Ik ben Gisela Altruye, kantdocente en al 35 jaar bezeten van Kant. In 1979 ben ik gestart met kantgroep "Terug naar 't kantkussen" en tot op de dag van vandaag zijn er nog altijd dames die reeds komen van in het begin.
Zoeken in blog
Gezien in Ieper
E-mail mij
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
Chantilly Lace
Spaanse kantkussens in het Begijnhof van Diest
In Spanje is men gek op kantklossen en hun creativiteit kent geen grenzen!!
"de klantklosster" van Sveltlana Pavlickova, bekeken door de ogen van Hilde. Eigenlijk is Hilde wel een stukje "kunstenaar" want zonder al te veel technische bagage klost ze in het verre Turkije toch mooie kantwerken.
Enkele weken geleden kreeg ik bezoek van "Man bijt hond", je weet wel dat programma dat na het nieuws van VRT komt, met de vraag of ik wilde meewerken ivm KANT en mijn blog.
Ze zijn hier drie keer geweest en de laatste keer hebben ze 2 uur gefilmd. In het programma belichten ze iedere week een ander dorp en vanaf maandag is dat LEMBEKE.
Ik heb gisteren telefoon gekregen dat onze bijdrage vanavond uitgezonden wordt. Ik hoop dat het goed overkomt want van die twee uur filmen worden er maar 3 minuten uitgezonden en je weet niet hoe ze schiften. Ik ben er niet gerust in ... Enfin, we zien wel.
Na de 1ste wereldoorlog werd de productie van borduursels, parel- en paillettenwerk en de zwaar bewerkte geparelde handtassen hervat. Het hoogtepunt was de volledig beparelde Charleston kleedjes, gedragen vóór de crisisjaren van 1930.
Direct na de 2de wereldoorlog ging de aandacht vooral naar de prachtige beparelde handtassen of beaded bags, met sloten als een sierraad bewerkt.
De twee belangrijkste Lierse bijzonderheden waren uiteindelijk het machinale Cornelywerk op tule, met de hand bestuurd en met de hand ingevuld met siersteken, met pareltjes en passementen. Daarnaast was er ook het Lierse macramé of etsborduursel, eveneens vervaardigd met de Cornely, maar dan op thermogaze. Rond 1890 werd de productie van geborduurde kledij en sluiers opgevoerd. In die tijd waren ook de beparelde handtassen al in trek, net zoals de applieken en galons in parels en paillet voor grote hoeden en hoepelrokken. Er werden tot begin jaren 1900 allerhande creaties verwerkt voor de mode.
Voor de zes zusters van Felix Timmermans samen, waren in Lier vele honderden thuiswerksters aan de slag. De grote export was toen bestemd voor Amerika, Londen en Parijs.
Vanaf 1850 zien we dan de haaknaald op het toneel verschijnen,
wat voor Lier van bijzonder groot belang zal zijn. Tussen 1866 en zijn
sterfdatum 1874, is Antoon Timmermans koopman in kanten, zodat hij eveneens
de opkomst van de Cornely-borduurmachine en het parelwerk te Lier heeft
meegemaakt.
Het ei van Columbus kwam er in Lier rond 1880, met de
omschakeling van maar liefst 3000 Lierse kantwerksters naar parelwerksters. Een
omschakeling die vrij vlot is verlopen aangezien de parels met dezelfde
techniek en met dezelfde haaknaald verwerkt konden worden.
Toen Heathcoat rond 1810 in Engeland de mechanisch geweven tule
uitvond, kon Karel Timmermans daar al spoedig van mee profiteren. Waarschijnlijk
werden er immers al van in de beginperiode kleine hoeveelheden van deze
belangrijke uitvinding over het kanaal gesmokkeld. Hij ging zich interesseren
voor de nieuwe tuletechniek met de naald, maar de juiste datum waarop hij
begonnen is met doorstopkant in Lier hebben we niet. Als conscrit en
gewetensbezwaarde tegen de Franse bezetting weigerde hij een burgerlijk
huwelijk aan te gaan. Ook in de officiële patentregisters staat hij niet
opgeschreven, zodat in het stadsregister geen sporen van het startpunt van de
doorstopkant te vinden zijn. Van zijn zoon, Antoon Timmermans, weten we dat hij
in 1842 wel genoteerd staat als omlopende kramer in kantwaren en dat hij een
kantschool zou hebben opgericht.
In de troebele tijden van
de Franse revolutie is Karel Alexander Jozef Timmermans (1777-1837), overgrootvader
van Felix Timmermans en afkomstig van Mechelen, zich in Lier komen vestigen.
Volgens de overlevering zou hij op die manier de Mechelse kantstijl tot binnen
de Lierse omwallingen hebben gebracht. Hij bevond zich dan ook in een
bevoorrechte positie. Zijn vader was wever, wat een bijzonder ambacht was in
die periode en zijn moeder was een Mechelse kloskantwerkster.
De afgebeelde kant en het parelwerk zijn van kantgroep 't Liers Juweeltje.
Naast de traditionele Lierse
kant werd Lier ook wereldbekend met het perleren. Pareltjes en pailletten
worden met kettingsteken op tule geborduurd om zo luxueuze handtassen en
avondjurken te creëren.
Lierse
kant is handgemaakte tulekant, waarbij katoen garen met een haakje op tule
wordt geborduurd. De tule heeft zeer fijne mazen, en wordt opgespannen op een
kantraam. Schaduweffecten worden verkregen door het werken met verschillende
diktes van garen.
De groep maakt Liers kant- en parelwerk, zoals handtassen
en kledij. Op authentieke artisanale wijze, zonder enige vorm van machinewerk.
't Liers Juweeeltje heeft ook meegewerkt aan de nieuwe kanten reus voor Lier.
Samen met de andere Lierse kantverenigingen en de Academie hebben ze reuzin
Grimara vorm gegeven.
toonden met veel trots hun prachtig kant- en parelwerk.
In 1984 stond Josée Bogaerts mee aan de wieg van deze
typisch Lierse vereniging. Die telde bij de oprichting 25 leden en ging van
start onder de naam Hobbygroep 'willen is kunnen'.
23 jaar later is dat veranderd in "'t Liers Juweeltje".
Daar waar men vroeger de kant versierde met sierdraad, parels en pailletten wordt er nu geexperimenteerd met dingen die men eigenlijk niet zou verwachten!
Een berichtje in mijn gastenboek doet altijd plezier maar liefst geen buttons van meer dan 40.000 KB want die vertragen het blog !
Omdat ik hen zo mooi vind !!!!
Thomas Woolner
Camino 2005
De voettocht van mijn man, Theo, naar Santiago de Compostela wordt stap na stap beschreven op zijn blog !! Interesse ? Kijk dan naar : http://blog.seniorennet.be/camino2005