Inhoud blog
  • AeroTrain
  • Luchtvaartuigen
  • Regeringsvliegtuigen Brazilië 4
  • Regeringsvliegtuigen Brazilië 3
  • Tu-144(2)
  • Tu-144
  • luchtballon3
  • luchtballon2
  • Regerigsvliegtuigen Brazilië 2
  • Regerigsvliegtuigen Brazilië
  • flying coaster 2
  • flying coaster
  • vliegend tapijt
  • De zonen des hemels
  • Regering.Bahrein
  • De geheimen van Midway
  • Regerigsvliegtuigen Australië
  • Buck Danny
  • regeringsvliegtuigen
  • gyrocopter
  • VOC
  • Hert
  • Tapijt
  • Réveillon
  • voetbal
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Archief per maand
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 05-2008
    Inhoud blog
  • AeroTrain
  • Luchtvaartuigen
  • Regeringsvliegtuigen Brazilië 4
  • Regeringsvliegtuigen Brazilië 3
  • Tu-144(2)
    airplanes
    vliegen en andere tuigen
    11-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De zonen des hemels
    air15 Airplanes,Waaroemnipedie
    Buck Danny
    De zonen des hemels
    De zonen des hemels is een stripverhaal en het derde album in de serie over stripheld Buck Danny.
    Samen met de verhalen De vliegende tijgers, De zwarte draak en Aanval in Birma vormt deze strip een samenhangend geheel.
    Het verhaal
    Buck Danny wordt uit verlof teruggeroepen om het "Vliegende Tijgers" eskader in China te gaan vervoegen.
    Op weg naar zijn nieuwe basis ontmoet, de gepromoveerde Danny voor het eerst Sonny Tuckson en Jerry Tumbler.
    Maar de ontmoeting met Tumbler is echter niet van harte.
    Tumbler verwijt Danny namelijk, dat door de komst van Danny, Tumbler zijn promotie gemist heeft.
    Onder de piloten is er echter ook een Japanse spion aanwezig, deze probeert op allerlei manieren de operaties van de "Vliegende Tijgers" te verstoren.

    Op een missie wordt Tumbler neergeschotten. Buck waagt zijn eigen leven en vliegtuig om hem te redden, terwijl Sonny en Stinson hem dekking geven.
    Buck slaagt in zijn opzet, maar Sonny crasht achter vijandige linies.
    Opnieuw zet Buck een reddingsactie op poten maar door toedoen van de spion verloop deze niet zoals gepland.
    Met de hulp van een paar Chinese boeren, het Chinese verzet en een ultime opoffering van Stinson kunnen Buck en Sonny toch ontsnappen aan de Japaners.
    Vliegtuigen in het verhaal
    Douglas C-47 Skytrain (DC-3)(foto)
    Consildated B-24 Liberator (foto)
    Boeing B-17 Flying Fortress (zie De geheimen van Midway)
    Aichi D1A (zie De geheimen van Midway)
    Short Sunderland (foto)
    Douglas C-54 Skymaster (DC-4) (foto)
    Bell P-39 Airacobra (foto)
    North American P-51 Mustang (foto)
    Curtiss P-40 Warhawk (foto)
    Mitsubishi A6M Zero (foto)
    North American B-25 Mitchell (zie De geheimen van Midway)
    Grumman TBF Avenger (zie De geheimen van Midway)
    Mitsubishi G4M Betty (zie De Jappen vallen aan).
    De Douglas C-47 Skytrain (DC-3)
    De C-47/R4D (de C staat voor “Cargo”) Skytrain (USAAF roepnaam Gooney Bird)was een militaire versie van de DC-3.
    De eerste C-47 koos op 23 december 1941 voor het eerst het luchtruim.
    Toen de productie stopte, waren 13.177 C-47’s de fabriek uitgerold (inclusief toestellen gebouwd onder licentie door o.a. Rusland en Japan).
    De eerste C-47’s waren vrijwel hetzelfde als de DC-3 Dakota, maar latere machines kregen een grote laaddeur met daarin de kleine deur.
    In de Tweede Wereldoorlog werd ze veel gebruikt om parachutisten te droppen en als zweefvliegtuigsleper, na de oorlog bij de Berlijnse Luchtbrug en later in de Koreaoorlog en van 1965 tot 1975 in de Vietnam oorlog.
    Hoewel veel Skytrains zijn afgedankt,zijn er wereldwijd nog meer dan 300 toestellen luchtwaardig.


