Zoeken in blog

Inhoud blog
  • 782. 't blog wordt log
  • 781. Jean Brusselmans
  • 780. de reiskoffer
  • 779. 1946 - 1966
  • 778. kat & viool
  • 777. alarmen
  • 776. De Grote Gulpini
  • 775. over ganzen
  • 774. creatief mt ellende
  • 773. overal afblijven
  • 772. herfst à la Maju
  • 771. graffiti oorlog
  • 770. klein & mooi
  • 769. Banksy - docu
  • 767. Mitty & Mitty
  • 768. privacy
  • 766. wanneer & indien
  • 765. multitasken
  • 764. 1966 aardgas
  • 763. 1970 , Congo
  • 762. overdenksel
  • 761. Truus ~ 11/11
  • 760. schrijven met licht
  • 759. Truus ~ 10/11
  • 758. giftig geval
  • 757. Truus ~ 09/11
  • 756. twee broers
  • 755. Truus ~ 08/11
  • 754. spinnekoppin
  • 753. Truus ~ 07/11
  • 752. een spinisauriër
  • 751. Truus ~ 06/11
  • 750. mensenwensen
  • 749. Truus ~ 05/11
  • 748. trukje met truck
  • 747. Truus ~ 04/11
  • 746. voedselfotografie
  • 745. Truus ~ 03/11
  • 744. maybe, Maebe
  • 743. Truus ~ 02/11
  • 742. silos in kleur
  • 741. Truus ~ 01/11
  • ------ Truus ~ 00/11
  • 740. de Gaawe Lieuw
  • 739. vechten? lachen?
  • 738. beetje luguber
  • 737. op élk ogenblik
  • 736. chef Buytaert
  • 735. mijn deugnieterij
  • 734. Yoga = Zen ?
  • 733. veranderingen
  • 732. met de moto
  • 731. deze BBQ-tafel
  • 730. een klarinet & zo
  • 729. man op bankje
  • 728. gelatenheid
  • 727. weer naar school
  • 726. de laatste dag
  • 725. daglicht in huis
  • 724. blikvernauwing
  • 723. basketbal
  • ------ schooltaak
  • 722. personentransfer
  • EINDE NOVELLE
  • 721. --- afl. 121/121
  • ------ tante-zijn
  • 720. zoo-broeken
  • 719. --- afl. 120/121
  • ------ gesprek
  • 718. de dodendraad
  • 717. --- afl. 119/121
  • ------ ze hadden dorst
  • 716. look? erbarmen!
  • 715. --- afl. 118/121
  • ------ voorzichtig
  • 714. look, zei u ...
  • 713. --- afl. 117/121
  • ------ iets v Kees Stip
  • 712. look, zei u ?
  • 711. --- afl. 116/121
  • ------ onze merel
  • 710. sterren ontmoeten
  • 709. --- afl. 115/121
  • ------ onze cavalerie
  • 708. chaos à la Steen
  • 707. --- afl. 114/121
  • ------ wat nu?
  • 706. biechten
  • 705. --- afl. 113/121
  • ------ rijpe peren
  • 704. de Slimste Thuis
  • 703. --- afl. 112/121
  • ------ ik wil later
  • 702. diefstal in 1911
  • 701. --- afl. 111/121
  • ------ bijna klaar
  • 700. Saludos Amigos!
  • 699. --- afl. 110/121
  • ------ filo-wijzerplaat
  • 698. hoogteverschil
  • 697. --- afl. 109/121
  • ------ wijndelijk!
  • 696. kant & poëzie
  • 695. --- afl. 108/121
  • ------ waarom hij danst
  • 694. brood & fruitsap
  • 693. --- afl. 107/121
  • ------ aan de kassa
  • 692. de lach
  • 691. --- afl. 106/121
  • ------ moederdag
  • 690. binair schrift
  • 689. --- afl. 105/121
  • ----- om in te bijten
  • 688. Hal Lasko
  • 687. --- afl. 104/121
  • ------ Ferdy & Leemans
  • 686. doop Seluj
  • 685 .--- afl. 103/121
  • ------ schooltaak
  • 684. telefoneren
  • 683. --- afl. 102/121
  • ------ zoet-zuur
  • 682 strooien hoed
  • 681. --- afl. 101/121
  • ------ graad is alles
  • 680. geld ~ écht geld
  • 679. --- afl. 100/121
  • ------ uit de losse pols
  • 678. bomen verhuizen
  • 677. --- afl. 099/121
  • ------ charmante man
  • 676. spijt
  • 675. --- afl. 098/121
  • ------ een autokoe
  • 674. wat een dokter!
  • 673. --- afl. 097/121
  • ------ Brits fatsoen
  • 672. 't remt niet
  • 671. --- afl. 096/121
  • ------ verstrooid
  • 670. mijn hok
  • 669. --- afl. 094-095
  • ------ oma dalton
  • 668. de vissoep
  • 667. --- afl. 093/121
  • ------ intens manneke
  • 666. pillen pakken
  • 665. --- afl. 092/121
  • ------ begoochelen
  • 664. kippevel
  • 663. --- afl. 091/121
  • ------ strand & zand
  • 662. YSL & Majorelle
  • 661. --- afl. 090/121
  • ------ tijd is relatief
  • 660. de Kreta - krok
  • 659. --- afl. 089/121
  • ------ ze rukken op !
  • 658. meloenen
  • 657. --- afl. 087+088
  • ------ kleine & kat
  • 656. de andere Russen
  • 655. --- afl. 085+086
  • ------ lookalike + nep
  • 654. geheim
  • 653. --- afl. 083+084
  • ------ virtuoze dames
  • 652. het is Tetris !
  • 651. --- afl. 081+082
  • ------ speel dan toch
  • 650. het paradijs
  • 649. --- afl. 079+080
  • ------ de kleine coach
  • 648. een Smutske
  • 647. --- afl. 077+078
  • ------ mistake waltz
  • 646. connecties
  • 645. --- afl. 075+076
  • ------ allen te paard !
  • 644. een schreeuwertje
  • 643. --- afl. 073+074
  • ------ hulde aan Greeley
  • 642. kritiek
  • 641. --- afl. 072a+b
  • ------ contrast
  • 640. ontbijt ~ oelala
  • 639. --- afl. 071/121
  • ------ 'n boom schieten
  • 638. les gens du nord
  • 637. --- afl. 070/121
  • ------ de selfie
  • 636. kast & kast
  • 635. --- afl. 069/121
  • ------ de locatie
  • 634. wraak
  • 633. --- afl. 068/121
  • ------ treitergedrag
  • 632. in werking!
    'een gans jaar maart?'
    schrijfvloer 01 ~ afgerond, klaar
    08-03-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.370. bergoglio 2014

