Inhoud blog
  • AeroTrain
  • Luchtvaartuigen
  • Regeringsvliegtuigen Brazilië 4
  • Regeringsvliegtuigen Brazilië 3
  • Tu-144(2)
  • Tu-144
  • luchtballon3
  • luchtballon2
  • Regerigsvliegtuigen Brazilië 2
  • Regerigsvliegtuigen Brazilië
  • flying coaster 2
  • flying coaster
  • vliegend tapijt
  • De zonen des hemels
  • Regering.Bahrein
  • De geheimen van Midway
  • Regerigsvliegtuigen Australië
  • Buck Danny
  • regeringsvliegtuigen
  • gyrocopter
  • VOC
  • Hert
  • Tapijt
  • Réveillon
  • voetbal
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Archief per maand
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 05-2008
    Inhoud blog
  • AeroTrain
  • Luchtvaartuigen
  • Regeringsvliegtuigen Brazilië 4
  • Regeringsvliegtuigen Brazilië 3
  • Tu-144(2)
    airplanes
    vliegen en andere tuigen
    04-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De geheimen van Midway
    air14 Airplanes,Waaroemnipedie
    Buck Danny
    De geheimen van Midway
    De geheimen van Midway is een stripverhaal en het tweede album in de serie over stripheld Buck Danny.
    Het verhaal
    Het verhaal begint op 8 mei 1942 op het vliegdekschip Yorktown. Na de deelname aan de slag om de Koraalzee, moeten Buck en zijn maten naar Midway. Daar wordt het volgende grote offensief van de Japanners verwacht. Tijdens een verkenningsvlucht wordt Danny neergeschoten door een Japanse patrouille. Hij weet deze aanval te overleven, maar hij kan niet verhinderen dat hij wordt gevangen genomen. De Japanners ondervragen Buck om zoveel mogelijk informatie over de Amerikaanse stijdkrachten te weten te komen. Hier ontmoeten we ook Miss Holmes. Buck weet samen met haar te ontsnappen en na een lange omzwerming (met de hulp van een Zweed, Chinese piraten en de Britten) lukt het Buck om terug te keren naar de Yorktown. Zowel de Japanners als de Amerikanen hebben behoorlijk wat militair materiaal verzameld rond Midway. Het belooft dus een zware en uitputtende stijd te gaan worden. Buck doet zijn deel, maar de verliezen zijn aan beide zijden groot. Uiteindelijk moeten de Japanners terugtrekken, doch niet zonder de "Yorktown" tot zinken te hebben gebracht. De moegestreden Amerikanen krijgen echter als beloning een maand verlof.
    Vliegtuigen in het verhaal
    Grumman F6F Hellcat
    Kawanishi H8K Emily
    North American B-25 Mitchell
    Boeing B-17 Flying Fortress
    Douglas SBD Dauntless
    Consildated PBY Catalina
    Martin B-26 Marauder
    Aichi D1A
    Grumman TBF Avenger
    Curtiss SB2C Helldiver
    De North American B-25 Mitchell
    De B-25 Mitchell (NAVO-Codenaam: Bank) was een Amerikaanse middelzware bommenwerper. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd ze op alle fronten ingezet, maar voornamelijk boven de Stille Oceaan. Er zijn tal van verschillen tussen de opeenvolgende versies, naarmate het ontwerp werd aangepast in de loop van de oorlog. De eerste B-25 had zijn dakgeschutskoepel vooraan bij de cockpit en had aan beide boordzijden geschutsramen. Onderaan had dit type toestel nog een platte buikgeschutskoepel. Onder en opzij van de cockpit waren aan beide zijden, elk twee 12,7 mm mitrailleurs. De bekende aanval op Tokio, in april 1942, geleid door Doolittle, bedoeld om Japan een morele klap toe te brengen, of liever om de Amerikanen een hart onder de riem te steken, waren B-25's van dit type.
    Zij stegen op van het vliegdekschip "USS Hornet (CV-8)", een unicum voor deze vliegtuigen die daarvoor niet ontworpen waren.


