Ik ben Gisela Altruye, kantdocente en al 35 jaar bezeten van Kant. In 1979 ben ik gestart met kantgroep "Terug naar 't kantkussen" en tot op de dag van vandaag zijn er nog altijd dames die reeds komen van in het begin.
Zoeken in blog
Gezien in Ieper
E-mail mij
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
Chantilly Lace
Spaanse kantkussens in het Begijnhof van Diest
In Spanje is men gek op kantklossen en hun creativiteit kent geen grenzen!!
"de klantklosster" van Sveltlana Pavlickova, bekeken door de ogen van Hilde. Eigenlijk is Hilde wel een stukje "kunstenaar" want zonder al te veel technische bagage klost ze in het verre Turkije toch mooie kantwerken.
Neen, dit heeft niets met "Kant" te maken maar wel met "Textiel".
EEN ZUIVERENDE JURK
Herself heet de jurk. Zij ziet er heel coutureachtig uit, met een laag decolleté en een lange sleep. En een mooie blauwachtige flock-print. Herself is een ontwerp van het Catalytic Clothing project, ontworpen door Trish Belford van de universiteit van Ulster. De jurk is niet alleen mooi, hij zuivert ook de lucht. In het materiaal zijn fotocatalysators verwerkt die vervuilend...e stoffen die in de lucht aanwezig zijn afbreken. Fotocatalysators hebben geen energiebron nodig, omdat zij gevoed worden door het licht. De jurk is misschien wat te mooi en vooral te onhandig om op de bus te wachten. Maar wij rekenen binnenkort op T-shirtjes en jeans met fotocatalysators om de walmende uitlaatgassen aan de bushalte te neutraliseren.
En de vergelijking gaat op. Evenals een spin kan een kantwerkster het hele huis inpalmen om haar kantwebben te weven.Ze heeft er zelfs geen acht poten voor nodig. Verborgen hoekjes en kantjes ten nutte maken? Zij heeft het evengoed in de vingers. Elk plekje krijgt de status van kantkamer. Op die manier krijgt zij in een handomdraai en zonder zich daarbij de klos te voelen, de opbergklus van haar kantspullen geklaard. "Opgeruimd staat netjes", zeggen ze dan!
Mijn besluit staat vast : voortaan run ik al mijn kantbestanden "spingewijs". Oef! Dat huis...geraakt dus tóch aan de kant !
Met dank aan Maaike Reynders voor deze leuke "kantspinsels!"
In elke kamer, achter elk gordijn, van de kelder tot op zolder spant ze haar domeinnamen en webadressen. En ze is online, altijd en overal. Boordevol slimme functies ook. "Smart" heet dat tegenwoordig. In een oogwenk schiet ze uit de slaapmodus wanneer haar groot aanraakscherm een prooi detecteert. Razendsnel weet ze die in haar net te strikken. Efficiënt ten top, die spin.
Oeps...bijna trapte ik op een paniekerige spin die mij probeerde af te leiden van haar vers gesponnen web. Zou ze gealarmeerd zijn door die spin aan mijn voordeur ? En dat het nu juist dit handig wezentje moet zijn dat me de draad aanreikt in dit kantverhaal.
Kantjuweel, werk van Frie Wuytack
Ze heeft, net als u en ik, geen afzonderlijke, practisch uitgeruste kantkamer nodig om orde op zaken te stellen. Met haar acht vliegensvlugge poten en desnoods met wat familiehulp, speelt ze het klaar om in alle hoeken en kanten van het huis haar kantwebben te weven. Dat snuggen kantmobieltje netwerkt als een electronisch hebbedingetje!
Ik zie in gedachten de ruimbehuisden al schuddebollen. Hoe is het toch mogelijk? Wat een wirwar, wat een heen-en-weergeloop! Een kastje kantjes alhier, een klodder klosjes aldaar. Kan dat niet wat efficiënter? Raar toch dat er voor de grote passie van de vrouw des huizes geen aparte ruimte voorhanden is. Zou één funtioneel ingerichte kantkamer niet dé oplossing zijn? Het "aan de kant" houden van het huis zou kinderspel worden. Weg met dat ingewikkeld kluwen van overal van alles wat!!
Stropkant Juweel Ontwerp en uitvoering : Maggy Honorez Ecole de dentelle de Binche
Juist, de kelder leek haar de meest geschikte plaats. Soms als het vlas te droog is, steek ik het zelfs in de diepvriezer, giechelde ze.
Kant is haar dada ! Daar kon je niet naast kijken. Jaren geleden begon ze te werken op een kantkussen in piepschuim. Niettegenstaande dat het totaal doorprikt en versleten was, kon ze er toch geen afstand van nemen en zo is het op zolder beland, tezamen met ander beginnersmateriaal.
Kantrelikwieën !
Naast de kerstbollen en slingers duikt ze een plastic zak op met oude, kromme klosjes en een grote bobijn met voorlopignog onbruikbare, te dikke draad.
Op mijn vraag of ik haar afgewerkte kantjes eens mocht zien, togen we naar de slaapkamer. Onderaan in de kleerkast lag de schat. De schatbewaarster glunderde. De kostbare kleinoden, beschermd verpakt in blauw kaftpapier, zaten als objects darts in houten, platte doosjes. Andere kantjes, voorlopig nog zonder lijst of bestemming, wachtten nog even in een verzamelmap op het dressoir.
Kanttijdschriften en kantboeken had ze ook. Die stonden in een vrijgekomen kast op de slaapkamer van één van de kinderen. Die zijn nu toch het huis uit klonk het.
Ha, ik moest je dat patroon van mijn Binche nog tonen. Uit een reeks fardes boven op de boekenkast in het bureau viste ze het op.
Vanuit haar living zag ik in de veranda haar kantkussen in een hoekje neergepoot.
Klos je in de veranda?
Neen, in de keuken onder de glazen koepel. Lekker veel licht. s Avonds verhuis ik naar de living.
De klossenwinder kwam ter sprake en ze stoof naar de garage.
Eén en ander staat daar op een schap. Ach, wel niet zo direct bij de hand maar toch uit de weg.
De draad die we wilden opwinden was gestockeerd op een plank in de schoenenkast. Daar was in een resem lege roomijsdozen een plaatsje vrij voor het kantgaren volgens dikte en kleur. En dan zag ik dat er achter de zetel nog een reservekantkussen gedeponeerd was.
Op het bijzettafeltje nestelde, naast de afstandsbediening van de TV, een bussel bijeengebonden klosjes, een openstaande toiletzak met latjes, spelden en ander kantfraais.
Niets, noppes, nul komma nul voorziene bergruimte die naam waardig voor die, zeg wel, urenslopende bezigheid!
Al dat kantgedoe vind je zowat overal in mijn huis. Geen enkele kamer ontsnapt er aan. Geen kast is veilig. Een kat vindt er haar jongen niet meer in terug. En tussen ons gezegd en gezwegen :
Tot mijn geruststelling constateerde ik bij mijn kantvriendin dat ze met hetzelfde euvel kampte.
Al is mijn huishouden op zn Jan Steens, enige structuur valt er toch te bespeuren. Als er te kokkerellen valt, graai ik in een handomdraai de gewenste potten en pannen uit de keukenkasten. Gaan we slapen, dan vinden we ons bed zelfs met de ogen toe. Grote en kleine wasjes gebeuren in de badkamer met alle attributen binnen handbereik.
De auto staat niet in de living geparkeerd. Het linnen ligt in de linnenkast, de medicijnen in het medicijnkastje, het fruit in de fruitschaal, het geld (soms) in mijn portemonnee.
Zoals in elk huishouden heeft elk voorwerp of activiteit een eigen plaats.
Anders is het gesteld met mijn kant rommel.
Blonde Ontwerp : Ulricke Voelcker Uitvoering : Michèle David Ecole de Dentelle de Binche
Het huis aan de kant doen...spinsels van Maaike Reynders.
Ik zal het maar bekennen. Ik ben niet de perfecte, ordentelijke huisvrouw die ik graag zou willen zijn. Dat maakt mij in de ogen van jullie, nauwgezette kantklossters, de minst geschikte persoon om dit stukje neer te pennen. Ik heb een groot talent voor wanorde. Je bent dus gewaarschuwd. Maar ik ben ermee in het reine gekomen sinds ik een potig spinnetje gadesloeg dat heel zijn hebben en houden showde in het hoekje van de voordeur en de dakgoot.
Van 5 juli 2012 tot 12 augustus 2012 organiseerde de Belgische Kant Organisatie een tentoonstelling naar aanleiding van haar 25-jarig bestaan. De Sint Gorikshallen in Brussel zijn aan een prachtige locatie maar het was geen sinecure om mooie foto's te nemen omdat er teveel lichtinval was. Daarom heb ik weinig goede foto's van de klassieke kantwerken.
Met dank aan de dames van "Le fuseau de l'ourchet" uit Gembloux voor het organiseren van de kantdagen. Er was weer heel wat moois te zien en velen onder ons hebben heel wat inspiratie opgedaan.
Aan de kantdagen in Gembloux was ook een wedstrijd verbonden maar ik moet eerlijk zijn...ik ben er gewoon aan voorbij gegaan. Spijtig ! Gelukkig is er altijd een kantkennis die wel foto's gemaakt heeft en zo kan ik er toch enkele tonen. Deze foto is een beetje bewerkt en samen met een kantrijmpje van Maaike Reynders (ik mag haar stilaan mijn privé dichteres noemen) is het toch weer iets apart.
