In het gezelschap van markies d'Arlandes,een majoor in het leger met een belangrijke functie aan het hof,maakte hij op 21 november 1783 een vlucht met een ballon van 23 meter hoog en 13 meter doormeter met een inhoud van 2.200m³ De azuurblauwe "machine aerostate" had de vorm van een citroen, was in goud beschilderd met de twaalf tekens van de dierenriem, cijfers en zonnen en guirlandes. De beide mannen konden elkaar vanwege de rook nauwelijks zien. Ze stegen tot een hoogte van 900 meter en vlogen in ongeveer 25 min. bijna 9 km.
21 november 1783
markies d'Arlandes
Minder dan 2 maanden na de geboorte van de bemande luchtvaart ging reeds de eerste Belg de lucht in nabij Lyon. Op 16 januari 1784 stond de Belgische prins Charles-Joseph de Ligne,samen met luitenant-kolonel graaf Laporte dAnglefort, graaf De Dampierre en graaf De Laurencin klaar voor vertrek in de heteluchtballon bestuurd door Jean-François Pilâtre de Rozier en Joseph Montgolfier. Omdat sneeuw en ijs de ballon te zwaar maakten werd de vlucht uitgesteld.Op 19 januari 1784 was het dan toch zover. De ballon was zo omvangrijk (42 bij 24 meter), dat het misschien wel de grootste Montgolfière-ballon was ooit; het kostte zeventien uur om de ballon op te warmen. De lucht werd verwarmd door een ijzeren kachel gestookt op hout;het stro werd aangestoken met brandewijn. De weersomstandigheden waren zo extreem, dat het papier door de sneeuw zacht was geworden. Kort na het opstijgen vatte de ballon vuur en stortte neer voor het oog van een groot publiek. Alle pasagiers overleefden en er volgde een uitgebreid feest.
Een Frans natuurkundige (Metz, 30 maart 1757 -- Wimille (huidig Wimereux) 15 juni 1785) die de eerste vlucht in een heteluchtballon van de gebroeders Montgolfier maakte en tevens het eerste slachtoffer was van een dodelijk ongeval met een heteluchtballon. Hij was de zoon van een herbergier en studeerde medicijnen, farmacie, scheikunde en natuurkunde. Op 18-jarige leeftijd trok hij naar Parijs. De broer van koning Lodewijk XVI,benoemde hem tot intendant van zijn kabinet met naturaliën ((kunst- en) rariteitenkabinet). Eind 1781 opende Pilâtre in de Marais (wijk van Parijs) een natuurwetenschappelijk museum. Pilâtre is vanaf het begin bij de ontwikkeling van de Montgolfière, beplakt met behang door Jean-Baptiste Réveillon, betrokken geweest.
Jean-François Pilâtre de Rozier
De koning bepaalde dat de eerste vluchten in de luchtballon alleen door misdadigers gemaakt mogen worden. Als die komen te overlijden is dat volgens hem minder erg. Pilâtre de Rozier wil echter graag een vlucht maken en vraagt de koning of hij de eerste bemande vlucht mag maken. Lodewijk XVI staat dit toe. Op woensdag 15 oktober 1783 stapte Pilâtre vanuit de tuin van de behangfabriek La Folie Titon voor het eerst in de korf van een luchtballon. Bevestigd aan een touw steeg hij tot 26 meter. Twee dagen later neemt de Fransman opnieuw plaats in de ballon. Ditmaal wordt zijn experiment door een grote menigte geleerden gadegeslagen. Op 19 oktober steeg Pilâtre eerst alleen op in de mand, de tweede keer samen met André Giroud de Villette, een behangfabrikant uit Madrid. De ballon werd in acht minuten gevuld en steeg in 15 seconden tot 105 meter.Ondanks een scheur duurde de vlucht 10 minuten.
In 1967 schafte Artur da Costa e Silva een BAC 1-11 (400 serie)aan, die gebruikt werd tot 1976.