    North American B25 Mitchell
    Tijdens de Slag bij Midway schakelden B-25s het Japanse vliegdekschip "Akagi" uit: het werd toen zeer zwaar beschadigd. De B-25 van commander-luitenant J.B. Muri werd voor dat hij het doel bereikte zwaar geraakt, maar ondanks twee vernielde koepels en een brandende motor, gooide hij, samen met de overgebleven B-25, zijn bommen op het dek van de Japanse vliegdekschip, dat zo ineens 3.200 kg bommen te verwerken kreeg. Na afloop kon Muri met zijn gehavende toestel zijn basis op Midway bereiken, wat duidelijk maakt dat deze B-25 toestellen zeer robuust waren. Twee B-25s stortten toen neer vooraleer ze hun bommen konden gooien. Deze neergeschoten B-25-vliegtuigen bleven even drijven, zodat de overgebleven bemanning zich nog in rubberbootjes konden redden. Overigens was het succes met de Akagi voor een belangrijk deel te wijten aan het feit dat de dekken vol stonden met benzinevaten, bommen en munitie om zo snel mogelijk de vliegtuigen te bevoorraden na hun aanval. Niet te verwonderen dat er op het schip een helse brand uitbrak, die het schip onbruikbaar maakte.
    De Boeing B-17 Flying Fortress
    De B-17 Flying Fortress is een Amerikaans strategische bommenwerper gefabriceerd door Boeing. Het viermotorige toestel was oorspronkelijk ontworpen voor kustpatrouilles, maar later verving de regering de opdracht door een viermotorige bommenwerper. De B-17 was zwaar bewapend: mitrailleurs op de neus, dubbele achter de vleugels in de romp, onder de romp, boven de romp en in de staart. Vandaar de naam Vliegend Fort.
    Het prototype, de Model 299, maakte op 28 juli 1935 zijn eerste vlucht. De B-17 kwam in dienst in 1939 en werd in 1941 ook aan de Britse luchtmacht geleverd. Toen Amerika actief ging deelnemen aan de Tweede Wereldoorlog waren slechts weinig B-17's gereed.


    B-17 Flying Fortress
    Er zijn verschillende types B-17 gebouwd. Het A-model was standaard, en de overige modellen zijn een verbeterde versie.
    B-17B: Eerste productiemodel met hydraulische remmen, herverdeling van de bemanning en een supercharger op de motoren. Er zijn er 39 van gebouwd.
    B-17C: Meer bescherming voor de bemanning, zelfdichtende brandstof tanks en ander geschut. Hier zijn er 38 van gebouwd.
    B-17D: Veel inwendige verbeteringen. Aantal bemanningsleden van 9 naar 10. 42 van gebouwd.
    B-17E: Eerste lopende-band-model. Eerste versie met staartschutter en aanpassingen aan de andere koepels. Dit was ook de eerste versie die meedeed aan de oorlog in Europa. 512 van gebouwd.
    B-17F: Uiterlijk was hetzelfde als de B-17E, behalve de glazen neus die nu uit 1 stuk gemaakt was. Deze versie werd door 3 verschillende vliegtuigfabrikanten gemaakt. De beroemdste B-17F waren de 'Memphis Belle' en de Hell's Angels. Er zijn er 3405 gebouwd.
    B-17G: De neuskoepel werd uitgerust met 2x 12.7mm (.50) machine geweren. Koepel onder de piloten. De laatste versie die aan de oorlog deelnam, en ook veel van gemaakt. De dubbele machinegeweren onder de neus werden er geplaatst, omdat de Luftwaffe vaak juist op deze plek aanviel.
    Later zijn veel van de overtollige B-17's van de Amerikaanse oorlogsmachine omgesmolten, anderen werden gebruikt voor militaire doelen als testen van wapens en motoren, of als speciale verkenningsvliegtuigen.
    De Consildated PBY Catalina
    De Consolidated PBY Catalina (NAVO-Codenaam: Mop), kortweg Catalina genoemd, was een in Amerika ontworpen vliegboot of watervliegtuig, dat niet alleen op het water, maar eveneens op een landingsbaan kon landen. De Catalina werd door onder andere de Amerikaanse marine, de RAF, de Russische en Canadese strijdkrachten gebruikt in de jaren vanaf 1936 tot na de Tweede Wereldoorlog. Het vliegtuig is met circa 3290 exemplaren het meest gebouwde watervliegtuig. Tussen 1941 en 1957 waren vliegboten van dit type bij de Nederlandse Marine Luchtvaartdienst in gebruik. Het type is tot ver in de tweede helft van de vorige eeuw actief geweest bij diverse luchtmachten en doet tot op heden dienst als "waterbommenwerper" bij het bestrijden van bosbranden.