Bij de Duitse kanthandelaars is er een enorme keuze van deze "kerstbomen". Eigenlijk wel leuk want met wat fantasie kan je er ieder jaar een ander motief voor klossen.
Voor de laatste keer vanuit Maria Middelares in Gent. Morgen ga ik naar huis...
Werkjes in Milanese kant
Het moet niet altijd ingewikkeld zijn om een leuk resultaat te verkrijgen. Een eenvoudig, rond patroontje verschillende keren klossen (zonder afzet) als versiering van een kandelaar.
Volgens een document dat bij dit kantwerk gevoegd is, werd de zakdoek in 1891 door een Brugs kanthuis geschonken naar aanleiding van 25ste verjaardag van de regering van Leopold II.
Het stuk is versierd met de monogrammen van
Leopold en Marie-Henriette.
Het wapenschild links onder, vermeld :
Vive le Roi. 1865-1890. Vive la Reine
Rechts bovenaan zien we :
LUnion fait la force
Links bovenaan het embleem van de stad Brugge en rechts onderaan het embleem van Kongo.
Na de mooie reportage van Ieper is het nu de beurt aan de kantwerksters van Gembloux. Zij organiseerden gedurende het weekend van 6 en 7 oktober hun kantdagen met "Kerstkant" als speciaal thema. Maar er was ook heel wat anders te zien...
Deze Italiaanse dames zijn bedreven in fijne macramé, ook wel "Finger Lace" genoemd.
Ze zijn er weer ... honderden chrysanten versieren de inkom van het kerkhof en zoals ieder jaar denk ik dan aan het mooie gedicht van de Nederlandse dichter J.C. Bloem
November
Het regent en het is november Weer keert het najaar en belaagt Het hart, dat droef, maar steeds gewender, Zijn heimelijke pijnen draagt.
En in de kamer, waar gelaten Het daaglijks leven wordt verricht, schijnt uit de troosteloze straten Een ongekleurd namiddaglicht.
De jaren gaan zoals zij gingen, Er is alengs geen onderscheid Meer tussen dove erinneringen En wat geleefd wordt en verbeid.
Verloren zijn de prille wegen Om te ontkomen aan de tijd; Altijd november, altijd regen, Altijd dit lege hart, altijd.
ps. "erinneringen" zoals de dichter het geschreven heeft dus zonder "h".
Wie Ieper zegt, denkt automatisch aan 2 dingen namelijk aan "de grote oorlog" en "de kattenstoet."
Klaprozen, poppies, als symbool van WO I en poezen vormden de rode draad in de KANT Ontmoetingsdagen georganiseerd door Kantatelier De Kersecorf tgv hun 30-jarig bestaan.
Gooi niet té vlug iets weg want misschien komt het nog eens van pas ! Van ver was het een zilverkleurig gordijn maar dichtbij zag je pas dat het allemaal verwrongen, ijzeren kapstokken waren waar kant in verwerkt was !! Echt heel mooi en super origineel !!!
Of zoals Martine Bruggeman het zegt : "Zilverdradige insekten bijten zich vast in een metalen gordijn."
Kant-Act liet ons in die schitterende locatie die de Bogardenkapel toch is, transparant kantwerk bewonderen. Geometrische eenvoud, net een vleugje anders...
Kant-Act
is als groep niet gebonden aan een kantorganisatie, hoewel de meeste dames hun
opleiding kregen aan het Kantcentrum en er vaak actief waren of zijn als docent.
Sinds
2003 komt Kant-Act regelmatig bijeen in de lokalen van de Koninklijke Kamer van
Retorika te Sint-Michiels, Brugge.
Je ziet
er grillige of geometrische vormen die intrigeren door hun speelse gelaagdheid
maar ook vliegende menselijke gestalten die de ruimte doorbreken.
Blauw
of ultramarijn is de kleur van onbegrensde dimensies, de oneindige herhaling
van het transparante (lucht, zee ).
Is kant
ook niet het summum van transparantie ? Bron : Kant-Act
Tot zover mijn bijdrage tot de tento in brouwerij De Halve Maan.Volgt nu de fotoreportage van de tentoonstelling van KANT-ACT in de Bogardenkapel :
ULTA-MARIJN
(Op de vernisage)
Kant-Act
Kant-Act
is een vereniging die hedendaagse kant ontwerpen en realiseren.
ACT staat
voor ACTiviteiten, Actueel en ACTief.
Kant-Act
neemt deel aanmanifestaties en exposities in binnen -en
buitenland en verrast telkens door een nieuwe en frisse kijk op kant. Er wordt
een delicate kant gerealiseerd naar eigen ontwerp, vlakke en ruimtelijke
objecten, origineel qua vormgeving, materie en presentatie. Licht en schaduw
onderstrepen de subtiele transparantie van de kant.
Inge De Sutter geeft les aan de Brugse academie, zij is een talent op het gebied van moderne kant en doet nu een oproep voor een nieuw project.
GEZOCHT: Heeft er nog iemand tentstokken? (Van een tent, die versleten is) Die flexibele inschuifbare stokken geven vorm aan iglotenten, strandtenten, .... . Het is om er een groot 'kant'werk mee te maken.
Je zult er de mensheid een enorme dienst mee bewijzen.... hihi
Wie Inge kan helpen geeft een seintje en ik verwittig haar !
De bovenverdieping van de cafetaria werd ingenomen door kantclubs die hun werken tentoon stelden. Ik heb niet heel veel foto's genomen omdat er nogal wat kantwerk bij was dat ik al op eerdere tento's gezien en gefotografeerd heb.
Rabat kraag Platte kraag in grove Venetiaanse naaldkant - 1660. Typische kraag uit de periode 1650-1675 die we terugvinden op practisch alle schilderijen (portretten) van Franse staatslieden.
Ik vroeg mij af wat deze dame aan het doen was.... Na de tip van Sophie (zie bericht van 1 augustus) heeft Hélène nu ook de nodige uitleg doorgestuurd.
Ivm je blog en de foto waar je vraagt wat die dame aan het doen is.. (Caen)
Wel DAT is eigenlijk wat men" Tulle kant" Dentelle de Tulle noemt .. Zij maakt met de hand een filet (zoals de vissers dat ook doen) maar dan met fijne draad.
Daarna borduurt men op dat net .. en heeft men Tulle kant - van de stad Tulle waar het ontwikkeld werd in de 17de eeuw. oorspronkelijk werd dit net gemaakt met de hand in katoen, linnen en ook in zijde. Nu maakt men dat ook op een mechanisch net zowel in katoen zijde als synthetisch.
Het is de kant die men in Tulle maakt - ik was daar eens op bezoek en kocht ook het boekje in Tulle ..
hierbij de techniek van het net maken.. en voorbeeld van de kant (kaft boekje) -
Ps als wij hier over Tule kant spreken is dat eigenlijk een verzamelnaam voor zowel Beverse, Chantilly, Point ground, Polychrome, enz (de kanten met een zogenaamde Tule grond)
Het kantwerk wordt in "marais salants" gelegd gedurende een bepaalde periode. De zoutkristallen zetten zich af op het kantwerk waardoor dit speciale effect ontstaat.
Marais Salants :
Bassins gevuld met zout water voor de zoutwinning. (Vendée)
Op de munt is de Hladnikia Pastinacifolia, een inheemse Sloveense plant, afgebeeld. Deze plant is vernoemd naar de oprichter van de Tuinen, Franc Hladnik.
De 80-jarige Maria Hympe wist niet wat haar overkwam toen ze hoorde dat ze de hoedenwedstrijd gewonnen had.
Het is de eerste keer dat ik hier kom, zegt de kranige dame. Mijn schoondochter heeft me gevraagd mee te komen. Ze vertelde hoe belangrijk hoeden hier zijn. Hympe maakte er dan maar zelf een. Ik heb het kantwerk zelf geklost, zegt ze. Er zit zeker dertig uur werk in. Ik wist niet of hij goed genoeg zou zijn, ik heb er echt van wakker gelegen. En dan krijg ik hier zon ontvangst!
Aan de hoofdprijs hangt een reis vast naar Namibië. Gaat ze zelf? Natuurlijk! Ik reis nog veel, vooral naar Azië. In Namibië ben ik nog niet geweest.
Eén van de mooiste voorstellingen was wel de stand van België !
Alle werkjes in grijs, wit en zwart waren bevestigd op blokken afwisselend in rood en zilver. Het resultaat was prachtig en België was dan ook de 2de genomineerde.
Bij de Duitse "Klöppelshop" was het een drukte van jewelste. Je kunt het zo gek niet bedenken of ze hebben het patroon, het gepaste garen, het boek, klossen, kussens, enz... De kataloog 2012 telt 112 blz. De moeite om in te snuisteren. Je kan hem aanvragen via www.kloeppelshop.de voor de prijs van 2,5 euro.
Op zoek naar de laatste nieuwigheden, een mooi klosje, leuke patronen of het ultieme geschenk voor het thuisfront.
Deze vriendelijke dame liet zich graag fotograferen en nog gratis ook, hetgeen men van sommige dames tijdens de kantdagen in Brugge niet kan zeggen...50 cent per foto is toch leuk meegenomen ?
