Inhoud blog
  • AeroTrain
  • Luchtvaartuigen
  • Regeringsvliegtuigen Brazilië 4
  • Regeringsvliegtuigen Brazilië 3
  • Tu-144(2)
  • Tu-144
  • luchtballon3
  • luchtballon2
  • Regerigsvliegtuigen Brazilië 2
  • Regerigsvliegtuigen Brazilië
  • flying coaster 2
  • flying coaster
  • vliegend tapijt
  • De zonen des hemels
  • Regering.Bahrein
  • De geheimen van Midway
  • Regerigsvliegtuigen Australië
  • Buck Danny
  • regeringsvliegtuigen
  • gyrocopter
  • VOC
  • Hert
  • Tapijt
  • Réveillon
  • voetbal
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Archief per maand
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 05-2008
    Inhoud blog
  • AeroTrain
  • Luchtvaartuigen
  • Regeringsvliegtuigen Brazilië 4
  • Regeringsvliegtuigen Brazilië 3
  • Tu-144(2)
    airplanes
    vliegen en andere tuigen
    10-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luchtvaartuigen
    Luchtvaartuigen
    Hoewel er veel luchtvaartuigen zijn, noemt men ze niet allemaal vliegtuig.
    Een helikopter en een autogyro (toestellen met roterende draagvlakken) gelden voor de Nederlandse wetgeving als vliegtuig.
    Een zweefvliegtuig echter niet. In de volksmond geldt een helikopter niet als vliegtuig en een zweefvliegtuig wel.
    Toestellen die lichter zijn dan lucht, dat zijn dus de ballonnen en luchtschepen, gelden ook niet als vliegtuigen.
    Vliegtuig
    Een vliegtuig is een luchtvaartuig dat zwaarder is dan lucht en in staat is een gecontroleerde vlucht te maken.
    Het maakt hierbij gebruik van de opwaartse kracht, lift genoemd, veroorzaakt door de lucht die met een zekere snelheid over het speciale profiel van het vleugeloppervlak stroomt.
    Hoe vliegt een vliegtuig
    Een vliegtuig, in de klassieke zin, kan vliegen dankzij zijn voorwaartse snelheid.
    Als de vleugel met de voorrand iets omhoog in de wind staat, ontstaat er door de beweging een reactiekracht die het vliegtuig omhoog drukt, de zogenaamde lift of draagkracht.
    Deze lift compenseert het gewicht (als gevolg van de zwaartekracht) van het vliegtuig.
    Zolang het vliegtuig dus voldoende snelheid heeft, blijft het in de lucht.
    De kracht van de lift kan berekend worden met de volgende formule:

    
         L = {textstyle{1 over 2}}C_l  cdot rho  cdot V^2  cdot S

    Hierin is:

    L = Liftkracht [N]
    V = snelheid [m s-1] van de lucht ten opzichte van het vliegtuig.
    ρ = dichtheid [kg m-3] van de lucht.
    S = Oppervlakte van de vleugel.
    Cl = Liftcoëfficiënt.

    De liftcoëfficiënt hangt af van zowel de eigenschappen van het vleugelprofiel, als van de invalshoek.
    Ook hoe groter de invalshoek, hoe groter de liftkracht en, zie formule, hoe groter het vleugeloppervlak of de snelheid is, hoe groter de lift is.
    Als nu een vliegtuig gaat landen, moet het langzamer gaan vliegen.
    Daardoor neemt de liftkracht sterk af (2 x zo langzaam, 4 keer minder lift, want kwadraat!), terwijl het gewicht vrijwel gelijk blijft.
    Een beetje minder lift is gewenst omdat het vliegtuig naar beneden moet, maar om te voorkomen dat het vliegtuig neerstort, moet de lift ondanks de lagere snelheid toch ongeveer gelijk blijven.
    Dit kan op twee manieren: de invalshoek vergroten door met de neus iets omhoog rechtuit te vliegen, of door de vleugelvorm sterker te krommen.


