Heden ten dage zijn we er getuige van hoe in de mens de gehechtheid onbeperkt woekert. Gehechtheid aan het lichaam, aan relaties, aan opvoeding, aan het vergaren van kennis; gaat alle grenzen te buiten. Zelfs waar het gaat over menselijke zaken, is het essentieel je verlangens te beperken.
Telkens wanneer wij een verlangen hebben is onze geest rusteloos en drijft ons ertoe, dat verlangen te bevredigen. Is dit gebeurt dan komt de geest tot rust en voelen wij vreugde en vrede. Maar vrijwel onmiddellijke ontstaat er een nieuw verlangen in ons, verlangens kennen geen einde. Verlangens naar roem, macht, status, partner, luxe, wereldse successen leiden tot immoreel gedrag als diefstal, overspel, begeerte, haat, jaloezie, ijdelheid, hartstocht, woede.
Onderzoek ieder verlangen dat in je opkomt met behulp van je onderscheidingsvermogen. Het verlangen naar onderdak, voedsel, kleding en gezondheid voor jezelf en je gezin is goed, want alleen als het lichaam krachtig is kun je anderen helpen. Geld verdienen is dus passend.
Er kan geen geluk bestaan zonder beperking van verlangens. Als er geen beperking gesteld wordt, groeit het ongetemd verlangen tot een onbedwingbaar kwaad en leidt je tot ellende. Als we ernaar streven ons verlangen meester te blijven, zullen we te gepaste tijd tot onthechting of verzaking komen. Dit betekent het opgeven van associaties met voorwerpen, terwijl toch hun inherente waarde wordt erkend.
Er zijn 3 verlangens waaraan geen enkel ik kan ontsnappen. 1. Ik moet leven. De wil om te leven is overweldigend en overheersend. Dit is de drang naar ontsterfelijkheid. 2. Het verlangen te weten. Dit is een onlesbare dorst en is een teken van alwetendheid waarvan het ik de erfgenaam is. 3. Het verlangen naar vreugde: Vreugde spoort de mens aan om het genot door middel van de zintuigen te zoeken in de uiterlijke wereld. Dit bewijst dat er diep in het hart van het ik een bron van gelukzaligheid is, die haar metgezel en haar vervulling zoekt.
Het zoeken van onsterfelijkheid, alwetendheid en gelukzaligheid in de wereld is een vergissing die de mens alleen bindt. Alleen het verlangen om Hem te kennen en lief te hebben en door Hem te worden liefgehad is een verlangen dat niet bindt. Zodra je erin slaagt al je verlangens op Hem te richten en er dus geen werelds verlangen meer is, houdt ook het lijden op.
Ziekte komt in 2 vormen voor: - ziekte van de ziel - ziekte van het lichaam Als de ziel ziek is, raakt de geest van streek en wordt ook het lichaam aangetast.
Ziekte van de ziel heeft te maken met het innerlijk besef van de waarheid. Een besef dat reikt tot het diepste niveau, waar je je bewust bent van de verwondingen die je hebt opgelopen in het verleden. Maar op bewust niveau is het voor de mens onbegrijpelijk wat er met hem gebeurt, waarom hij zich zo gedeprimeerd, wanhopig en soms zelfs schuldig voelt.
Alle verlangens vinden hun oorsprong in de geest, daarom moet je leren die geest te beheersen en te voorkomen dat hij op hol slaat. Slechte gedachten, slechte daden, jaloezie, dat alles bepaalt in negatieve zin je toekomst en brengt je steeds meer in de problemen. Eén slechte gedachte is krachtiger dan honderd goede gedachten.
Om de genezen van een zielsziekte moet je het verleden als verleden accepteren en in het NU leven. Leef nu. Het zijn de gedachten en de daden van deze tijd die belangrijk zijn voor je zijn, niet die van het verleden. Het verleden bestaat reeds en kan niet meer veranderd worden. Het heeft je gemaakt tot wat je nu bent. Maar vanaf nu breng jij je eigen toekomst voort, precies volgens je handelen en denken van nu. Daarom is het zo belangrijk in het heden te leven en te beseffen dat je nu - en op elk ander moment - je eigen toekomst voortbrengt.
Vraag 41 Waaruit bestaat het achtvoudig pad om te ontkomen aan de kringloop van leven en dood?
Gautama de Boeddha zei; nadat hij verlicht was geworden, dat alles vergankelijk is en deel uitmaakt van een vloeiend bestaan. Individuen raken gevangen in de kringloop van leven en dood omdat iedere onvoltooide daad of onafgemaakte zaak in een bepaald leven zich vooruit projecteert naar een nieuwe incarnatie.
Uit zijn lering definieerde Boeddha zijn vier edele waarheden: 1. Het leven houdt strijd, onvrede, zorg en smart in. 2. Er is een doel voor alle lijden (dat wordt veroorzaakt door egoïstisch verlangen). 3. We kunnen uit dit lijden emanciperen. 4. Bevrijding van het lijden wordt verkregen door het volgen van het achtvoudig pad.
Boeddha's Achtvoudig Pad om te ontkomen aan de kringloop van leven en dood vraagt om een hogere en meer ethische gedragscode dan die welke de meeste mensen tegenwoordig hanteren. Dit pad houdt voortdurende introspectie en een juiste of ware manier van leven in.
Het volgen van dit pad leidt een persoon naar vrijheid om de derde dimensionale werkelijkheid te overstijgen. Het mag duidelijk zijn dat de wijsheid van de Boeddha zijn tijd ver vooruit was en deze wijsheid is nog steeds niet verwezenlijkt op aarde.
Het achtvoudig pad of de acht wegen naar de hemel vertegenwoordigen een oud symbool, een duizende jaren oud concept dat is gevonden op stenen tabletten uit verschillende oude beschavingen.
Alle mensen hebben van nature het vermogen om dimensies hoger dan de derde waar te nemen. In Atlantis aanvaardden de mensen deze staat van werkzaamheid en waarneming als normaal gedrag. De Atlantiërs opereerden op dit bestaansniveau verbonden met hun Hogere Zelf. Met de val van Atlantis maakte de mensheid een overlevingsstrijd door en werd ze zich gewaar van het lagere zelf, dat wordt gedomineerd door de wil van het ego.