Als laatste een werk van Ulrike Voelcker. Duitsland
Point de Saxe
Omdat mijn voorouders uit Dresden kwamen ben ik altijd gefascineerd geweest door Dresden borduurwerk. Uiteraard is deze klaproos in Art Nouveau stijl een erg vereenvoudigde vorm van het ongelooflijk rijke mousselineborduurwerk van weleer. De fijnheid van de zijden organza die ik gebruikte is vergelijkbaar met de mousseline van vroeger, ongeveer 32 draden/cm. Om de ajoursteken te maken was het nodig deze draden te tellen. De gebruikte steken zijn identiek aan de historische. Voor dit borduurwerk heb ik verschillende soorten zijden draden gebruikt.
Ik heb hoofdzakelijk tijdens mijn reizen gewerkt omdat een borduurwerk zoals dit natuurlijk veel gemakkelijker te vervoeren is dan een kantkussen met 200 paren. Er is ook een stukje kloskant terug te vinden in dit werk. De schaduw achter de buitenste lijnen is met klossen gemaakt.
Voor meer voorbeelden : even "Googlen" : Dresdner Spitzen
Wat deze Franse dame eigenlijk aan het doen was weet ik niet. Zij werkte op een soort kussen met fijne naalden maar breien was het volgens mij ook niet. Misschien filetwerk ?
Is er iemand die het weet ?
Dit antwoord kreeg ik vandaag van een Franse dame :
Vous avez pris en photo Michèle Madrange qui fait du poinct de Tulle (ou dentelle de Tulle).
C'est une vieille technique française très populaire sous Louis XIV qui était fabriquée dans la ville de Tulle. Elle a donné le nom au tulle (tule) la dentelle de Lille aux fuseaux et à la première dentelle mécanique.
Elles brodent un filet à mailles carrées.
Sur la photo Michèle fabrique ce filet
Echt de "max" dat mijn blog zelfs in Frankrijk wordt bekeken !!
Nog enkele foto's van de "Klaprozen". Er waren er meer maar ofwel was de foto onscherp ofwel speelden de spots mij parten.
Iedere deelnemer werd gevraagd om een woordje uitleg te geven bij haar kantwerk.
Ursula Bohatsch Oostenrijk
Naaldkant
Omdat ik onlangs geïnteresseerd raakte in naaldkant, wilde ik proberen de teerheid van de bloem in deze techniek uit te drukken met fijne zijde. Om een driedimensionaal effect van de bloem te verhogen heb ik de binnenzijde van de bloemblaadjes niet opgevuld. Om de bloem te benadrukken heb ik een rustige achtergrond gekozen. De rand waar de bloemblaadjes naar binnen buigen was vrij moeilijk. Dit probleem heb ik opgelost door ze naar twee zijden te beginnen en in het midden te laten samenkomen met een fijne lijn. Aanvankelijk heb ik eraan gedacht om pareltjes te gebruiken maar uiteindelijk heb ik steekjes gebundeld en ze willekeurig over de grond verdeeld.
~~ Yvonne Scheele-Kerkhof Nederland
Floral Bedfordshire
De nationale bloem van Californië groeit aan de voet van de heuvels. Ik heb de kant in de Floral Bedfordshire techniek geklost en zijde floss gebruikt. Gewoonlijk ontstaat er diepte in de kant door in de nerven een contourdraad te gebruiken. In dit geval bleef het effect echter uit. De bloemblaadjes zagen er rommelig uit. Daarom heb ik, in de geest van Thomas Lester, losse bloemblaadjes toegevoegd om de bloemen werkelijk 3-dimensioaal te maken. Het 3-d effect wordt ook benadrukt door het gebruik van verschillende slagen : Linnenslag voor de blaadjes in de voorgrond, netslag (halve slag) voor de daarachter liggende bloemblaadjes.
Door de achtergrond los te maken van de poppies is diepte ontstaan. De kleuren geven een zonsondergang weer.
De foto is niet bijster goed maar dit was werkelijk een prachtig werk.
In 1987 ontwikkelde Mevrouw Lucienne Tack een eigen techniek, die, naar later bleek, veel creatieve mogelijkheden bood in de hedendaagse kantkloswereld. Lutac-kant is samengesteld uit drie lagen: de basis, de vulling en een afdeklaag, de mantel genaamd. Door het gebruik van eigentijdse materialen geeft de techniek een geheel nieuwe dimensie aan de kant.
~~ Jeffrey Sung USA
Clones Lace = Fijn haakwerk verwant aan de Ierse kant
De Amerikaanse Susie Johnson was toevallig ook aanwezig en was enorm fier op haar kantwerken !
Floral Bucks & Withof kant
Withof = naam van het klooster van zuster Judith
Zuster Judith was een expert op het gebied van Duchesse-kant. Ze experimenteerde met Duchesse. Ze veranderde de bestaande technieken voor het maken van krullen en andere typische Duchesse motieven.
Een nieuwe bewerking ROLLEN aan de buitenkant van een motief gaf het een heel ander uitzicht. In het begin werd hier en daar een rand gerold maar langzaamaan begon men iedere rand te rollen.
Het resulteerde in een kant met drie dimensionaal effect.
Verschillende leden van Oidfa kregen de vraag om een klaproos uit te werken in een bepaalde handwerktechniek. Het resultaat was een waaier aan prachtige handwerken in allerlei kant-, borduur- en breitechnieken.
Bij een patchwork stellen wij ons iets anders voor maar de kantwerksters van Mirecourt hebben een mooie quilt gemaakt waarin alle kanttypes, eigen voor de streek, verwerkt zijn.
Spijtig dat het kantwerk aan de zijkant hing want zo was het heel moeilijk om het volledig te fotograferen.
Nu eens géén BRUGSE KANT maar KANT in BRUGGE !!!! Unieke tentoonstelling van hedendaags kantwerk door Kant-Act olv Martine Bruggeman. Nog tot 15 augustus in de Bogarden kapel, Katelijnestraat, Brugge.
Een impressie van de Brabantse (Nederland) draadkunstenares Annie Verhoeven die de techniek van het kantklossen gebruikt voor haar kunstwerken. Ze werkt met verschillende soorten draden in haar atelier "Threadart".
Ce sont les travaux de l'association "Couvige de Paris" dont je fais partie. La jambière (2° photo au milieu) et le motif en dessous sont mes dentelles.
Pour le bouquet, le motif original est celui en Bayeux, le motif en Duchesse s'inspire de celui en Bayeux.
Vandaag heb ik de tentoonstelling van BKO in Brussel bezocht. Een gezellige bedoening omdat er, zonder vooraf af te spreken, verschillende van mijn kantvriendinnen hetzelfde idee hadden.
De tento mag gezien worden al had ik meer hedendaagse kant verwacht aansluitend bij het thema "EVOLUTIE". Toch zeker een aanrader voor alle kantliefhebsters!
Mehun-sur-Yèvre is een gemeente in het Franse departement Cher, regio Centre. De plaats maakt deel uit van het arrondissement Vierzon.
De kantdames van Les dentellières de Quincy staan bekend om hun originele kantwerken. Zie foto van het reuze kantkussen met de gekloste klosjes eerder op dit blog.(23/07/2012)
Dit werk werd ontworpen ter gelegenheid van het 4dekantfestival in maart 2012.
De
leden van Cercle des Eventails uit Parijs hadden de mooiste exemplaren van
hun collectie bijeengebracht.
Kantwerk
om bij stil te staan maar er mochten geen fotos genomen worden ..wij werden in
het oog gehouden !
Zaterdag,
7 juli 2012
Eindelijk
is het zover !!!!!!!!!!!
Na het
ontbijt met de bus naar het Congres Centrum van Caen.
Mairie
de Caen
In de Salle
Scriptorium konden we kantwerken uit verschillende
Franse regionen bewonderen. Enkele werken die de titel "Beste kantwerkster van Frankrijk" verdienen.
Leclercq Bénédicte
Espeche Marie-Claude Lauréate 1997 "Col en lin blanc 120/2"
Tijdens de driedaagse reis, met als hoofddoel een bezoek aan het Wereldcongres in Caen, genoten we niet alleen van prachtig kantwerk maar konden we, dankzij onze gids, kennis maken met de Normandische natuur en cultuur.
In de omgeving van Cabourg en Caen waren her en der kanttentoonstellingen georganiseerd.
Onze eerste stop was al een schot in de roos ! In Dives-sur-Mer bezochten we de tentoonstelling met parasols van Anne-Marie Piotte en kanten maskers van Geneviève Pouteau.
Anne-Marie heeft, als ik het goed verstaan heb, zo'n 40 parasols geklost. Zij gebruikt een bestaand patroon en bewerkt het tot een patroon voor haar parasol. Knap gedaan ! De parasols stonden wel heel dicht bij elkaar en op het eerste gezicht was het overweldigend. Het duurde wel even eer we de schat aan "kant" konden bevatten.
De locatie alleen al, was prachtig en typisch voor Normandië.
Kant, kant, kant, kant, kant, kant, kant De 3-daagse reis naar Caen zit er op. Ik wil Annie en Lutgarde bedanken voor deze super - interessante - perfect georganiseerde uitstap !! Ze mogen er een vervolg aan breien...
Na de reportage over de tento " Kant uit alle windstreken " komt Caen aan de beurt.
Een creatieve manier om de oefeningen op Bedfordshire lace voor te stellen.
De krijtrotsen, door Vera Lynn zo mooi bezongen.
The White Cliffs Of Dover
There'll be bluebirds over The white cliffs of Dover, Tomorrow, just you wait and see.
I'll never forget the people I met braving those angry sky's I remember well as the shadows fell the light of hope in thier eyes and though I'm far away I still can hear them say Sun's up for when the dawn comes up
There'll be bluebirds over The white cliffs of Dover, Tomorrow, just you wait and see.