    8 maart = internationale vrouwendag

    'k Was op zoek naar een bepaald stuk documentatie over Vrouwendag en in mijn map 'in de maak'
    vond ik iets anders, iets uit 11/2014. Die link staat daar al bijna vier jaar te blinken en
    ik heb er nog niks mee gedaan? Schande over mij!

    Paus Franciscus: 'Europa is een onvruchtbare grootmoeder geworden' 25/11/14 - 14:08, Knack

    Paus Franciscus heeft tijdens een toespraak voor het Europees Parlement
    de Europese beleidsmakers opgeroepen om het Oude Continent nieuw leven in te blazen
    en de mens opnieuw in het midden van het Europese project te plaatsen.

    Paus Franciscus: 'Europa is een onvruchtbare grootmoeder geworden'  Paus Franciscus in het Europees Parlement © Belga Image

    Paus Franciscus zei dat Europa dezer dagen een 'oude en vermoeide' indruk geeft,
    van 'een grootmoeder die niet langer vruchtbaar en levendig is en die langzaam haar ziel verliest'.

    'De grote ideeën die ooit Europa inspireerden, hebben hun aantrekkingskracht verloren
    en zijn vervangen door bureaucratische techniciteiten van de Europese instellingen,' zei de kerkleider in Straatsburg.

    'We stellen met spijt vast dat technische en economische vragen het politieke debat domineren', zei de paus.

    'Mensen dreigen zo niet meer dan schakels te worden in een raderwerk dat hen behandelt als consumptiegoederen'.

    Franciscus verzocht de beleidsmakers om opnieuw op zoek te gaan naar de ziel van Europa
    en de mens in het middelpunt van het beleid te plaatsen. Europa mag niet op zichzelf terugplooien,
    zo betoogde de paus, maar moet 'een referentie voor de mensheid' worden. (…)

    Bergoglio : dat het Europa dezer dagen een 'oude en vermoeide' indruk geeft, van 'een grootmoeder die
    niet langer vruchtbaar en levendig is en die langzaam haar ziel verliest'.

    Conclusie :
    een vrouw verliest haar ziel wanneer zij niet langer vruchtbaar en van nut is voor de kweek.

    wa-bliéft?

