Inhoud blog
  • tot rust komen
  • Bewustzijn verruimen
  • aangevallen worden
  • Kind van God
  • Ellende loslaten vervolg deel 2
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    levensvragen

    01-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onderwijs
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vraag 24
    Kan men scholing die de mens langzaam tot een machine maakt educatie noemen?

    Het huidig onderwijs richt zich vrijwel uitsluitend op het verwerven van kennis en bekwaamheid, het verzamelen van informatie, dat wil zeggen wereldse kennis.Wat tegenwoordig voor opleiding doorgaat is slechts overdracht van boekenkennis. Echte opleiding haalt het beste uit de mens.
    Aan het verwerven van evenwichtigheid, inzicht of visie en het besef van eenheid wordt vrijwel geen aandacht besteed.
    Een combinatie van scholing en spirituele verfijning kan alle kwaliteiten van de mens naar buiten brengen.

    Het is essentieel dat een leerling begrip en gevoel voor waarden verwerft. Hij dient een levendige zin voor schoonheid en moraliteit te ontwikkelen.
    Educatie die de mensen niet helpt zich te wapenen voor de strijd om het bestaan, die geen karaktersterkte, een geest van liefdadigheid en moed bijbrengt is de naam educatie niet waardig.
    Ware opvoeding is het verfijnen van iemands karakter.

    Indien studenten werkelijk goed opgeleid worden in deze onderwijsinstellingen, zoals iedereen aanneemt, waarom is de wereld tegenwoordig dan zo vol met problemen. Wat is er dan gebeurd met al die verschillende opleidingsinstituten, waar liep het mis?
    De hersenen worden volgestopt met informatie, de handen worden geoefend in vaardigheden, maar de zinnen worden niet getemd.
    Fundamentele verandering kan er slechts komen als het onderwijs wordt hervormd. Informatie die niet leidt tot transformatie is nutteloos.
    Opleiding moet resulteren in de transformatie van gewoonten, karakter van het individu.

    - Het is best de 5 basiswaarden (zie vraag 19 - liefde, rechtschapenheid, vrede, waarheid, geweldloosheid) te integreren in de opvoeding en het onderwijs.
    - Educatie dient bezield te zijn, dat wil zeggen dat ze edele gevoelens moet oproepen die latent in het hart aanwezig zijn.
    - Educatie dient een ethische basis te hebben en de mens te vervullen van morele moed, zodat hij de morele en ethische uitdagingen van de wereld aankan.
    - Educatie moet iemand opleiden voor het leven en niet alleen maar om zijn maag te vullen.
    - Slechts als een akademische scholing gekombineerd wordt met de verfijning van iemands karakter, kan de menselijke persoonlijkheid volledig openbloeien.

    Studenten zouden zich moeten realiseren dat de doortastendheid en de volharding waarmee ze medailles winnen in sport en spel even noodzakelijk zijn op andere terreinen in het leven, en vooral op het vlak van moraliteit en spiritualiteit.
    Voorbeeld volharding: Thomas Edison werd een groot uitvinder. Dit had hij niet te danken aan zijn studies of scholing doch aan zijn enorm zelfvertrouwen, zijn volharding, onuitputtelijke energie en beslistheid in de uitvoering van zijn experimenten. Zo werd hij de grootste uitvinder van zijn tijd.

    Alleen deugden kunnen het leven verheffen. Een mens zonder deugden of dankbaarheid is gedoemd te falen in het leven.
    Een opleiding kan je volgen om later een inkomen te verzekeren. Deugden leer je aan om het leven te veredelen.
    Het geluk van volledigheid kan je maar ervaren als je je opleiding kombineert met het bekomen van goede eigenschappen.

    Onderwijs bestaat bovenal daaruit elk mens bewust te maken van zijn inwonende onsterfelijke ziel die de bron is van vreugde, vrede, geluk, moed, dapperheid.


    "Onderwijs alleen maakt mensen niet wijs. Het doel van opleiding is de totale ontwikkeling"

    01-05-2012 om 00:00 geschreven door witte.raaf

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011

    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!