    Douglas C-47 Skytrain
    Technische gegevens:
    Lengte: 19,43 m.
    Breedte: 29,11 m.
    Hoogte: 5,18 m.
    Max. snelheid: 368 km/u
    Vlieghoogte: 7.100 m. Vliegbereik: 2400 km.
    Motoren: Twee 1200PK Pratt & Whitney R-1830..
    De Consolidated B-24 Liberator
    De B-24 Liberator is een Amerikaanse bommenwerper gefabriceerd door Consolidated Aircraft.
    Het is het meest talrijk geproduceerde Amerikaanse gevechtsvliegtuig van de Tweede Wereldoorlog.
    Omdat het gangpad van de achterzijde naar de cockpit van het toestel erg nauw was kreeg het toestel de bijnaam "De Vliegende Doodskist".

    Het toestel moest een groter bereik, sneller zijn en hoger kunnen vliegen dan de B-17 Flying Fortress.
    Het prototype had een hoog maximaal startgewicht (32000 kg), lange, dunne vleugels en een laag brandstofverbruik.
    Verder had het, net als de latere Britse Avro Lancaster, een dubbel kielvlak.
    Vergeleken met de B-17 was de B-24 korter, had een kleiner vleugeloppervlak met een grotere spanwijdte en een behoorlijk groter laadvermogen.
    Het prototype, de XB-24, was eind 1939 gereed. Nog vóór het eerste prototype had gevlogen hadden de Verenigde Staten er al 36, Frankrijk 120 en Groot-Brittannië er al 164 besteld.
    De 120 door Frankrijk bestelde exemplaren gingen alle naar Engeland nadat Frankrijk al gevallen was in 1940.


    Consolidated B-24 Liberator
    foto The Department of National Defence Canada
    De eerste B-24s werden ingezet als trans-Atlantische transportvliegtuigen door Groot-Brittannië.
    Nadat een radar werd geïnstalleerd werd het, door zijn grote bereik, ingezet bij de onderzeebootbestrijding.
    Later in 1941 gebruikten twee RAF squadrons in het Midden-Oosten de B-24 als eerste als bommenwerper.
    Het eerste massa-geproduceerde model, de B-24D, kwam begin 1943 ten tonele.
    Door velen gezien als de uiteindelijke versie, de B-24H, was 250 mm langer, had een bekrachtigde geschutskoepel in de neus en een autopiloot.
    Het toestel werd op dat moment gefabriceerd door zowel Douglas, Consolidated en Ford. Nog vóór 1945 zijn er 18482 Liberators gebouwd.

    Technische gegevens:
    Lengte: 20,6 m.
    Breedte: 33,5 m.
    Hoogte: 5,5 m.
    Max. snelheid: 470 km/u
    Vlieghoogte: 8500 m. Vliegbereik: 6000 km.
    Motoren: Vier Pratt & Whitney R-1830 turbosupercharged radiaalmotoren
    De Short Sunderland
    De Short S.25 Sunderland was een Britse vliegbootbommenwerper,ontwikkeld voor de RAF door Short Brothers.
    De eerste vlucht vond plaats op 16 oktober 1937,door chef-testpiloot,John Lankester Parker van Short Brothers.
    Gebasseerd op de S.23 pasagiersvliegboot was dit toestel ook geschikt voor troepentransport(82 voledig bewapende soldaten)en uitgerust met radar, bommen en dieptebommen een gevreesde vijand van de Duitse U-boten.
    Tijdens de oorlog in Korea werden ze ingezet door het 209 Squadron van de RAF.



