos, en daarom bouwde hij vleugels voor zichzelf en zijn zoon met behulp van veren en was. Oorspronkelijk probeerde men vogels te imiteren, maar met vallen en opstaan vond men ballonnen, luchtschepen, zweefvliegtuigen en uiteindelijk echte vliegtuigen uit.
Daedalus (Lat.) of Daidalos (Gr. Δαίδαλος) is een figuur uit de Griekse mythologie. Hij is een groot uitvinder en architect. Daedalus was verantwoordelijk voor de houten fopkoe die gemeenschap van koningin Pasiphaë met een stier mogelijk maakte. Hij was ook degene die het Labyrint van Knossos ontwierp, waar de Minotaurus (het monsterlijke resultaat van die paring) gevangen werd gehouden.
afb : Daedalus en Icarus schilderij van Charles-Paul Landon