    besturingsonderdelen en de roeren
    Auteur :Piotr Jaworski
    Het is daarom dat een vliegtuig voor het landen eerst langzaam vliegend met de neus omhoog komt aangevlogen.
    Om nog langzamer te kunnen vliegen steekt hij zijn welvingskleppen (Eng. flaps) uit waardoor het vleugeloppervlak krommer en groter wordt en dus de liftcoëfficiënt weer toeneemt.
    Zo behoudt het vliegtuig bij dalende snelheid een liftkracht die gelijk is aan zijn gewicht.


    rollen met de rolroeren
    created by NASA
    De schuine stand en de welvingskleppen zorgen wel voor veel meer luchtweerstand.
    Deze moet gecompenseerd worden met een hogere stuwkracht van de motor.
    Hoe langzamer het vliegtuig vliegt, hoe boller en schuiner de vleugel moet staan, hoe meer vliegweerstand er is en hoe harder de motor moet draaien (in tegenstelling tot rijden, dat kost minder energie naarmate de snelheid lager is).


    stampen met het hoogteroer
    created by NASA
    Daar ook de luchtdichtheid een rol speelt, heeft dit invloed op het opstijgen en landen op een hoogvlakte of bij hitte, en op de lengte van de start en landingsbaan.
    Op grote hoogte of bij grote hitte is de lucht veel ijler en heeft het vliegtuig een veel langere startbaan nodig om zo snel te kunnen rijden dat de liftkracht groter is dan het gewicht.


    gieren met het richtingsroer
    created by NASA
    Bij voldoende snelheid brengt de piloot met het staartvlak de neus omhoog waardoor met de hoek ook de lift op de vleugel toeneemt.
    Die enorme lifttoename is nodig om het gigantische gewicht van het vliegtuig omhoog te krijgen.

    Bron :Wikipedia

    10-01-2009 om 22:36 geschreven door icarus

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (4)
    07-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Regeringsvliegtuigen Brazilië 4
    Regeringsvliegtuigen
    Brazilië (4)
    In mei 2003 werd de KC-137 vervangen door een Airbus A319 Corporate Jetliner(A319-133XCJ) door toenmalig president Luiz Inacio Lula da Silva.
    Dit toestel was de FAB Uno (Força Aérea Brasileira)
    Airbus A319
    De Airbus A319 is een vliegtuigtype uit de Airbus A320-familie van de Europese vliegtuigbouwer Airbus. Het is een verkorte versie van de Airbus A320.
    Zowel de technologie als het comfort zijn precies hetzelfde als die van zijn grotere broer Airbus A320.
    Vliegtuigfabrikanten ontwikkelen vaak langere en kortere versies van de verkeersvliegtuigen die zij bouwen. Airbus heeft dat onder meer gedaan met de A320.
    Nadat het eerst een langere uitvoering op de markt bracht, de A321, besloot Airbus in juni 1993 ook een kortere variant te gaan bouwen, de A319.
    Tot begin 2008 zijn er ongeveer 1600 A319's verkocht.
    Net als bij de A320 en de A321 heeft de Airbus A319 ook één gangpad en drie stoelen aan beide kanten, dus het is een narrowbody-vliegtuig.
    Het toestel heeft een vliegbereik tot ongeveer 3500 km.
    De grootste consument van de Airbus A319 is easyJet die een speciale versie heeft met 2 nooduitgangen (in plaats van 1) boven de vleugel.
    Deze speciale versie kan 156 passagiers vervoeren.

    De Airbus Corporate Jet (kortweg Airbus A319 ACJ). Deze biedt enorm veel comfort en luxe-uitstraling in de cabine.
    De Airbus A319 ACJ heeft een veel groter vliegbereik dan de gewone versie: 4000 tot 9000 km.
    Met de Airbus A319 ACJ heeft de Business Jet uitvoering van de Boeing 737 er een geduchte concurrent bij.
    Net als de Boeing heeft de Airbus A319 ACJ ook extra kerosinetanks in de vrachtruimte onder de cabine.