    Short Sunderland
    Technische gegevens:
    Lengte: 26,01 m.
    Breedte: 34,38 m.
    Hoogte: 9,79 m.
    Max. snelheid: 341 km/u
    Vlieghoogte: 4575 m. Vliegbereik: 4670 km.
    Motoren: 4x Bristol Pegasus XVIII,elk 1065PK
    Bewapenning:12x 7.7mm machinegeweren
    De short Sunderlands hebben 27 geregistreerde vernietigde U-boten op hun palmares.
    De Douglas C-54 Skymaster(DC-4)
    De type-aanduiding DC-4 werd door de Douglas Aircraft Company gebruikt tijdens de ontwikkeling van de DC-4E als een grote viermotorige opvolger van de DC-3.
    Deze was bedoeld om te voldoen aan de vraag van United Airlines naar een lange-afstands passagierstoestel.
    De DC-4E (de E stond voor experimental) werd ontworpen voor 52 passagiers, met een voor die tijd ongewoon grote rompdoorsnede en een drievoudige verticale staart, vergelijkbaar met de staart die later door Lockheed werd gebruikt bij haar Constellation.
    De eerste vlucht van de DC-4E was op 7 juni 1938. Het toestel werd door United Air Lines gebruikt voor testvluchten.
    Het toestel was zijn tijd ver vooruit en daardoor moeilijk te onderhouden en oneconomisch in het gebruik.
    De betrokken luchtvaartmaatschappijen, naast United ook Eastern Air Lines, besloten om Douglas te vragen om een kleinere en simpeler versie te ontwikkelen.
    Deze afgeleide was het toestel wat later bekend werd onder de naam DC-4.
    De Tweede Wereldoorlog brak echter uit voordat dit toestel in gebruik genomen kon worden, en de gehele productie ervan werd aangewend ten bate van de Amerikaanse luchtmacht als transportvliegtuig.
    In zijn militaire rol kreeg het toestel de type-aanduiding C-54 Skymaster bij de luchtmacht, en R5D bij de marine.
    Het eerste toestel, een C-54, vloog op 14 februari 1942.
    De Amerikaanse geheime dienst had een C-54 Skymaster omgebouwd als presidensieel vliegtuig bijgenaamd"the Sacred Cow".
    Dit toestel was voorzien van een slaapkamer,radio-telefoon en een lift voor Roosevelt's rolstoel.


    Roosevelt's "Scared Cow"
    Douglas C-54 Skymaster(DC-4)
    Technische gegevens:
    Lengte: 28,60 m.
    Breedte: 35,81 m.
    Hoogte: 8,38 m.
    Max. snelheid: 426 km/u
    Vlieghoogte: 6700 m. Vliegbereik: 6275 km.
    Motoren: 4 x Pratt & Whitney E-2000-7,elk 1290PK
    De Bell P-39 Airacobra
    Een door Bell Aircraft ontwikkeld toestel op vraag van het USAAC(United States Army Air Corps).
    Ondanks zijn centraal geplaatste motor was dit toestel gehandicapt door gebrek aan een efficiente turbo-supercharger,hierdoor kon het vliegtuig slechts op lage hoogte werken.
    Het toestel werd niet gewaardeerd door de USAF en van de 9584 gebouwde toestellen waren er zowat 5000 in gebruik door het Russische leger.
    Hier was het wel een succes aan het Oostfront en menig Russische ACE dankt zijn succes aan dit toestel.