    Consildated PBY Catalina
    De Slag bij Midway begon meer dan 1000 mijl ten noorden van het atol zelf op 3 juni 1942 te 05.00 uur, toen vliegtuigen van de vliegdekschepen "Ryujo" en "Junjo" ergens ten zuiden van Rat Island opstegen voor een aanval op Dutch Harbor, 250 mijl ten oosten van de buitenste rand van de Aleoeten gelegen. In Pearl Harbor liet admiraal Nimitz zich door rapporten over die aanval niet om de tuin leiden. Hij beval de Catalina's op te stijgen en een waaierformatie te vormen, over een lengte van 700 mijl, op zoek naar de werkelijke invasievloot.
    De B-26 Marauder
    De Martin B-26 Marauder werd reeds in 1939 voor het US Army Air Corps gebouwd (toen nog model 179 genoemd). Vreemd genoeg werd tijdens het ontwerpen van dit toestel, nooit een testprogramma met een prototype opgezet. De Marauder werd immers onmiddellijk in serie gebouwd.
    Het toestel, werd door de piloten omschreven als een robuuste en tactische bommenwerper, niettegenstaande zij soms moeilijk te besturen was. Vooral bij de landingen ondervonden de piloten nogal wat moeilijkheden, de Marauder had namelijk een minimum landingssnelheid van 210 km/h nodig. Dit probleem werd later opgelost, door de staartvlakken en de richtingsroeren te vergroten.
    Vanaf mei 1943 vlogen de B-26's bij de 9° VS-luchtvloot, alwaar zij bij dag bombardementen uitvoerden boven Europa. Aldaar liep het evenwel in diezelfde maand serieus fout, toen tien B-26's boven het Nederlandse Ijmuiden , door Duitse jagers en het afweergeschut, neergehaald werden.
    Van de 5.157 gebouwde Marauders, werden er 522 door de Britse RAF gebruikt. Pittig detail:
    een Amerikaanse piloot werd beloond met de Silver Star , naar aanleiding van een geslaagde opdracht boven Nieuw-Guinea.
    Die piloot was de latere Amerikaanse president Lyndon B. Johnson (1963-1969)
    Martin B-26B Marauder Deze middelzware dagbommenwerper (7 bemanningsleden), was uitgerust met twee Pratt & Whitney R-2000-43 Double Wasp stermotoren met elk 1.432 kW. Het toestel haalde een maximale snelheid van 454 km/h , een vliegplafond van 6;400 meter , en een reikwijdte van 1.850 km (met een maximale bommenlast van 1.360 kg).
    Als bewapening voerde het toestel acht 12,7 mm machinegeweren, geplaatst in de neus en in rug- en staartkoepels. De interne bommenlast bedroeg 2.359 kg.
    --------------------------------tekst Daniel Decloedt - EBOS - Oostende



    B-26 Marauder
    De Aichi D1A
    De Aichi D1A codenaam "Susie"(NAVY type 94 bommenwerper)was een Japanse duikbommenwerper van de jaren 1930.
    Een éénmotor tweezitter gebaseerd op de He50 geproduceerd voor de Japanse Marine.
    Dit toestel bleef in dienst als lesvliegtuig tot de aanval op Pearl Harbor.
    Karakteristieken:
    Bemmanning:2(piloot en boordschutter).
    Lengte: 9,3 m
    Vleugelweidte: 11,4 m
    Hoogte: 3,41 m
    Vleugelopp.: 34,7 m²
    Netto: 1.516 kg
    Brutto: 2.500 kg
    Max.startgewicht: 2.610 kg
    Motor: 1× Nakajima Hikari 1 negen cylinder radiaal, 730 pk
    Prestaties:
    Maximum snelheid: 309 km/h
    Bereik:927 km
    Normale hoogte 6.980 m
    Steigsnelheid: 6,37 m/s
    Bewapenning:
    2× vaste 7.7 mm Type 92 machinegeweren
    1× wendbaar 7.7 mm Type 92 machinegeweer
    Bommen:
    1× 250 kg onder de romp
    2× 30 kg onder de vleugels



    Aichi D1A


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 09/02-15/02 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Check In
  • waaroemni met vis
  • waaroemni lekker koud
  • waaroemni in het duister
  • de tijd van waaroemni
  • waaroemni op sinksentocht


    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

       



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!