    A319 van Aeroflot


    A319-100 van British Airways
    Technische gegevens A319 serie :
    Lengte : 33,84 meter
    Spanwijdte : 34,10 meter
    Hoogte : 11,76 meter
    Aantal passagiers : 156(één klasse)124 (2 klassen)
    Leeggewicht : 40.600 kg
    Maximum startgewicht : 75.500 kg
    Dienstplafond : 12.000 m
    Vliegbereik volledig beladen: 3.340 km
    Motoren : 2x CFM56-5 of IAE V2500.
    Er werden 1095 toestellen gebouwd (verschillende versies).Eerste vlucht : 29 augustus 1995.
    Technische gegevens A319 CJ serie :
    Aantal passagiers :10 tot 39.
    Vliegbereik (10 passagiers): 11.650 km
    Leeggewicht : 58.515 kg
    Maximum startgewicht : 75.500 kg
    Extra fuel tank in vrachtruim onder cabine.
    Motoren : IAE V2527M-A5 of CFM International CFM56 turbofans.
    Ongevallen
    A 319 serie
    Tot heden geen ongevallen met dodelijke slachtoffers.
    De Braziliaanse regeringbeschikt momenteel ook nog over een Fokker F-28 vliegtuig en twee Sikorsky helicopters.

    07-01-2009 om 09:31 geschreven door icarus

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Regeringsvliegtuigen Brazilië 3
    Regeringsvliegtuigen
    Brazilië (3)
    President Ernesto Geisel (1974-1979)verving de BAC-111 door twee Boeing 737-200 toestellen in 1976.
    Boeing 737-200
    De 737-200 vloog voor het eerst op 8 augustus 1967 en kwam april 1968 in dienst bij de eerste klant United Airlines.
    Verdere uitvoeringen van de 737-200 zijn de 200C Convertible, met een interieur dat kan worden omgebouwd voor vracht dan wel passagiers, en de 200QC, waarvan het interieur in zeer korte tijd kan worden aangepast, zodat er bijvoorbeeld overdag passagiers mee kunnen worden vervoerd en 's nachts vracht of post.


    737-200 basic


    737-200 Advanced
    Technische gegevens 737-200 serie :
    Lengte : 30,53 meter
    Spanwijdte : 28,35 meter
    Hoogte : 11,29 meter
    Aantal passagiers : 90-136(één klasse)of 24 eerste- en 73 economy klasse
    Leeggewicht : 27.120 kg
    Maximum startgewicht : 52.390 kg
    Dienstplafond : 6.890 m
    Vliegbereik volledig beladen: 4.818 km
    Motoren : 2x Pratt & Whitney JT8D-7 of JT8D-9 of JT8D-9A.
    Er werden 1095 toestellen gebouwd (verschillende versies).Eerste vlucht : 8 augustus 1967.
    Technische gegevens 737-200 Adv serie :
    Aantal passagiers : 93-136(één klasse)of 14 eerste- en 88 economy klasse
    Leeggewicht : 29.250 kg
    Maximum startgewicht : 58.110 kg
    Extra fuel tank in achterste cargo compartiment
    Motoren : 2x Pratt & Whitney JT8D-15 of JT8D-15A of JT8D-17 of JT8D-17A of JT8D-17R of JT8D-17AR.


    737-200 executive


    737-200QC cargoruimte
    Technische gegevens 737-200 executive :
    Aantal passagiers en inrichting volgens wensen klant Leeggewicht : 24.900 kg
    Maximum startgewicht : 52.390 kg
    Dienstplafond : 6.890 m
    Motoren : 2x Pratt & Whitney JT8D-7 of JT8D-9 of JT8D-9A.
    Technische gegevens 737-200 QC :
    Max. cargo: 102,8m³
    Max. payload 18.190kg
    Ongevallen
    Boeing 737-200 serie
    Van 19 juli 1970 tot 30 aug. 2008 werden er 104 afgeschreven na ongeval waarbij 2806 van de 7572 passagiers en boordpersoneel omkwamen.
    Op de grond kwamen 62 personen om het leven.
    In 1986 bouwde de Braziliaanse Luchtmacht een van zijn vier KC-137 toestellen (versie van de Boeing KC-135) om, om te dienen als presidentieel vliegtuig.
    Dit toestel werd gebruikt tot mei 2003.

    05-01-2009 om 15:10 geschreven door icarus

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (2)


    Archief per week
  • 09/02-15/02 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Check In
  • waaroemni met vis
  • waaroemni lekker koud
  • waaroemni in het duister
  • de tijd van waaroemni
  • waaroemni op sinksentocht


    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !

       



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!