Ik ben Gisela Altruye, kantdocente en al 35 jaar bezeten van Kant. In 1979 ben ik gestart met kantgroep "Terug naar 't kantkussen" en tot op de dag van vandaag zijn er nog altijd dames die reeds komen van in het begin.
Zoeken in blog
Gezien in Ieper
E-mail mij
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
Chantilly Lace
Spaanse kantkussens in het Begijnhof van Diest
In Spanje is men gek op kantklossen en hun creativiteit kent geen grenzen!!
"de klantklosster" van Sveltlana Pavlickova, bekeken door de ogen van Hilde. Eigenlijk is Hilde wel een stukje "kunstenaar" want zonder al te veel technische bagage klost ze in het verre Turkije toch mooie kantwerken.
Ria Demeyere is een specialiste op het gebied van hedendaagse kant. Op de tentoonstelling waren verschillende kantwerken te zien die getuigen van haar creativiteit en perfectie.
Zij is ook lid van KANT-ACT, de groep onder leiding van Martine Bruggeman.
Arenys de Mar ligt, zoals de naam het zegt, aan de zee en is de buur van Arenys de Munt. Ook hier viert het kantklossen hoogtij. Net zoals in l'Arboç is de jaarlijkse festa een waar "kantgebeuren". Ikzelf ben er nog niet geweest maar het verslag van vrienden heeft mij doen watertanden en ik daarom staat een reis naar Arenys op mijn verlanglijstje.
Blonde uit het "Museu Arenys de Mar" dat een prachtige kantcollectie bezit.
Op de website van het kantcentrum Brugge staat een petitie om te ondertekenen voor het behoud van het kantcentrum
Het is van groot belang dat zoveel mogelijk mensen dit ondertekenen.
Het Kantcentrum Brugge moet blijven!
We hebben uw steun nodig!
Aan u de keuze:
Er loopt op initiatief van onze kantleraressen een petitie om duidelijk te maken dat de vzw Kantcentrum moet open blijven, met meer steun van de lokale, provinciale en Vlaamse overheden. Teken deze petitie hier voor het behoud van:
het nog enig resterend kantmuseum te Brugge,
uitzonderlijke kantkennis,
een uniek uithangbord van kant in binnen- en buitenland.
We zoeken 50 bedrijfsleiders die elk 1.000 EUR aan het Kantcentrum Brugge wensen toe te vertrouwen. Hiertegenover staat ons engagement om het Kantcentrum als de wereldwijde referentie voor handgemaakte kant in stand te houden. Als dank bieden we u hiervoor een uniek kantwerkstukje uit fijn Brugs bloemwerk. Ook volgt een vermelding van uw bedrijf in een speciaal hiervoor ontworpen brochure.
Steunfonds
Ook anderen die het Kantcentrum Brugge genegen zijn kunnen ons financieel ondersteunen. Wie meer dan 25 EUR schenkt, bezorgen we een uniek klosje als aandenken voor de steun.
Schrijf dus vandaag nog een bijdrage over naar onze bankrekening met nummer 001-4680359-88 (IBAN: BE56 0014 6803 5988 - BIC: GEBABEBB - BNP Paribas Fortis)
Vlakbij het museum van lArboç is er nu nog een Escola de Puntaires, een kantschool die in 1941 werd opgericht.
Hier wordt kant aangeleerd volgens de aloude technieken en tradities van vakbekwaamheid en verfijning waaraan l Arboç zijn reputatie dankt !
Er wordt echter weinig ingegaan op nieuwe stromingen zoals de hedendaagse kantwerken die men in de overige landen van Europa ziet maar toch komt ook hier een lichte kentering in het kantgebeuren.
In Catalonië heerst een uitgesproken en hecht nationaal Catalaans" gevoel!
Hoe raar het voor sommigen ook mag klinken, wij moeten vaststellen dat er in Spanje op het vlak van cultureel erfgoed nooit sprake is geweest van enig nationaal bewustzijn.