BAC 1-11
prototype 200AB G-ASHG (28 july 1963)
BAC one eleven 510serie
Technische gegevens 200/300/400 serie : Lengte : 28,20 meter Spanwijdte : 26,9 meter Hoogte : 7,2 meter Aantal passagiers : 89(charterindeling) Leeggewicht : 21.079 kg Maximum startgewicht : 33.800 kg Dienstplafond : 10.700 m Vliegbereik volledig beladen: 2.320 km Motoren : 2× Rolls-Royce Spey Mk. 506 turbofans. Er werden 137 toestellen gebouwd (verschillende versies).Eerste vlucht : 20 augustus 1963.
Technische gegevens 500 / 475 serie : Lengte : 29,67 meter Spanwijdte : 28,5 meter Hoogte : 7,47 meter Aantal passagiers : 119(charterindeling) Leeggewicht : 24.758 kg Maximum startgewicht : 47.400 kg Dienstplafond : 10.700 m Vliegbereik volledig beladen: 2.380 /3500 km Motoren : 2× Rolls-Royce Spey 512 turbofans. Er werden 107 toestellen gebouwd.In dienst nov. 1968
Ongevallen
BAC 1-11 British Airways vlucht 5390 moest een noodlanding maken op 10 juni 1990, toen de cockpitruit eruit werd geblazen nadat de verkeerde bouten waren gebruikt om hem vast te zetten. Captain Tim Lancaster werd deels uit de cockpit gezogen door het drukverschil, maar overleefde het, evenals de rest van de bemanning en passagiers.
Van 7 dec.1970 tot 4 mei 2002 werden er 10 ongevallen met dodelijke afloop geregistreerd waarbij 244 van de 671 passagiers en boordpersoneel omkwamen. Op de grond kwamen 78 personen om het leven.
Brazilië heeft een presidentieel toestel sinds 1941, toen Getulio Vargas een Lockheed Lodestar aanschafte.
Lockheed C-60 Lodestar (model 18)
Lodestar C-60A USAF
Lodestar C-60A-1L-O
Technische gegevens : Lengte : 15,20 meter
Spanwijdte : 19,96 meter
Hoogte : 3,62 meter
Aantal passagiers : 17+3 bemanning
Leeggewicht : 169,480 kg
Maximum startgewicht : 7.940 kg
Dienstplafond : 9.140 m
Vliegbereik volledig beladen: 2.740 km
Motoren : 2× Pratt & Whitney Hornet S1C3-G.
Er werden 625 toestellen gebouwd (verschillnde versies).Eerste vlucht : 21 september 1939.
Vickers Viscount
In 1959 verving president Juscelino Kubitschek hem voor twee Vickers Viscounts.
Vickers Viscount 800-serie
Vickers viscount
Technische gegevens : Lengte : 26,11 meter
Spanwijdte : 28,56 meter
Hoogte : 8,15 meter
Aantal passagiers : 75
Leeggewicht : 18.815 kg
Maximum startgewicht : 32.786 kg
Dienstplafond : 7.620 m
Vliegbereik volledig beladen: 2.790 km
Motoren : 4× Rolls-Royce Dart RDa.7/1 Mk 525 turboprop, 2,100 pk elk.
Er werden 625 toestellen gebouwd.Eerste vlucht : 21 september 1939.
Ongevallen
Lockheed 18 Lodestar
Op 7 maart 1955 neergestort nabij Ciudad de Valles (Mexico).8 Slachtoffers waaronder Jorge Pasquel zoon van een scheepsmagnaat en ex-topsporter (baseball). Vickers Viscount (1956-1997)
Er zijn 48 toestellen gecrasht tussen 09/07/1956 en 06/06/1997 waarbij 1704 van de 1875 passagiers en boordpersoneel
dodelijke slachtoffers (inbegrepen 101 grondslachtoffers).
Firehawk,de flying coaster in het atraktie park van Kings Island,Ohio. Gebouwd door Vekoma,model Flying Dutchman,de atraktie is gelegen in het Conney Mall gedeelte van het park. Over een lengte van 1.020m raast de atraktie met een snelheid tot 82km/h door 5 inversies en naar een hoogte van 35m. Tijdens de 2.5min durende vlucht worden g-krachten verwerkt van 4.3,de capaciteit bedraagt 800 personen per uur.