    Bergoglio, het opperhoofd in Rome, de man die nadenkt over het beleid voor 1,2 miljard katholieken,
    gebruikt zo’n beeld?
    De vergelijking die hij gebruikt is een slag in het gezicht van degenen die tijd en energie steken in parochiaal werk,
    van degenen die vandaag nog een sprankel devotie in hun lijf hebben, bedoel ik. De vrouwen van oma-leeftijd.
    Denk de oma’s, de mémé’s, de bomma’s weg en er vallen een hele hoop werkingen stil
    in de zorgsector, rond het onderwijs, in het familiaal leven én in de parochiale wereld.
    Maar het opperhoofd ziet dat dus anders. Wat ben ik blij dat ik agnost ben.

    Met één lijn schuift Bergoglio alle vruchtbare kennis, kunde en vaardigheden opzij
    die oudere (katholieke) vrouwen in hun leven hebben verworven.
    En ook die vrouw zelf schuift hij opzij, omdat ze "langzaam haar ziel verliest"
    dus haar identiteit en daarmee haar recht van bestaan als persoon.
    Met die zin bekijkt hij zélf de helft van de mensheid als consumptiegoed. Hetgeen hij Europa verwijt.
    Als men nog twijfelde aan hoe het vaticaan denkt over vrouwen, dan weet men het nu.

    Een slag ook in het gezicht van de vrouwen die vrijwillig kinderloos gebleven zijn, alle religieuzen,
    van de stille slotkloosters tot missieposten op levensgevaarlijke plaatsen.
    ‘k Zou graag de mening van Jeanne Devos in India (tekst 183) horen over deze uitspraak van het opperbrein.
    Als ze het al de moeite vindt om er aandacht aan te besteden, aan de kliek van Rome.

    Op de uitspraak kwamen in 2014 geen reacties, voor zover ik zie op ‘t Net. Bergoglio zijn gedachte werd weg-gezwegen.
    Tenzij misschien in de gespecialiseerde literatuur. Daar zal ze dan kapot genuanceerd zijn. Da’s ook een methode natuurlijk. 

    Voor de volledigheid zou ik nu op zoek moeten gaan of de Dalai Lama zich ooit aan dit soort uitlatingen waagde.
    Maar daar heb ik nu efkes geen zin voor. Volgend jaar misschien. Tegen 8 maart, ’t is genoteerd.

    http://www.knack.be/nieuws/wereld/paus-franciscus-europa-is-een-onvruchtbare-grootmoeder-geworden/article-normal-513611.html

    08-03-2018 om 05:27 geschreven door maart


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.369. Dalilla Hermans

    te gast bij Wim Helsen, Dalilla Hermans 
    met Still I Rise van Maya Angelou

    You may write me down in history
    With your bitter, twisted lies,
    You may trot me in the very dirt
    But still, like dust, I’ll rise.

    Does my sassiness upset you?
    Why are you beset with gloom?
    ‘Cause I walk like I’ve got oil wells
    Pumping in my living room.

    Volledig gedicht, 8 strofen : http://users.telenet.be/gaston.d.haese/phenomenal_woman.html#Poem3 
    Vertaling Nederlands : http://users.telenet.be/gaston.d.haese/phenomenal_woman.html#Poem4 
    Maya Angelou draagt zelf voor, https://www.youtube.com/watch?v=NzQtGCw49uc– 01min26

    De knop voor de ondertiteling staat rechts onderaan, de =-knop.
    Hermans in gesprek met Helsen,
    https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/winteruur/3/winteruur-s3a68/ 
    09min52

     

    Over Dalilla Hermans : https://nl.wikipedia.org/wiki/Dalilla_Hermans 
    Over Maya Angelou : https://nl.wikipedia.org/wiki/Maya_Angelou

    08-03-2018 om 05:20 geschreven door maart


    >> Reageer (0)
    07-03-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.368. slappe lach

    letterlijk slap van ’t lachen

    'k Heb iemand gekend die van slappe lach letterlijk helemaal slap werd.
    Die moest dan ter plekke gaan zitten waar hij stond want hij kon niet meer staan.

    Zo heb ik hem eens om 06h+ op de trap zien liggen.
    Hij lag daar -slap als een hoopje vodden- te hikken van het lachen.
    Geen flauw idee waarom of waarover het ging, hij kreeg het niet gezegd.
    Heel plezant, zou men denken, maar niet zo geestig wanneer er loods aan boord is.
    Die gast was namelijk onze eerste stuurman.
    Leg met zo iemand maar eens een schip tegen de kaai hé.
    Hij was nog net intijds van de brug weggeraakt, voor hij zijn slaptitude kreeg.

