Ik ben Gisela Altruye, kantdocente en al 35 jaar bezeten van Kant. In 1979 ben ik gestart met kantgroep "Terug naar 't kantkussen" en tot op de dag van vandaag zijn er nog altijd dames die reeds komen van in het begin.
Zoeken in blog
Gezien in Ieper
E-mail mij
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
Chantilly Lace
Spaanse kantkussens in het Begijnhof van Diest
In Spanje is men gek op kantklossen en hun creativiteit kent geen grenzen!!
"de klantklosster" van Sveltlana Pavlickova, bekeken door de ogen van Hilde. Eigenlijk is Hilde wel een stukje "kunstenaar" want zonder al te veel technische bagage klost ze in het verre Turkije toch mooie kantwerken.
Kant op weg naar de moderne stijl. (vervolg op Gebroken wit)
Over haar eigen stijlvorm zei Leni Matthaei ooit :
Het is begrijpelijk dat de vrije ontwikkeling van de oude kantkloskunst zich in Duitsland voltrok, daar hier elke gebondenheid aan de traditie ontbrak. De nieuwe stijl is vanuit introspectie tot stand gekomen en vandaar bezielde vormgeving. Hij heeft een eigen, toekomstgericht vormenspel. Hij is de schepping van een kunstenaar die nieuwe technieken hanteert.
In Duitsland daarentegen bestond er tot die periode geen eigen stijl met een specifieke voorgeschiedenis. Kanthandelaars die van de nieuwe mode op de hoogte waren, gaven modeltekenaars de opdracht om gelijkaardige ontwerpen te maken. Deze zogenaamde Jugendstil ontwerpen werden door Duitse kantklossters uitgewerkt.
Het was vooral de Duitse Leni Matthaei die rond 1900, met eigen vormen als uitdrukking van een nieuwe stijlperceptie, de weg wees voor de Duitse kantproductie waardoor zij beschouwd wordt als
De moeder van de Duitse kantkunst!
Haar inspiratie haalde zij uit de Jugendstil, grafische ontwerpen en de bouwkunst.
Haar creaties kunnen niet worden ondergebracht in een of ander isme door hun veelzijdigheid.
Als thema koos zij natuurmotieven en vormen en ze gaf haar creaties namen als Koraal, Slakken, Waterdruppels, Stroom, Leven
"Brich mich nicht 2008" Gabriele Grohmann Deutschland
Kant op weg naar de moderne stijl
Jugendstil
Jugendstil richt zich vooral tot de natuur. Speels, schilderachtig, elegant en deze kant valt op door een samenbrengen van vlakken. De ontwerpen vertonen vooral ronde, gesloten bloesemvormen. Lange stengels buigen en slingeren zich rond de vlakken om ze af te grenzen.
De Wiener Werkstätte, opgericht in 1903, had als doel :
De vernieuwing van het begrip Kunst als discipline.
Er ontstond een nauwe samenwerking met de Weense kunstvakschool.
In de Wiener Werkstätte streefde men naar kwaliteit en perfectie in de artistieke expressie. Men maakte ontwerpen voor meubels, behang, keramiek, juwelen, kant en naaiwerk.
Vanaf 1900 werd Jugendstil onderwezen in de kunstvakscholen.
"Global Population" Het werk symboliseert het samenleven van blanke en niet blanke bevolkingsgroepen,witte en gebroken witte figuren, in een beperkte ruimte : de aarde (witte zandbodem) Ans Peters
Kant op weg naar de moderne stijl De Jugendstilwas geboren!!
De Jugendstil zorgde voor een radicale stijlwisseling, wars van historische motieven en invloeden. Natuurlijke vormen en sierlijke motieven waren toonaangevend voor deze kantstijl.
Deze kant uit Oostenrijk gaf blijk van een perfecte artistieke opleiding en werd een commercieel succes. Aan de in 1868 opgerichte Kunstvakschool kregen kantklossters en naaisters een vervolmakingscursus en er werden ook leerkrachten Kant opgeleid.
Er was ook een tekencursus aan verbonden om ontwerpers op te leiden die zorgden voor nieuwe modellenen een kunstzinnige ontwikkeling van kant.
"Doppelt und dreifach gebrochenes Weiss" Heike Pfennig Deutschland
Kant op weg naar de moderne stijl
Op de wereldtentoonstelling van 1900 in Parijs, stelde Oostenrijk een totaal nieuwe stijl voor die verschilde van de stijl in traditionele kantlanden zoals België, Italië of Frankrijk. Hij wekte niet alleen bewondering maar was meteen ook een stap vooruit in de moderniteit. Het ging daarbij niet meer om Kant als louter ambachtelijke arbeid
Kant werd werkelijk Kunst !
Bron : Catalogus van de tentoonstelling Gebroken Wit
Vijfendertig kunstenaars uit de drie landen, namen de uitdaging aan en realiseerden een individueel kunstwerk gebaseerd op de eeuwenoude techniek van het kantklossen.
Daar waar KANT vroeger meestal ontworpen werd door personen die niet konden klossen, zijn de hedendaagse kantkunstenaars naast ontwerpers, ook de uitvoerders van het kunstwerk.
Hun kennis van techniek en materiaal vertaalt zich in de hedendaagse creaties die niets meer te maken hebben met het zuivere ambacht maar alles met het KUNSTAMBACHT !