    Bell P-39 Airacobra
    Technische gegevens: P-39N
    Lengte: 9,19 m.
    Breedte: 10,36 m.
    Hoogte: 3,78 m.
    Kruissnelheid: 531 km/u op 1520 m.
    Vlieghoogte: 10.700 m.
    Vliegbereik: 1569 km.
    Motoren: 1x Allison V-1710-85,1200PK.
    Bewapenning: 2x 12,7mm machinegeweer bovenin de neus,4x 7,62mm in de vleugels en een 37mm M4 boordkanon.
    De North American P-51 Mustang
    Eén van de bekendste en volgens vele mensen het beste jachtvliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog is de P-51 Mustang.
    De meeste mensen kennen het toestel als een lange-afstand escortejager, maar de P-51 was veel meer dan dat.
    Het verhaal van de Mustang begon toen het Britse leger behoefte had aan een nieuw verkenningsvliegtuig dat ook kon dienst doen als jachtvliegtuig.
    Door de uitstekende prestaties van de Mustang kreeg hij al gauw een aanvalstaak aangewezen namelijk die van duikbommenwerper.
    Ondertussen bleven de technici van de AAF (Army Air Force) experimenteren met het verbeteren van het vliegtuig. Zo kreeg het een Merlinmotor die betere prestaties leverde op grotere hoogte dan de oorspronkelijke Allisonmotor.
    In 1944 kreeg de P-51D 6 machinegeweren in plaats van 4 waardoor hij een fenomenale vuurkracht had. Dit was het het enige propellorvliegtuig dat het kon opnemen tegen de Messerschmitt 262 aangezien de P-51 het enige vliegtuig was dat in duikvlucht de snelheid van de 262 kon benaderen.
    Het nadeel van de Mustang was echter dat zijn bijzonder grote brandstofvoorraad ten koste ging van zijn beweeglijkheid.
    Hierdoor werden Amerikaanse vliegers gedwongen om op grote hoogte te blijven en ervoor te zorgen hoe dan ook boven de vijand te blijven.
    Veelal later in de oorlog lukte dit ook wel wanneer ze bijvoorbeeld ingezet werden om de B-17's richting Berlijn te escorteren.
    Deze bommenwerpers vlogen op grote hoogte (7 tot 8000 m) en deze hoogte was voor de P-51 jager genoeg om met volle snelheid neer te dalen op de klimmende Duitse onderscheppingsjager.
    Echter wanneer de Mustang in een 1 op 1 luchtgevecht terechtkwam op een vaste hoogte met de Messerschmitt Bf 109 of Focke-Wulf Fw 190 was het afgelopen.
    De P-38 Lightning, die het probleem niet had met de volle brandstoftank in de romp (het was onmogelijk om een luchtgevecht te voeren als de centrale "fuel tank" vol was) was eigenlijk een ouder toestel, iets trager, maar zeker niet ongeschikt qua acceleratie, vliegbereik en wendbaarheid.
    Luftwaffe-commandant Hermann Göring zei dat hij wist dat de oorlog weldra voorbij zou zijn toen hij de Mustangs boven Berlijn zag.



    foto NASA
    P-51 Mustang
    Technische gegevens:
    Lengte: 9,83 m
    Spanwijdte: 11,28 m
    Hoogte: 4,17 m
    Vleugelopp.: 21,23 m²
    Netto: 3260 kg
    Brutto: 5262 kg
    Max.startgewicht: 2.610 kg
    Motor: 1× Packard Merlin V-1650-7 vloeistofgekoelde supercharged(grote hoogte)
    Prestaties:
    Maximum snelheid: 703 km/h
    Bereik:2092 km
    Normale hoogte 12.770 m
    Steigsnelheid: 16,37 m/s
    Bewapenning:
    8x 127mm raketten
    Bommen:
    2x 225kg.
    De Curtiss P-40 Warhawk
    Een éénmotorige-éénzitter bedoeld voor gronddoel aanvallen.
    De eerste vlucht vond plaaats in 1938,dit toestel werd gebouwd door de Curtiss-Wright Corporation en ontworpen door Donovan Berlin.
    13.738 Toestellen werden gebouwd van 1939 tot 1944.
    Warhawk was de naam voor alle varianten van de P-40 van de USAAC.
    Voor de Britten en de Soviets was Tomahawk de roepnaam voor de P-40B en P-40C en Kittyhawk voor de P-40D en alle laterre varianten.
    Zie ook dekustbende.



