Ik ben Gisela Altruye, kantdocente en al 35 jaar bezeten van Kant. In 1979 ben ik gestart met kantgroep "Terug naar 't kantkussen" en tot op de dag van vandaag zijn er nog altijd dames die reeds komen van in het begin.
Zoeken in blog
Gezien in Ieper
E-mail mij
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
Chantilly Lace
Spaanse kantkussens in het Begijnhof van Diest
In Spanje is men gek op kantklossen en hun creativiteit kent geen grenzen!!
"de klantklosster" van Sveltlana Pavlickova, bekeken door de ogen van Hilde. Eigenlijk is Hilde wel een stukje "kunstenaar" want zonder al te veel technische bagage klost ze in het verre Turkije toch mooie kantwerken.
Sneeuwwitje Ondanks het snikhete Turkse weer heeft Hilde het weer klaargespeeld om deze leuke patronen, van Martine Bruggeman, uit te klossen.
Het was een tijdje rustig bij Hilde (Turkije) maar zoals je ziet hebben haar vingers niet stil gezeten !!
Franse kantkussens
Werkje van Hilde uit Turkije
Kaarten van Angèle Van der Stock
Brazilië
Popjes uit het Franse Caen
Brioude
Kantklossters van Offida
Spanje
Puerto Rico
Tsjechië
Naaldkant uit Pag.
Bedankt Gwen.
Kantwerksters uit Sri Lanka
Kantwerkster uit Cantu
Zweden : Madonna naar een skulptuur uit de kloosterkerk in Vadstena.
Antieke kantstukken
Volgende kanten zijn niet door mij gemaakt maar werden tentoongesteld te Brugge.
Zoeken in blog
Ordinaal
Vlaanderse kant
Brusselse kant
Mechelse kant
Kant van Bayeux
Chantillykant
Point à la rose
Vrienden, luister nu eens even Dréke stal toch weer de show ! Met zijn smoking en zijn strik… Was hij reuze in zijn schik !!
Beschermheren van de Franse kant
Louis XIV (1638-1715)
Jean-Baptiste Colbert (1619-1683)
Napoleon Bonaparte (1769-1821)
De M van Madammeke!!
Duitse klosjes
Het "parapluklosje" wordt gebruikt als er met metaaldraad gewerkt wordt.
2-delige Franse klosjes
Het nut zie ik er niet van in maar het zijn toch leuke hebbedingetjes!
Enkele voorbeelden van stropkant.
Eigen ontwerpen in stropkant
Duchessekant of Fijn Brugs Bloemwerk
Deense klosjes
Voorbeelden van Chantilly-kant Dit zijn foto's van oude kanten.
Bedrukt klosje
RACCROC steek
Voorbeelden van hedendaagse Chantilly kantjes
Moeder en kind
In het klosje is een klein klosje uitgesneden!!!
Enkele voorbeelden van Binche kant .
De ijsvogel : detail
't Herte : detail
Rosaline kant
Voorbeelden van Milanese kant.
Medaillon in Milanese kant
Witte Zwaan
Zwarte zwaan
De 4 seizoenen
Voorbeelden van Beverse of Rijselse kant
Russische kant Dit oud DMC patroon was oorspronkelijk een gordijnrand.Ik heb het herwerkt en geklost met zijde.
Volwerk in Russische kant Zeer mooi volwerk dat geklost is met slechts 14 klosjes.
Op 2 juni 2005 worden Mileen en Ywein 1 jaar !!!!
Enkele details van het kantwerk : De PELGRIM
Nog enkele prachtige voorbeelden van Russische kant
Sterrenbeeld : Kreeft
Vlinder in Russische kant
Vlinder in fijn bloemwerk
KERST en NIEUWJAAR
Een ster aan de hemel Vol licht in de nacht
Moge 2006 brengen... Al wat je ervan verwacht !!
Een kaarsje in deze donkere tijd is iets dat warmte brengt en het hart verblijdt !
Ik wens je : 365 dagen om van te dromen te gaan en te komen te ontvangen en te geven en tussenin... de tijd om gezond en vredig te leven !
Open monumentendag !
Terug naar 't kantkussen.
Een hobby die een obsessie werd !!
Niet alle afgebeelde kant is door mij gemaakt, dat zou trouwens onmogelijk zijn. Ik wil alleen ALLE facetten van KANT belichten !!
31-12-2010
Mijn wensen voor 2011/d
Toen het kantwerk klaar was, restte mij alleen het eindejaarsgedicht nog. Het spreekwoord zegt : "Waar het hart van vol is, loopt de mond over..." en dat was hier wel het geval !!
Schatten van * in mensen : Sporen van Kant-van Oost tot West
Anne-Marie Verbeke
Anne-Marie Verbeke, moeten we zeker niet meer voorstellen !
Deze leading lady van de Binche kant heeft tal van kantklossters de kneepjes van deze fijne kantsoort bijgebracht.
Hoe het ooit begon :
Haar moeder was een gepassioneerde kantklosster en startte in 1971 als eerste lerares in het Kantcentrum in Brugge.
Geboren in een gezin van elf kinderen sta Anne-Marie, waar mogelijk, een handje toe. Ze werd als snel gefascineerd door het kantklossen, het prikken van patroontjes, het rollen en de hele kantcultuur er rond.
Niet te verwonderen dat ze later in de voetsporen van haar moeder trad en zelf lesgeefster werd in het Brugse Kantcentrum.
Zij schrijft boeken en artikelen over de kunst van het kantklossen en probeert met nieuwe ontwerpen, inzichten en technieken de kanttraditie levendig te houden.
Schatten van * in mensen : Sporen van Kant - van Oost tot West
Iva Prosková
Een bekende dame uit de kantwereld met een passie voor moderne kant!
Op haar 18de volgde ze de eerste kantlessen aan de Stredni Odborná Skola ( hogeschool voor technisch onderwijs).
Iva specialiseerde zich in de naaldkant, het weven, de kloskant en het borduren. Nadat ze afgestudeerd was kon ze onmiddellijk beginnen als docente aan dezelfde school.
Kantklossen was ondertussen wel een echte passie geworden.
Onder de naam Palickováni , kloskant in het Tsjechisch, werkt ze als zelfstandige. Ze schrijft, tekent en publiceert in haar eigen tijdschrift met dezelfde naam.
Kant zal en mag nooit verdwijnen !
Kantklossen vergt namelijk een intense concentratie die je even wegvoert van alle dagelijkse zorgen en gedachten.
Het gunt je rust en tijd voor jezelf, iets wat voor de toekomst noodzakelijk is.
Schatten van * in mensen : Sporen van Kant-van Oost tot West
Milca Eremiásová
De Tsjechische Milca Eremiásová heeft geen voorouders die iets met kant te maken hadden. Het is door een studiegids van de Academy of Applied Arts in Praag, dat ze in contact kwam met kant. Prompt schreef ze zich in om een cursus kantklossen te volgen tot hiertoe met succes want kant is haar grootste passie geworden.
Kant is een kunst en niet zomaar een handwerk en daarom is het noodzakelijk om kwaliteit na te streven !
Schatten van * in mensen : Sporen van Kant-van Oost tot West
Inge De Zutter
Kant en bij voorkeur kloskant is nog steeds de favoriete hobby van vele Bruggelingen !
Inge was reeds op haar zevende ingeschreven in de Kantschool. Eigenlijk mocht het maar vanaf acht jaar maar omdat ze de techniek van het klossen snel onder de knie had, werd er voor haar een uitzondering gemaakt.
Ze volgde gedurende 11 jaar de volledige kantopleiding aan de Stedelijk Academie voor Schone Kunsten te Brugge waar ze nu zelf kantles geeft aan jongeren van 12 jaar en ouder.
Door klassieke kanttechnieken op een hedendaagse creatieve manier aan jongeren door te geven houdt ze de kant levendig.
Inge vindt het leuk om de mensen te tonen wat je met kantklossen allemaal kunt doen.
De revival van handwerk en de opkomst van moderne, toegepaste kant zijn het levende bewijs van de toekomst van het kantklossen.
Schatten van *in mensen : Sporen van Kant-van Oost tot West
Hana Mizerová
Geboren in de streek waar in de 17de eeuw , de vrouw van een Belgische landeigenaar de kant introduceerde werd het kantklossen haar met de paplepel ingegeven. Al generaties lang zit het kantklossen in haar familie, het was een echte familietraditie.
De politieke situatie in het toenmalige Tsjecho-Slowakije liet niet toe dat ze economie ging studeren( haar eerste keuze) en zo belandde ze automatisch in de kantschool. Pas in de jaren 60 behaalde Hana Mizerová dan toch haar diploma economie.
Na 1989 vormde de combinatie van die twee studies de basis voor haar levenswerk : het Tsjechisch Museum voor Kantklossen in Prachatice
Schatten van*in mensen : Sporen van Kant-van Oost tot West
Schatten van * in mensen
De tentoonstelling Schatten van en in mensen is een compilatie van mensen waar iets over te zeggen is!
Levensgrote portretten tonen ons mensen, van alle nationaliteiten, die net dat ietsje meer in zich hebben dat interessant is om weten.
Het middengedeelte is een fotogalerij van kantdames.
Op de affiche staat een foto van Germaine Deruyter. Zij leerde al zeer jong kantklossen van haar moeder. Bij de zusters Apostelinnen volgde ze een officiële kantopleiding. Germaine is nu 80 jaar oud, maar fietst nog dagelijks naar het Brugse kantcentrum om er toveressenwerk te klossen.
Indien men bij het klossen met linnen of katoendraad een fout maakt is het vlug achteruit geklost. Dat moet men vermijden met gouddraad omdat die onderhevig is aan metaalmoeheid en ook kan breken. (cfr.Peter Quijo)
In de kleinste pakjes zitten de mooiste geschenken
Voor een juweel van Peter Quijo, is dit zeker het geval. Kantliefhebsters hebben natuurlijk een zwak voor die unieke kantjuwelen maar alle collecties kunnen met elkaar wedijveren.
De creaties van Peter Quijo, Bruggeling in hart en nieren, zijn in meer dan één opzicht uitzonderlijk. Met creativiteit, durf en liefde voor het vak verwerkt hij de edelste materialen goud, diamant en zelfs ebbenhout tot unieke juwelen.
Daarbij drukt hij als geen ander zijn stempel op de internationale juwelensector !
Menige kantliefhebster stond al in bewondering voor zijn originele kantjuwelen. Prachtige creaties met echte kantmotieven geklost met ragfijne gouddraad.
Heel toepasselijk want 2 december 2010 was een winterse dag in Brugge...
WINTER
winter. je ziet weer de bomen door het bos, en dit licht is geen licht maar inzicht : er is niets nieuws zonder de zon.
En toch is ook de nacht Uitzichtloos, zolang er sneeuw ligt Is het nooit volledig duister, nee, Er is de klaarte van een soort geloof Dat het nooit helemaal donker wordt. Zolang er sneeuw is, is er hoop.
Ik heb een zwak voor haiku's, ze verwoorden perfect mijn gevoelens. Mijn haiku's zullen de pers niet halen zoals bij Herman Van Rompuy het geval is, maar toch waag ik mij er aan...
Ondanks sneeuw en koude heb ik toch de stap naar Brugge gezet om op de laatste dag de kersthappening te bezoeken. De bloemen, meestal orchideeën, lieten het soms wel een beetje afweten maar het geheel was prachtig !
Men kan niet altijd over echte kant spreken maar over "kantachtige motieven". Een inspiratiebron voor de creatievelingen onder ons!
Vandaag ben ik jarig en als het weer het toelaat wordt het een "Brugge-dag".
Naar de Kersthappening om de harmonie tussen bloemen en kant te bewonderen. Daarna nog wat kant sprokkelen op de tentoonstelling "Schatten van*in mensen".
Op zondag 28 november 2010 zijn, ondanks de bittere kou, tientallen kantliefhebbers afgezakt naar het Koning Albertpark in Brugge om er te zien hoe enkele reuzengrote kantwerken werden gemaakt. Lesgevers van ons Kantcentrum en van de kantopleiding van de Stedelijke Academie hielpen samen alles in goede banen te leiden. Quartier Bricolé coördineerde het geheel.
degelijk opgeleide kantdeskundigen/docenten vormen die de kennis en vaardigheden van Vlaamse kanttechnieken op een geactualiseerde en correcte manier kunnen doorgeven aan de volgende generaties.
als kantdocent kunnen deze personen degelijk kantonderwijs geven zowel in het formeel als het niet formeel onderwijs en bij de talrijke lokale verenigingen.
als kantdeskundige zijn deze personen inzetbaar in het brede erfgoedveld: zoals musea, heemkundige kringen, kerkbesturen, archiefinstellingen, e.a..
