Ik ben Gisela Altruye, kantdocente en al 35 jaar bezeten van Kant. In 1979 ben ik gestart met kantgroep "Terug naar 't kantkussen" en tot op de dag van vandaag zijn er nog altijd dames die reeds komen van in het begin.
Zoeken in blog
Gezien in Ieper
E-mail mij
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
Chantilly Lace
Spaanse kantkussens in het Begijnhof van Diest
In Spanje is men gek op kantklossen en hun creativiteit kent geen grenzen!!
"de klantklosster" van Sveltlana Pavlickova, bekeken door de ogen van Hilde. Eigenlijk is Hilde wel een stukje "kunstenaar" want zonder al te veel technische bagage klost ze in het verre Turkije toch mooie kantwerken.
Spreek je over de kettingsteek, dan wordt deze uitgevoerd: in het Nederlands met de haak-naald in het Frans laiguille-crochet in het Engels hooked-needle in het Duits haken-nadeln
Spreek je over Lierse kantgeschiedenis, dan begint deze volgens historische logica bij de familie Timmermans.
Lierse kant is uniek en niet na te maken door naald- of kloskant. Lierse kant heeft een zeer eigen stijl in tekening en in uitwerking. Lierse kant verhoogt in waarde naargelang de motieven en siergronden. Lierse kant is de enige overblijvende tulekant in België. Lierse kant is universeel aanvaard als kant.
Eerst wordt de tule stevig gespannen op een kant - raam. Dan wordt een ontwerp op de tule getekend. Vervolgens gebruikt men draad om die manueel, met de haak - naald op de tule in te werken volgens het patroon. Met de haak - naald worden kettingsteken lineair in de mazen van de tule gebrocheerd ingewerkt. De siergronden worden geïncrusteerd en uitgeteld waardoor ze een directe binding hebben met de structuur van de tule. Schaduwen en perspectief worden verkregen door te werken met verschillende draaddiktes en door de speling van de trekkracht van de hand op de draad.
is een unicum binnen de kantwereld: het is geen kloskant, maar tulekant. Met een haakje worden kettingsteken in verschillende diktes katoen op tule geborduurd. Dit geeft dan schaduweffecten.
Naast deze kant werd Lier ook wereldbekend met het perleren.
Pareltjes en pailletten worden met kettingsteken op tule geborduurd om zo luxueuze handtassen en avondjurken te creëren.
Vandaag is Lierse kant een vrijetijdsbesteding, nog altijd onderwezen in de Lierse Academie voor Schone Kunsten. Oud-leerlingen beoefenen hun hobby met passie in verschillende kantverenigingen in en rondom het begijnhof.
Hij ontwierp als eerste in Europa de Cornely-borduursels op angora feestpulls. De firma werkte als eerste in België met de Zangs-borduurmachines voor plumetis, applikaties en madeiraborduursels.
Later hadden ze als eerste ook de Cornely-automaten en de grote Japanse 12-kop Tajima met naalden en produceerden ze als eerste de macramé overgooiers in dikke gebreide koord.
Met het bedrijf Paaps Embroidery maakte hij het borduur-, parel- en paillettenwerk van Lier wereldberoemd.
Hij verdiende dan ook zijn pluimen door zijn technische uitvindingen, originele ontwerpen en vernieuwende ideën op het vlak van dat borduur-, parel-en paillettenwerk.
Ondertussen is hij kunstenaar en zakenman op rust. Gelukkig zijn de meest waardevolle van de machines en materialen in de ateliers gebleven zodat hij, als petekind van Felix Timmermans, in het bezit is van een belangrijk cultureel erfgoed.
Na het St. Gummarus College studeerde hij 2 jaar muziek aan het Lemmensinstituut en daarna aan het conservatorium.
In het borduuratelier van zijn ouders leerde hij de kunst van het borduren en het parelwerken. Al van zijn 17 jaar ontwierp hij de Lierse beparelde handtassen of beaded bags en toebehoren. Hij tekende patronen voor geperleerde kleedjes en voor de fijne macramés op gebreide jersey pulls.
Rond 1977 nam hij, samen met zijn vrouw, het borduur-en parelwerkbedrijf Paaps-Timmermans volledig van zijn moeder over. De zaak werd voortgezet onder de naam Paaps Embroidery.
Na de 1ste wereldoorlog werd de productie van borduursels, parel- en paillettenwerk en de zwaarder bewerkte paarlen handtassen hervat. Een hoogtepunt was de volledig beparelde Charleston kleedjes, gedragen vóór de crisisjaren van 1930.
Direct na de 2de wereldoorlog ging de aandacht vooral naar de prachtige beparelde handtassen of beaded bags, met sloten als een sierraad bewerkt. Voor het eerst verwerkte men ook borduursels en perlages voor confectie, breigoed en haute couture. Dit ging door tot de crisis van 1965, waarbij de verkoop van de beaded bags werd beëindigd. De firma Paaps Embroidery heeft de productie nog meer dan 35 jaar voortgezet met Cornely, perlages en vanaf 1976 alle borduurtechnieken met de computergestuurde automaten tot 1998.
Al de afgebeelde Lierse kant was te zien op de tentoonstelling in Hamont-Achel.
De twee belangrijkste Lierse bijzonderheden waren uiteindelijk het machinale Cornelywerk op tule, met de hand bestuurd en met de hand ingevuld met siersteken, met pareltjes en passementen. Daarnaast was er ook het Lierse macramé of etsborduursel, eveneens vervaardigd met de Cornely, maar dan op thermogaze. Rond 1890 werd de productie van geborduurde kledij en sluiers opgevoerd. In die tijd waren ook de beparelde handtassen al in trek, net zoals de applieken en galons in parels en paillet voor grote hoeden en hoepelrokken. Er werden tot begin jaren 1900 allerhande creaties verwerkt voor de mode.