Firehawk in opbouw Kings Island,Ohio
geopend 26 mei 2007 foto:Reon
Manta
De Manta flying coaster moet de ultieme atraktie worden in SeaWorld,Orlando. Een vlucht over 1.025m aan ongeveer 100km/h, hangend aan een 4m breede manta rakelings over het water en met zijn vleugeltoppen een fontein na latend dit moet wel een succes worden. Deze 3ha en 43m hoge atraktie wordt gebouwd door Bolliger & Mabillard.
Een vliegende achtbaan (ook bekend als flying coaster) is een stalen achtbaantype, waarbij de passagiers onder de baan zelf hangen in een vlieg- of zweefhouding. De vliegende achtbaan is een vrij nieuw concept. De eerste vliegende achtbaan was de inmiddels gesloopte Skytrak in het Britse Granada Studios, die opende in 1997.
Air
Air,de flying coaster in het atraktie park Alton Towers in Londen. Ontworpen door B&M,gaat tot 20m hoog en reist over een lengte van 840m met een snelheid van 75km/h. De beste ervaring in de zitjes achteraan.
Alton Towers, Londen foto:Dan Farrell
geopend 16 maart 2002 foto:Dan Farrell
Tatsu
Tatsu is een Vliegende achtbaan in Six Flags Magic Mountain in Valencia (Los Angeles). De achtbaan is gebouwd door Bolliger & Mabillard. Nadat de mensen zijn ingestapt klappen de stoeltjes 90 graden de lucht in, om zo een vliegend gevoel te creëren. Deze liggende houding blijft tijdens de gehele rit. De 1098 meter lange baan gaat langs vier verschillende parkzones. Tatsu haalt een topsnelheid van 100 km/u en heeft meerdere records dankzij de 38 meter hoge Pretzel Looping. Tatsu is een anderhalve-minuut rit (iets meer dan een minuut vliegend door de lucht) en heeft een capaciteit van 1800 personen per uur. De achtbaan heeft 3 treinen waarvan er twee treinen door middel van een Switch Track tegelijk kunnen worden geladen. Het station heeft een uniek design zodat de vloer niet meer hoeft te worden verplaatst als de mensen willen instappen.
Een vliegend tapijt is een mythisch tapijt dat kan vliegen als je er op gaat zitten. Het komt voor in dromen en in sprookjes, en dan vooral met Arabische of Oosterse figuren op het tapijt, doorgaans met tulband.
Viktor Vasnetsov
Het schilderij The FLying Carpet (1880) van Viktor Vasnetsov.
Asterix
Natuurlijk moest Asterix en zijn vrienden het tapijt uitproberen.
Het schilderij The FLying Carpet (1880) van Viktor Vasnetsov.
Carpets
Er is ook Magic Carpet Ride van Steppenwolf Zie de videoclip klik hier.
In Engeland staat de term magic carpet ook voor de lopende band die als skilift dient.
Atractie
Een flying carpet of vliegend tapijt of rainbow is een attractietype dat erg lijkt op een schommelschip. Een flying carpet is een attractie waarbij het lijkt alsof men vliegt, wat ook de naam 'vliegend tapijt' verklaart. De passagiers zitten daarbij op een platform dat tijdens de rit altijd horizontaal staat. Dat platform wordt meestal gedragen door 1, 2 of 4 armen die kunnen zorgen voor een volledige rotatie (360°), waardoor men een windmoleneffect krijgt. Een flying carpet draait uiteraard niet ondersteboven. De cultuur-historische stijl die het vliegend tapijt oproept, verschilt: in Walibi World vindt men de Mexicaanse stijl (Aztec) en in het Parc Astérix is er de Grieks-Trojaanse stijl (Le Cheval de Troie).
De Sateenkaari, een rainbow of flying carpet in het Linnanmäki Amusement Park,Helsinki,Finland.
Panamarenko
Ook Panamarenko heeft zo zijn vliegend tapijt ontworpen.
Ontwerp van het vliegend tapijt van Panamarenko. (genummerde reproduktie)