There'll be love and laughter And peace ever after. Tomorrow, when the world is free
The shepherd will tend his sheep. The valley will bloom again. And Jimmy will go to sleep In his own little room again.
There'll be bluebirds over The white cliffs of Dover, Tomorrow, just you wait and see.
Deze keer was : "Kant uit alle windstreken" het thema waar de cursisten van de Gentse Kantacademie een heel jaar rond gewerkt hebben. Ik wens jullie een aangename wereldreis door "De wereld van KANT."
Onder de noemer Muziek en Dans was er heel wat moois te zien.
De twee blikvangers waren vast en zeker deze werken.
Paso Doble
Ontwerp van Martine Bruggeman uitgeklost door Magda De Craemer. Door de speciale inlijsting, het kantwerk was op het glas aan de binnenkant van de lijst gekleefd, ontstond er een schaduw die weerspiegeld werd op de achtergrond. Zéér mooi maar spijtig genoeg niet weer te geven op de foto.
Muziekinstrumenten
Ook een ontwerp van Martine maar de naam van de uitvoerster is mij onbekend.
't Was weer super in Blankenberge !!! Hoe krijgen ze het voor mekaar om ieder jaar uit te pakken met een mooie tentoonstelling, gewijd aan een thema. Deze keer was het
De schrijver Felix Timmermans (Lier, 5 juli 1886 - Lier, 24 januari 1947) is onlosmakelijk verbonden met Lier. Het is dan ook niet te verwonderen dat de Lierse kantgroepen hem in het "daglicht" plaatsen.
Werken van mevrouw Denise Vergauwen Kantkring Sint-Michiel
Het driemaandelijks tijdschrift KANT 2 van het Brugse kantcentrum lag deze week in de bus. Een aangename verrassing want het tijdschrift ziet er weer picobello uit ! Mooie kantpatronen, verzorgde technische tekeningen, een vleug geschiedenis en veel info omtrent workshops en tentoonstellingen. Een pluim voor de medewerk(st)ers !
Ik hou enorm van Jugendstil en Art Nouveau en heb mij dan ook meteen ingeschreven voor de workshop "Ontwerpen in Art-Nouveau stijl" door Martine Bruggeman. Ik hoop nu maar dat er genoeg inschrijvingen komen.
Info voor een abonnement of de workshop op het nummer 050/33 00 72 of via email : info@kantcentrum.eu
De Lierse Kant is een
unicum binnen de kantwereld: het is geen kloskant, maar tulekant. Met een
haakje worden kettingsteken in verschillende diktes katoen op tule geborduurd.
Dit geeft dan schaduweffecten.
Naast deze kant werd Lier ook wereldbekend met het perleren. Pareltjes en
pailletten worden met kettingsteken op tule geborduurd om zo luxueuze
handtassen en avondjurken te creëren.
Eén van de blikvangers in het Convent was dit kommuniekleedje voor de kleindochter van de dame, die ook dat leuke schaap voorzien heeft van een jasje. Echt een juweeltje !!!!
In de "roaring twenties" maakte de mode een revolutionaire ontwikkeling door. Het jongensachtige figuur voor de vrouw werd een rage. Eenvoud was de boodschap, gedaan met de insnoerpraktijken. Rechtlijnige korte japonnen met een verlaagde taille werden ontworpen door o.a. Coco Chanel.
Mijn Knipling hoofdstuk bij CVO Gent is voorbij. De lessen waren interessant en het gezelschap aangenaam. Hopelijk kunnen we Annie motiveren om nog een derde jaar te starten...
Mijn gelegenheids Haiku :
Het virus van kant benevelt soms ons verstand. Een muisklik brengt raad !
In de voormalige pastorij van het begijnhof stelden vijf kantkringen, het Liers Centrum voor Textiele Kunsten, Sint Amelberga, Sint Michiel,t Liers Juweeltje en Pladdeke, vijftien unieke kanten op groot formaat tentoon die speciaal ter gelegenheid van Lier800 werden gemaakt :
D Oude Hooge Brug, het stadhuis, de Vismarkt, de skyline
Begijntje Symforosa houdt van Martienus, de hovenier. Wanneer hij minderbroeder wordt, is ze diep bedroefd. Juffrouw Symforosa gaat op bedevaart naar het klooster waar Martienus leeft. Ze hoopt hem weer te zien Een vertederend verhaal, door Timmermans fijnzinnig zacht en poëtisch verteld.
Al die bladeren in Lierse kant waren echt prachtig !!!
Zoals ik eerder heb vermeld, waren er feestelijkheden ivm het 800-jarig bestaan van de stad Lier. Talrijke verenigingen zetten hun beste beentje voor. Er waren verschillende tentoonstellingen. Ook de kantclubs van Lierse kant waren van de partij.
Er was een overzichtstentoonstelling van de belangrijkste gebouwen, uitgewerkt in Liers kantwerk. Door de slechte belichting was het moeilijk om foto's te nemen, toch een impressie.
Skyline Lier Christiane Hendrickx Liers Centrum voor Textiele kunsten
De vrienden van Erika brachten een prachtige en vooral lekkere attentie mee !! Het leuke is dat men ook rekening gehouden heeft met de lievelingskleur van de gastvrouw.
Het Kantcentrum kreeg onlangs de eerste Dentelle parasol overhandigd. Een pràchtige design-parasol met kantmotieven, de fantasie van Lieven Musschoot en Mathias Hennebel. De Dentelle is de ultieme ode aan het kantwerk en aan de ambachtslui volgens General Manager Pierre Christiaens van Sywawa uit Brugge. De Dentelle is één van de twee nieuwe creaties door het bedrijf op het Waggelwater gelanceerd voor het komende zomerseizoen 2012. De collectie bestaat nu uit 16 vernieuwende en verrassende designparasols. Pierre: De Dentelle is gegroeid uit de passie van de ontwerpers Lieven Musschoot en Mathias Hennebel voor onze thuisstad. Brugge is immers nog altijd het wereldcentrum van het kantwerk. Tot op vandaag bloeit dit ambacht als symbool van Brugge die Scone en de stad is fier op de kennis en de vaardigheid van haar ambachtslui.
Zoals twee jaar geleden stelde "Naaldkantatelier 't Eikeltje" uit Zele tentoon. Onder de deskundige leiding van Agnes Stevens hadden de cursisten weer hun beste beentje voor gezet.
Festiviteiten : Lier 800 jaar stad ! Lierse kant In het Convent op het Lierse begijnhof (Sint-Margaretastraat 20) stellen 5 kantkringen, het Liers Centrum voor Textiele Kunsten, Sint Amelberga, Sint Michiel, 't Liers Juweeltje en 't Pladdeke een divers palet van Lierse kant tentoon. Van zondag 29 april tot en met zondag 27 mei, dagelijks van 13.00 tot 17.00 uur. Bezoeken buiten de openingsuren, enkel voor groepen. telefonisch aan te vragen : 0473 71 12 84
Kijk- en werkdag t Liers Juweeltje Op zaterdag 5 mei houdt de kantkring t Liers Juweeltje een kijk- en werkdag in hun lokaal Kartuizersvest 55. De leden gaan er aan de slag met kant- en parelwerk. Kantwerken met Lierse onderwerpen worden er tentoongesteld.
Waar : Kartuizersvest 55 Wanneer : 5 mei 2012 van 10.00 tot 17.00 Gratis inkom
5 Mei 2012
Om 14 uur schenkt 't Liers Juweeltje de inkomsten van 800 sleutelhangers met Lierse kant aan
Details uit het kantwerk van Laurette Cuyvers. Deze kantkunstenares stelt op het ogenblik ook tentoon, samen met Dré Hermans, in het begijnhof van Diest.
Kant in
Vlaanderen zoomt in op het kantonderwijs dat verzorgd werd door de
zusters
Ursulinen van Sint-Truiden.
Zuster Jacqueline en zuster Clémence lagen mee
aan de basis van de kant revival in de jaren 70 van vorige eeuw.
Juliette Prouvé , keramiek.
Kant in
Vlaanderen vroeg verschillende kantkunstenaars om zich te laten inspireren door
ontwerpen, van de zusters, die nog niet uitgewerkt waren. Deze speciaal voor Erfgoeddag
uitgevoerde werken werden, samen met de originele tekeningen, tentoongesteld in
Kantsite Zusters Ursulinen, Clockemstraat 5a te Sint-Truiden.
Deze
gratis tentoonstelling loopt nog tot 6 mei 2012 gedurende het weekend van 14.00
tot 17.00 uur.
De tento van KiV is echt de moeite om te bezoeken. We hebben talrijke foto's genomen maar in het echt is het nog veel mooier !!!!
De leden van de raad van beheer van Kant in Vlaanderen vzw, nodigen u vriendelijk uit om mee te komen genieten van erfgoeddag in het Refugehuis, Kantsite Ursulinen.
Tentoonstelling: De Dames !
- Kanttekeningen van Zr. Jacqueline en Zr. Clémence - Hedendaags werk van kunstenaars die zich hebben laten inspireren door de tekeningen van de zusters
Multimedia presentatie : doorlopend
Demonstraties : doorlopend kantdemonstraties
Museum: het kantmuseum van de Zusters Ursulinen zal geopend zijn
Cafetaria : doorlopend open
Locatie: Clockemstraat 5A, 3800 Sint-Truiden Open van 10.00u tot 18.00u
Tentoonstelling blijft open tijdens de weekends op zaterdag en zondag tot en met 6 mei 2012 en telkens van 14.00u tot 18.00u
Alle activiteiten zijn gratis toegankelijk.