Spanje
stond en staat nog steeds voor een complex aan staten :
Eén vorst maar verschillende staatjes die elk hun eigen karakter hebben behouden.
In de 16de en 17de eeuw werd kant doelbewust verbannen omdat het een embleem was van ziekelijke decadentie, buitensporige luxe, als uiting van een al te extravagante train de vie.
De Catalanen hebben daar echter nooit gehoor aan willen geven.
Deze ongehoorzaamheid hebben ze moeten bekopen in 1640, wanneer hun openlijke opstand tegen koning Filips IV met veel bloedvergieten de kop werd ingedrukt.
Volgens E. Van Cauwenberghe in het tijdschrift Filum :
Volgens E. Van Cauwenberghe in het tijdschrift Filum :
De kantwerksters van lArboç blijven tot de verbeelding spreken. Zij worden in Catalonië nog altijd aanzien en geëerd als de meest bekwame en de meest artistieke. Zij vinden, volgens kenners, niet eens hun gelijke en ze zijn zich daarvan ongetwijfeld van bewust!
Dit heeft zo zowel zijn positieve als zijn negatieve gevolgen. Een meer gebureaucratiseerde samenleving, zoals van ons, zou hen allicht maar weinig of geen kansen meer bieden.
Daar worden zij nog gesponsord door een brede schare Catalanen.
Om verschillende redenen laten die geen gelegenheid onbenut om de
Tijdens de Fira worden er reuzenpoppen het dorp rond gedragen. Er is enerzijds de Llúcia uit 1827, godin van het licht.
anderzijds is er de reuzin gegantona Teresa,
die model staat voor de plaatselijke kantklosster Teresina Urpí.
LArboç geniet een uitzonderlijke faam inzake kloskant. Allerhande technieken en materialen worden gebruikt. De vraag naar kloskant is hier nog groot. Men klost vaandels, lingerie, tafellopers, bedlinnen, gordijnen kortom alles wat bruikbaar is en waar vraag naar is.
De "Fira" brengt een hulde aan de eeuwenoude traditie van het kantklossen. Elk jaar opnieuw vormen de "trobades", ontmoetingen, tussen de duizenden kantklossters het hoogtepunt van de Fira. Vanuit alle windstreken van het Iberisch Schiereiland komen de kantklossters hun kennis uitwisselen.
De Fira de Santa Llùcia (jaarmarkt) gaat terug tot in de 14de eeuw.
Tot 1970 stond ze volledig in het teken van verkoop van vee en artisanale landbouwproducten.
Later is het louter agrarisch karakter verloren gegaan naarmate de sociaal-economische verhoudingen in het dorp gewijzigd werden.
Vandaag de dag is de Fira de Santa Llùcia nog altijd één van de belangrijkste festiviteiten in de Penedès maar de manifestatie staat nu meer dan ooit in het teken van de kantkunde als cultuurgegeven.
Vast staat dat er in de 18de eeuw al kant geklost werd in lArboç maar sommigen spreken van een vroeger tijdstip.
Einde 19de , begin 20ste eeuw bereikten de plaatselijke puntaireshet toppunt van artisanale en artistieke verfijning. Hun kantwerken getuigden van een uiterst delicate en luisterrijke verfijning waardoor lArboç op economisch gebied een bloeiperiode kende.
Tussen 1880 en 1911 floreerde in Catalonië het modernisme, dit was een Catalaanse variant op de Jugendstil en Art Nouveau.
Een berichtje in mijn gastenboek doet altijd plezier maar liefst geen buttons van meer dan 40.000 KB want die vertragen het blog !
Omdat ik hen zo mooi vind !!!!
Thomas Woolner
Camino 2005
De voettocht van mijn man, Theo, naar Santiago de Compostela wordt stap na stap beschreven op zijn blog !! Interesse ? Kijk dan naar : http://blog.seniorennet.be/camino2005