    P-40 Warhawk
    Technische gegevens: Lengte: 9,66 m.
    Breedte: 11,38 m.
    Hoogte: 3,76 m.
    Kruissnelheid: 435 km/h.
    Vlieghoogte: 8800 m.
    Vliegbereik: 1100 km.
    Motoren: 1x Allison V-1710-39,vloestofgekoelde V-12,1150PK.
    Bewapenning: 6x 12,7mm M2 Browning machinegeweer,max 680kg bommen (1 onder elke vleugel en 1 onder de romp).
    De Mitsubishi A6M Zero
    De Mitsubishi A6M Zero, door de Amerikanen "Zeke" genoemd, was een jachtvliegtuig van de Japanse marine tijdens de Tweede Wereldoorlog.
    De Zero's, gestationeerd op Japanse vliegdekschepen en op het land, waren geduchte tegenstanders voor de Amerikaanse piloten, geallieerde schepen en landdoelen in de Stille Oceaan.
    De Mitsubishi A6M Zero kwam voor de geallieerden als een volkomen verrassing.
    Terwijl zij overtuigd waren dat Japanse vliegtuigen slechts minderwaardige imitaties van hun westerse tegenhangers waren, werden ze eensklaps geconfronteerd met een superieur jachtvliegtuig: snel, zeer wendbaar, met een groot klimvermogen, een goede actieradius en een zware bewapening (een superzwaar machinegeweer en 200kg aan bommen).
    In het begin van de strijd in de Stille Oceaan en in Zuidwest-Azië beheerste de Zero het luchtruim.



    Mitsubishi A6M Zero
    Samen met de Aichi D3A1 "Val" en de Nakajima B5N2 "Kate" bommenwerpers en torpedobommenwerpers,vielen ze gezamenlijk op 7 december 1941 de oorlogshaven van Pearl Harbor aan, alsmede de vliegvelden op Ford Island, Wheeler, Kaneohe en Hickham en de militaire installaties.
    Vele Amerikaanse slagschepen vielen onder hun bommen.
    Tijdens luchtgevechten moesten de Grumman F4F Wildcats zorgen geen Zero achter zich te krijgen. De Grumman Wildcats waren minder wendbaar.
    Technische gegevens:
    Lengte: 9,06 m.
    Breedte: 12,00 m.
    Hoogte: 3,05 m.
    Kruissnelheid: 533 km/h.
    Vlieghoogte: 10.000 m.
    Vliegbereik: 3105 km.
    Motoren: 1× Nakajima Sakae 12 radiaalmotor,1130PK.
    Bewapenning: 2x 7,7mm machinegeweer,2x 20mm kanonnen in de vleugels.
    Voor kamikaze opdrachten werden 2x 250kg bommen gebruikt.

    11-10-2008 om 00:28 geschreven door icarus

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Regering.Bahrein
    air16 Airplanes,Waaroemnipedie
    Regeringsvliegtuigen
    Bahrein
    De Bahrain Royal Flight heeft een Boeing 747-400 en een Boeing 747SP in dienst voor gebruik door de Koning van Bahrein (Hamad ibn Isa Al Khalifah).
    Boeing 747-400
    De Boeing 747-400 is een sterk verbeterde versie van de JumboJet.
    Technisch is de Boeing 747-400 sterk verbeterd vergeleken met eerdere versies.
    Belangrijke veranderingen waren de introductie van een digitale cockpit, zuiniger motoren, een grotere spanwijdte, winglets op de vleugeltips, een nieuw interieur, een hoger startgewicht en een groter vliegbereik.
    Ook paste Boeing in de 747-400 op wat grotere schaal lichtgewicht composietmaterialen toe.
    Uiterlijk onderscheidt de 747-400 zich van de 300 hoofdzakelijk door de winglets.
    Boeing startte de ontwikkeling van de 747-400 halverwege de jaren tachtig om tegenwicht te bieden aan de opkomst van de Airbus A340 en de McDonnell Douglas MD-11, die weliswaar kleiner zijn maar moderner dan de 747-200 en 747-300.
    De Boeing 747-400 vloog voor het eerst op 29 oktober 1988 en de eerste gebruiker werd Northwest Airlines.