Stuur deze mail verder door aan uw vrienden en kennissen.
Gudrun is een cursiste van "het eerste uur"! Reeds 27 jaar komt ze getrouw iedere maand naar de kantles. Na stropkant, bloemwerk, Russische, Beverse, Cluny, Rococo, Milanese, 's Gravenmmoerse, Chantilly, Parijse, Vlaanderse, Rosaline, Bedfordshire...heeft ze haar hart verloren aan BINCHE. Ze klost het ene kunstwerkje na het andere. Hoe fijner de prikking, hoe liever.
Ik laat jullie mee genieten van :
"GUDRUN's Kantwerk"
Noot : Gudrun is een "kei" in het afzetten van volwerken !!!
Wij hebben dereis naar Caen definitief vastgelegd,momenteel zijn er 35 inschrijvingen. Wij reizen met een bus van 55 personen dus er kunnen zeker nog mensenmee er zijn nog plaatsen vrij in het hotel.
Dus beste kantliefhebster als er nog kandidaten zijn .... GRAAG want hoe meer zielen hoe meer vreugd. Het OIDFA congres belooft weer iets unieks te worden!!!
Wij hebben de prijs een beetje moeten aanpassen 335 euro ipv 325 euro voor leden en 345 ipv 335 voor niet-leden.
In het Brugse Stoofstraatje is de keramiekwinkel van Katrien Maes. Ik kan er niet voorbij zonder even binnen te wippen.
Naast enkele mooie beelden, o.a. een kantklosster, heb ik ook twee kippen gekocht. Op de plaats van de vleugels zijn uitsparingen voorzien voor kant. De klant heeft de keuze... kippen met of zonder kant.
Een uitstekende gelegenheid om eens te experimenteren. Het resultaat is uniek en als je na een tijdje het vederkleed moe bent, klos je gewoon iets anders !!!
Overal worden ontmoetingdagen voor kantklossters georganiseerd die een enorm succes hebben. Honderden kantdames tonen hun kunst, anderen halen naald, draad of penseel boven om een nieuwe afbeelding te maken.
Allicante 2011
El Ejido 2012
Bron : Asociacion Encajeras de Bollios "Ibn al Baytar"
Ter afsluiting de foto van Eugenia Van Hove aan haar spinnewiel.
Landegem 1905 - Foto : Archief Land van Nevele
Wie 't spinnewiel zou verachten dat waar 'ne mens van klein verstand want boven all' ambachten het wiel de krone spant. Het spinnewiel, voor die het vat, maakt dat de mensen te land en stad veel koophandel bedrijven door 't spinnen dit of dat.
Strofe uit een spinnewiellied Uit : M. De Clopper, Toen het leven nog een kortstondig verblijf in de textielfabriek was. Gent, 1979.
Tot zover mijn bijdrage van de tentoonstelling in Ename. Behalve "Kant" worden ook weven en breien belicht. Het is zeker de moeite om alles eens van dichtbij te bekijken en de sfeer op te snuiven van deze mooie expositie.
Zijdewever Emiel De Troch aan het weefgetouw Foto : Museum Deinze en Leiestreek - Deinze
"Wevers, en maakt geen droefheid meer Ziet hier een liedeken 't uwer eer Die wever zijn, 't zij vrouw of man 'k heb uwen lof beschreven Hoe dat er niemand leven kan Tenzij er wordt geweven."
Strofe uit Weverslied- oorsprong onbekend, op muziek gezet door Wannes van de Velde
Deze tentoonstelling vindt plaats in het Provinciaal Erfgoedcentrum Ename (Oudenaarde)
Open vanaf 04/022012 tot en met 24/06/2012, op donderdagen, vrijdagen, zaterdagen en zondagen, telkens van 10.00 tot 18.00
Op zaterdagen en zondagen zijn er van 14.00 tot 17.00 telkens demonstraties door de deelnemende kantgroepen (Kantatelier Rosemarijn Aalst, Kantgroep Beveren, Artistieke School voor Naaldkant Zele en Kantgroep Geraardsbergen)
Bij Chantillykant worden de motieven in halve slag geklost, omlijnd door een dikkere sierdraad en omringd door zeshoekige tralies. De voornaamste patronen zijn bloemenruikers versierd met allerlei sierlijke arcades. De grootste breedte van de strook wordt bepaald door de breedte van het kussen en de kunst om de klosjes te manoevreren. Grotere stukken kloste men in stroken die men daarna onzichtbaar aan elkaar naaide met een raccroc steek.
Oorlogskant - War Lace
Twee certificaten met kantwerken gemaakt door een Geraardsbergse kantwerkster in opdracht van het Rode Kruis van Geraardsbergen. Deze kantwerkjes werden verkocht te voordele van de slachtoffers aan geallieerde zijde. Het ene is een hommage aan Amerika, het andere toont koningin Elisabeth als verpleegster. Koningin Elisabeth was de kantnijverheid zeer genegen en steunde dergelijke acties ten volle. Handgekloste Chantillykant in zwarte zijde 1914-1915. Hunnegem vzw, Geraardsbergen
De Chantillykant kende in Frankrijk zijn eerste bloei tussen 1740 en 1785 onder het bewind van Lodewijk XV en zijn opvolger Lodewijk XVI. Het was de favoriete kant van elegante dames zoals Madame du Barry en Marie-Antoinette. De Franse revolutie maakte een abrupt einde aan de vraag naar kant en aan de productie in Chantilly.
In het begin van de 19de eeuw zouden Caen en Bayeux de productie terug opnemen en vandaar bereikte deze kantsoort ook Oost-Vlaanderen.
Parasolblad in Chantillykant in zwarte zijde met een doormeter van 70 cm. Chantillymuseum Geraardsbergen (een bezoekje waard)
Al in 1812 waren er 130 kantwerksters in Geraardsbergen werkzaam. In 1847 was dit aantal opgelopen tot 1830. Ze legden zich vooral toe op de CHANTILLYKANT, een kant met doorlopende draden en vooral uitgevoerd in zwarte zijde.
Omtrent 1850 waren er in Oost- en West-Vlaanderen 49 scholen die uitsluitend Chantillykant aanleerden.
Dit alles had te maken met de toen heersende mode van de crinoline of hoepelrok. De wijde rokken werden rijkelijk gedrapeerd met strikken, linten en kant.
Daarnaast werden ook parasols, sjaals en waaiers geklost in Chantillykant.
Aankleedpop bekleed met lossen stroken kant en mantilla (sjaal) in zwarte zijde. Handgekloste Chantillykant ca. 1882-1883. Chantillykantmuseum Geraardsbergen.
noot : Het is geen duidelijke foto maar het probleem met de moderne culturele centra is dat er teveel glas is, dus teveel weerkaatsing om goede foto's te nemen.
Borduurpatroon voor de bol van een muts, met een door een dier getrokken wagentje omringd door vogels, bloemen en pluimen. Mogelijk uit Kieldrecht 1ste kwart van de 20ste eeuw Privécollectie Wijnegem
Eénbloemer in Beverse kant van 3 el lang (ca 201 cm). Eénbloemer betekent 1 bloem per el. Waarschijnlijk 1ste helft van de 20ste eeuw. Privécollectie Schelle.
Muts van het Cornettype uit de regio Cadzand met een boord in Beverse kant (tienbloemer) en bol uitgevoerd in Kieldrechts borduurwerk. 1ste helft van de 20ste eeuw
"Hul" muts met boord in Beverse kloskant (zesbloemer) en bol uitgevoerd in Kieldrechts borduurwerk in plumetis techniek. 1ste helft van de 20ste eeuw Privécollectie Wijnegem
Kantkussen voorzien van 192 houten klossen (bouten) en met aanzet van een stukje Beverse kant op een kantpatroon. Privécollectie Beveren
Beverse kant en Kieldrechts borduurwerk werden hoofdzakelijk toegepast in de Nederlandse (mutsen)drachten. De sluiermuts, de cornetmuts en de hul behoorden tot de typische klederdrachten die tot de jaren 1950 nog vrij frequent gedragen werden in het zuiden van Nederland.
Sluiermuts met boord in Beverse kant, driebloemer met een totale lengte van 3 el (ca 201 cm) bol in doorstopwerk op tule, streek van Beveren. 1ste helft van de 20ste eeuw. Privécollectie Wijnegem
Driebloemer verwijst naar het aantal bloemen per el. Hoe minder bloemen, hoe groter het motief en hoe duurder de kant. 1 el = 69,4 cm
Begin 19de eeuw komt de in Dendermonde geboren Jean Collier vanuit Rijsel terug naar Vlaanderen en vestigt zich als kanthandelaar in Antwerpen. Hij wil de Rijselse kant in de streek lanceren en laat daarom mensen vanuit Rijsel overkomen om de kantwerksters de techniek aan te leren. Gevolg gevend aan de stijgende vraag richt hij in 1818 een kantschool op in het naburige Beveren. In het najaar van 1829 komt ook dochter Julie naar Beveren wonen, waar ze haar latere echtgenoot, onderwijzer en letterkundige Eugéne Van Migem leert kennen.
Het ontwerptalent van Eugéne Van Migem (Beveren 1808-1849) ligt aan de basis van de prachtig uitgewerkte kant- en borduurpatronen. Alle latere creaties van Beverse patronen zijn grotendeels eenvoudigere afgeleiden van zijn ontwerpen.