Doelgroepen
Personen die
hun kennis en vaardigheid van de Vlaamse kantsoorten nog beter willen beheersen
de Vlaamse kantsoorten zelf willen ontwerpen
hun kennis over kantgeschiedenis willen verruimen
hun kennis over behoud en beheer van het erfgoed willen verruimen
methodieken willen aanleren die een docent kant moet beheersen
Programma
er wordt gebruik gemaakt van een modulair systeem
het is mogelijk om voor elke module apart in te schrijven
indien geslaagd voor een module krijgt men een certificaat uitgereikt door KiV
na het behalen van
alle certificaten van de opleiding krijgt men een certificaat van kantdeskundige/docent in kloskant uitgereikt door KiV
personen die interesse hebben voor één of meerdere van deze modules kunnen daarvoor inschrijven en krijgen hiervoor een certificaat indien zij ervoor slagen
enkel indien men een certificaat kantdeskundige/docent in kloskant wenst te behalen is het nodig alle modules te volgen en hiervoor te slagen
Morgen nog de laatste kans om de kersthappening te bezoeken in Oud Sint-Jan te Brugge.
Vanaf donderdag 25 november 2010 is in het complex Oud Sint-Jan de kersthappening Magical Christmas Moments begonnen. Naast de collegas van Kant-Act en de Belgische Kant-Organisatie is ook ons Kantcentrum op de beurs aanwezig. De beurs is nog toegankelijk tot en met 2 december, dagelijks van 10- tot 18 uur.
Sommige creaties getuigen van een harmonie tussen bloemsierkunst en kant.
Internationale kantwedstrijd voor Jongeren met als thema NATUUR 1
Reeds voor de derde maal organiseerde Kant in Vlaanderen vzw een Internationale Kantwedstrijd voor jongeren. De vereniging wenst door de organisatie van deze wedstrijd het belang van het behoud van de kennis en vaardigheden van kant- en aanverwante technieken voor de toekomst te onderlijnen. Ze wenst langs deze weg de creativiteit van jongeren te stimuleren en het belang van hun vorming te onderlijnen.
De wedstrijd richtte zich tot jongeren tussen 7 en 18 jaar. Ook groepswerken werden aanvaard. Men kon rekenen op een ruime nationale en internationale belangstelling van jongeren en hun cursusleiders. In het totaal namen 90 jongeren uit binnen- en buitenland deel aan het gebeuren. Er werd gevraagd om rond het thema Natuur een origineel eigentijds ontwerp uit te voeren in kloskant, naaldkant, Lierse kant of aanverwante technieken. De gebruikte materialen mochten vrij gekozen worden.
De bijzonder creatieve werken worden momenteel tentoongesteld in de Kantsite Zusters Ursulinen te Sint Truiden, waar op 11 november de prijsuitreiking plaatsvond. Gezien de hoge kwaliteit van de inzendingen was het voor de jury geen gemakkelijke taak om de prijzen toe te kennen.
In de categorie van 7 tot 12 jaar: het werk 'Naamloos' gemaakt door een leerling van de Academie voor schone kunsten Poperinge, Chaerle Droene.
Tentoonstelling internationale kantwedstrijd voor jongeren
1 tot 19 december 2010
elke zaterdag en zondag
van 14.00 tot 17.00 uur en na afspraak tel. 016 25 75 01
De UNESCO-tentoonstelling SCHATTEN van*in MENSEN reist deze week naar Brugge met 30 portretten van fotograaf Alan Govenar. Stuk voor stuk levende menseliijke schatten die immaterieel erfgoed in zich dragen en uitdragen
Het tentoonstellingsluik Sporen van Kant van Oost tot West brengt nog eens 10 bijzondere portretten van KANTschatten i.k.v. stadsfestival Brugge Centraal. Het is bekend dat Brugge iets met kantklossen heeft, maar ook heel wat landen in Centraal-Europa blijken een kant-traditie te hebben. En de wegen kruisen elkaar soms verrassend
Hier ontdek je reisverhalen uit de recente geschiedenis van het kantklossen, van Vlaanderen tot in Tsjechië en zelfs Amerika, met portretten van inspirerende meesters (of juffrouwen) uit de kantwereld, zoals Inge De Zutter, Therèse Samson, Anne Marie Verbeke, Marie-Jeanne Callewaert, Anna Haliková, Milca Ermiasova
Opening vrijdag 26 november 19u30 Jan Garemijnzaal, Stadshallen Markt Brugge Nog tot 12 december, dagelijks open van 10u tot 17u.
Tentoonstelling over Antwerpse kant door de eeuwen heen
Van 20 november 2010 tot en met 3 april 2011 in het Maagdenhuismuseum
Kant in Antwerpen
Vanaf de zestiende eeuw spelen de Antwerpse kantateliers een belangrijke rol in het verspreiden van verschillende kantsoorten in heel Europa. Kant was een luxeproduct dat in de zeventiende en achttiende eeuw een even groot prestige kende als edelmetaal en diamant. De Antwerpse kant werd wereldbefaamd en Antwerpen kende een bloeiende kantindustrie.
Voor vele kloosters, begijnhoven en weeshuizen was de kantproductie sinds de zeventiende eeuw een belangrijke bron van inkomsten. Dat gold ook voor het Maagdenhuis.
Deze tentoonstelling probeert vanuit de geschiedenis van het Maagdenhuis een blik te werpen op de kantproductie in Antwerpen vanaf haar ontstaan tot nu. Aan de hand van historische documenten en instructies voor kantmeesteressen leren we de omstandigheden kennen waarin de weesmeisjes uit het Maagdenhuis moesten werken.
Nora Andries en Lieve Vroom zijn specialisten op het gebied van historische kant. Zij gaven advies voor de bruiklenen en selecteerden voor deze tentoonstelling belangrijke werken uit verschillende Antwerpse kantcollecties.
We tonen ook liturgisch textiel uit de rijke erfgoedcollectie van OCMW Antwerpen.
De Maldegemse borduur- en kantschool was opgericht in 1896 door de Maldegemse pastoor Henri Bouckaert en had tot doel
Werk te verschaffen in een ZEDIGE omgeving, ver weg van de fabriek.
Op initiatief van de pastoor mochten Elodie en Mathilde Cromheecke het beroep leren in Lier dat toen een gekend kantcentrum was.
De Maldegemse kantschool was succesvol en vele leerlingen vonden na hun opleiding werk in het atelier van de gezusters Cromheecke.
Clementine Cromheecke
In t Getrouwe Maldeghem schreef men dat deze borduur- en kantschool een bron van rijkdom was voor de werkmansbevolking, veel edeler dan het werk in de fabriek.
Cfr Minister Rubbens bij de oprichting van de Zeelse naaldkantschool.
Bemerk de prachtige kant op de kledij van de gezusters.
KANT XL PUBLIEKE ACTIE een extra large kantwerk in Brugge - met veel helpende handen
Brugge maakt een reuzegroot kantwerk. Kom jij ook helpen? Met gigantische kantklossen en superdikke touwen maken we een namiddag lang het grootste kantwerk dat je ooit gezien hebt.
Zelfs als je nog nooit van kantklossen gehoord hebt, kan je hier je handen uit de mouwen steken. Of kom gewoon een kijkje nemen. Want het belooft een spektakel te worden om nooit te vergeten.
28 november 2010 14u tot 17u gratis Albertpark (tussen station en Concertgebouw)
In Brussel werd in 1910 een wereldtentoonstelling gehouden en de kant- en borduurschool van de gezusters Cromheecke werd uitgenodigd om demonstraties te geven.
Op maandag, 29 augustus 1910, vertrokken 26 meisjes met de trein naar Brussel.
De school had een grote bekendheid en op de internationale tentoonstelling in Luik, 1905, behaalde ze al een gouden medaille.
Blikvanger op de tentoonstelling was het kant- en borduurwerk van de gezusters Cromheecke, de gezusters Van Reybroeck en de gezusters Goethals. Zeer mooie kantwerken die nog nergens anders gezien waren.
Een toegangsticket kostte 50 centiemen voor de zondag en de maandag, de andere dagen was het 25 centiemen.
In t Getrouwe Maldeghem van 25 september 1910 schreef men :
Er zijn twee zalen vol, beide verlicht met acetyleen. In t midden der eerste, vier prachtige kleedsels der borduurschool Van Reybroeck, daar tusschen kantwerk (met klossen) van de gezusters Goethals en daar rond de kleinere inzendingen van een aantal juffrouwen.
In de zaal Cromheecke lagen vele prachtige kleedsels, waaronder een priesterkleed en ook inzendingen van Eveline Van Wassenhove, Bertha Cabuy, Madeleine Tytgadt en Marie Van Hulle.
Het was de eerste keer dat er zon grote tentoonstelling gehouden werd.
Iedereen mocht deelnemen of zoals men het vroeger verwoordde :
Iedereen die op gelijk welk gebied iets kon aanbrengen dat merkwaardig is, of wat hem kon strekken tot voordeel zijne zaken. Daarmee ook zullen wij toonen wat Maldegem kan voortbrengen.
De belangstelling van de exposanten was groot en men sprak al van een Klein-Brussel.
Verwijzend naar de lopende wereldtentoonstelling in de hoofdstad.
De tentoonstelling werd geopend door burgemeester Charles Rotsaert de Hertaing, op zondag om 11 uur.
De tentoonstelling was zo n groot succes, dat ze werd verlengd !
Bij opnames van het AVRO-televisieprogramma Tussen Kunst en Kitsch is een schilderij ontdekt van de Rotterdamse kunstenaar Joost van Geel (1631-1698). De omroep heeft dat dinsdag bekendgemaakt.
De eigenaresse nam het schilderij enkele maanden geleden mee naar opnames van Tussen Kunst en Kitsch in Zwolle. Expert John Hoogsteder kon toen geen oordel vellen, maar vermoedde wek dat het om een werk van de zeventiende-eeuwse meester Gabriël Metsu (1629-1667) ging.
Hoogsteder bestudeerde het werk de afgelopen tijd verder en concludeert nu dat het schilderij van de hand is van Joost van Geel (1631-1698), een leerling van Metsu. Het werk en de waarde worden bekendgemaakt in de uitzending van 9 februari 2011. Volgens presentatrice Nelleke van der Krogt is dit "de duurste vondst ooit in Tussen Kunst en Kitsch".
Kunstkenner John Hoogsteder is uiteraard opgetogen over de vondst:
Geweldig als je onweerlegbaar kunt bewijzen dat het de schilder Joost van Geel betreft. Door onderzoek te doen naar signatuurresten, voorstelling, schilderwijze en de herkomst van het schilderij die teruggaat tot 1780.
Het ontdekte werk heeft een afmeting van 31 bij 26 centimeter. De familie die het werk meenam naar Tussen Kunst en Kitsch had al het vermoeden een waardevol schilderij in bezit te hebben. Het schilderij heeft als titel 'Het kantwerkstertje' en toont een kantklostertje in een interieur. Een dame van gegoede burgerij, gekleed in satijnen jurk en bontjas.
De AVRO wil geen afbeelding van het doek vrijgeven voor de uitzending en die staat gepland op 9 februari 2011. Dan wordt ook de geschatte waarde bekend gemaakt, het doek wordt op minimaal 100.000,-- euro geschat.
Tijdens een culinaire proeverij georganiseerd door verschillende horeca zaken van Wevelgem, kwam men bij de koffie terecht bij Chocolaterie Artimar.
Chocolatier Fréderic Declercq is een meester in zijn vak.
Hij heeft als het ware de techniek van het wild klossen perfect onder de knie want zijn kunstige chocolade eieren zijn een toonbeeld van moderne kant !
Zelfs de strik en de bolletjes onder het ei zijn van chocolade.
Er zijn nog enkele kalenders over. Heb je interesse neem dan contact op met de penningmeester van Kantkring 't Klöske: Mariet Jakobs jakobsch@planet.nl
Ter gelegenheid van hun 20-jarig bestaan heeft Kantkring 't Klöske uit Horst een prachtige verjaardagskalender uitgegeven. Misschien een cadeautip voor de komende feestdagen.
De afgebeelde werken, 3 per maand, zijn van de leden zelf.
Belangstellenden kunnen informeren bij de kantkring zelf:
Caroline die de cursus kantklossen volgt in Moerzeke, klosste dit hoedje voor haar dochtertje Fran, die op 1 mei 2010 haar eerste communie deed. Mooi !!!!!!
