Ik ben Gisela Altruye, kantdocente en al 35 jaar bezeten van Kant. In 1979 ben ik gestart met kantgroep "Terug naar 't kantkussen" en tot op de dag van vandaag zijn er nog altijd dames die reeds komen van in het begin.
Zoeken in blog
Gezien in Ieper
E-mail mij
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
Chantilly Lace
Spaanse kantkussens in het Begijnhof van Diest
In Spanje is men gek op kantklossen en hun creativiteit kent geen grenzen!!
"de klantklosster" van Sveltlana Pavlickova, bekeken door de ogen van Hilde. Eigenlijk is Hilde wel een stukje "kunstenaar" want zonder al te veel technische bagage klost ze in het verre Turkije toch mooie kantwerken.
Om deze misbruiken te vermijden kreeg de kantwerkster van tijd tot tijd, op onverwachte momenten, controle.
Voor kanten met afgeknoopte draden, zoals bloemwerk, kreeg de kantwerkster maar een deel van het patroon. Ze zag zelden of nooit het volledige patroon.
De verschillende delen werden dan door een specialist aan elkaar gezet.
Van één doorsteek werden meerdere prikkingen gemaakt.
Het perkament of de karton werd op het prikkussen gespeld met daarboven de doorsteek. De prikster kon beginnen.
Als het prikwerk klaar was, tekende de prikster met Oost-Indische inkt de motieven en vullingen in. Voor de vullingen waren bepaalde merktekens afgesproken zoals bijvoorbeeld een zwart bolletje = de grote sneeuwvlok, vierkante blokjes = vierkante kunstslag (Dutse slagen).
Deze doorsteek werd gebruikt om de definitieve prikking te maken.
Omdat een prikking meerdere keren gebruikt werd, moest ze van stevig materiaal gemaakt zijn.
Perkament gemaakt van ezels-, kalfs- of schapenhuid.
Ook Carton de Lyon,(zeer zwaar bruin of groen prikkarton dat ik zelf ook veel gebruikt heb) maar ook karton van oude staalboeken, modeboeken kortom alle mogelijke materiaal dat stevig genoeg was om dikwijls te gebruiken.
(dit is geen perfect voorbeeld van een prikking)
Perkamenten werden in Vlaanderen groen gekleurd om de gewerkte kant beter te zien. In Engeland werden ze ongekleurd gebruikt waardoor ze doorzichtig waren.
De perkamentsteekster was diegene die het patroon klaar maakte voor de kantwerkster want prikken en kantklossen werd door twee verschillende personen gedaan.
Getalenteerde tekenaars werden opgeleid tot prikster.
Het werk van de prikster was precisiewerk want hoe mooier de prikking, hoe mooier het kantwerk.
Het ontwerp werd op doorschijnend papier(patroonpapier) getekend.
foto Filum
Voor een prikking van kant met doorlopende draden, zoals Vlaanderse, Parijse, Beverse enz., schoof de prikster een raster voor de betreffende kantsoort onder dit ontwerp, prikte de rasterpunten en paste de speldenpunten aan het motief aan.
De grote doorbraak kwam er toen E.H. Machiels uit Izegem de technische tekening bedacht.
De tekening geeft het dradenverloop weer en de kleurcode geeft aan welke slagen er gebruikt worden. De Kantnormaalschool in Brugge verfijnde de werkwijze en rond 1919 stond alles op punt.
Deze uitvinding is wereldwijd verspreid en daardoor kan de kantklosster meerdere kantsoorten klossen en niet meer alleen deze uit haar streek zoals het vroeger was.
De technische tekening is een visuele weergave van de klostechniek.
Deze speciale kantwerken werden bijna altijd ontworpen door gespecialiseerde ontwerpers met name Ferdinand Knopff en Isidore De Rudder.
Aan de kantwerkster werd geleerd hoe ze een prikking moest interpreteren en uitvoeren. Men leerde op zicht klossen, dus zonder technische tekening.
Deze methode was lange tijd van toepassing omdat men enkel de kantsoort uit de streek kloste.
Toen er een eind kwam aan kantklossen om den brode en er werd geklost als vrijetijdsbesteding, zocht men naar een efficiëntere manier om het kantwerken aan te leren.
In de Encyclopédie des Ouvrages de Dames van Th. De Dillmont, was er sprake van een teltekening waarbij de prikpunten genummerd zijn en de werkvolgorde weergeven.
Een deel van de technische tekening van het kantwerk waar ik aan bezig ben.