Na zijn dood verhuisde zijn weduwe, samen met haar zoon Emile (°1837) terug naar Antwerpen, waar ze de kanthandel voortzetten. Met het overlijden van Emile Van Migem-Segers in 1927 verdwijnt de laatste telg van de familie die bedrijvig was in de kanthandel.
Of het allemaal nazaten zijn van Eugéne Van Migem, weet ik niet, maar de naam Van Migem komt nog altijd frequent voor in Beveren.(noot Gisela)
Beverse kant ligt mij nauw aan het hart. Beveren is mijn geboortedorp en in mijn jeugd werd er nog sporadisch kant geklost. Ik kon er uren naar kijken...
Terminologie van de Beverse kant :
Zelfkant of achterwerk Grondwerk of tule Pluimke Kunstslag of Dutse slag Leerken Volwerk of platwerk Omogen of picots Annemieke
Bestaat er zoiets als Zeelse kant ? In Zele is daar geen twijfel over, daarbuiten spreekt men eerder over kant uit Zele. Wat uniek is aan sommige kanten gemaakt door Zeelse naaldkantwerksters is de illusie van schaduw zogenaamd schaduwleggen die verkregen wordt door een tweede laagje kant bovenop het eerste aan te brengen : kant in 3D als het ware ! Deze manier van werken werd voor het eerst ca 1900 toegepast.
Foto' s uit mijn thesis : De Zeelse kant de krone spant
Wil je meer weten over Zeelse naaldkant, klik op 2007 in het archief.
Venetiaanse naaldkant is een grovere kant waarvan de sierlijke motieven onderling verbonden zijn door onregelmatige gefestonneerde of gecordonneerde spijlen met picots (oogjes).
De zware omrandingen van de motieven komen ook hier voor. De gesloten delen van de tekening worden met feston-, knoopsgat- of siersteken opgevuld. Eerst waren het vooral geometrische tekeningen die daarna evolueren naar doorlopende ranken waaruit sierlijke bloemen en bladeren ontspringen.
Met dank aan M.-L. Vehent en Annemie Dhooge - Zele
Naaldkant is in Zele al gekend van in de 17de eeuw maar in de 19de eeuw groeide de gemeente uit tot wellicht het grootste centrum van de naaldkant, waar handelaars van overal zich kwamen bevoorraden.
In Zele werden twee soorten naaldkant vervaardigd :
De Brusselse naaldkant en de Venetiaanse naaldkant
De Brusselse naaldkant
is een verfijnde en lichte kantsoort. Het typische kenmerk is vooral de fijne tule waaruit het grondwerk is samengesteld. Verfijnde motieven zoals ranken, bloemen en bladeren, worden met een zware contourdraad omsloten, wat diepte in de tekening geeft.
Deze techniek is uiterst geschikt voor het maken van medaillons. Later worden de fijne motieven ook apart gemaakt en op fijne, dikwijls mechanische, tule aangebracht. Dit wordt ook applicatiekant genoemd. Die was minder duur en dus beter verkoopbaar.
Het is uitzonderlijk dat hier zoveel streekgebonden kantsoorten worden aangetroffen. Wat de kloskanten betreft zijn er mooie stukken in Rosaline gemaakt. Ook Vieux Flandres en de zeer gekende Duchesse behoren tot de paradepaardjes van de streek. Deze kantsoorten zijn gemengde kanten d.w.z. kloskant en naaldkant in eenzelfde kantwerk samen.
Ook halfmachinale kanten staan op het repertoire nl. de Renaissancekant of lintjeskant en Princesse-kant of strikwerk.
Deze aanverwante technieken zijn een combinatie van machinale grond (linten) met vullingen in handwerk.
Via Brussel werden de kanten over de hele wereld verhandeld.
Met dank aan Gie Moors en Yolande Beeckman van Kantatelier Rozemarijn uit Aalst, voor het beschrijven van de kanten.
Het kantklossen werd er aangeleerd in kantscholen die, in vele gemeenten, vanaf 1840 werden opgericht. De stiel werd ook overgeleverd van moeder op dochter.
In de late 18de eeuw was de stad Aalst een belangrijk textielcentrum. Door de industrialisatie in de tweede helft van de 19de eeuw verplaatsten de kantactiviteiten zich naar de omliggende dorpen zoals Nieuwerkerken, Haaltert, Bambrugge, Burst enz.
Aalst en de Denderstreek zijn alom gekend voor de kloskant en de fijnere naaldkant.De kloskanten die in deze regio gemaakt werden zijn allemaal bloemenkanten die met de naald verrijkt werden. Men kan hier dus spreken van "gemengde kant".
De naam alleen al . Ik wist niet wat ik mij erbij moest voorstellen en had zoiets van : Het zullen weer allemaal klassieke kanten zijn die men nog eens uit het archief gehaald heeft !
Niets is minder waar !!!!!!
Afgestoft
is een prachtige tentoonstelling die het Vlaamse textielverleden in de kijker zet.
Metershoge fotos en prachtige panelen vertellen ons de geschiedenis van vlas, weven, breien en kant.
Een tentoonstelling die moet gezien worden!
Bruidsilhouet in zwart
met accessoires in zijde, jute, katoen, linnen, wol. Diverse technieken o.a. vilt, borduurwerk. Nieuwe en hergebruikte materialen.
Deze tentoonstelling vindt plaats in het Provinciaal Erfgoedcentrum Ename (Oudenaarde)
Open vanaf 04/02/2012 tot en met 24/06/2012, op donderdagen, vrijdagen, zaterdagen en zondagen, telkens van 10.00 tot 18.00.
Op zaterdagen en zondagen zijn er van 14.00 tot 17.00 telkens demonstraties door de deelnemende kantgroepen (Kantatelier Rosemarijn Aalst, Kantgroep Beveren, Artistieke School voor Naaldkant Zele en Kantgroep Geraardsbergen)
Wij hebben dereis naar Caen definitief vastgelegd,momenteel zijn er 32 inschrijvingen. Wij reizen met een bus van 55 personen dus er kunnen zeker nog mensenmee en dit zolang er nog voldoende plaatsen vrij zijn in het hotel.
Dus beste kantliefhebster als er nog kandidaten zijn .... GRAAG want hoe meer zielen hoe meer vreugd. Het OIDFA congres belooft weer iets unieks te worden!!!
Wij hebben de prijs een beetje moeten aanpassen 335 euro ipv 325 euro voor leden en 345 ipv 335 voor niet-leden.
Bert Dewilde, de vroegere conservator van het Kortrijkse Vlasmuseum is nog altijd begaan met "kant".
Hij maakte dit ludieke gedicht. Naar eigen zeggen is hij vereerd omdat ik het op mijn blog wil plaatsen maar eigenlijk moeten wij : Dank je, zeggen voor deze leuke rijmelarij!!!
Tegen de kant zijn, raakt kant noch wal !!
Ze was al jaren aan t klossen toe.
Hij werd steeds meer het kussen moe.
t Speldengeprik en t eentonig geklos
sloegen bij hem de draden los.
Plots groeide bij haar een verdacht idee:
Vanaf morgen begin ik er mee!
Ik maak mijn man van kant,
Want zon spanning is toch niet plezant
en ruzie komt nooit van één kant!
Ze koos zijn mooiste foto uit de lade
en ging bij een ontwerpster te rade.
Kanttekeningen moet ik er niet bij maken
je zou er toch niet wijs uit geraken!
Het snode plan werd een evenement!
Ze prikte alles vast op perkament.
Ze haalde al haar kantgerief weer boven.
Haar man kon zijn ogen niet geloven.
Na uren zag hij in gevlochten lijnen
zijn gezichtstrekken in kant verschijnen.
Bij t zien van die gekloste kop
nam hij stilaan de vredesdraad weer op.
Van haar kant toonde zij zich verliefd bij t kussen.
Hij zoende haar en ondertussen
werden geen speldenprikken meer gewisseld.
Zij had het wonderwel bedisseld!
Nu stoorde t geklots der klossen hem plots niet meer.
Hij genoot weer van haar kantwerk als weleer.
Hij was uiterst fier op zijn geslaagd portret.
Zijn hoofd werd op de tafel gezet
net zoals bij een Middeleeuws banket.
Alle genodigden waren opgezet
het koppel bij het kussen te zien zoenen
en zich voor eeuwig met het kantwerk te verzoenen!
Zaaiers en wiedsters, slijters en booters,
Al dat hoeven en hekkens heeft;
Hooge schelvers en diepe roters,
Al dat zwingelt en spint en weeft -
Jubelt en zingt en zwaait de handen!
Viert het edelste veldgewas!
Leven de Leie en de Leielanden,
En 't vlas, en 't vlas, en 't vlas!
Herelkes, goud in groen gegoten,
Bloemekes, blauw gelijk de lucht,
Bollekes, dik en dicht gesloten,
Glanzende zaden, vrome vrucht!
Jubelt en zingt en zwaait de handen!
Viert het edelste veldgewas!
Leven de Leie en de Leielanden,
En 't vlas, en 't vlas, en 't vlas!
Eindt er een arbeid, een ander begint er.
Zerp is het zweet, maar zoet het loon.
Weelde in den zomer, weelde in den winter,
't Jaar is gesierd met een vlassen kroon.
Jubelt en zingt en zwaait de handen!
Viert het edelste veldgewas!