De damesmode is in de loop der tijden heel wat veranderd. Wij kunnen ons niet voorstellen dat we in die super-mooie, stijve maar elegante kledij rond zouden lopen zoals de dames op het einde van 1800 begin 1900.
Toch is het altijd leuk om zich te verliezen in die oude "Jounals des dames et des demoiselles" met zijn kant en broderie.
Eigenaardig ... In China is geen echte kant te vinden maar ik heb op internet toch dit Chinees porselein ontdekt met de afbeelding van een kantklosster.
Op reis in China heeft een bevriende kantmonitrice een bezoek gebracht aan de wereldtentoonstelling in Shanghai. Daar zag ze deze leuke meisjes, gekleed in rokjes versierd met machinale kant.
De dame in kwestie heeft in China noch mechanische noch andere kant gevonden, ook niet in de steden. Nochtans is er in Brugge kant te koop MADE in CHINA. Volgens onze gids komen Chinezen hier alles bekijken, zeg maar "afkijken" en eenmaal terug in hun land maken ze het na. Dat wil echter niet zeggen dat Chinezen die kant kunnen kopen...het is voor de uitvoer.
Garen en kleur spelen een grote rol om een persoonlijke creatie te bekomen. Soms volstaat het om 1 enkele dikke draad, zoals 6-draads borduurzijde, samen met hele dunne draad te gebruiken zoals bij het tweede werkstuk. Door 2 lagen kant op elkaar te leggen krijg je een speciaal en hedendaags resultaat.
Er wordt in banen geklost en aangehaakt aan de vorige baan. Het "kantachtig" resultaat kan zo lang en breed worden als men zelf wil, alles hangt af van het aantal en de lengte van de banen.
Mijn derde werkstuk.
De bovenste laag is gewerkt met metaaldraad in een aflopende kleur.
Oproep aan alle afgestudeerde monitricen - docenten
Het goede nieuws is dat het Brugse kantcentrum een heel eind de goede weg op is!
Het minder goede nieuws is dat voor de wissel van het oude bestuur naar het nieuwe bestuur, er heel wat is verdwenen zo ook alle eindwerken van de 1ste tot en met de 19de promotie.
Daarom richt ik mij tot jullie allemaal met deze oproep om een kopie te maken van jullie eindwerk ( eventueel gewoon zwart-wit is ook al goed) om het terug zijn verdiende plaats in de bib te geven. Het is eerst en vooral zeer belangrijk dat toekomstige docenten het kunnen inkijken, maar ook is er in de loop van de jaren zoveel informatie mee verzameld dat gewoon thuis hoort in een bibliotheek van het kantcentrum. Het is een stukje geschiedenis dat er hoort!
Ik probeer zo veel mogelijk mensen te contacteren, maar ik zou het natuurlijk prachtig vinden als ook jullie deze mail naar nog anderen zouden zenden .
Men werkt op ruitjespapier, op verschillende rasters die men zelf kan maken. Daardoor ontstaat er een transparante kant die men kan verwerken tot twee en drie dimensionale werkstukken.
Door het werken op een raster met de basisslagen van kant en zijn vele variaties van kruisen en wringen, ontstaat een nieuwe kant met een heel eigentijds uitzicht. Het gebruik van dunne en dikkere draden en verschillende kleuren speelt hierbij een grote rol.
Zoals eerder gemeld,heb ik op 1 en 2 oktober deel genomen aan de workshop "Raster en Kant" van Mariet Visser.
Wie kent haar originele en mooie creaties niet ? Mariet maakt deel uit van de Nederlandse groep "Experikant". Zie ook archief : 02/2009
De workshop was georganiseerd door Kant in Vlaanderen met medewerking van het Vlasmuseum in Kortrijk De medewerkers van dit museum verdienen een pluim !!!!!!! Wij werden verwend met koffie, thee, fruitsap, water .... en 's middags kregen we heerlijke belegde broodjes voorgeschoteld.
Deze kantsoort vindt haar oorsprong in Cantu, Noord-Italië, en wordt daarom soms ook Cantukant genoemd. Hier werd vooral in de streek rond Bellem de Rococo geklost.
Rond tafelkleed, in Rococo. Tussen de kloskant werden stukjes linnnen geïncrusteerd.
Een tentoonstelling in de reeks verborgen kantjes van het Vlasmuseum.
5 oktober tot 5 december 2010
Kerken en kloosters herbergen een schat aan paramenten, zoals gewaden in damast, liturgisch textiel van vlaslinnen voor de eredienst en de opsmuk van het interieur van het kerkgebouw. Vaardige handen hebben met engelengeduld kostbare weefsels omgetoverd tot HEMELS goed. Het werd door religieuzen met eerbied behandeld en gedragen en het droeg bij tot de luister van de eredienst. Na het Tweede Concilie in de jaren zestig maakte deze pracht en praal plaats voor een sobere stijl. Waardevolle stukken verhuisden naar opbergruimtes van het klooster of het kerkgebouw. Al vlug vertoonde dit delicaat textiel sporen van vocht, stof en vuil. Toch vond dit religieus textiel warme waardering bij verzamelaars die een deel van dit vergeten erfgoed hebben gered en bewaard. Ook het Vlasmuseum bezit een rijke collectie kostbare priestergewaden en liturgisch vlaslinnen rijkelijk versierd met kant en borduurwerk. In het najaar krijgt de uitgebreide verzameling een ereplaats tijdens de tentoonstelling "HEMELS goed".
In de afdeling "van lijnzaad tot linnen draad" staan we stil bij de teelt en bewerking van het vlas. Het museum toont het zaaien, wieden en slijten van vlas aan de hand van authentieke werktuigen. Ontdek ook de techniek van het kapellen. Eens het vlas geoogst is, start nog een lang proces van bewerkingen: boten, repelen, roten, brakelen, zwingelen en hekelen. Een mens staat er niet meer bij stil, maar het bewerken van vlas was een uitdagende bezigheid, het werk van stevige mannen die geen schrik hadden van "overuren", een beetje stof of de geur van geroot vlas.
Op regelmatige basis komen oud-vlassers de techniek van het vlasbewerken demonsteren. Een echte aanrader! Je ziet de machines werken en maakt kennis met de mens achter de beelden. Beleef het vlassersverleden! Hou onze kalender in het oog...
vertelt je het boeiende verhaal van het vlas in de Leiestreek. Aan de hand van 26 taferelen en flatscreens ontdek je de verschillende stadia van het vlas en komen de oude bewerkingen tot leven. In de tweede vleugel maak je kennis met de belangrijkste afgewerkte producten: linnen, kant en damast. Het museum illustreert de verschillende kantsoorten, hun evolutie en de vele lokale varianten. Leer meer over het Kortrijkse damast en het gebruik van kant en sierlinnen in het dagelijkse leven. Onderweg kom je vast een aantal bekenden tegen.
Kant en damast
Waaier in Rosaline perlé
De verschillende kantsoorten, hun evolutie en de vele lokale varianten worden uitgebreid benaderd in de collectie "kant en damast". Je ontdekt er ook een aantal schitterende damasten, een Kortrijks luxeproduct.
Op 1 en 2 oktober volg ik een workshop Moderne Kant in het Vlasmusuem te Kortrijk onder leiding van Mariet Visser.
Vandaag is deze leerrijke en leuke workshop in mineur geeindigd. Toen mijn voorligger wilde afslaan en ik stilstond ben ik achteraan aangereden. Resultaat : mijn auto total loss en ik heb een geweldige slag gekregen in rug en hals. Pijnlijk maar gelukkig niet zo ernstig. Daarom is het nu wat wachten op het verslag van de workshop.
U hebt er voor ons een onvergetelijke dag van gemaakt.
De weergoden waren ons niet gunstig gezind, maar dat heeft de stemming niet bedorven.
We hebben groot respect voor u. Omdat u, ondanks de regen, zo goed gehumeurd bleef zitten klossen. Het doel van deze happening was om het kantklossen meer onder de aandacht te brengen. Het winkelend publiek heeft het helaas af laten weten. We hebben wel bereikt dat het kantklossen serieus wordt genomen! Onze sponsoren hebben gevraagd of we op herhaling willen gaan. (hier moeten we nog wel even over nadenken) Voor hun was het een grote verrassing dat zoveel deelnemers naar Horst kwamen.
De fotos die gemaakt zijn, zijn geweldig! Regenachtig , maar jullie stralen met zn allen een geweldige passie voor kant uit.
Daarvoor onze hartelijke dank.
Er is een Picasa album gemaakt. De link staat op onze website: www.kantklos.nl/kantkringhorst
Deze Milanese kant, doet mij denken aan de vroegere merklappen. Een merklap is natuurlijk een borduurwerk met de bedoeling iemands vaardigheid in het naaldwerk te testen.
Dit kantwerk is als het ware een "sampler" of "merklap" waarbij de kantwerkster haar bedrevenheid in de vele Milanese motieven ten toon spreidt.
In de kantfabriek hingen ook prachtige hedendaagse, monumentale kantwerken. De foto's zijn niet zo geslaagd omdat de kant tussen de machines hing en het moeilijk was om mooie foto's te maken.
Maar de kleine kantmachines hadden kleine klosjes nodig (zie rode pijl) en die werden opgewonden met deze machine. Er werd zorg voor gedragen dat er altijd voldoende spoeltjes in voorraad waren om geen onderbreking of fouten in het weven te krijgen. Opgewonden klosjes vielen in de vergaarbak vooraan en er kwam automatisch een leeg klosje in de plaats.
De smalle kanten werden geperst met deze strijkmachine.
Nadien werd de kant gemeten en op houten plankjes gewonden met deze machine.
Klanten konden kiezen uit het stalenboek want de verkoop gebeurde meestal op bestelling. Zoals je vooraan kunt zien werd er ook filetwerk vervaardigd in deze fabriek.
Er is werkelijk alles aan gedaan om de sfeer van vroeger weer te geven.
De strengen garen (gele pijl)werden met deze machine op grote bobijnen gewonden (witte pijl).
Grote bobijnen werden gebruikt voor de grote kantmachines waarmee men brede stroken kant vervaardigde of zoals hier, verschillende smalle kanten aan elkaar die later van elkaar gesneden werden.
Met grote inzet van zon 150 vrijwilligers werd er gewerkt om van de oude fabriek een interessant museum te maken. Hier kom je veel te weten over textiel en de textielindustrie in Horst. Een deel van de oude kantmachines is bewaard gebleven en geeft nu een idee van hoe het toen was...
De oude kantmachines worden in werking gesteld en de bezoeker kijkt zijn ogen uit naar de wirwar van draaiende klosjes, bobijntjes, die een stuk kant tevoorschijn toveren.
Ik vraag mij wel af hoe de vroegere werknemers het de hele dag volhielden om in zo'n lawaai te leven...
Museum De Kantfabriek in Horst is een tamelijk nieuw museum, geopend juni 2009. Het is gevestigd in een oude fabriek waar niet eens zo lang geleden machinale kant werd vervaardigd.
Vooraan staat een standbeeld als herinnering aan het verleden nl strengen vlas die na het wassen op een stok tussen twee stoelen gehangen werden, om te drogen.
U waant zich in de textielindustrie van de vorige eeuw: ratelende machines in een fabriek die de sfeer van de jaren dertig ademt, een verrassend moderne museumpresentatie over textiel en de textielindustrie in Horst en omgeving.
Een blik binnen in het museum, waar we een rondleiding kregen van een vroegere werknemer die nu als vrijwilliger, de bezoekers rondleidt.
De burgemeester opende de Grensoverschrijdende Kanthappening in aanwezigheid van enkele notabelen en de initiatiefneemsters van kantkring 't Klöske uit Horst.
De eerste dame links is mevrouw Rina Wijnen, bekend om haar prachtig hedendaags kantwerk.
Even verderop was er een groot oefenkussen voor ieder die "een slag wilde wagen". Ook de burgemeester en zijn collega's moesten er aan geloven....
Deze dames toonden aan de heren hoe kantklossen in zijn werk gaat maar of ze er veel kaas van gegeten hebben is de vraag. Leuk was het in ieder geval!
Wij hoopten dat de weerman het bij het verkeerde eind zou hebben maar helaas ..... Het regende toen we om 8u30 vertrokken en het ging van kwaad naar erger !!!
HET GOOT WATER.