Deze internationale contacten resulteerden in een samenwerking tussen :
Kant in Vlaanderen België
Forum Alte Spitze Duitsland
Landelijke Organisatie Kant Kunst Nederland
Samen realiseerden ze een grensoverschrijdend project rond Kant en Design :
Gebroken Wit
Een selectie kunstenaars uit de drie landen, kreeg als opdracht een eigentijds kunstwerk te realiseren in de traditionele kleur van het klassieke kantwerk namelijk :
Wit
Nuancen zoals pastel, parelmoer en gebroken wit waren toegelaten. In de keuze van het gebruikte materiaal was de kunstenaar volkomen vrij.
Gebroken wit Door de hedendaagse communicatiemiddelen, zoals bijvoorbeeld internet, komen kantliefhebbers nog meer met elkaar in contact en worden er ideeën uitgewisseld, technieken besproken, nieuw materiaal ontdekt
Ieder jaar worden er internationale congressen en tentoonstellingen georganiseerd waarop kantkunstenaars, kantklossters en kantliefhebbers elkaar ontmoeten.
Kant maakt al eeuwenlang deel uit van het Europese erfgoed.
Over waar en hoe kant is ontstaan heeft men altijd geen zekerheid maar het is een feit dat naaldkant zowel als kloskant, een belangrijke handelswaarde hadden en dat Kant steeds aanwezig was in het modebeeld door de eeuwen heen.
Dankzij culturele uitwisselingen en tentoonstellingen tussen de verschillende Europese landen, ontstond er een wisseling van stijlinvloeden en gebruikte materialen.
Op het einde van de jaren 80 was de toestand van Halas kant weer kritiek.
Na de politieke hervormingen, in 1989, stichtte de stad Kiskunhalas de Halas Lace Foundationmet als voornaamste doel de Halas kant nieuw leven in te blazen en de traditie te bewaren.
Belangrijke activiteiten van de stichting:
De oprichting van een standbeeld ter ere van Arpád Dékáni en Mária Markovits en de inventarisatie van ontwerpen, documenten en kant van het Lace house".
In 1953 werd het Lace house gerestaureerd en gemoderniseerd.
Ondanks de belangstelling van pers en opdrachten uit Engeland en Zwitserland, bleef het rendement onvoldoende.
Met Expo 58 begon een periode van internationale tentoonstellingen waar Halas kant gepromoot werd.
Maar nog kon het Lace housezijn kantwerksters niet voldoende werk verschaffen. Het leerlingenaantal verminderde zienderogen en in 1964 werd er geen kant meer onderwezen.
De tweede helft van vorige eeuw zag men in dat de ontwerpen aan vernieuwing toe waren. Alhoewel de klassieke tekeningen met herten, pelikanen en dansende koppeltjes, nog steeds uitgewerkt werden ontwierpen Béla Molnár en Lily Nagy Kálózi hoogstaande moderne naaldkanten.
Met het uitbreken van WO II kon het Lace house zijn gewone werkzaamheden niet verder zetten door een gebrek aan opdrachten. Men maakte voornamelijk wapenschilden, tafelkleden en kleinere kantwerkjes.
In 1942 sloot het Lace house zijn deur maar de kantwerksters zetten hun activiteiten thuis verder.
Ondanks beschadiging aan het gebouw en de diefstal van het materiaal, hervatte het Lace house na de oorlog zijn activiteiten.
Door de deelname aan de Internationale Herfst Tentoonstelling in Boedapest (1949) kregen ze weer prestigieuze opdrachten.
Onder andere een tafelkleed met een diameter van 150 cm als verjaardagsgeschenk voor Stalin.
Een tafelkleed met een diameter van 80 cm voor de 60ste verjaardag van dictator Mátyás Rákosi (1892-1971).
Gedurende de depressie in de jaren 30, nam de burgermeester van Kiskunhalas de kant onder zijn bescherming.
Hij organiseerde culturele projecten en verzorgde de public relations waardoor de belangstelling voor Halas kant, zowel in Hongarije als in het buitenland, groeide.
Om de unieke techniek te beschermen kreeg moest, vanaf 1934, ieder kantontwerp een handelsmerk bevatten namelijk 3 vissen die terug te vinden zijn in het wapenschild van Kiskunhalas.
In 1935 werd onder de auspiciën van het ministerie van handel en de stad Kiskunhalas een Kant Huis gesticht waar de kantwerksters, die voorheen alleen thuis werkten, verenigd werden onder één dak.
Halas kant kreeg een internationale merknaam :
Uitmuntend handwerk van eenvoudige Hongaarse vrouwen !
In 1911 nam Antal Par, verbonden aan de Academie van toegepaste Kunsten, de artistieke leiding over. Zijn ontwerpen geleken sterk op die van Dékani.
Ontwerp van Antal Par
Na de eerste wereld oorlog zat de Halas kant in een ware impasse !! Antal Par keerde terug uit het krijgsgevangenkamp maar ondertussen had Ernö Stepanek de het artistieke gedeelte voor zijn rekening genomen en Margit Pongrácz startte in de werkgroep.
Ernö Stefanek
was de beste ontwerper in de periode 1920 1930.
Hij tekende taferelen zoals bijvoorbeeld een fluitspelende herder of sprookjesfiguren.
Hij is ook bekend voor het ontwerpen van wapenschilden. Zon kantwerk was een gegeerd relatiegeschenk tussen de twee wereldoorlogen.
Een berichtje in mijn gastenboek doet altijd plezier maar liefst geen buttons van meer dan 40.000 KB want die vertragen het blog !
Omdat ik hen zo mooi vind !!!!
Thomas Woolner
Camino 2005
De voettocht van mijn man, Theo, naar Santiago de Compostela wordt stap na stap beschreven op zijn blog !! Interesse ? Kijk dan naar : http://blog.seniorennet.be/camino2005