Op facebook ontdekten wij deze week een pagina met als titel RED DENDERMONDE 2014. Een titel die onmiddellijk onze aandacht trok. De maker van de pagina is nog zeer tolerant, vinden wij. Hij beschrijft dat het einde van de Dendermondse middenstand plaatsvindt in 2014. (De Mayas geven ons echter minder tijd. Volgens hen gebeurt dat op 21 december e.k.)
Oorzaak? De werken aan de Bogaerdbrug met de volledige scheiding tussen linker- en rechteroever, althans volgens hem. Wij hebben ons van de toestand vergewist en plaatsten reeds enkele dagen geleden een foto van de geasfalteerde noodweg die de Kasteelstraat met de Papiermolenstraat verbindt. Dus eerste probleem opgelost
De toestand zou volgens de paginamaker zo erg zijn dat middenstanders met de handen in het haar zitten en zelfs wenen, omdat hun recettes lager zijn dan voor aanvang van de werken. Diezelfde zelfstandigen waren nochtans aanwezig bij de feestelijke start van de werken, enkele weken geleden.
Verder wordt op de facebookpagina geijverd om een doorgang te maken van de Veerstraat naar de Franz Courtensstraat
Vooreerst mag men (sedert geruime tijd) vanaf de Noordlaan de Veerstraat niet inrijden. Een mogelijkheid is er wel dat men van de Kasteelstraat naar de Franz Courtensstraat een doorgang (van 3 meter volgens de vragende partij) zou moeten maken. Ook deze optie gingen wij bekijken en we kwamen tot het besluit dat dit gewoonweg moordend zou zijn. Alle weggebruikers die er gebruik zouden van maken, lopen de dood tegemoet, laat staan de arbeiders die de werken uitvoeren. Bijkomend argument is dat het wegdek van de brug uiteraard zal dienen aangesloten te worden met het wegdek van het kruispunt Kasteelstraat-Franz Courtensstraat-Veerstraat en aan de overzijde met de kruising Werf-Papiermolenstraat-Bogaerdstraat. Aan die zijde heeft men de mogelijkheid gecreëerd om van de Bogaerdstraat naar de Papiermolenstraat te rijden. Naar onze mening kan het zeker geen probleem zijn om de Franz Courtensstraat en zelfs de Grote Markt aan te doen, als men de wagen op de gedempte Dender parkeert. Ook van hieruit kan men op een drietal minuten de Grote Markt bereiken.
Ook wordt aangeklaagd dat de rijtijd van Appels naar Dendermonde via de Noordlaan extreem lang duurt. Hierop werd gereageerd met te zeggen dat men uit die richting gerust de binnenstad kan inrijden via de Gentsesteenweg-Kerkstraat: de wagen kan men ergens in die buurt parkeren en na een drietal minuten stappen bereikt men de Grote Markt. En minder mobiele mensen dan, reageerde de paginamaker. Ook wordt aangehaald dat de circulatie in de binnenstad moet mogelijk blijven. Tja, ingevolge werken is dat niet altijd mogelijk. Opvallend bij sommige voorstellen is dat men zich enkel en alleen focust op de nadelen die de zelfstandigen ondervinden, maar er duidelijk geen rekening wordt gehouden met de veiligheidsaspecten ... en die zijn belangrijk voor iedereen, zelfstandigen inbegrepen.
Volgens de paginamaker werden bij de aanleg van de Vlasmarktbrug wel doorgangen voorzien. Dat is inderdaad zo, maar men verliest uit het oog dat de Bogaerdbrug niet dezelfde brug zal worden. Aan de Vlasmarktbrug waren er vaste vaste oeververbindingen van de oude brug beschikbaar. Minieme veranderingswerken aan de oever waren voldoende om de nieuwe brug te plaatsen. Voor de verwezenlijking van de nieuwe Bogaerdbrug dienen echter nieuwe brughoofden aangelegd en dat kan enkel landinwaarts, dus naar de kruispunten toe. Dit is een groot verschil!
Ook wordt beweerd dat dagelijks tientallen wagens in verboden richting over de Vlasmarktbrug rijden tengevolge van de werken aan de Bogaerdbrug. Zelf hebben we dit nog niet kunnen vaststellen en ook omwonenden konden dit niet bevestigen. Verkeerslichten aan de Vlasmarktbrug aan beide zijden die zorgen voor beurtelings tweerichtingsverkeer over de brug, zouden hier volgens de klager een ideale oplossing zijn
Ook daarover hebben wij sterke twijfels.
De klagers richten hun pijlen veelal op het stadsbestuur, in het bijzonder op de schepen van mobiliteit. Daarop reageren sommigen dat niet altijd het stadsbestuur schuld treft, maar dat ook andere instanties regels bepalen waar noch een schepen van mobiliteit, noch andere diensten iets kunnen tegen inbrengen.
Anderen verwijzen in enkele reacties naar het parkeergedrag van de zelfstandigen (liefst voor eigen deur) en naar klanten, die liefst tot aan de deur van de winkel rijden en daar parkeren.
Op de facebook-pagina wordt opgemerkt dat de maker van de pagina uiteraard goeie bedoelingen heeft met zijn voorstellen, maar dat de realiteit soms ver weg is. Als diensten maanden en jaren overleg moeten plegen om rekening te houden met alles en nog wat, is het normaal dat binnen de kortste keren geen afdoende oplossingen worden gevonden. Geplande werken worden nu eenmaal ook uitgevoerd en daar horen overlast en problemen bij. Oplossingen vinden is volgens de paginamaker eenvoudig, doch in de realiteit ligt het heel anders. Men houdt te weinig rekening met diverse aspecten waardoor de voorstellen niet haalbaar zijn.
Tot slot reageert iemand dat het probleem sterk overroepen wordt. Onze stad is door de Duitsers erg vernield tijdens de twee wereldoorlogen en telkens is ze herrezen
De werken aan de Bogaerdbrug zullen niet zo bepalend zijn dat Dendermonde van de kaart wordt geveegd
Op de pagina wordt ook nog verwezen naar de heraanleg van de Grote Markt. Omwille daarvan zijn volgens de maker wijnimporteur Caves de France en Firma De Lentdecker. Wij zochten op dat Caves de France in 1989 een gerestaureerd historisch pand aankocht in Schoonaarde om van daaruit zijn wijnen uit te voeren naar alle hoeken van België en Nederland. Naar onze mening was er in 1989 nog niet veel te merken van de heraanleg van de Grote Markt. Firma De Lentdecker was denken wij zelfs toen allang verhuisd naar het industrieterrein
Wij maken ons sterk dat wanneer de afwerking van de brug er zal zijn, deze zal ingehuldigd worden met veel luister. Enkelen zullen dan nog wel eens de moeilijkheden tijdens de werken oprakelen, maar uiteindelijk zal iedereen klinken en zeggen: Schoon, hé?
Net zoals overal en altijd.
Kerstsfeer bij de aanleg van de nieuwe Bogaerdbrug...
|