Ik heb echt te doen met de organisatoren van deze perfect georganiseerde kanthappening. Het was hun bedoeling om een massa kantklossters samen te krijgen juist zoals het in Spanje de gewoonte is maar het slechte weer heeft er een stokje voor gestoken. Ik moet toch de talrijke klossters bewonderen die, ondanks de kilte en de regen, op appel waren.
Vanaf 12 uur kwamen er ook meer bezoekers die de regen trotseerden en er was zelfs voor een vleug muziek gezorgd.
In het laatste kanttijdschrift Filum 3 van Kant in Vlaanderen, is er een artikel gewijd aan de Nederlandse keramist
Henk Wolvers.
Porselein kan net als kant zijn:
zuiver materiaal, ragfijn, broos, subtiele kleuren en transparant
Als je zijn werk bekijkt, begrijp je meteen wat hij bedoelt.
Door de toepassing van de dripping techniek slaagt hij er in om opengewerkte vlakken te maken die refereren naar kant :
Wolvers creëert weefsels van porselein.
Zijn nieuwe boek :
De lichtheid van Porselein
is een aanrader voor diegenen die van keramiek houden maar ook voor de kantliefhebber die versteld staat van deze subtiele kunstvorm die de zelfde uitstraling heeft als KANT.
Feitelijk autodidact begon de fascinatie voor klei voor mij pas echt toen ik porseleinklei ontdekte. Als vanzelf probeerde ik mijn vormen zo fragiel mogelijk te maken. Daarin ben ik op een voortdurende ontdekkingsreis. Organische vormen zijn voor mij onvermijdelijk. Als iets te strak oogt, trek of duw ik eraan, of scheur ik het in, probeer ik met het materiaal mee te bewegen zodat het een natuurlijke speelsheid krijgt... Lees verder op haar site.
In de maand mei heb ik al melding gemaakt van de kantdagen in het Nederlandse Horst, die doorgaan in september e.k. Ik breng deze berichten nog eens onder de aandacht.
Op vraag van de inrichtende kantkring "'t Klöske" plaats ik nog wat meer uitleg omtrent inschrijvingen en ook het adres van hun website.
Het middeleeuwse Sint-Janshospitaal was ooit de grootste stedelijke instelling voor zieken, armen en behoeftigen.
De broeders en zusters die er werkten, lieten heel wat verhalen, gebruiksvoorwerpen en kunstwerken na. Deze zijn nog steeds bewaard op dezelfde plek. Meubilair, schilderijen, beeldhouwwerk en allerlei toegepaste kunsten zijn tentoongesteld in een gebouw dat op een geschiedenis van 800 jaar kan terugblikken. Een apotheek met kruidentuinen en naslagwerken over geneeskunde maken de collectie af.
Info : Wikipedia
Meer over de geschiedenis en evolutie van het voormalige ziekenhuis Sint Jan.
In de gaanderij voor het eigenlijke Sint Jan zaten heel wat kantklossters te demonstreren o.a. ook deze mevrouw met haar mooie hoed in s Gravenmoerse kant.
Aan het deksel of hoe je het ook noemt was ze nog bezig.
Tussen de wondermooie keramiekwerken viel de kantklosster mij onmiddellijk op.
Geen oud wijveke zoals een klosster meestal afgebeeld wordt maar nu eentje met een leuk gezichtje, fier achter haar kussen. En neen, ik kon er niet aan voorbij gaan en heb het beeldje gekocht. Het heeft een ereplaats gekregen in mijn woonkamer.
Er stond nog een kleiner exemplaar dat nog moest gebakken worden.
Voor een origineel geschenk ben je hier aan het goede adres.
De Bogardenkapel, Katelijnestraat 36, is de voormalige kapel van de Bogardenschool, een 17de eeuwse school voor weesjongens.
De locatie wordt momenteel gebruikt door de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten enCultureel centrum Brugge als tentoonstellingsruimte voor actuele beeldende kunst.
Hier kon men genieten van hedendaagse kantwerken van kantkring Scheldemeersen uit Avelgem o.l.van Ria Demeyere en van
Info : In deze brouwerij, waarvan reeds in 1546 sprake, draait alles rond de "Brugse Zot", een pittig biertje van hoge gisting, op basis van mout, hop en speciale gist. Het gerstenat kan ter plaatse geproefd worden.
In brouwerij De Halve Maan op het stemmige Walplein stelden verschillende kantgroepen, onder leiding van het Brugse Kantcentrum, hun werken tentoon.
Tijdens de jaarlijkse kantdagen maakt de "Brugse Zot" plaats voor de "Brugse Kant".
Toch moet gezegd worden dat het terras altijd druk bezocht wordt en dat de Brugse Zot vele dorstigen lest !
Het weekend van 15 augustus was weer een topper in Brugge. Het Walplein en zijn omgeving stond volledig in het teken van KANT ! De weergoden waren het kantgebeuren gunstig gezind en er kwamen meer dan 100 kantwerksters hun kunnen tonen aan een enthousiast publiek.
In de Brugse straten kon je op de koppen lopen !!!
Proficiat aan de initiatief nemers, ze hadden er een heuse kantwandeling van gemaakt:
Véronique had in het stemmige atelier een kleine tentoonstelling opgesteld. De werken van haarzelf en haar cursisten hadden veel bijval. Mooie hedendaagse en kleurrijke creaties.
Carnaval: een creatie in naaldkant
Ze laat zich inspireren door de vrouwelijke vormen en ontwerpt miniatuur kledij met naald en klosjes.
Vandaag gaat het richting BRUGGE !! Als het weer enigzins meezit zal het een dag worden vol kant, ontdekkingen, ontmoetingen, nieuwigheden... Mijn "huisfotograaf" gaat mee, de foto's zullen dus in orde zijn.
Duim aub voor droog weer dan wordt het een fantastische dag !!!!
Om 15 uur werd de reis verder gezet naar het Frans-Vlaamse Méteren voor een bezoek aan het atelier van Véronique Zimmermann.
M.- A. Claeys en Véronique Zimmermann
l Atelier de la Mare
gelegen in een rustige, landelijke omgeving is de thuisbasis van deze creatieve kantmonitrice.
Zij is gespecialiseerd in moderne kant, zowel naaldkant als kloskant. Ze ontwerpt, experimenteert met verschillende materialen, geeft cursussen kortom ze is een bezige bij !!!
Na het middagmaal gingen we op zoek naar Boutique Noyon het slunsekot zoals Marie-Anne ludiek zei. Snuisteren in overschotten machinale kant in alle breedten en kleuren, linten, pailletten Maar voor de echte liefhebber meters en meters machinale kant.
De Brugse Kantdagen vinden dit jaar voor de dertigste keer plaats. Opnieuw is dé place to be de huisbrouwerij
De Halve Maan op het Walplein. Van dinsdag 10 tot en met zondag 15 augustus, telkens van 10- tot 18 uur is er in De Halve Maan een kanttentoonstelling waarbij tàl van kantverenigingen en organisaties zich ook nog eens voorstellen. Ook het Kantcentrum heeft er een infostand, waar je informatie kunt krijgen over de cursussen en het winkelaanbod. In het weekeinde van zaterdag 14 en zondag 15 augustus zijn er naast de tentoonstelling ook tàl van activiteiten op en rond het Walplein. Je kunt er ondermeer minstens 100 kantwerksters aan het werk zien. In de huisbrouwerij tonen de jongsten die in het Kantcentrum les volgen bovendien wat ze in hun kant-mars hebben. Meer info vind je ook op deze website onder de rubriek Over ons Brugse Kantdagen.
Er was natuurlijk nog veel meer moois te zien maar zoals ik al geschreven heb, zijn mijn fotos niet je dát! Ik zal nog eens teruggaan samen met mijn huisfotograaf.
s Middags hebben we geluncht in het restaurant van het museum. De tafels waren versierd met machinale kant en rond de servetten was ook een strookje kant geknoopt. Misschien een leuk idee voor een feest tafel !
Aan de zoldering hing een netwerk in gewrongen slag, versierd met de kleine spoeltjes waar de ragfijne draad opgewonden is. In de machine zitten ontelbare van zulke spoeltjes.
Echt iets heel uitzonderlijk maar of het handig is daar heb ik mijn twijfels over !
Voor diegenen die iets meer willen weten over Gingko Biloba :
Ginkgo biloba is een boom in de plantenfamilie Ginkgoaceae, en wordt ook wel ginkgo, Japanse notenboom, Japanse tempelboom of Chinese tempelboom genoemd. Deze boom is een levend fossiel, nagenoeg onveranderd sinds de tijd van de dinosauriërs.
De ginkgo kent zowel vrouwelijke als mannelijke exemplaren. Wereldwijd zijn er minder vrouwelijke Ginkgobomen dan mannelijke. Dit komt doordat de mens selectief mannelijke bomen aanplant: de (vrouwelijke) vruchten verspreiden namelijk een onaangename geur. Het verschil tussen beide geslachten is alleen te zien wanneer de boom in bloei staat. De boom groeit onregelmatig en kegelvormig, en wordt circa 40 meter hoog.
Gelukkig was er een medewerker bereid om zon gigantische kantmachine in gang te zetten. Een belevenis op zich !! Een ongelooflijk ingenieus systeem dat redelijk wat decibels produceerde. Stel je voor dat er vroeger tientallen machines terzelfder tijd in werking waren
De bus bracht ons naar Calais, het centrum van de machinale kant, waar we het nieuwe museum van kant en mode bezochten. Een prachtige locatie met een al even prachtige collectie kant, zowel echte als machinale kant. Spijtig genoeg was er staking in Frankrijk en liet de gids het afweten maar alles is zo overzichtelijk en didactisch opgesteld met voldoende uitleg, zelfs in het Nederlands, dat de afwezigheid van de gids geen obstakel vormde.
Dit is géén machinale kant maar handgemaakte Venetiaanse naaldkant. De ontwerpers van machinale kant zochten hun inspiratie en motieven in de echte kant vandaar dat de fabrikanten een grote collectie echte kant bezaten.
Er waren dames van promotiejaar 3 tot en met 19 aanwezig.
Ik ben van promotie 8.
Sommigen hadden elkaar al jaren niet meer gezien, het was dus een hernieuwde kennismaking. Anderen kenden elkaar van naam en het is altijd aangenaam om er dan een gezicht aan te koppelen.
Het was een getater van jewelste met als voornaamste onderwerp :
Dank zij de initiatiefneemsters, de dames M.A. Claeys, M. Bruggeman en G. Leplat, gingen de monitricen van het Brugse Kantcentrum voor het eerst samen op stap.
Op 24 juni 2010 stonden 26 kantmonitricen klaar voor een bezoek aan :
Tussen 1835 en 1840 werd de productie van machinale kantgeïndustrialiseerd. In minder dan 50 jaar werd Saint-Pierre een welvarende stad met meer inwoners dan Calais zelf. Dat resulteerde in 1885 in een fusie van de twee steden.
In 1816 startte men met de productie van tule in de binnenstad van Calais. Doch door het gebrek aan ruimte en het lawaai van de machines gedurende het nachtwerk, werden de fabrikanten verplicht uit te wijken naar de voorstad Saint-Pierre-lés-Calais.
Om te ontsnappen aan de economische crisis en sociale onrust emigreerden verschillende ambachtslui, ingenieurs en fabrikanten uit de streek van Nottingham naar het vasteland.
Door Engeland te verlaten omzeilden ze ook de verplichte belastingen op de patenten. Sommigen vestigden zich in Calais, smokkelden weefgetouwen en een voorraad aan katoenen draad, in de hoop hier fortuin te maken.
In minder dan een eeuw, dank zij de industriële revolutie en de aanpassing van het Jacquard systeem naar een weefgetouw voor tule, werden Calais en zijn voorstadje Saint-Pierre de bakermat van de machinale kant.
Begin 19de eeuw was Engeland het enige land waar men katoenen tule met een zeshoekige grond, kon weven. Deze lichte stof was geweldig in de mode in Frankrijk maar de invoer was verboden. Daarom werd de stof op grote schaal gesmokkeld.
De oorlog tussen Frankrijk en Engeland, maar vooral de jaren van blokkade en drooglegging, verzwakten de Engelse industrie. Het gebrek aan afzetgebieden en een overproductie van tule leidde tot een crisis.
De rijststamper stoot de rijstkorrel stuk, maar na die tijd: kijk hoe glanzend ze zijn. Zo kunnen ook mensen pas mensen zijn, als ze door pijnen en ongeluk, geslagen en vermalen zijn.
Bloemwerk... Dan denkt men aan grof Brugs bloemwerk, fijn Brugs bloemwerk of Duchesse maar met eenvoudige, klassieke technieken kan men ook een kantwerk creëren met een moderne look. Hier is sprake van vindingrijkheid !