Detail van een tasje met pailletten en pareltjes.
Voor de zes zusters van Felix Timmermans samen, waren in Lier vele honderden thuiswerksters aan de slag. De grote export was toen bestemd voor Amerika, Londen en Parijs.
Vanaf 1850 zien we dan de haaknaald op het toneel verschijnen, wat voor Lier van bijzonder groot belang zal zijn. Tussen 1866 en zijn sterfdatum 1874, is Antoon Timmermans koopman in kanten, zodat hij eveneens de opkomst van de Cornely-borduurmachine en het parelwerk te Lier heeft meegemaakt.
Het ei van Columbus kwam er in Lier rond 1880, met de omschakeling van maar liefst 3000 Lierse kantwerksters naar parelwerksters. Een omschakeling die vrij vlot is verlopen aangezien de parels met dezelfde techniek en met dezelfde haaknaald verwerkt konden worden.
Cornely machine,
Cornely machine van het merk Singer. Met deze handgestuurde machine kan je perfect kant maken op een tulestructuur. Hoe ouder de machine, hoe moeilijker het wordt om het machinale van het handwerk te onderscheiden.
Toen Heathcoat rond 1810 in Engeland, de mechanisch geweven tule uitvond, kon Karel Timmermans daar al spoedig mee van profiteren. Waarschijnlijk werden er immers al van in de beginperiode kleine hoeveelheden van deze belangrijke uitvinding over het kanaal gesmokkeld. Hij ging zich interesseren voor de nieuwe tuletechniek met de naald, maar de juiste datum waarop hij begonnen is met doorstopkant in Lier hebben we niet. Als conscrit en gewetensbezwaarde tegen de Franse bezetting weigerde hij een burgerlijk huwelijk aan te gaan. Ook in de officiële patentregisters staat hij niet opgeschreven, zodat in het stadsregister geen sporen van het startpunt van de doorstopkant te vinden zijn. Van zijn zoon, Antoon Timmermans, weten we dat hij in 1842 wel genoteerd staat als omlopende kramer in kantwaren en dat hij een kantschool zou hebben opgericht.
In de troebele tijden van de Franse revolutie is Karel Alexander Jozef Timmermans (1777-1837), overgrootvader van Felix Timmermans en afkomstig van Mechelen, zich in Lier komen vestigen. Volgens de overlevering zou hij op die manier de Mechelse kantstijl tot binnen de Lierse omwallingen hebben gebracht. Hij bevond zich dan ook in een bevoorrechte positie. Zijn vader was wever , wat een bijzonder ambacht was in die periode en zijn moeder was een Mechelse kloskantwerkster.
Op de tentoonstelling in Hamont-Achel was er heel wat mooie Lierse kant te zien. Dat was voor mij de aanleiding om eens te grasduinen in de geschiedenis van deze kantsoort.
BRUGGE - Nog tot 1maart 2009 tonen vijf Brugse locaties wat jonge kunstenaars anno 2008 uitrichten met kant en vooral kantpatronen. Het resultaat is een boeiende mix van hedendaagse kunst, mode en design, verspreid over een aantal musea en buitenlocaties.
Een felle en gesmaakte modeshow in het Concertgebouw, met creaties van Vlaamse en Nederlandse modeontwerpers, bezorgde Kantlijnen een hippe start. Kant heeft immers een wat stoffig en kneuterig imago en daar wil Brugge iets aan doen. Kant als inspiratievorm is de jongste jaren erg in trek bij overwegend jonge kunstenaars en ontwerpers die zich laten inspireren door de vaak zeer complexe kantpatronen. Twee Nederlandse ontwerpers, Hanneke Kamphuis en Hedwig Van Onna, werden naar Brugge gehaald om een kunstproject te organiseren waarin oud en nieuw in kant met elkaar geconfronteerd worden.
'De nieuwe generatie ontwerpers vindt dat decoratie opnieuw een rol mag spelen en zelfs functioneel kan zijn. Er is vandaag ook steeds meer belangstelling voor oude handwerktechnieken en ambachten. Die leiden vandaag een heel nieuw leven. Wij vinden het erg interessant om te zien hoe de verschillende disciplines daarmee omgaan', zeggen de twee ontwerpers.
Aanklikken om te vergroten.
foto's Michel Vanneuville
'Voor ons is de stof natuurlijk relevant, maar we hanteren ook nieuwe technieken en materialen. Zo brengen we kant in verband met muziek en licht. In het Hospitaalmuseum (Oud Sint-Jan) zijn muziek en lichtinstallaties te horen en te zien van Rudolf Nottrot en Tamar Frank. Twee andere ontwerpers, Joop en Jeroen Verhoeven, werken met ijzerdraad. Hun ontwerpen worden wereldwijd afgenomen door architecten. In Brugge weven ze een soort hekwerk rondom de Sint-Janhuysmolen en de Koeleweymolen op de Vesten.
Een berichtje in mijn gastenboek doet altijd plezier maar liefst geen buttons van meer dan 40.000 KB want die vertragen het blog !
Omdat ik hen zo mooi vind !!!!
Thomas Woolner
Camino 2005
De voettocht van mijn man, Theo, naar Santiago de Compostela wordt stap na stap beschreven op zijn blog !! Interesse ? Kijk dan naar : http://blog.seniorennet.be/camino2005