1. Het vorige traject was volledig met de trein. Nu gaan we een stukje met de bus en boot. Eerst langs de Trollstigen naar Oye met de bus en dan met de bus de veerboot op en dan verder naar Geiranger. 2. Indrukwekkende waterval aan de Trollstigen, de bus slingert zich langs haarspeldbochten omhoog. 3. Op hoogte gekomen krijgen we weer een mooi vergezicht. 4. Nog eens de waterval vanuit een ander standpunt. 5. De eerste, en niet de laatste fjord die we oversteken. 6. De veerboot op de terugweg. 7. De Geiranger-fjord vanuit de hoogte. 8. Zicht op de fjord vanuit de hotelkamer. 9. Vermits de Noren de midzomer (langste dag) hevig vieren, werden wij in het hotel getracteerd op koffie en gebak, iets verder werd een vreugdevuur aangestoken, een traditie die in heel Noorwegen wordt opgevolgd.
1. De meeste IC verbindingen bij de NSB worden verzorgd door deze kantelbaktreinen. Ik vindt ze eigenlijk niet erg mooi, maar ze zijn wel efficiënt in het afwisselende Noorse landschap. 2. Rustig kabbelt een riviertje onder de spoorbrug door 3. Wijdse landschappen ontplooien zich voor ons 4. Bergtoppen in de sneeuw 5. Van tijd tot tijd stromen ze wat minder rustig, de riviertjes 6. Watervallen 7. Van tijd niet makkelijk fotrograferen door die treinramen, reflecties en soms vuile ramen 8. Op het einde van de Rauma-lijn opent de vallei zich en vergezichten te over. 9. Van het zien van al dat water kreeg ondergetekende dorst en zette ik mij op een terras met een welverdiende (waanzinnig dure) pint bier.
1. Na de rit van Roosendaal naar Arnhem, die voorspoedig verliep, loopt 1613 met de City Night Liner naar Kopenhagen binnen met een vertraging van 20 minuten. Na het nachtelijk ritje door Duitsland was dit aan de Deense grens opgelopen tot ruin 1 uur. Geen nood we begonnen met goeie moed aan het ontbijt. 2. Helaas, de Deense Eloc 3010 had die dag zijn kuren en ging zowat vijf keer onderweg in dwangremming en we konden overmatig genieten van het landschap. Resultaat : in Odense moesten we overstappen in een dieselstelletje, dat ons naar Kopenhagen bracht met als eindvertraging 1u30min. Daar konden we tijdens het wachten op onze verbinding, gadeslaan hoe onze defecte trein werd binnengesleept. Stilletjes druipt 3010 af naar het depot. 3. Mooie stationshal hebben ze daar in Kopenhagen, de draagstructuur is grotendeels in hout en mooi onderhouden. 4. Alsof het noodlot ons achtervolgde komt er i.p.v. de X2000 een vervangend SJ-stelletje ons oppikken. Wegens technische problemen moeten we in Malmö overstappen in onze definitieve trein naar Göteborg. 5. Dit 'em dan de Zweedse X2000 met kantelbaktechnologie ...... 6. En interieurdesign hoogstwaarschijnlijk van Ikea. 7. Gaat lekker door de bochten en in de rechte lijn ver boven de 200 km/u 8. Het is de 21e juni dus hoe noordelijker, hoe meer de middernachtzon gaat te zien zijn. 9. Na het overstappen in Göteborg is het nog effe naar Oslo waar we zullen genieten van een lekker bedje.
Toch de laatste dagen bezig geweest bij een schuchter zomerbegin. Alle van rookgenerator voorziene locs opgesteld aan het depot met de rook uit de schoorsteen, de goeie ouwe Lenzcentrale doet het nog prima. Twee platte wagons grijs gespoten en voorzien van een houtlading, extra gezekerd met kettingen ( in de Brico-Planit gekocht voor 2.5 euro voor2.5 meter).