Ons doel is tevens het kantklossen meer onder de aandacht van het publiek brengen. Hoe doen we dat? Onze webmaster Rina Wijnen gaat al jaren op vakantie in Spanje. Zij zoekt in de agenda van encajeras (=kantwerkers) de kantfestivals op die ze kan bezoeken. http://www.encajeras.es/PROXIMOS ENCUENTROS.htm. Het zijn grote festiviteiten. In het centrum van het dorp staan wel 400 stoelen, die bezet worden door kantklossende vrouwen, kinderen en enkele mannen. Een geweldig gezicht, maar ook zó gezellig! In Spanje is te zien dat kantklossen daadwerkelijk nog in beweging is! Rina kwam met het idee: laten we dat ook eens in Horst organiseren. Een lint van kantklossers door het gezellige centrum van Horst. Wij, Kantkring 't Klöske, waren meteen enthousiast en zijn voorspoedig begonnen met het organiseren van een Kanthappening in Horst. Maar Horst ligt niet aan de Costa Brava, dus we hebben voor het geval het echt slecht weer is een droge plek achter de hand.
Voor het slagen van dit festijn zijn we van u afhankelijk! Wij zorgen voor marktkramen en stoelen, zodat u niet in de brandende zon hoeft te zitten. We zorgen ook voor een gastvrij onthaal in Museum de Kantfabriek met lekkere koffie en Limburgse vlaai. Het Museum is die dag speciaal voor u vanaf 9.30 uur geopend, zodat u eerst op uw gemak onze tentoonstelling kunt bekijken. Natuurlijk ook de rest van het Museum, waar de kantklos machines nog ratelen als toen het Museum nog een kantfabriek was.
Grensoverschrijdende Openlucht Kant-happening in het Centrum van Horst (L) Nederland
Komt u ook kantklossen op 12 september 2010?
"Waarom een Kanthappening?", zult u misschien vragen. Op de eerste plaats omdat Kantkring t Klöske twintig jaar bestaat en wij in Museum de Kantfabriek Door alle leden van onze Kantkring is er voor deze expositie kantwerk gemaakt.
De dames, 24 in aantal, hebben zich afzonderlijk als zowel met groepswerk voor de expositie ingezet. U krijgt verrassende kantwerken te zien. Speciaal is dat deze expositie nu plaats vindt in het Museum de Kantfabriek in Horst. De tentoonstelling is van 22 augustus tot 24 oktober en heeft als titel: "Kant in Beweging".
We willen laten zien dat kant steeds in beweging is. Er is sinds het ontstaan van het kantklossen een grote ontwikkeling op gebied van kant. Van de traditionele handgekloste kant naar de moderne, vaak 3-dimensionale kant, waar ook vaak andere materialen gebruikt worden dan linnen of katoen.
Ook is er beweging in de techniek: van de handgekloste kant was het een grote ontwikkeling naar de machinale kant, zowel de gekloste als de gebreide (Rachelle). Dit is in Museum de Kantfabriek nog steeds te zien.
Maar ook de kant bewogen door de lucht. De fijne kant behoeft maar een licht briesje om een elegante beweging te laten zien.
Mede-exposanten zijn: Nel Butter met haar eigentijds vormgegeven kunstwerken in kant En de Kant, gevangen in edelstaal, van Ulricke Jurklies van Momaitai Design en Roel van Hove van Etsprit. Ondanks het harde, koude materiaal, of misschien juist daardoor, behoudt de kant zijn elegantie. Dit alles is zeker een bezoek aan Horst waard.
Gisteren liet een kantvriendin mij weten dat ze nu kant "ontdekt" waar ze op de tentoonstelling aan voorbij gegaan is. Leuk toch, zo'n attente bezoekster !
Zelfs met de eenvoudigste ontwerpjes kun je een mooi en persoonlijk geheel samenstellen!
is een Japans woord dat letterlijk 'boom in pot' betekent. Het woord heeft betrekking op een door manipulatie klein gehouden plant die echter de illusie wekt een groot en oud exemplaar te zijn. Dit wordt in de praktijk bereikt door taksnoei, wortelsnoei, kweken in kleine potten en door stengels en stammen met behulp van aluminium- of uitgegloeid koperdraad in de gewenste vorm te laten groeien. Zo kan een boom, die onder natuurlijke omstandigheden uitgroeit tot enige meters of een tiental meters hoog exemplaar,een sierlijke plant worden op kamerplantformaat.
Kant was niet het belangrijkste bij deze composities maar als kwartet was het bijzonder geslaagd want door de mooie teksten, in kalligrafie geschreven op handgeschept papier, kregen ze een aparte uitstraling.
Een idee voor de klossende kalligrafen onder ons !
Cité internationale de la dentelle et de la mode à Calais
Vandaag ga ik "op stap"!!!
De kantmonitricen van het Brugse kantcentrum gaan met de bus op stap naar
"Cité de la dentelle et de la mode de Calais".
Het is naar het schijnt een bijzonder interessant museum. Ik ben benieuwd want ik hoor alleen maar positieve reacties van kantliefhebsters die er al geweest zijn.
Knap !!!!! De voorgevel is bekleed met "ponskaarten" van de machines voor machinale kant.
Het Chinese Tangram is een legpuzzel, waar je oneindig veel verschillende puzzels mee kunt maken. De stukjes van het tangram zullen daarbij nooit in aantal toenemen, noch in vorm veranderen. Het tangram of zevenbord bestaat uit zeven stukjes, de basisvormen of kortweg vormen genoemd. Deze vormen zijn ontstaan door een vierkant op een speciale manier te versnijden. Het is dus mogelijk om uit de vormen van het tangram een vierkant te leggen.
De bedoeling van het tangram is om uit de zeven vormen bepaalde figuren te leggen. Dit hoeft niet slechts een vierkant te zijn, een driehoek, een parallellogram, een trapezium of wat voor geometrische figuur dan ook, met de vormen van het tangram kunnen ook figuratieve voorstellingen worden gelegd: rennende, zittende, vallende, spelende, dansende, staande of theedrinkende mannetjes of vrouwtjes, vliegende of zwemmende vissen, katten, biggen, vissen en alle andere denkbare dieren, ook bruggen, boten, huizen, speerpunten en pistolen.
Is het niet de wens van iedere klosster om zo'n mooie Chantilly Ombrée te kunnen maken ...
Een woordje uitleg :
Chantilly Ombrée is
Geschaduwde kant of Chantilly met schaduweffect.
Vervaardigd in Bayeux en Courseulles(Frankrijk).
Kant met schaduweffect bekomen door het gebruik van een dikkere draad als reiziger in sommige delen van de motieven, wat de kant een levendig uitzicht geeft.
Er was heel veel belangstelling zoals je op de foto kunt zien en iedereen verdrong zich om de tentoon gestelde kantwerken grondig te bewonderen.
Het is mooi !!! Verzorgd !!! Perfect !!! Niemand blijft op zijn honger zitten want er is zo'n verscheidenheid aan kant dat alle soorten aan bod komen.
Aan het thema "Kant met een Oosters tintje" kun je echt niet voorbij want er is een waaier aan kimono's in alle maten, versierd met verschillende kantsoorten en technieken.
Detail van de bovenstaande kimono met een volwerk in Chantilly kant.
Ik heb meer dan 100 foto's genomen en spijtig genoeg was de geheugenkaart van mijn toestel vol anders waren het er nog meer geweest.
De volgende dagen krijg je een overzicht van deze tentoonstelling maar diegenen die tijd en belangstelling hebben kunnen vandaag en morgen nog terecht.
Een dikke proficiat aan de lesgeefsters en cursisten van CVO Leerdorp Gent !!
"Ik ken je"!, dat hoor ik dikwijls als ik een tentoonstelling bezoek. Dat komt natuurlijk door dit blog en het doet altijd "deugd" als mensen je een pluim geven. Bedankt !!!
Een kantbabbel met Monique Potoms uit Duffel en Simonne Coppieters van de kantschool in Beveren.
Mevrouw Simonne Janssens, uit Bouwel, klost miniatuurtjes om U tegen te zeggen. Een echte bruidsstoet met alles erop en eraan. Alles zeer fijn en precies afgewerkt.
Er waren heel wat kantklossters aanwezig op de zondagse kantdag in Oostmalle. Natuurlijk niet zoveel als het in Spanje de gewoonte is, maar alle begin is moeilijk!!! De kantdames zaten verspreid over alle kamers van Kasteel De Renesse. Een unieke gelegenheid om dit prachtig gerestaureerde kasteel eens uitgebreid te bezoeken.
Hoe mooi en pittoresk het Baggaertshof ook is, toch is het niet de ideale site voor het Kortrijks Kantatelier. Maar er is verbetering op komst ! Het Vlasmuseum verhuist binnen afzienbare tijd naar een andere lokatie en daar krijgt het Kantatelier dan ook een onderkomen.
Op 23 en 24 mei jl. was het Open Deur bij het Kortrijks Kantatelier. Het historische Baggaertshof, gelegen in hartje Kortrijk, is de thuisbasis. Niet gemakkelijk te vinden voor een buitenstaander temeer dat er, zoals ieder jaar met Pinksteren, een grote rommelmarkt was in het centrum.
Iedereen kent de slogan waar men gaat langs Vlaamse wegen, komt men OMLEIDINGEN tegen !!
Een anecdote :
De GPS stuurde ons straat in, straat uit maar we kwamen altijd aan hetzelfde punt terecht.
Na de derde poging besloten we aan de dienstdoende verkeersagent te vragen hoe we in Godsnaam in de Sint-Jansstraat konden geraken.
Zijn ludieke antwoord was :
Volg de GPS en het zal wel lukken !
Het is ons uiteindelijk gelukt !
Baggaertshof monument
Dit gesloten pand werd in 1638 door Joossine Baggaert gekocht en verbouwd. In 1643 schonk de stichteres dit pand van 13 huisjes, een kapel en de bijhorende tuin aan de stad om er weduwen en jonge dochters van goed gedrag en zeden te laten wonen. In 1980 werd het zo getrouw mogelijk in 17de-eeuwse vorm hersteld. Het biedt nu onderdak aan het Kortrijkse kantatelier. Gesloten op maandag en vrijdag.
De meesten onder ons zullen zich deze dag herinneren als de DAG VAN de VERKIEZINGEN !
Maar voor klantklossters komt er nog iets bij namelijk
Het 14é Kantweekend in Oostmalle.
Op 12 juni was er een kantmarkt maar vandaag verwachten de inrichters een massa kantklossters. Ik hoop dat de weergoden in een gunstige bui zullen zijn!
De manifestatie gaat door in :
kasteel "De Renesse" Lierselei 2390 Oostmalle van 10 tot 18 uur-gratis ingang
Het zag er een tijdje niet goed uit voor het Brugse Kantcentrum en zijn tijdschrift KANT, daar is iedereen het over eens.
Nu enkele maanden verder is de lucht opgeklaard!
Het Kantcentrum kijkt hoopvol naar de toekomst.
Martine Bruggeman had mij al gezegd dat ook het tijdschrift een nieuwe en frisse look zou krijgen en inderdaad ik was blij verrast toen ik deze morgen KANT2 in de bus kreeg.
De lay-out is prachtig, de inhoud zal iedere liefhebber bekoren.
Ik wens alle medewerkers proficiat en hoop dat ze op de ingeslagen weg verder gaan!
In de 16de eeuw brachten Italiaanse vioolbouwers, gesteund door de hertogen van Lorraine, de Kunst van het Kantklossen naar Lorraine, meer bepaald naar Mirecourt.
Saint Pierre Fourier, pastoor te Mattaincourt, stichtte het Broederschap van de zusters van Notre-Dame en spoorde hen aan om in de school van het weeshuis, kantlessen te geven.
Meisjes uit grote gezinnen bekwaamden zich in het klossen om hun uitzet te versieren. Wezen en boerinnen kwamen klossen om hun inkomen aan te vullen.
In 1790 waren er in Mirecourt duizenden kantwerksters in dienst van kanthandelaars uit de omringende landen. In 1850, de Gouden eeuw van de Kant was kant van Mirecourt wereldberoemd.
Midden 20ste eeuw bleven er slechts enkele kantklossters over die de kunst van het klossen doorgaven en zo het voortbestaan verzekerden.
Dank zij de Vereniging ter Promotie en Heropleving van het kantklossen, is de beoefening van deze kunst weer op gang getrokken. Meer dan 140 enthousiaste kantwerksters geven Mirecourt terug een kantuitstraling.