Leven de Leie en de Leielanden,
En 't vlas, en 't vlas, en 't vlas!
In Brugge zie je nog regelmatig een strook grof Brugs bloemwerk onderaan een gordijn. Nicole heeft een oud patroon uitgewerkt en gebruikt voor dit toch wel "gestileerd" schilderij.
En dan rijst stilletjes in mij de bedenking: een idee krijgen is mooi, het uitwerken wordt tot kunst. En spontaan begin ik woorden te kleven op al dat moois. Het wordt een opsomming van adjectieven die haar oeuvre netjes aan elkaar rijgt: poëzie, verstilling, sprankeling, ontroering, flitsend, aangrijpend, dromerig, dynamisch, vivant.
Kortom: creativiteit met verve Het bekijken van haar kunstwerken voelt aan als het lezen van een roman, al is het er dan één van een paar minuten.
Nicole blijft er nochtans heel bescheiden bij: Ze noemen mij een kunstenares maar ik blijf gewoon bezig met wat mij raakt. Weet je: schoonheid ligt ook in de imperfectie. Daar begint dikwijls de ontroering. Ik probeer nieuwe dingen uit en vind het verbluffend om te horen dat iets van mijn handen, betekenis heeft voor anderen.
Einde interview, met dank aan Maaike Reynders
Wie belangstelling heeft voor de werken van Nicole kan haar altijd contacteren op :
Nicole, vertel ons.Hoe kom je op die combinatie van kant en olieverf?
Het zijn inderdaad twee totaal verschillende disciplines. Waar kant veel tijd en precisiewerk vraagt, zet ik met een mes, in relatief korte tijd, een gans andere dynamiek en structuur op het doek. Ik permitteer me hierbij heel wat dichterlijke vrijheid. Ik houd van felle, warme kleuren: veel rood gecombineerd met intens blauw en diepgeel. De kanten die ik gebruik zijn soms oude, authentieke stukken die ik verknip uit vitrages of zelf klos om het gewenste resultaat te bekomen. Ik zie de wereld rondom mij als een boeiende, bloeiende tuin waarin ik met mijn fantasie maar te plukken heb.
Daarna troont Nicole ons mee naar haar atelier. Het schilderplezier spat er van de doeken. En zoals het een veelwerkende kunstenares past, zitten de kasten vol met schetsen en tekeningen. Ook staan er rijen abstracte werken naast naïeve, kleurrijke beeldjes netjes opgestapeld in de hoeken en tegen de muur. Wat het meest onze aandacht trekt, zijn de schilderijen waar Nicole experimenteert met
Nee, dat kwam pas veel later. Bij Annie De Baene, die toen lesgaf in Deerlijk, leerde ik met behulp van technische tekeningen op een heel andere en vluggere manier nieuwe kantsoorten onder de knie te krijgen. Dat heeft me enorm veel geholpen.
-En nu, waar haal je nu je patronen en je inspiratie?
Voor mijn werk neem ik graag een oud, nog met pen en inkt getekend patroon. Dat is slechts een uitgangspunt want al klossend laat ik mijn fantasie de vrije loop en zet ik het patroon naar mijn hand. Het kantwerk groeit vervolgens onder mijn handen dankzij de wisselwerking tussen opborrelende fantasie en aangeleerde technieken.
-Ik zie hier ook veel schilderijen, tekeningen, aquarellen, keramiek.Je bent schijnbaar niet alleen van alle kantmarkten thuis, maar je beheerst ook andere kunstdisciplines?
Dat is zo. Met het groot worden van de kinderen, kwam er ook meer tijd vrij om creatief te zijn. Ik ben dan in de leer gegaan bij verschillende kunstenaars en zo heb mijn werkveld verruimd en mijn eigen stijl ontdekt.
Werk van Nicole : Op het eerste gezicht gewoon een mooie schilderij maar ... in detail ontdek je het kantwerk dat er in verwerkt is. Ik was er "weg" van !!!
Nicole, aan het
aantal en de moeilijkheidsgraad van je werken, lijkt het wel alsof je al je
hele leven lang geklost hebt?
Inderdaad.Het kantklossen zat in de familie.Mijn tante Zoë, de zus van mijn moeder (Alice
Verbeke) had een zaak in kantkloswerken.De bestellingen werden door groothandelaars bij haar
binnengebracht.Zo verschafte zij
thuiswerk aan een 100-tal kantklossters uit de streek van Tielt, Meulebeke,
Oostrozebeke en Hulste.Met het
verdiende loon konden ze zo het gezinsbudget verhogen.Ook mijn moeder hielp in de zaak.Zij was tantes rechterhand.Zij had het onmisbare tekentalent en ontwierp
de nieuwe patronen, paste ze aan en combineerde ze met elkaar.Zelf kloste ze ook om de vele bestellingen te
kunnen bijhouden, of deed de afwerking en het finessewerk.En zo tuimelden wij als vanzelf de kantwereld
in.Van jongs af moesten wij, de 4 dochters,
meehelpen.We begonnen niet met
stropkant zoals men nu doet.Vooral
Brugse kanten waren toen erg in trek.
De receptie had plaats in de
bovenzaal van het Kortrijkse stadhuis.
Maaike
Reynders stond ons op te wachten.
Wij waren
iets vroeger zodat Theo fotos kon nemen zonder al te veel gestoord te worden.
En het was de moeite !!
De zaal was versierd met werken van Nicole Nuyttens.
Wie is Nicole
Nuyttens ???
Hier volgt
een interview van Maaike Reynders met Nicole. Ik had het niet beter kunnen
doen!
Kant met verve:
een ontmoeting met Nicole Nuyttens
En óf er
wat beweegt in de kantwereld!
In grote
mate is dit te danken aan het handjevol, veelzijdige kunstenaars die het
traditionele kantlandschap veranderen en verruimen.Zij verlaten de vertrouwde, begane paden en
hink-stap-springen van de ene kunstdiscipline naar de andere.
Zo
iemand is ook de artistieke duizendpoot - Nicole Nuyttens uit Beveren-Leie - al
jaren een kantklosster van bij ons.In
haar kunstzinnig aangeklede woonst zie je overal kantjes, nee, kantWERKEN en
schilderijen.En dan weet je: hier
heerst creativiteit, innovatie en grensoverschrijdend denken.
"Soms is de hemel op je hand met een stukje over kant in de lokale krant..." En die lokale krant is de "kant-Info" van de vrienden van het Kortrijkse Vlasmuseum.
Ik was vanavond uitgenodigd op hun nieuwjaarsreceptie en vanaf morgen krijg je hier een verslag van een aangename avond met interessante mensen.
Ondanks de bloemrijke motieven, technische vaardigheden en ragfijne draden van de klassieke kanten en het creatieve van hedendaagse kant, heeft stropkant nog veel aanhangers.
Ik heb een loper getekend met een lengte van 83 cm en een breedte van 44 cm. Geklost met linnen 70, oud garen. Als gekleurde draad heb ik Gütermann Sulky, katoen nr 30 gebruikt. De waaiers aan de buitenzijde zijn geklost met dubbele draad op de reizigers en als slag heb ik de "gewrongen reiziger" gebruikt. Dit is natuurlijk naar keuze.
t Eentonig speldewerk
deed kunstgevoel versterven, want madam die dentelles verkocht, zoals de
koperen naamplaat getuigde, liet maar werken naar steeds dezelfde patronen.
En de school was een
kantfabriek maar geen vakschool.
Ja, de bevroren
vingers uit de legende zijn symbolisch.
Nieuwe sociale
toestanden eischten ook in de kantnijverheid verbetering.
Moderne kantscholen
werden geopend. Er waaide een frisschere wind door de lokalen en er kwam een
nieuwe geest.
De Vlaamsche beweging,
in haar ruimste zin, omvat ook hervorming in dit nationaal bedrijf. Maar er
moet geweldig tegen routine gestreden worden.
Het mag niet alleen om
hoger loon gaan, al is dit een groote faktor, want vroeger betaalde men
hongerloonen.
Maar de kantnijverheid
moet meer en meer een kunstnijverheid worden.
Daarnaar wordt er
gestreefd.
De nederige kantwerkster
is die belangstelling overwaard.
Die bevroren vingers
zijn symbolisch De Vlaamsche kant heeft
menigeen langzaam van het leven beroofd.
De Vlaamsche kant doet
denken aan veel ellende.
Vlaanderen heeft veel
van zijn achterlijkheid aan die kant te wijten.
Vlaamsche kinderen
bleven van onderwijs verstoten omdat ze, vanaf hun zesde jaar af, op school
kant moesten maken, uren lang voor enkele centen.
Veel Vlaamsche meisjes
werden zwakke vrouwen, omdat ze dag aan dag in gebogen houding, rusteloos over
het kantkussen zaten, heel veel in t kamerke weer ook het eten werd gekookt,
waar men s nachts in de bedstede sliep, waar moeder waschte en streek.
Gaarne vluchtte men naar
buiten, voor de deur, maar het jaar geeft weinig goede dagen.
Onder de kantwerksters
vondt de tering een geweldige prooi.
Veel Vlaamsche moeders
verdoofden hun wichtje met papaverpap, met vergif, al noemden ze het slapen
want moeder moest zoveel mogelijk aan haar kantkussen blijven, dikwijls tot
laat in de nacht en t kind mocht haar niet storen.
Terug in de tijd : Oud krantenartikel waarin de situatie van de kant min of meer geschetst wordt .... De onwaarschijnlijkheden zoals...zij werkte heerlijke figuren op haar stramien (?) moeten we er bij nemen.