    Boeing 747-400
    Technische gegevens :
    Lengte : 70,67 meter
    Spanwijdte : 64,44 meter
    Hoogte : 19,41 meter
    Aantal passagiers : 416(3klassen)tot 524(2klassen)
    Leeggewicht : 169,480 kg
    Maximum startgewicht : 412.775 kg
    Startbaanlengte bij max.gewicht : 3018 meter
    Vliegbereik volledig beladen: 13.450 km
    Maximum brandstof : 216.840 liter
    Motoren : 4xturbofan Pratt & Whitney PW4062 of Rolls-Royce RB211-524H2T ,
    of General Electric CF6-80C2B5F.
    Boeing 747SP
    Dit is een verkorte versie van de JumboJet.
    SP staat voor 'Special Performance'. Daarmee wordt vooral gedoeld op het vliegbereik.
    Door de 14,35 meter kortere romp vergeleken met eerdere Jumbo Jet versies daalde het leeggewicht van het vliegtuig, wat ten goede kwam aan het brandstofgewicht en daarmee aan het vliegbereik.
    Tot de komst van de 747-8 (2009)is de SP de enige versie met een romplengte die afwijkt van de overige 747-modellen.
    De SP maakte de eerste vlucht op 4 juli 1975 en in maart 1976 ontving Pan Am het eerste toestel.



    Boeing 747SP
    Technische gegevens :
    Lengte : 56,32 meter
    Spanwijdte : 59,64 meter
    Hoogte : 19,96 meter
    Aantal passagiers : 316(3klassen)tot 440(2klassen)
    Leeggewicht : 152.780 kg
    Maximum startgewicht : 315.600 kg
    Startbaanlengte bij max.gewicht : 2.323 meter
    Vliegbereik volledig beladen: 13.705 km
    Maximum brandstof : 190.610 liter
    Motoren : 4xturbofan Pratt & Whitney JT9D-7AW of Rolls-Royce RB211-524C2 ,
    of General Electric CF6-45A2.
    Ongevallen
    Boeing 747-400
    Op 4 nov 1993 schuift vlucht B-165 van China Airlines van de landingsbaan op Hong Kong-Kai Tak International Airport, Hong Kong.
    396 mensen aan boord/geen slachtoffers.
    Op 5 aug 1998 in slechte weersomstandigheden schuift vlucht HL7496 van Korean Air van de landingsbaan op Seoul-Kimpo International Airport, Zuid-Korea.
    395 mensen aan boord/geen slachtoffers.
    Op 31 okt 2000 vlucht 9V-SPK van Singapore Airlines neemt de verkeerde startbaan en ramt allerlei wegwerkmaterieel op Taipei-Chiang Kai Shek Airport, Taiwan.
    Het vliegtuig breekt en vat vuur, 179 mensen aan boord/83 slachtoffers.
    Boeing 747SP
    Op 5 okt 1998 door problemen met twee motoren crasht vlucht ZS-SPF van Linhas Aereas de Mozambique kort na het opstijgen op Maputo International Airport, Mozambique.
    66 mensen aan boord/geen slachtoffers.

    08-10-2008 om 15:58 geschreven door icarus

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 09/02-15/02 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Check In
  • waaroemni met vis
  • waaroemni lekker koud
  • waaroemni in het duister
  • de tijd van waaroemni
  • waaroemni op sinksentocht


    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !

       



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!