Inhoud blog
  • AeroTrain
  • Luchtvaartuigen
  • Regeringsvliegtuigen Brazilië 4
  • Regeringsvliegtuigen Brazilië 3
  • Tu-144(2)
  • Tu-144
  • luchtballon3
  • luchtballon2
  • Regerigsvliegtuigen Brazilië 2
  • Regerigsvliegtuigen Brazilië
  • flying coaster 2
  • flying coaster
  • vliegend tapijt
  • De zonen des hemels
  • Regering.Bahrein
  • De geheimen van Midway
  • Regerigsvliegtuigen Australië
  • Buck Danny
  • regeringsvliegtuigen
  • gyrocopter
  • VOC
  • Hert
  • Tapijt
  • Réveillon
  • voetbal
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Archief per maand
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 05-2008
    Inhoud blog
  • AeroTrain
  • Luchtvaartuigen
  • Regeringsvliegtuigen Brazilië 4
  • Regeringsvliegtuigen Brazilië 3
  • Tu-144(2)
    airplanes
    vliegen en andere tuigen
    10-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luchtvaartuigen
    Luchtvaartuigen
    Hoewel er veel luchtvaartuigen zijn, noemt men ze niet allemaal vliegtuig.
    Een helikopter en een autogyro (toestellen met roterende draagvlakken) gelden voor de Nederlandse wetgeving als vliegtuig.
    Een zweefvliegtuig echter niet. In de volksmond geldt een helikopter niet als vliegtuig en een zweefvliegtuig wel.
    Toestellen die lichter zijn dan lucht, dat zijn dus de ballonnen en luchtschepen, gelden ook niet als vliegtuigen.
    Vliegtuig
    Een vliegtuig is een luchtvaartuig dat zwaarder is dan lucht en in staat is een gecontroleerde vlucht te maken.
    Het maakt hierbij gebruik van de opwaartse kracht, lift genoemd, veroorzaakt door de lucht die met een zekere snelheid over het speciale profiel van het vleugeloppervlak stroomt.
    Hoe vliegt een vliegtuig
    Een vliegtuig, in de klassieke zin, kan vliegen dankzij zijn voorwaartse snelheid.
    Als de vleugel met de voorrand iets omhoog in de wind staat, ontstaat er door de beweging een reactiekracht die het vliegtuig omhoog drukt, de zogenaamde lift of draagkracht.
    Deze lift compenseert het gewicht (als gevolg van de zwaartekracht) van het vliegtuig.
    Zolang het vliegtuig dus voldoende snelheid heeft, blijft het in de lucht.
    De kracht van de lift kan berekend worden met de volgende formule:

    
         L = {textstyle{1 over 2}}C_l  cdot rho  cdot V^2  cdot S

    Hierin is:

    L = Liftkracht [N]
    V = snelheid [m s-1] van de lucht ten opzichte van het vliegtuig.
    ρ = dichtheid [kg m-3] van de lucht.
    S = Oppervlakte van de vleugel.
    Cl = Liftcoëfficiënt.

    De liftcoëfficiënt hangt af van zowel de eigenschappen van het vleugelprofiel, als van de invalshoek.
    Ook hoe groter de invalshoek, hoe groter de liftkracht en, zie formule, hoe groter het vleugeloppervlak of de snelheid is, hoe groter de lift is.
    Als nu een vliegtuig gaat landen, moet het langzamer gaan vliegen.
    Daardoor neemt de liftkracht sterk af (2 x zo langzaam, 4 keer minder lift, want kwadraat!), terwijl het gewicht vrijwel gelijk blijft.
    Een beetje minder lift is gewenst omdat het vliegtuig naar beneden moet, maar om te voorkomen dat het vliegtuig neerstort, moet de lift ondanks de lagere snelheid toch ongeveer gelijk blijven.
    Dit kan op twee manieren: de invalshoek vergroten door met de neus iets omhoog rechtuit te vliegen, of door de vleugelvorm sterker te krommen.


    besturingsonderdelen en de roeren
    Auteur :Piotr Jaworski
    Het is daarom dat een vliegtuig voor het landen eerst langzaam vliegend met de neus omhoog komt aangevlogen.
    Om nog langzamer te kunnen vliegen steekt hij zijn welvingskleppen (Eng. flaps) uit waardoor het vleugeloppervlak krommer en groter wordt en dus de liftcoëfficiënt weer toeneemt.
    Zo behoudt het vliegtuig bij dalende snelheid een liftkracht die gelijk is aan zijn gewicht.


    rollen met de rolroeren
    created by NASA
    De schuine stand en de welvingskleppen zorgen wel voor veel meer luchtweerstand.
    Deze moet gecompenseerd worden met een hogere stuwkracht van de motor.
    Hoe langzamer het vliegtuig vliegt, hoe boller en schuiner de vleugel moet staan, hoe meer vliegweerstand er is en hoe harder de motor moet draaien (in tegenstelling tot rijden, dat kost minder energie naarmate de snelheid lager is).


    stampen met het hoogteroer
    created by NASA
    Daar ook de luchtdichtheid een rol speelt, heeft dit invloed op het opstijgen en landen op een hoogvlakte of bij hitte, en op de lengte van de start en landingsbaan.
    Op grote hoogte of bij grote hitte is de lucht veel ijler en heeft het vliegtuig een veel langere startbaan nodig om zo snel te kunnen rijden dat de liftkracht groter is dan het gewicht.


    gieren met het richtingsroer
    created by NASA
    Bij voldoende snelheid brengt de piloot met het staartvlak de neus omhoog waardoor met de hoek ook de lift op de vleugel toeneemt.
    Die enorme lifttoename is nodig om het gigantische gewicht van het vliegtuig omhoog te krijgen.

    Bron :Wikipedia


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (4)

    11-09-2009
    waaroemni lonkt naar het weekend

    waaroemni
    maak er een hele fijne dag van
                   groetjes
                van waaroemni

    11-09-2009 om 00:59 geschreven door waaroemni


    15-01-2009
    donderdagbezoek

    En nu maar vliegen

    Bijna alles wat u doet is onbelangrijk,
    maar het is erg belangrijk dat u het doet.
    -Ghandi-
    waaroemni
    groetjes van waaroemni

    15-01-2009 om 08:57 geschreven door waaroemni


    11-01-2009
    Te ingewikkeld , voor mijn koppeke, Vele groetjes hoor
    Als je blijft hangen in het verleden Geniet je niet van het heden Leef met pijn en verdriet zie je het mooie niet. destiltept9.jpg Nog een mooie en rustige avond gewenst.

    11-01-2009 om 20:23 geschreven door Henri


    Nog een prettige week.
    Heel interessant. Heb weeral veel bijgeleerd. 

    RoosGB.jpg

    11-01-2009 om 17:42 geschreven door Marro




    Archief per week
  • 09/02-15/02 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Check In
  • waaroemni met vis
  • waaroemni lekker koud
  • waaroemni in het duister
  • de tijd van waaroemni
  • waaroemni op sinksentocht


    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !

       



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!