De kantwerkster
Legende of werkelijkheid
Lang geleden ging een
Brugsch meisje door het woud van Male.
Het had die nacht
gevroren en de bomen prijkten met rijm.
Het geheel woud leek
tooverachtig.
Het meisje bewonderde de
natuurpracht.
Zij was gewoon met garen
te werken en ze besloot te trachten die rijm op haar borduurraam na te bootsen.
Ze droeg in zich het
kunstgevoel van Brugge.
Ze haalde garen en
naalden en stelde zich aan haar taak.
Ze werkte heerlijke
figuren op het stramien.
De Vlaamsche kant was
geboren.
Opgetogen ging het
meisje naar huis.
Maar haar vingers waren
bevroren, zelve kon ze niet meer arbeiden en ze leerde haar kunst aan anderen
en Brugge werd de stad der kantwerksters.
De Brugse kant ging de
wereld rond, zoo luidt de legende.
Men beweert nu wel, dat
Vlaamsche kruisvaarders de kant uit het Oosten meebrachten, anderen willen dat
Brugse zeelieden ze uit Venetië haalden.
Maria Müller-Lehner is als het ware
begeesterd van en door textiel !
Het begon met een voorliefde voor
weven en geleidelijk aan is ze overgestapt op kloskant. Ze blonk onmiddellijk
uit in het verder ontwikkelen van kleur, vorm en totaal concept. Dit uitte zich
vooral in werken met een duidelijke inspiratie uit het weven.
Je kunt hier en daar in haar werk
verschillende weeftechnieken ontdekken die ze heeft aangepast aan de techniek
van het kantklossen.
Vol verwachting trokken we naar de opendeurdag van Bart en Francis
want de ondervinding leert ons dat er telkens mooie kantwerken te bewonderen
zijn.
Groot was de teleurstelling toen Francis meldde dat Maria Müller-Lehner
niet gekomen was. De weergoden hadden stokken in de wielen gestoken, er lag 4m
sneeuw en de Zwitserse dame kon niet vertrekken.
We moeten ons nu tevreden stellen met de website en hopen dat het
volgend jaar lukt.
Laatste week om in te schrijven !!!!!!!!!!!! Er zijn nog enkele plaatsen vrij.
De Gentse kantacademie organiseert een 3-daagse reis naar het 15de Oidfa Kantcongres in Caen. Wie al een zo'n evenement meegemaakt heeft, zal zeker beamen dat het telkens de moeite waard is.
Er zijn nog enkele plaatsen vrij in de bus en daarom wordt de inschrijvingsdatum verlengd tot 31 januari !!!
Hier volgen de nodige inlichtingen:
De busmaatschappij heeft een hotel voor ons gevonden en dit op zon 25 km van Caen verwijderd.
Zij reserveerden voor ons een 3 sterren hotel vlakbij het centrum van Cabourg, waar we 2 nachten verblijvenin half pension.
Deze reis gaat door op6-7-8 juli 2012
Hotelgegevens : Hotel Mercure Cabourg Hippodrome, Avenue Michel d'Ornano, 14390 Cabourg Congres: Centre de Congrès ,Avenue Albert Sorel,14000 Caen,France
Practisch : 6-7-8 juli 2012
-De reis wordt enkel georganiseerd bij 35 inschrijvingen.
-Vertrekop 6 juli om 7 uuraan de Christus Koningkerk, Rerum Novarumplein, ZwijnaardsesteenwegGent. Een tussen stop en wandeling in Rouen
-Aangekomen in Caen :een museumbezoek of kanttentoonstelling.
-7 juli : na ontbijt, naar het Wereld Kantcongres, met eventueel bijkomende tentoonstellingen.
-Op 8 juli vertrek vanuit Caenmet tussenstop in Etretat , Fécamp en Bénédicte.
Aankomst in Gent aan deChristus Koningkerk, Rerum Novarumplein .
Meer details over de juiste uurregeling en het programma zullen later nog volgen.
Kostprijs :
325 euro voor leden 335 euro voor niet-leden
Deze prijs omvat :
Luxe touringcar gedurende het volledige verblijf , 2 nachten in hotel*** op basis van half pension en tweepersoonskamers.
Inkom congres ter waarde van 20 euro.
Een museumbezoek op vrijdag.Het bezoek aan Palais Bénédictine op de terugreis.
Btw, baantaksen en garantiefonds.
Een annulatie en bijstandsverzekering.
Deze prijs omvat niet:
Persoonlijke uitgaven
Middagmalen
Dranken bij alle maaltijden
Toeslag voor een éénpersoonskamer : 128 euro
Om de nodige afspraken te kunnen vastleggen voor het hotel vragen wij een voorinschrijving door:
1)Storting van 75 eurovoorschotvoor een2 persoonskamer, en 100 euro voor een éénpersoonskamer oprekening nr IBAN:BE78 4487 6512 5186BIC: KREDBEBB van de Gentse Kantacademie vzwvóór 31januari .
2)Onderstaandformulier ook zo vlug mogelijkterug te sturen naar Gentse Kantacademie,
Gezien het succes van de uitstappen, raden wij u aan om tijdig te beslissen, inschrijving gebeurt in volgorde van betaling van het voorschot.
Bij annulering van de inschrijving kan het gegeven voorschot slechts worden terugbetaald indien de vrijgekomen plaats op de bus door een andere deelnemer wordt ingenomen.
Indien de reis niet doorgaat bij onvoldoendeinschrijvingen wordt het volledige voorschot terugbetaald. Ik ben al ingeschreven en kijk er naar uit !!!!!
Inschrijvingsformulier
Ondergetekende bevestigt de deelname aan het weekend van 6-7-8 juli 2012.
Naam en voornaam van de deelnemer;
Adres .
Telefoon .GSM .E-mail .
Gelieve hieronder de kamer van uw voorkeur aan te kruisen samen met de naam van uw kamergenoot, in de mate van het mogelijke en volgens de datum van inschrijving wordt hiermee rekening gehouden.
0kamer met 2 éénpersoonsbedden
Kamergenoot : .
0éénpersoonskamer mits toeslag van 128 euro
Ik stort ..x75 euro of 100 euro (schrappen wat niet past) uiterlijktegen 31 januari 2012
Om organisatorische reden vragen wij u liefst nog deze week in te schrijven .
De VZW kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor eventuele schade of ongeval.
Alhoewel ik in principe geen cursussen aankondig, het zou ons té ver leiden, wil ik deze keer een uitzondering maken.
In het laatste tijdschrift "KANT" 2011/4 werd de cursus "Binche" voor beginners, olv Lieve Pollet, aangekondigd. Men was evenwel de data vergeten te vermelden.
De cursus gaat door op vrijdagnamiddag van 14.00 uur tot 17.00 uur in het kantcentrum zelf. Het is voor beginnende Binche liefhebbers met eenvoudige zelf ontworpen kantjes waarin de eerste basistechnieken met mondjesmaat kunnen ingeoefend worden.
17 februari 2012 2 maart 2012 16 maart 2012 30 maart 2012 20 april 2012
Mijn blog wordt druk bekeken en dikwijls krijg ik vragen uit verre oorden zoals in dit geval van Ana uit Puerto Rico. Zij stuurde mij deze email :
I Hove loved every Lace done in the web page, every article is nicely done. Would envoy very much if you would share with me the pattern O Little town of Bethlehem, Kerst in Kant Land, Kerst Kant Met glitter dread ,Nativity scene with wood head, crowns that have the candles in them. I am from the Island of the Caribbean of Puerto Rico, I am an bobbin lace artisan. It is very difficult to get such beautiful patterns as the one on the web. Page. During this month I am the Artisan invited to place a exhibition in the Museum of Lace in P.R., and of course its of Christmas. You can see my work at anarcruztorres Picasa web page. Have a nice Christmas and may Christ our lord keep you safe all the days of your love. FELIZ NAVIDAD Y PROSPERO AÑO NUEVO DESDE PUERTO RICO. Ana R. Cruz
Het gaat hier over de tentoonstelling in de Sint-Andriesabdij.
Dit vond ik wel heel speciaal ! Ria schildert ook. Uit haar schilderij heeft ze een figuur gesneden en de ruimte die ontstaat opgevuld met kant. Het uitgesneden stuk is achter de kant geplaatst zodat het schilderij als het ware doorloopt.
Ervaringen
uit andere disciplines prikkelden haar om verder te experimenteren met kleur,
vorm en zowel de klassieke garens als moderne vezels zoals raffia, plastiek,
paardenhaar, fantasiewol, linten en zelfs ijzerdraad.
Van hun
structuur maakt ze dankbaar gebruik om in haar patronen een vlotte zwierigheid
binnen te smokkelen die resulteert in een heel eigen stijl.
Ria Demeyere behoort tot de vaandeldragers van het hedendaags
kantwerk met een enorme hang naar creativiteit als een immers durende zoektocht
naar nieuwe technieken en invalshoeken om de beeldentaal van kant te verruimen
en te verrijken.
Een berichtje in mijn gastenboek doet altijd plezier maar liefst geen buttons van meer dan 40.000 KB want die vertragen het blog !
Omdat ik hen zo mooi vind !!!!
Thomas Woolner
Camino 2005
De voettocht van mijn man, Theo, naar Santiago de Compostela wordt stap na stap beschreven op zijn blog !! Interesse ? Kijk dan naar : http://blog.seniorennet.be/camino2005