1 Stainz gaat eerst de baan op voor poetsbeurt 3 tot 5 Het oude grind is uit de baan gehaald en wordt stelselmatig vervangen door nieuw. Opgehaald bij de bouwmaterialenboer (13 euri voor 350 kg) Het depot wordt stillekesaan terug bezet. Nieuwe decordetails moeten aangeschaft, de oude zijn na vele jaren ten offer gevallen aan poezen- en klimaatterreur. 6 en 7 één bocht had nog 1 R1 stuk. Deze ging eruit en vervangen door R2, daarvoor moest de spoorberm verwijd worden met hamer en beitel en terug aangesmeerd met mortel. Als testtrein : alle varianten van lange rijtuigen moesten door de nieuwe bocht : Unesco-loc met A1275, GEX, salon en stahlwagen + schiebewandwagen. 8 Drukte in het station tijdens de dienstregeling za 22/5 9 Krok met kleurig stammetje.
1. Door de intense opruimwerkzaamheden, werd het Dickie kuis-tornado-team opgeroepen. 2. Een cadeautje, wel niet 100% de juiste schaal(ik denk 1:18), maar misstaat zeker niet in de achtergrond. 3. De IVk, terug in vorm, na zijn avonturen in Minidom (kortsluiting door loszittend draadje), brengt een verassing : levering van een brandweer- en wegenwerkenteam. 4. De Rhb-krokodil, ook terug hersteld (nieuwe motordraaistel), draait onder belasting zijn inrij-rondjes (22 assen). 5. In het locdepot wacht Ge 4/4 III op zijn inzet met de stammetjes rijtuigen. 6. Hier hebben we de drie treinstellen van wacht in het station, de IVk een vreemde eend in de bijt maar toch nog altijd een lievelingsloc. 7. Nog eens de Dickie-trein, in de achtergrond de pas geschilderde betonnen muur, die nu toch een veel properdere indruk nalaat.
Vandaag was vanmorgen ideaal om eens voor de eerste keer buiten te komen met het uitgebreide Rhb-stammetje. Onkruidverdelging zal hiet nog moeten passeren. Voor de toekomstige regenachtige dagen gaan we dit slecht omgespoten "tonneke" eens onder handen nemen, eerst de oude verf eraf, dan met de airbrush eroverheen.
1 De opengemaakte wagons. 2 Het poppetje en de dubbelklevende tape 3 De tape wordt samengevouwen tot een kussentje 2 à 3 mm dik en op het achterwerk van het poppetje gekleefd. 4 Op zijn plaats 5 De gevulde rijtuigen van bovenaf 6 De 2e klasse 7 De 1e klasse 8 Door het raam gekiekt
De herstellingswerkzaamheden aan de krok zijn beeindigd en wordt alvorens gereassembleerd te worden nog ingereden op de proefbank. Ook werden alle wisselaandrijvingen opgepoetst en gesmeerd.
Even op de testbaan achter de 618 Bergün, oogt wel mooi, de nieuwe rijtuigen hebben blijkbaar wel een hekel aan R1 en vooral R1 wissels, dus even betere tijden afwachten om op de buitenbaan te testen. Ook de verlichting was pico-bello.
Sinds even al het nieuwe onderstel liggen. De motor ligt rechtstreeks aan de stroomafname van de rails dus moet voor digitaal geisoleerd worden. Over de solderingen de krimpkous. De motor terug in het motorblok, en met wat getriebefett terug dicht. Nu kunnen we verder met de montage aan de lok
1. Vandaag is de kroko aan de beurt voor en groot onderhoud. 2. Het dak eraf en alle electronica eruit. 3. De carrosserie weg. 4. De onderkant van het motorblok met de goeie ouwe vermelding : made in ... 5. De wielen aan de binnenkant gereinigd, was blijkbaar hoognodig. 6. Nieuwe slepers naast de oude, een smaller model, om geen vonken meer te hebben op de wissels. 7. De tube getriebefett moest aanrukken, want de boel was bijna droog. 8. De baan op voor de testrit. 9. Een paar wagonnetjes er achte en toertjes draaien.