Ik ben Gisela Altruye, kantdocente en al 35 jaar bezeten van Kant. In 1979 ben ik gestart met kantgroep "Terug naar 't kantkussen" en tot op de dag van vandaag zijn er nog altijd dames die reeds komen van in het begin.
Zoeken in blog
Gezien in Ieper
E-mail mij
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
Chantilly Lace
Spaanse kantkussens in het Begijnhof van Diest
In Spanje is men gek op kantklossen en hun creativiteit kent geen grenzen!!
"de klantklosster" van Sveltlana Pavlickova, bekeken door de ogen van Hilde. Eigenlijk is Hilde wel een stukje "kunstenaar" want zonder al te veel technische bagage klost ze in het verre Turkije toch mooie kantwerken.
In een oude kroniek vindt men dit verslag uit 1716:
Op de elfsten van Maert, wesende Woensdag in de Kattefeeste van het jaer 1716, heeft een zekeren timmerman die wrochte in het stadhuys met naeme Gillis Poppeliere voor den laetsten keere de katten gesmeten van den Halletoren, hetwelk op dese wijze alle jaere pleegde te geschieden, te weten : de man die de katten smeet was gekleed in een rooden baey ofte veste ende stont op een plankiet die uytgestoken was door het vensterken boven den balcon van de haentjes, wat hooger als het carillon, ende hadde aldaer drie a vier jonge katten in eenen sak, dewelke hij een voor een uyttrok, ende tusschen het geklank van het klokke spel met de kat in de hand , aldaer danste en vele kabriolen maekte, en dan de katte smeet met vollen zwier op de markt onder het volk t welck alsdan bij duizenden daar vergaedert sijnde, krielde van de menschen, mits het seer kurieus ende aengenaem om sien was. Dit is alsdaen den laetsten keer geweest dat men in de kattefeest de katten gesmeten heeft. Men segt dat men dese fraeye ende seer vermaekelijke saeke heeft agtergelaten omdat de Hollanders daer in Ypre in garnisoen lagen, de Yperlingen schimpwijze altijd noemden de Kattesmijters.
Waarschijnlijk is de juiste reden van de afschaffing van dit spektakelte zoeken in het barbaars karakter ervan. Er was protest gerezen van de geestelijke overheid en van de voorlopers van de bond voor dierenbescherming.
Het vervolg van de geschiedenis kun je lezen op de site : Ieper-toerisme
Als men over Ieper spreekt gaat het niet alleen over WO I maar ook over de vermaarde Kattenstoet.
Van kattenfeest tot kattenstoet
De geschiedenis van het Ieperse kattenfeest is een mengeling van waarheid en fantasie, historische feiten en legenden. In de verschillende Ieperse kronieken is sprake van het werpen van levende katten, eerst van het kasteel in de Meersch, later van de St.-Maartenskerk en sedert het kattenfeest van 1476 uit de belforttoren. In de Middeleeuwen werden op heel wat plaatsen in Europa katten geofferd: ze werden verbrand, doodgeknuppeld of zoals in Ieper naar beneden gegooid. Wilden de Middeleeuwers daarmee de kat als rustverstoorder straffen of het kwaad afwenden? info : Ieper-toerisme
Ook de dames van het kantatelier hebben aandacht geschonken aan de Ieperse katten.
Iedere kat was een juweeltje op zich.
Het rode vestje is gemaakt van 500 kanten bloempjes en zelfs het ondervestje was geklost.
Elke kat heeft een hoedje op. Spijtig dat het op foto niet goed te zien is maar zon hoedje bestond uit aan elkaar gehaakte kanten poezen.
Een dikke proficiat voor de ontwerpster(s) en de kantklossters!!!!
Op zaterdag, 20 oktober en op zondag 21 oktober 2007 was er een tentoonstelling naar aanleiding van het 25 jarig bestaan van het kantatelier.
Het was een tentoonstelling waarbij iedere kantliefhebster haar hart kon ophalen.
Naast antieke kantwerken, zoals de mooie Valenciennes kant, was er een duidelijke evolutie te zien in het werk van de deelnemende kantklossters. Klassiek en hedendaags werk ging hier hand in hand.
De organisatoren konden rekenen op een ruime belangstelling zodanig dat het soms wel een tikkeltje te druk was om alles eens op t gemak te bekijken. Misschien een hint voor een volgende gelegenheid om eens naar een grotere locatie uit te kijken.
Maar al bij al een geslaagde tentoonstelling die een bezoek waard was!!!
De slide show geeft een impressie van de ten toon gestelde kantwerken. Echter, het neusje van de zalm dat is voor morgen!
Dank zij Amor Fati , van het gelijknamige blog,heb ik meer info gekregen in verband met kant in Kreta.
In mei 2006 was er een internationaal congres van de kantorganisatie OIDFA in Athene. Naast workshops, vergaderingen en spreekbeurten zijn de deelnemers ook op uitstap geweest naar Kreta.
In Gavalochori werd er een sculptuur onthuld ter ere van mevr. Christina Koustouraki-Koukoulari, een plaatselijke kantkunstenares.
In het oude stadsgedeelte van het mooie Chania was er een kanttentoonstelling met ;
kloskant uit Kreta
vinger kant (dessies)
naaldkant (bibila).
Hier zien we duidelijk dat de Kretenzer kloskant een lintkant is met veel bladvormige kunstslagen.
Het spijtige is dat ik op dat ogenblik ook met vakantie was in Chania!!! Ik had mij beter moeten informeren maar ja de beste "breister" laat al eens een steek vallen of de beste klosster breekt al eens een draad!
Alhoewel Cyprus geen kantverleden heeft wordt er toch een poging gedaan om naast het haakwerk ook de klos ter hand te nemen.