La maison de la dentelle is opgericht in 1996 en biedt de bezoeker een overzicht van de kantgeschiedenis van Mirecourt.
Tevens loopt er tot 20 september 2010 een tentoonstelling in de
Dat Spanje "KANT" hoog in het vaandel draagt, staat buiten kijf! Het is dan ook niet verwonderlijk dat er talrijke ontmoetingsdagen plaats vinden waarop duizenden kantwerksters nieuwtjes uitwisselen en hun kunsten tonen. Om het evenement aan te kondigen maakt men gebruik van kleurrijke affiches. Ik heb er een 20-tal opgezocht en je zult zien ... er zijn kunstwerkjes bij !
Vandaag deed het Ros Beiaard zijn ronde door Dendermonde. Druilerig en fris weer konden de massa niet deren !
De heer Klerdan is een echte Dendermondenaar en dus reuze fier op
t Ros Beiaard.
Een peird in kant kon dus niet uitblijven.
Ik tekende het kantpatroon en hielp mevr. Klerdan om het uit te werken.
Het is een uniek stuk geworden en t Ros Beiaard heeft een ereplaats in de woonkamer gekregen
't Ros Beiaard
De vier Aymonskinderen jent met blanke zwaard in d'hand. Zie ze rijden: 't zijn de schoonsten van ons land 't Ros Beiaard hoog verheven, hij is in het vuur gebleven Zie 't Ros Beiaard hoog verheven, zie 't Ros Beiaard zeer charmant.
Refrein : 't Ros Beiaard doet zijn ronde in de stad van Dendermonde. Die van Aalst die zijn zo kwaad omdat hier 't Ros Beiaard gaat
't Ros Beiaards ogen fonk'len, zijne brede manen kronk'len En hij wendt hem fraai en vlug, met vier broers op zijne rug.
Hun harnas, schild en lansen, blinken bij de zonneglanzen, En den Beiaard 't vooisken geeft, daar het Ros zijn eer in heeft.
O Dendermondenaren, blijf altijd de roem bewaren Van het paard zo wijd vermaard, als de grootste man op aard.
't Ros Beiaard is ons glorie, en benijdt g'ons de victorie, Aalst, gij hebt nog min verstand, als ons ridderros vaillant.
't Ros Beiaard hoog verheven, hij heeft hem in 't vuur begeven, En het werk, op 't oorlogsveld, alles voor zijn groot geweld.
Kantliefhebsters, vertegenwoordigers van de gemeente, zelfs een eenzame politieker die stemmen kwam ronselen.
Maar het voornaamste is natuurlijk de KANT en die mag gezien worden!!!
Hoe men het bij t Mentebolletje klaar speelt om ieder jaar opnieuw zon mooie tento op te bouwen is mij een raadsel.
Het thema ACCESSOIRS spreekt ieder vrouw aan en er zijn heel wat prachtige hebbedingetjes te zien.
Ik zou zeggen :
Allen naar Blankenberge, de zee, de zon en last but not least
DE KANT !!!
Mevrouw Magda De Craemer, kantlerares en bezielster van t Mentebolletje, hield haar Maidenspeechals nieuwe voorzitster. Een tikkeltje zenuwachtig, te begrijpen, maar reuze fier op het resultaat.
U bent van harte uitgenodigd op de Opendeurdag van de Vrije Leergangen Limburg te Genk, Campus Halmstraat 6, op zaterdag 29 mei 2010. De tentoonstellingen met de werken van de cursisten zijn geopend van 11u tot 18u. Er zijn doorlopend demonstraties.
Ik zou het fijn vinden als U kon helpen om deze uitnodiging te verspreiden. Bij voorbaat dank hiervoor!
"Wild klossen" heeft voor ons geen geheimen meer maar "wilde naaldkant" hoe zit het daar nu mee ????
Marie-Louise Vehent, van de Zeelse naaldkant, heeft dit ontwerp zo uitgewerkt.
Niet evident, volgens Martine, want bij naaldkant ziet de draad echt af als hij té dikwils doorgehaald wordt. Het is dus altijd een zoeken naar de gepaste draad om zo'n werk met de naald uit te voeren.
Omdat de werken van Martine Bruggeman een creatief spel zijn van transparantie, licht en schaduw
Omdat gepenseelde draad-verbindingen een illusie scheppen van speels textiel
Omdat haar oeuvre een verbondenheid met KANT uitstraalt, zien de organisatoren in de confrantatie met de hedendaagse kant van KANT-ACT een ongekunstelde
DIALOOG !
VERSTEEND
De werken van Martine Bruggeman gaan over fictie en werkelijkheid, over dingen die voorbijgaan maar toch niet meer kunnen worden uitgewist. Martine Bruggeman verduidelijkt in haar creaties verbanden: verschillende elementen van éénzelfde werk vormen daardoor één geheel, net als in ons eigen leven waar dromen, verwachtingen en realiteit één geheel vormen. Willy Leloup
De tentoonstelling gaat door in het Chalet van de Kamer van Rethorika te Sint-Michiels , Brugge. Rechtover de kerk van Sint-Michiels, in het park van het gemeentehuis.
Zondag 25 april t.e.m.zondag 2 mei 2010-04-09
Elke namiddag van 14.30 u tot 17.30u
Zaterdag 1 mei en zondag 2 mei doorlopend van 10.30 u tot 17.30 u
Gratis toegang
Rafels van hoop
Deze schilderijen van Martine hebben nog niets met KANT te maken maar op de tento zal het wat anders zijn .....
Enkele maanden geleden liet ik jullie weten dat het Brugse Kantcentrum in faling ging. Dat heeft heel wat reacties teweeg gebracht.
Gelukkig is er nu beter nieuws !!!
Het Kantcentrum Brugge gaat verder !!
Om de toekomst te vrijwaren, zijn er moeilijke beslissingen genomen.
Het dagelijks bestuur werd vervangen door een 3-koppige raad van bestuur, elk met zijn bevoegdheden.
Nico Blontrock is voorzitter van de vzw, Wim Decraemer neemt het dagelijks en financieel management op zich en Koen De Meester, van de Brugse Boekhandel, is de derde wijze in het bestuur.
Het was een sfeervolle manifestatie, zondag op het plein voor Zonneheem. Véél volk, véél bekenden, Franse chansons, tussendoor een accordionspeler, een gratis hapje en een drankje en tateren...veel tateren. Alle tenten waren bezet door hobbyisten die met hart en ziel de nodige uitleg gaven.
Samen met enkele dames uit mijn kantgroep van Eeklo heb ik een aangename dag gehad.
Dank aan Erna, Tilly, Rita, Karine en Hanne (het dochtertje van Tilly).
We hadden weer heel wat bekijks! Het is altijd leuk om de commentaren te horen maar eigenlijk komt het altijd op hetzelfde neer :
Daar heb ik geen geduld voor ! Daar zie ik niet genoeg voor ! Hoe kun je daar aan uit !
Maar iedereen komt tot dezelfde conclusie : Kant is prachtig !!!
Stap 1: Het boodschappenlijstje Voor nagels met kanteffect heb je een aantal speciale spullen nodig. Stap één is dus het verzamelen van je gereedschap, zodat je niet voor verrassingen komt te staan tijdens het doen van je nagels.
Nodig: Een doorzichtige basecoat Een kleur nagellak Speciale nagellijm Een doorzichtige topcoat Stukjes kant Een schaar en nagelknipper Eventueel: nepnagels
Tip: Als je er niet zeker van bent of je deze nageltrend mooi vindt, probeer het dan eerst uit op een nepnagel.
Stap 2: De basis Een goed begin is het halve werk. Het modelleren van je nagels kun je alleen aan het begin van dit stappenplan doen, dus zorg er allereerst voor dat je nagels mooi geknipt, gevijld en vooral schoon zijn.
Stap 3: Nagellak Breng een transparante basecoat lak aan op je nagels. Laat deze goed drogen en lak vervolgens je nagels in een kleur die jij mooi vindt. Dit kan dezelfde kleur als het kant zijn, maar je kunt ook experimenteren met een contrasterende kleur nagellak. Laat ook deze laag ongeveer 10 minuten drogen.
Stap 4: Kies je kant Nu is het tijd om het kant dat jij hebt uitgekozen in de juiste vorm te knippen. Leg een klein stukje kant over je nagels heen om te bepalen welk deel van de stof je wilt gaan gebruiken.
Stap 5: Plakken Strijk de speciale nagellijm over je nagel heen en leg het kleine stukje kant over je nagel heen. Druk het aan totdat de lijm droog is en strijk vervolgens nog een laag over de kant heen om te zorgen dat de stof goed blijft zitten. Vergeet de zijkanten niet! Wanneer deze laag droog is kun je de topcoat aanbrengen. De kant wordt nu hard.
Tip: gebruik een tandenstoker of satéprikker om de stof aan te duwen tijdens het drogen. Zo komt je andere vinger niet onder de lijm te zitten.
Stap 6: Knippen Nu kun je heel gemakkelijk de overbodige stof wegknippen, zodat het kant mooi over je nagel heen valt. Voor de zijkanten kun je het beste een nagelknipper gebruiken, omdat je heel dicht langs je huid op gaat.
Stap 7: Vijlen Om alle randjes mooi egaal te krijgen kun je nog eventjes je nagel vijlen.
Tip: kant over je hele nagel heen iets te veel van het goede voor jou? Gebruik dan alleen op de helft van je nagel kant in een neutrale kleur zoals wit (zie afbeelding boven)
Kant is elegant, vrouwelijk en wordt al jarenlang gebruikt in de meest uiteenlopende kledingcollecties. Maar kleding is niet de enige plek waar je deze stof terug kunt vinden. Het wordt sinds kort door Amerikaanse sterren massaal op hun nagels geplakt. Jennifer Lopez en Blake Lively zijn al helemaal fan van de nagels met kanteffect.
Wil jij ook de show stelen en jouw nagels verpakken in kant?
Tover je saaie nagels dan om in trendy Lace nails.
Het was een Limburgse bedoening ... de cafetaria was drukker bezet dan de kanttento.
De tentoonstelling was overzichtelijk opgesteld en de tentoon gestelde kantwerken waren mooi en verzorgd. Het waren hoofdzakelijk stropkanten, Russische kant en wat bloemwerk.
Het onderrokje is afgewerkt met een fijn tulekantje.
Gisteren zijn we naar de kanttento van "Het Vlasklosje" in Nieuwerkerken geweest. Ik was er van overtuigd dat het om het Aalsterse Nieuwerkerken ging maar toen mijn man gisterenvoormiddag de GPS installeerde kwam hij tot de conclusie dat het om het Nieuwerkerken bij Hasselt ging !! Dat zijn natuurlijk heel wat kilometers meer maar we zijn toch gereden.
Vandaag wordt de Belgische kroonprins Filip, 50 jaar.
Kant heeft altijd een belangrijke plaats ingenomen in de koninklijke kledij en bij gelegenheden van huwelijk en doopsel worden de prachtige kantcreaties bovengehaald.
In het boek : Kant in het Koningshuis vond ik deze foto van het doopsel van prinses Astrid. Achter koningin Paola zit prins Filip op de schoot van de gouvernante.
Het doopkleed werd gedragen door alle kinderen van koning Albert en Paola.
Het is een kleed met volants uit Brusselse kant, gemaakt in de eerste helft van de 18de eeuw.
Uit mijn archief : Brusselse kant
Deze kant is sterk verwant aan het fijn Brugs bloemwerk wat betreft techniek, grondslagen en versieringen.
De tekeningen zijn meestal fijner en meer gezocht. Vooral personages, dierenfiguren en wapenschilden worden afgebeeld. In bloemen en blaadjes krijgen kleine reliëfs als versiering en rond de motieven wordt een sierdraad gewerkt.
Zeer typisch is het incrusteren van stukjes Brusselse gaaskant (zeer fijne naaldkant) tussen de gekloste delen. Dat geeft het kantwerk een prachtig uitzicht !!!
Goed om weten is, dat de Brusselse duchesse NIET in Brussel zelf geklost werd maar in de streek rond Aalst. De kantwerksters werkten echter in opdracht van Brusselse " fabrikanten" die de kant in de hoofdstad aan de man brachten. Daardoor spreekt men van Brusselse Kant !!
Bij dit volwerkje heb ik, bij het klossen van de motiefjes in halve slag, telkens een gekleurde reiziger ingelegd en op het einde terug uitgelegd. Dat geeft een speciaal effect (op de foto niet goed te zien ).
