Inhoud blog
  • AeroTrain
  • Luchtvaartuigen
  • Regeringsvliegtuigen Brazilië 4
  • Regeringsvliegtuigen Brazilië 3
  • Tu-144(2)
  • Tu-144
  • luchtballon3
  • luchtballon2
  • Regerigsvliegtuigen Brazilië 2
  • Regerigsvliegtuigen Brazilië
  • flying coaster 2
  • flying coaster
  • vliegend tapijt
  • De zonen des hemels
  • Regering.Bahrein
  • De geheimen van Midway
  • Regerigsvliegtuigen Australië
  • Buck Danny
  • regeringsvliegtuigen
  • gyrocopter
  • VOC
  • Hert
  • Tapijt
  • Réveillon
  • voetbal
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Archief per maand
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 05-2008
    Inhoud blog
  • AeroTrain
  • Luchtvaartuigen
  • Regeringsvliegtuigen Brazilië 4
  • Regeringsvliegtuigen Brazilië 3
  • Tu-144(2)
    airplanes
    vliegen en andere tuigen
    25-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.luchtballon3
    Luchtballon  3
    Jean-François Pilâtre de Rozier (2)
    In het gezelschap van markies d'Arlandes,een majoor in het leger met een belangrijke functie aan het hof,maakte hij op 21 november 1783 een vlucht met een ballon van 23 meter hoog en 13 meter doormeter met een inhoud van 2.200m³
    De azuurblauwe "machine aerostate" had de vorm van een citroen, was in goud beschilderd met de twaalf tekens van de dierenriem, cijfers en zonnen en guirlandes.
    De beide mannen konden elkaar vanwege de rook nauwelijks zien.
    Ze stegen tot een hoogte van 900 meter en vlogen in ongeveer 25 min. bijna 9 km.


    21 november 1783


    markies d'Arlandes
    Minder dan 2 maanden na de geboorte van de bemande luchtvaart ging reeds de eerste Belg de lucht in nabij Lyon.
    Op 16 januari 1784 stond de Belgische prins Charles-Joseph de Ligne,samen met luitenant-kolonel graaf Laporte d’Anglefort, graaf De Dampierre en graaf De Laurencin klaar voor vertrek in de heteluchtballon bestuurd door Jean-François Pilâtre de Rozier en Joseph Montgolfier.
    Omdat sneeuw en ijs de ballon te zwaar maakten werd de vlucht uitgesteld.Op 19 januari 1784 was het dan toch zover.
    De ballon was zo omvangrijk (42 bij 24 meter), dat het misschien wel de grootste Montgolfière-ballon was ooit; het kostte zeventien uur om de ballon op te warmen.
    De lucht werd verwarmd door een ijzeren kachel gestookt op hout;het stro werd aangestoken met brandewijn.
    De weersomstandigheden waren zo extreem, dat het papier door de sneeuw zacht was geworden.
    Kort na het opstijgen vatte de ballon vuur en stortte neer voor het oog van een groot publiek.
    Alle pasagiers overleefden en er volgde een uitgebreid feest.


    "La Flesselles"


    19 januari 1784

    25-11-2008 om 11:46 geschreven door icarus

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (4)


    Archief per week
  • 09/02-15/02 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Check In
  • waaroemni met vis
  • waaroemni lekker koud
  • waaroemni in het duister
  • de tijd van waaroemni
  • waaroemni op sinksentocht


    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !

       



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!