Het kloswerk is een mengeling van stropkant en Cluny.
Veel info kon ik er niet over vinden maar deze fotos bewijzen toch dat Kant ook de Cyprioten kan bekoren. Ze hebben zowaar een 1 pond biljet uitgegeven waarop kant staat afgebeeld.
Maar meer nog dan kantklossen wordt er gehaakt en daarom vindt men in de handwerkwinkels meer haakwerk dan kant.
Als de kant volledig ingenaaid is moet de overtollige stof aan de achterkant weggeknipt worden. Heel voorzichtig en met een klein schaartje want het zou niet de eerste keer zijn dat er toch eens een ongelukje gebeurt en er in de kant wordt geknipt.
Als de kant van het kussen is moet hij gelast worden.
Daarom is er één motief meer geklost. De opzet en de afzet worden zeer precies op elkaar gelegd en doorheen de twee lagen wordt de kant a.h.w.aan elkaar geborduurd. Hoe fijner dit gebeurt, hoe mooier de lassing.
Stropkant, Cluny, Russisch worden soms ook geknoopt,hetgeen sneller gaat, maar de fijne kantsoorten worden altijd gelast.
Bloemwerk wordt altijd geknoopt.
Vervolgens driegt men de gelaste kant op een stuk stof, damast of fijn linnen, afhankelijk van de dikte van het garen waarmee gewerkt is.
Dan kan begonnen worden met het incrusteren. Met piepkleine steekjes wordt het kantwerk aan de stof genaaid.
Deze kant heeft een diameter van 80 cm en de prikking is 1/12 van het geheel.
Als men gewerkt heeft tot onderaan de prikking, wordt de kant opgevest ,zoals men in Brugge zegt.
Dit wil zeggen dat alle spelden uitgetrokken worden, de kant komt los van de prikking en wordt terug naar boven gelegd. Weer een stuk vaststeken en gewoon verder klossen. Dit gebeurt 12 keer.
Het opvesten met zoveel klossen is geen sinecure!
Voor deze Parijse kant waren er ongeveer 310 klossen nodig, plus nog ongeveer 14 klossen met een sierdraad. Dat is heel wat en het opwinden alleen al duurt een hele tijd.
De prikking wordt op het kussen gespeld en dan begint de opzet.
Bij een kant als deze duurt het toch wel een paar uurtjes voor de klus geklaard is en het uiteindelijke klossen kan beginnen.
De sierdraden worden in en uit gelegd en dat geeft een slordige indruk maar als de kant nadien wordt opgekuist is het resultaat prachtig.
Meestal wordt er van iedere klassieke kant een technische tekening gemaakt. Deze toont het verloop van de draden. De tekening wordt ingekleurd zodat de klosster ziet welke slag ze moet maken.
Rood = gewrongen slag
Groen = halve slag
Paars = linnen slag
Blauw = vlecht
Geel = sierdraad of kunstslag
Enz
Iedere lijn stelt een paar klossen voor.
Hoe moeilijker de kant en hoe groter het aantal klossen hoe ingewikkelder de technische tekening.
Als voorbeeld is niet de tekening van de bovengaande prikking. Het is een stuk technische tekening van een Binche kant.
De volgende dagen wil ik een inzicht geven in het ontstaan van een kantwerk.
Deze prachtige Parijse kant is een ontwerp naar een oud patroon afkomstig uit Turnhout.
Mevr. M. Lievens is een specialiste op het gebied van Turnhoutse = Parijse kant. Zij ontleedt de oude kanten, maakt een nieuwe prikking en een technische tekening.
Het is een precisie werk waar veel kennis bij komt kijken.
Ik toon maar een gedeelte van de prikking omdat mevr. Lievens de map te koop aanbiedt.
1.De prikking
Voor de prikking gebruikt men het best carton de Lyon omdat het sterk is en meerdere keren kan gebruikt worden.
Met de hedendaagse moderne kopieer automaten kan men gewoon op karton kopiëren.
Het is van het grootste belang dat het karton, met de te gebruiken prikking, van een afstekende kleur is ten opzichte van het garen.
Ik zie soms dat er kantklossters aan het werk zijn op een witte prikking en met wit garen!!
Dat is slecht voor de ogen en bovendien zie je niet waar er ergens een fout gemaakt is.
Finland is niet alleen bekend door zijn prachtige natuur en duizend meren maar het heeft ook een echte kanttraditie!!
Toen het modieuze Europa eind 18de eeuw, met kant versierde mutsen droeg, was Rauma kant vooral populair bij de stedelingen.
Begin 19de eeuw werd in Rauma een kantschool opgericht en importeerde men patronen en fijne linnen draad.
Vanaf 1840 veranderde de mode, kanten mutsen werden minder gedragen en dat was van invloed op het kantklossen.
In 1890 veroverde de machinale kant de modewereld.
Begin 20ste eeuw kwam de heropleving van de handgekloste kant en sindsdien is Rauma nog altijd een toonaangevend kantcentrum in Finland.
Sinds 1971 wordt er ieder jaar, eind juli, een KANT WEEK georganiseerd. Niet alleen Finse kantklossters zijn hier aanwezig maar Rauma kan ook rekenen op vertegenwoordigingen uit heel de wereld!
Rauma kant is een combinatie van stropkant en Cluny.
Een berichtje in mijn gastenboek doet altijd plezier maar liefst geen buttons van meer dan 40.000 KB want die vertragen het blog !
Omdat ik hen zo mooi vind !!!!
Thomas Woolner
Camino 2005
De voettocht van mijn man, Theo, naar Santiago de Compostela wordt stap na stap beschreven op zijn blog !! Interesse ? Kijk dan naar : http://blog.seniorennet.be/camino2005