Op vraag van enkele cursisten heb ik een paar volwerken, in stropkant, getekend en uitgewerkt. Het voordeel van zo'n volwerk is dat er geen stof moet ingenaaid worden want dat doen de meesten niet graag.
Om eieren uit te snijden gebruikt men een dremel omdat die met een hoge snelheid ronddraait.
Professionele kunstenaars echter, gebruiken gereedschap dat nauw verwant is aan een tandarts boor omdat die 10 keer vlugger draait dan een gewone boor. Hoe hoger de snelheid, hoe minder trillingen en hoe beter het resultaat. Dit gereedschap is echter zeer duur.
Beginnelingen letten er op dat ze een grote voorraad uitgeblazen eieren hebben want het is geen simpele bedoening !!
Alan woont in Plainville, Georgia en is reeds 7 jaar druk doende om van uitgeblazen ganzeneieren prachtige sculpturen te maken.
De eieren, LACE EGGS = KANT EIEREN, verkoopt hij niet alleen op gespecialiseerde kunstmarkten in de VS maar hij verstuurt ze ook over de hele wereld. Hij staat er persoonlijk garant voor dat de eieren intact ter plaatse komen indien dit niet het geval is wordt het ei gratis vervangen.
Na kantporselein en metaalkant van Cal Lane heb ik op internet weer iets speciaals gevonden namelijk :
LACE EGGS = KANT EIEREN(eieren met kantmotief)
Ik heb de Amerikaanse kunstenaar Alan Rabon een email gestuurd met de vraag of ik de eieren mocht downloaden voor op mijn blog en ik kreeg onmiddellijk antwoord :
Gisela,
Thank you for your kind compliments. It would be an honor to have you put some of my eggs on your website. Feel free to download any of the pics from my website.
exposeerden eerder individueel en in groepsverband in binnen- en buitenland, zoals in Het Slot Zeist, het Gemeentecentrum in Den Haag, Kunsthuis KEK en Het Huis der Gemeente in Epe maar ook in Brussel, Dortmund en Sansepolcro (Italië).
Ria de Ruiter Srpingkracht VI Kunststof en metaal
Judith Pieters Vierkant in delen Katoen, viscose, nylon, rubber en messing
Alle composities waren te koop en voor wie interesse heeft kan zich altijd wenden tot s Landshuis in Hulst.
Draden hebbenRia de Ruiteruit het Nederlandse Heiloo altijd geïnspireerd. Ze gaf les in textiele werkvormen aan enkele scholen in Den Haag.
Na de Kantopleiding volgde ze nog aanvullende cursussen in Brugge en Kortenberg. Daarna legde ze zich toe op ruimtelijke objecten. Ze maakt gebruik van uiteenlopende materialen zoals paardenhaar, metalen draden en kunststof. Ze wil de kunstliefhebbers de schoonheid van draden laten zien en hun fantasie prikkelen.
De eindeloze mogelijkheid van het werken met draden zijn haar passie die in de loop der jaren alleen maar is gegroeid.
De in Zeeuws-Vlaanderen geboren Judith Pieters leefde zich na een vierjarige kantopleiding uit in de creatieve aspecten van kant en het maken van eigentijdse ontwerpen. De klassieke technieken moet je goed in de vingers hebben om ermee te kunnen spelen.
De ontwerpen ontstaan vanuit het materiaal, waarnaar met veel inventiviteit wordt gezocht. Het resultaat is des te verrassender als ook de kleuren een bijdrage aan het geheel kunnen geven.
Zij volgt ook workshops bij kunstenaars van andere disciplines en ze heeft al diverse prijzen in de wacht gesleept.
Bron: tentoonstelling in Hulst
Judith Pieters
STROMING
Viscose staal
Judith Pieters
STRALING
Katoen gouddraad bindbandjes
Judith exposeerde verschillende werken waarin bindbandjes verwerkt waren en het had steeds een mooi en speciaal effect.
De twee kunstenaressen, Judith Pieters en Ria de Ruiter, hebben met hun Draadkunst een ontwikkeling op gang gebracht die bewondering oogst door de moderne werkwijze, het gebruik van eigentijdse, verrassende materialen en de transparantie van de objecten.
Begin maart liep er een tentoonstelling in s Landshuis in het Nederlandse Hulst Het was mij ontgaan maar gelukkig is er toch altijd één of andere kantliefhebster die mij er aan herinnert.
En het was echt de moeite waard !!!
Deze expositie van Judith Pieters en Ria de Ruiter kreeg als titel
DRAADKUNST
Deze kunstvorm is nog vrij onbekend maar trekt een steeds breder publiek dank zij verschillende tentoonstellingen.
De locatie was uitstekend maar het was heel moeilijk om fotos te nemen omdat, de werken waren heel subtiel, de achtergrond en lichtinval stoorden.
Alle composities waren te koop en voor wie interesse heeft kan zich altijd wenden tot s Landshuis in Hulst.
Rond dezelfde periode (1842) ontwikkelde de Engelsman William Fox Talbot de negatief - positief methode en werd hiermee de grondlegger van de fotografie.
Ik ga hier niet te ver over uitweiden.
Het contactdrukken bestaat er in dat het negatief in contact gebracht wordt met lichtgevoelig papier (met zilverzouten) dat vervolgens belicht wordt.
Op deze manier konden scherpere afdrukken van kant verkregen worden in vergelijking met de bleus.
William Fox Talbot
Bron : Filum naar de thesis van mevr. Ria Demeyere
Een andere manier van kopiëren was het gebruik van een blauwdrukbak.
Dit is eigenlijk een houten kistje, met op de bodem een houten plankje overtrokken met vilt. Bovenaan is er een raam met een glasplaat in.
Op de bodem van de kist legde men een lichtgevoelig papier met daarop de afgewerkte kant.
Glasraam, lichtgevoelig papier met de kant erop werden met spanveren stevig tegen de bodem gedrukt.
Het kistje werd dan een 15-tal minuten, afhankelijk van de lichtsterkte, in de zon gezet. Hierdoor kleurden de onbedekte delen van het papier blauw en bleven de delen onder de kant wit. Men noemde het ook een bleu.
Vervolgens dompelde men het papier in water om de foto te fixeren zodat de kopie aan het licht blootgesteld kon worden.
Deze techniek, in 1842 uitgevonden door de Engelsman John Herschel, werd vooral gebruikt in de drukkerswereld, speciaal voor bouwplannen.
De kantwereld maakte gretig gebruik van deze techniek.
Bron en foto : Filum naar de thesis van mevr. Ria Demeyere
Een andere methode bestond erin om het geprikte patroon in te wrijven met asfalt in poedervorm Bithume de Judeé.
Het poeder kwam door de geprikte gaatjes op een onderliggend papier terecht. Dat werd verward met een strijkbout. Door te verwarmen smolt de asfaltpoeder en zo werd de tekening gefixeerd.
Deze methode hebben wij als kind ook wel eens gedaan.
Ofwel tekende men het patroon gewoon over door er kalkpapier op te leggen en over te tekenen. Of met een zacht, zwart potlood de achterkant van het patroon zwart maken, er een ander papier onder leggen en de bovenzijde over tekenen.
De prikmachine
De prikmachine is een meer gemechaniseerd systeem om kopieën te maken. De machine werkte zoals een naaimachine, met een trapper, en was uitgerust met een lange beweeglijke arm om de motieflijnen te kunnen volgen.
De tekening werd op zijdepapier gemaakt en vervolgens prikte men met de pikeermachine gaatjes langs de patroonlijnen.
Zon prikmachine werd ook gebruikt voor naaldkant patronen. (zie archief)
Foto van de Zeelse naaldkantwerksters met op de achtergrond de prikmachines.
Nadat de tekening geprikt was, legde men ze met de averechte kant naar boven, op kloskarton.
Met een tampon en een mengsel van poeder, benzine of alcohol wreef men het geprikte patroon inen er verscheen een nieuw patroon.
Dit blauwe of zwarte poeder was te koop bij de drogist.
Bron : Filum , mijn thesis over de Zeelse naaldkant en de thesis van mevr. Ria Demeyere Eigen foto's
Om deze misbruiken te vermijden kreeg de kantwerkster van tijd tot tijd, op onverwachte momenten, controle.
Voor kanten met afgeknoopte draden, zoals bloemwerk, kreeg de kantwerkster maar een deel van het patroon. Ze zag zelden of nooit het volledige patroon.
De verschillende delen werden dan door een specialist aan elkaar gezet.
Van één doorsteek werden meerdere prikkingen gemaakt.
Het perkament of de karton werd op het prikkussen gespeld met daarboven de doorsteek. De prikster kon beginnen.
Als het prikwerk klaar was, tekende de prikster met Oost-Indische inkt de motieven en vullingen in. Voor de vullingen waren bepaalde merktekens afgesproken zoals bijvoorbeeld een zwart bolletje = de grote sneeuwvlok, vierkante blokjes = vierkante kunstslag (Dutse slagen).
Deze doorsteek werd gebruikt om de definitieve prikking te maken.
Omdat een prikking meerdere keren gebruikt werd, moest ze van stevig materiaal gemaakt zijn.
Perkament gemaakt van ezels-, kalfs- of schapenhuid.
Ook Carton de Lyon,(zeer zwaar bruin of groen prikkarton dat ik zelf ook veel gebruikt heb) maar ook karton van oude staalboeken, modeboeken kortom alle mogelijke materiaal dat stevig genoeg was om dikwijls te gebruiken.
(dit is geen perfect voorbeeld van een prikking)
Perkamenten werden in Vlaanderen groen gekleurd om de gewerkte kant beter te zien. In Engeland werden ze ongekleurd gebruikt waardoor ze doorzichtig waren.
De perkamentsteekster was diegene die het patroon klaar maakte voor de kantwerkster want prikken en kantklossen werd door twee verschillende personen gedaan.
Getalenteerde tekenaars werden opgeleid tot prikster.
Het werk van de prikster was precisiewerk want hoe mooier de prikking, hoe mooier het kantwerk.
Het ontwerp werd op doorschijnend papier(patroonpapier) getekend.
foto Filum
Voor een prikking van kant met doorlopende draden, zoals Vlaanderse, Parijse, Beverse enz., schoof de prikster een raster voor de betreffende kantsoort onder dit ontwerp, prikte de rasterpunten en paste de speldenpunten aan het motief aan.
De grote doorbraak kwam er toen E.H. Machiels uit Izegem de technische tekening bedacht.
De tekening geeft het dradenverloop weer en de kleurcode geeft aan welke slagen er gebruikt worden. De Kantnormaalschool in Brugge verfijnde de werkwijze en rond 1919 stond alles op punt.
Deze uitvinding is wereldwijd verspreid en daardoor kan de kantklosster meerdere kantsoorten klossen en niet meer alleen deze uit haar streek zoals het vroeger was.
De technische tekening is een visuele weergave van de klostechniek.
Deze speciale kantwerken werden bijna altijd ontworpen door gespecialiseerde ontwerpers met name Ferdinand Knopff en Isidore De Rudder.
Aan de kantwerkster werd geleerd hoe ze een prikking moest interpreteren en uitvoeren. Men leerde op zicht klossen, dus zonder technische tekening.
Deze methode was lange tijd van toepassing omdat men enkel de kantsoort uit de streek kloste.
Toen er een eind kwam aan kantklossen om den brode en er werd geklost als vrijetijdsbesteding, zocht men naar een efficiëntere manier om het kantwerken aan te leren.
In de Encyclopédie des Ouvrages de Dames van Th. De Dillmont, was er sprake van een teltekening waarbij de prikpunten genummerd zijn en de werkvolgorde weergeven.
Een deel van de technische tekening van het kantwerk waar ik aan bezig ben.
Tegenwoordig is dat eenvoudig. Je koopt een patroon, spelt het op het kantkussen en begin te klossen.
Maar sommigen willen toch iets unieks, iets persoonlijk, en tekenen hun eigen patroon of maken van een bestaand patroon een nieuwe prikking met een persoonlijke touch.
Vroeger was patroontekenen specialistenwerk !
De kanthandelaar ontwierp zelf een patroon voor zijn kantwerksters, zorgde voor een opleiding ontwerptekenen voor zijn personeel of hij deed beroep op een kunstenaar om een ontwerp.
Bron : Filum 3&4 2009 - Foto's : kanttento Turnhout
Salvador Dali werd geboren op 11 mei 1904 in Figueras (Catalonië), een dorpje aan de voet van de Pyreneeën, zon 25 km van de Franse grens.