Tegenwoordig is dat eenvoudig. Je koopt een patroon, spelt het op het kantkussen en begin te klossen.
Maar sommigen willen toch iets unieks, iets persoonlijk, en tekenen hun eigen patroon of maken van een bestaand patroon een nieuwe prikking met een persoonlijke touch.
Vroeger was patroontekenen specialistenwerk !
De kanthandelaar ontwierp zelf een patroon voor zijn kantwerksters, zorgde voor een opleiding ontwerptekenen voor zijn personeel of hij deed beroep op een kunstenaar om een ontwerp.
Bron : Filum 3&4 2009 - Foto's : kanttento Turnhout
Salvador Dali werd geboren op 11 mei 1904 in Figueras (Catalonië), een dorpje aan de voet van de Pyreneeën, zon 25 km van de Franse grens.
Hij overleed op 23 januari 1989 in de Galatea-toren van zijn museum in Figueras, waar hij de laatste jaren van zijn leven woonde en waar hij ook begraven is.
Dali was een productief maar exentriek figuur, die er alles aan deed om in de belangstelling te staan.
Dit prachtige schilderij uit 1929, is geschilderd in zijn
Surrealistische periode
die duurde van 1929 tot 1940.
Puntaire de Dali
Hij beschreef zijn schilderijen als geschilderde droomfoto's, omdat de zeer realistisch geschilderde objecten vaak in geen enkel verband met elkaar lijken te staan. Ook was hij een meester in de techniek van de trompe-loeil (gezichtsbedrog) en het spel met perspectief.
De Braziliaanse kunstenares Vera Sabino is autodidact. Vanaf haar 8ste jaar was zij bezig met verf en inkt en op 14-jarige leeftijd won zij de Design Award van de Academie voor Plastische kunsten in Curitiba.
Als 18-jarige stelde zij voor het eerst tentoon in Florianopolis, op het eiland Santa Catarina.Ze was vertegenwoordigd op meer dan 60 tentoonstellingen tot in Frankrijk en Amerika.
Verhalen die ze als kind gehoord heeft vormen de themas van haar schilderijen:
De heksen van Caccaes, verhalen van het eiland Santa Catarina, heiligen, kerken, bloemen en vrouwen.
Mytologische figuren.
Het werk van Vera Sabino is een synthese van mythe en werkelijkheid, een levende spiegel van ons universum dat de kunstenares beoefent met integriteit, waardigheid en een zeldzame pracht.
In 2009 werd zij gelauwerd voor 40 jaar schilderkunst.
Maar wat mij vooral opvalt in haar schilderijen is, dat er veel kant afgebeeld is. Niet verwonderlijk, wetende dat Brazilië een kantminnend land is.
Detail van het schilderij :
Rendeiras (kantklosster) de Santa Antônio de Lisboa (1m/0,70m)
In dit stuk Beverse kant heb ik verkante kunstslagen gewerkt omdat er teveel tralie was. Ons buurvrouwtje uit mijn jeugd noemde de vierkante kunstslagen ...Dutse slougen. Wat dat eigenlijk met Duitsland te maken heeft, heb ik haar nooit gevraagd.
In haar atelier houdt Jacobina de oude Vlaamse artisanale kunst van de
wassen Madonna
onder glazen stolp en
Kerstbeelden
in ere met engelengeduld en vaardige vingers. Zij restaureert er eveneens antieke wassen beelden en bloemenboeketten.
In haar museum biedt zij U een historisch overzicht van de 18-de en 19-de eeuwse traditionele kunst in beelden, vruchten en bloemboeketten. Uniek is de collectie van zelfgemaakte wassen madonna's met elke soort antieke
Vlaamse kant.
In haar renaissancezaalkoestert zij 17-de eeuws meubilair. Een droom die waar werd !
Samen met haar echtgenoot ontvangt Jacobina hier gasten op een voordracht, poëzieavond of kamermuziek (geen feesten).
In het kruidenhuisgeuren droogbloemen en kruiden. Flessen en bokalen zijn gevuld, een streling voor het oog en ... ook lekker !
In het bakhuiswaant men zich in "de tijd van toen".
Een berichtje in mijn gastenboek doet altijd plezier maar liefst geen buttons van meer dan 40.000 KB want die vertragen het blog !
Omdat ik hen zo mooi vind !!!!
Thomas Woolner
Camino 2005
De voettocht van mijn man, Theo, naar Santiago de Compostela wordt stap na stap beschreven op zijn blog !! Interesse ? Kijk dan naar : http://blog.seniorennet.be/camino2005