Helpdeskxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Gisteren
was op Radio 2 de ganse dag het interactieve programma De Grootste Helpdesk
van Vlaanderen! te beleven. Omdat
bijna iedereen al eens problemen heeft met de computer, konden luisteraars die
dag vragen stellen aan een panel van deskundigen. 75 specialisten beantwoordden allerlei vragen
van luisteraars.
Er kwamen
niet minder dan 3.600 oproepen binnen.
De meeste vragen gingen over e-mails die niet openen of de bijlagen of
links ervan die niet werken, laptops en pcs die niet opstarten of te traag
werken, internet dat uitvalt en vragen rond anti-virusprogrammas en virussen.
Dit alles
doet me terugdenken aan de beginjaren van de televisie. Toen waren er ook kinderziekten, die toen als
normaal werden beschouwd. Als de tv werd
aangezet, moest men geduld oefenen tot de lampen waren opgewarmd en het
beeldscherp oplichtte. Soms viel het
beeld weg en waren alleen nog golvende beelden te zien. Het beeld is lopen, zei men dan. Er moest dan aan een knop worden gedraaid tot
het beeld weer stabiel was. In het begin
had bijna iedereen op het dak van het huis een vaste antenne, waarvan de
ontvangers gericht waren naar de signalen van de BRT, de NOS en Duitse tv. Van tijd tot tijd kwamen de signalen niet
goed door en was er veel sneeuw of onduidelijk beeld. Wie het zich kon permitteren had een draaibare
antenne en kon die via een afstandsbediening laten draaien tot de
beeldkwaliteit beter was. Heel
regelmatig vielen de uitzendingen volledig weg, en kwam soms minutenlang de
mededeling storingen - even geduld. Erger
was het als het scherm donker werd en alleen klank overbleef. Grote kans dat de beeldbuis het dan had
begeven, en dat waren grote kosten.
Eenzelfde
verhaal beleven we nu met de laptops en pcs.
Dat zoveel duizenden mensen met vragen en problemen zitten, toont aan
dat er nog veel kinderziekten in de apparaten schuilen. Ik durf er geld op te verwedden dat er binnen
pakweg tien jaar zal gelachen worden met de huidige generatie laptops en pcs,
zoals we nu lachen met de eerste televisietoestellen. Dat
het soms minuten duurt om een laptop of pc op te starten, dat virussen binnensluipen
en alles kunnen ontregelen, dat e-mails niet kunnen worden geopend of
verstuurd, dat filmpjes niet kunnen worden afgespeeld, dat pcs helemaal niet
opstaren of te traag werken, het zijn allemaal kinderziekten die er uit zullen
geraken.
Tegen de
tijd dat dit zal gebeurd zijn, zal de markt weer iets nieuws te bieden hebben dat ons naar de winkels zal doen lopen. Wat dat zal zijn, weten we nog niet. In elk geval zal het iets zijn met kinderziektes. Want de handel moet blijven draaien.
Toevoeging: echt gebeurde grappige situaties aan de helpdesk (bron:http://www.grappigefilmpjes.eu/leuke_teksten.php?mid=22)
Helpdesk: "Hoe kan ik je helpen?" Klant: "Ik ben mijn eerste email aan het
schrijven." Helpdesk: "Okee, en wat is het probleem?" Klant: "Nou, ik
krijg wel de letter a. Maar hoe zet ik er nou een rondje omheen?"
Klant: "Ik kan geen email ontvangen." Helpdesk: "Welke software gebruikt
u?" Klant: "Wat bedoel je?" Helpdesk: (Zucht) "Waar krijgt u uw email op
binnen?" Klant: "Mijn computer."
Klant: "Is het Internet ook op zondag geopend?"
Klant: "Het Internet is erg langzaam. Kunnen jullie het niet opnieuw
opstarten?"
Helpdesk: "Helpdesk, hoe kan ik je helpen?" Klant: "Ik wil een klacht
indienen." Helpdesk: "Wat is het probleem?" Klant: "Ik heb jullie er nog
om gevraagd om geen pornografie op mijn Internet te programmeren. Ik wil dat
jullie het onmiddellijk verwijderen."
Een klant kon geen verbinding maken met het Internet. Helpdesk: "Weet u zeker
dat u het juiste wachtwoord gebruikt?" Klant: "Ja, dat weet ik zeker. Ik heb
het een collega zien doen." Helpdesk: "Kunt u mij zeggen welk wachtwoord dat
was?" Klant: "Vijf sterretjes."
Klant: "Ik kan niet printen. Iedere keer dat ik het probeer zegt hij: "can't
find printer". Ik heb de printer zelfs opgetild en voor de monitor neergezet,
maar de computer zegt nog steeds dat hij hem niet kan vinden."
Helpdesk: "Goedendag. Hoe kan ik u helpen?" Klant: "Eeh. Hallo. Ik kan niet
printen." Helpdesk: "Wilt u voor mij op de 'start-knop' drukken en
..." Klant: "Nou moet je even goed luisteren. Niet meteen zo technisch doen.
Ik ben verdomme Bill Gates niet!"
|