Hij overleed op 23 januari 1989 in de Galatea-toren van zijn museum in Figueras, waar hij de laatste jaren van zijn leven woonde en waar hij ook begraven is.
Dali was een productief maar exentriek figuur, die er alles aan deed om in de belangstelling te staan.
Dit prachtige schilderij uit 1929, is geschilderd in zijn
Surrealistische periode
die duurde van 1929 tot 1940.
Puntaire de Dali
Hij beschreef zijn schilderijen als geschilderde droomfoto's, omdat de zeer realistisch geschilderde objecten vaak in geen enkel verband met elkaar lijken te staan. Ook was hij een meester in de techniek van de trompe-loeil (gezichtsbedrog) en het spel met perspectief.
De Braziliaanse kunstenares Vera Sabino is autodidact. Vanaf haar 8ste jaar was zij bezig met verf en inkt en op 14-jarige leeftijd won zij de Design Award van de Academie voor Plastische kunsten in Curitiba.
Als 18-jarige stelde zij voor het eerst tentoon in Florianopolis, op het eiland Santa Catarina.Ze was vertegenwoordigd op meer dan 60 tentoonstellingen tot in Frankrijk en Amerika.
Verhalen die ze als kind gehoord heeft vormen de themas van haar schilderijen:
De heksen van Caccaes, verhalen van het eiland Santa Catarina, heiligen, kerken, bloemen en vrouwen.
Mytologische figuren.
Het werk van Vera Sabino is een synthese van mythe en werkelijkheid, een levende spiegel van ons universum dat de kunstenares beoefent met integriteit, waardigheid en een zeldzame pracht.
In 2009 werd zij gelauwerd voor 40 jaar schilderkunst.
Maar wat mij vooral opvalt in haar schilderijen is, dat er veel kant afgebeeld is. Niet verwonderlijk, wetende dat Brazilië een kantminnend land is.
Detail van het schilderij :
Rendeiras (kantklosster) de Santa Antônio de Lisboa (1m/0,70m)
In dit stuk Beverse kant heb ik verkante kunstslagen gewerkt omdat er teveel tralie was. Ons buurvrouwtje uit mijn jeugd noemde de vierkante kunstslagen ...Dutse slougen. Wat dat eigenlijk met Duitsland te maken heeft, heb ik haar nooit gevraagd.
In haar atelier houdt Jacobina de oude Vlaamse artisanale kunst van de
wassen Madonna
onder glazen stolp en
Kerstbeelden
in ere met engelengeduld en vaardige vingers. Zij restaureert er eveneens antieke wassen beelden en bloemenboeketten.
In haar museum biedt zij U een historisch overzicht van de 18-de en 19-de eeuwse traditionele kunst in beelden, vruchten en bloemboeketten. Uniek is de collectie van zelfgemaakte wassen madonna's met elke soort antieke
Vlaamse kant.
In haar renaissancezaalkoestert zij 17-de eeuws meubilair. Een droom die waar werd !
Samen met haar echtgenoot ontvangt Jacobina hier gasten op een voordracht, poëzieavond of kamermuziek (geen feesten).
In het kruidenhuisgeuren droogbloemen en kruiden. Flessen en bokalen zijn gevuld, een streling voor het oog en ... ook lekker !
In het bakhuiswaant men zich in "de tijd van toen".
Je kent ze wel, de muismatten waar je een foto insteekt van je kinderen, kleinkinderen, je huisdier of in mijn geval... een kantwerkje. Zaterdag, op de kantmarkt in Oostmalle heb ik zo'n matje gekocht. Thuis gekomen ben ik onmiddellijk beginnen tekenen, klosjes opgewonden (met dat mooie garen dat ik meegebracht had) en als de bliksem begonnen met klossen. Zondagavond was het werkje klaar. Leuk, hé, zo'n persoonlijk muismatje !
Het nieuwste ontwerp van Monique Potoms was een voltreffer van formaat. Een mooie compositie en de gekleurde draad geeft het geheel een feestelijk tintje.
Het viel zodanig in de smaak van de bezoekers dat bij de meeste handelaars het gebruikte garen uitverkocht was !!
Gisteren ging het richting Oostmalle. Naar jaarlijkse gewoonte is dit een ontmoetingsplaats van kantliefhebsters. Het was er super druk en bij de handelaars was het aanschuiven.
Het was weer een snuisteren in patronen, boeken en garens.
Via deze blog heb ik Monique Potoms leren kennen maar we hadden elkaar nog nooit ontmoet. Het was een aangename kennismaking met Monique en haar dochter Peggy.
De kantwerken van haar stand zijn allemaal eigen ontwerpen en de patronen hadden dan ook veel bijval.
Op de opendeurdagen van Bart&Francis werden er werken tentoon gesteld van mevr. Lieve Pollet en die mochten WEL gefotografeerd worden !!
Lieve Pollet heeft juist de leraressenopleiding, aan het Brugs kantcentrum, achter de rug en het was, zoals ze zelf zegt :
"Het was een heel rijke ervaring en ik heb er heel veel fijne collegas leren kennen en natuurlijk enorm veel geleerd. Ik ontwerp graag, al ben ik tot nu toe nog altijd wat meer klassiek getint. Naar het schijnt groeit dat ( dixit Hilda Vrijsen)."
Ik kan haar volledig bijtreden, wij zijn tenslotte collega's al is mijn opleiding geleden van 1985.
De werken zijn eigen creaties en wie inlichtingen wil aangaande patronen kan altijd met Lieve contact opnemen :
Gisteren, naar jaarlijkse gewoonte, waren we weer present bij Bart & Francis in Kortrijk.
Zoals op de flyer vermeld was er een tentoonstelling van moderne kantwerken van Mariet Visser en twee van haar leerlingen.
Spijtig genoeg ben ik weer een teleurstelling rijker want dit jaar was het verboden om fotos te nemen !!
Francis zat er ook mee verveeld maar kon er niets aan veranderen.
De echte reden ken ik niet want zelfs na langdurig overleg gaven ze niet toe. Mariet Visser was wel bereid maar de andere dames hadden, volgens mij, last van sterallures!!!
Dus, beste kantliefhebsters, jullie zullen het moeten doen met de foto van de supervriendelijke Francis, mijn vriendin Annie en mijzelf.
Toch heb ik nog iets in petto, maar dat is voor morgen.
Op veler verzoek stelt Mariet tijdens onze opendeurdagen opnieuw tentoon bij ons.
Deze keer brengt ze nieuw werk van haar leerlingen mee. Mariet Visser en haar leerlingen gebruiken alle textiel technieken, materialen en vormen om tot prachtige textielkunst te komen.
Creativiteit ten top. Kantklossen is haar passie en dat komt overduidelijk in de werken tot uiting.
Mis absoluut deze expositie niet!
Wij bieden U een exclusief aanbod van exotische garensoorten
voor kantklossen, breien, borduren, haken, macramé, weven,
vilten, spinnen, naaien en zoveel andere creatieve toepassingen.
Na de vasten haak je een rij stokjes en telkens 1 steek overslaan zodat er gaatjes ontstaan. Stoppen met een laatste rij vasten.
Dames die klossen weten natuurlijk al waar ik naar toe wil !
Om een kussen, waar een werk op staat, te verplaatsen moeten de klosjes vast gestoken worden zodanig dat ze niet in de war geraken en de draden niet breken. Iedere kantklosster heeft daarvoor wel een gehaakt lint, gewoonlijk gemaakt van breiwol. Soms gebeurt het dat de pluizen van de wol in de klosdraad hangen en als men er geen erg in heeft, worden de pluizen meegewerkt. Vooral bij gekleurd lint is dat vervelend. Wol is ook niet rekbaar en het is soms een probleem als de klossen te dik zijn en niet of moeilijk door de gaatjes kunnen.
Maar dit lint pluist niet en is bovendien rekbaar !!!
Als het volledige been van de kous versneden is, maak je een bolletje van het lint. Dan haak je een ketting van de gewenste lengte. Draai en haak een rij vasten of stokjes op de ketting.
Het is er eindelijk van gekomen ...een bezoek aan de kantkamer van Sint Carolus Borromeus kerk in Antwerpen. Ik had er echt veel moed op en het bezoek is zeker niet tegengevallen. Een mooie collectie klassieke kant voorzien van de nodige uitleg van ondermeer Lieve Vroom, die ook meegewerkt heeft aan het boek Van speldengrond tot Turnhoutse kant. Het enige minpunt was dat we geen foto's mochten nemen. Waarom ? Misschien is men bang van "industriële spionage"!! (grapje) Ondanks dat breng ik zeker nog eens een bezoekje want de collectie verandert regelmatig.
Mode had weinig invloed op de motieven van de Turnhoutse kant. Door de jaren heen bleef men klassieke motieven zoals dieren, bloemen en jachttaferelen klossen.
Uitzonderingen zijn deze twee kanten uit de Art Deco periode.
Voor de prikking verwijs ik naar het boek " Van speldengrond tot Turnhoutse kant "
De motieven van de Turnhoutse kant worden meestal opgesmukt met diverse siergronden :
Vliegskes, spinnen, kerriën, enz
Van deze vullingen bestaan er vele varianten die in het boek haarfijn zijn behandeld.
Bloemenranken en dierenmotieven waren karakteristiek voor de Turnhoutse kant. Om deze brde kanten te klossen waren er honderden klossen nodig. In Turnhout werkte men dan ook dikwijls op een kussen met een diameter van 100 cm daar waar 6O cm een meer gangbare afmeting is.
Voor de kantwerkster aan een patroon kan beginnen , is er al heel wat werk aan vooraf gegaan.
Het ontwerp voor een kant werd getekend door de kanthandelaar of door de prikster.
Voor bijzondere stukken werd soms beroep gedaan op een kunstenaar.
Het ontwerp omzetten in een patroon, voor de kantwerkster, was de taak van de prikster. Zij tekende en prikte verscheidene rasters die de basis vormen voor de gronden en siergronden.
Op de doorsteek staan de motieven getekend. De puntjes van de rasters worden tussen de motieven geprikt. Als de doorsteek klaar is wordt hij op het karton voor het patroon gelegd en alle gaatjes worden zorgvuldig doorgeprikt.
Tekening van een albeboord Sint Catharinakerk Hoogstraten
De stoof behoorde tot het alaam van de kantwerkster.
Taxandria heeft een leuke collectie stoven.
Ik heb in één van de vorige berichten al beschreven dat er in de stoof een grispot met smeulende kolen, geplaatst wordt. De kantwerkster plaatste haar benen aan weerskanten van de stoof of er bovenop en verwarmde zo haar voeten en benen. Ik heb een leuke betekenis van grispot gevonden.
Een grispot is een vuurpot of lollepot.
Volgens Kiliaan, in de 16de :
Lollen
is de dijen koesteren, d.w.z. met gespreide benen het onderlijf warmen onder de rok boven een pot.
Kantwerken was een sociale bezigheid en als het weer het toeliet werd er buiten, in groep, kant geklost.
Kantwerksters beschikten ook over enkele volkswijsheden.
Om kant wit te kunnen werken was snuiven een algemeen gebruik. Tevens bewaarde men ook een aluinsteen in de lade waar de gewerkte kant werd bewaard tot hij bij het kantkantoor werd afgeleverd. Men was er vast van overtuigd dat aluinsteen alle vuil aantrok.
Ook een slecht ruikende adem was slecht voor het kantwerk omdat men tijdens het werken met de mond dicht bij het kantkussen zat.
Maar het toppunt vind ik het volgende:
Al van jongs af kregen kinderen voor ze begonnen met werken, een slok jenever om hun van een slechte adem te bevrijden.
Wanneer de leerling-werkster haar eerste kantje af had, legde de moeder één of twee centjes in de laai. Dat gebeurde ook als de leerling een nieuw soort kant kon werken.
Haar uitzien kennen :
Zo bedreven zijn in het kantwerken dat men ook zonder voorlichting kan klossen.
Onze Lieve-Vrouw staat boven alle vrouwen en de grispot er onder !
Een grispot is een aarden pot, gevuld werd met warme houtskool, die in de stoof, onder de rokken, geplaatst werd.
Een berichtje in mijn gastenboek doet altijd plezier maar liefst geen buttons van meer dan 40.000 KB want die vertragen het blog !
Omdat ik hen zo mooi vind !!!!
Thomas Woolner
Camino 2005
De voettocht van mijn man, Theo, naar Santiago de Compostela wordt stap na stap beschreven op zijn blog !! Interesse ? Kijk dan naar : http://blog.seniorennet.be/camino2005