    Toen ik een trap hoger met het ontbijt van de loods op de brug kwam
    had ik ondanks mezelf een smile tot achter mijn oren.
    De loods was gecharmeerd dat hij zo vroeg op de ochtend al met de glimlach geserveerd werd.
    Hij dacht misschien dat ik geheel uit mezelf zo zonnig van aard was …
    Wat de captain dacht kon ik zien aan zijn gezicht.
    Nee, lachen is niet elke keer even geestig.

    m - EZW-03/2012 – HiH ? - https://nl.wikipedia.org/wiki/Lachen_(gedrag), hier 2x een slappe lach, kijken op eigen risico :
    https://www.vier.be/video/gert-late-night/erik-van-looy-heeft-de-slappe-lach-van-zijn-leven - 02min28 & https://www.youtube.com/watch?v=Yxe84TqqX-I – 06min26 lachkramp

    07-03-2018 om 05:42 geschreven door maart


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.367. Bart De Wever

    te gast bij Wim Helsen, Bart De Wever
    met een fragment uit de toespraak van Claudius

    Toespraak van Claudius voor de Senaat (48 n.Chr) -
    Tacitus Annales XI, 23-25

    Wat is Sparta en Athene, militaire grootmachten van weleer, fataal geworden?
    Er is maar één antwoord : ze hielden hun tegenstanders, nadat ze hen verslagen hadden,
    op afstand en behandelden hen als ongewenste vreemdelingen.
    Neem daarentegen Romulus, de stichter van onze stad.
    Hij was zo verstandig om tal van volken
    -nog op dezelfde dag als waarop zij de wapens tegen ons opnamen-
    in de gemeenschap van burgers op te nemen.

    In cultureel opzicht hebben ze zich helemaal met ons vermengd.
    Er zijn familiebanden aangeknoopt.
    Het is veel beter wanneer ze hun goud en hun rijkdommen bij ons inbrengen
    dan wanneer zij het voor zichzelf houden doordat wij hen op afstand houden.

    Leden van de senaat, alles wat nu als oeroud gebruik wordt beschouwd, was ooit nieuw.
    Eerst mochten alleen leden van adellijke families magistraatfuncties bekleden.
    Later mochten leden van niet-adellijke families in Rome dat ook.
    En weer later families uit Latium.
    En nog veel later families uit heel Italië.
    Ook deze vernieuwing zal ooit gewoonte worden.
    En wat ik nu bepleit onder verwijzing naar precedenten uit het verleden,
    zal zelf precedent worden.

    Toespraak van Claudius voor de Senaat (48 n. Chr) -
    Tacitus Annales XI, 23-25

    De knop voor de ondertiteling staat rechts onderaan, de =-knop.
    De Wever in gesprek met Helsen,
    https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/winteruur/3/winteruur-s3a67/ 
    13min38



    Over Bart de Wever : https://nl.wikipedia.org/wiki/Bart_De_Wever 
    Over Claudius : https://nl.wikipedia.org/wiki/Claudius_I 
    Over Tacitus : https://nl.wikipedia.org/wiki/Publius_Cornelius_Tacitus

    07-03-2018 om 05:42 geschreven door maart


    >> Reageer (0)
    06-03-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.366. stoet Ekeren

    de 1ste zaterdag van Maart

    Zaterdagnamiddag zat ik hier braafjes te tokkelen en meende gebons te horen.
    Dat kwam van de TV, dacht ik. Maar het gebons bleef aanhouden. 
    Dus zette ik de TV stil : duidelijk ritmisch gebons ergens.

    Mijn eerste gedachte was dat er iets gebeurd was met de bovenbuurvrouw en
    dat zij op de vloer lag te bonzen om iemands aandacht te trekken.
    In een wip  stond ik aan de deur om naar boven stormen. Dwz,
    ik nam mijn sleutels en schuifelde naar de deur om de lift te nemen.

    Toen dacht ik eraan dat ik best eerst efkes achteraan op het terras 
    kon gaan luisteren naar dat ritmisch gedoe. 
    Want ik heb zo nog eens boven gestaan om te gaan 'redden' na een 'alarmsignaal'
    dat dan knallend vuurwerk ergens in de verte was en met de bovenbuurvrouw was niks aan de hand.
    'k Sta buiten : het gebons was ondertussen genaderd, het was nu duidelijk tromgeroffel.
    Ineens wist ik het weer : de stoet. Dé stoet.
    Het programmablaadje ligt al drie weken op het buffetkastje om ons aan de carnavalsstoet te herinneren.
    Kwestie van niet-te-schrik-ken wanneer in de straten hierachter tamboergeweld zou langskomen ... 

    Afbeeldingsresultaat voor carnaval ekeren 2018  foto Nieuwsblad, 2015

    Toen mijn hart wat minder bonsde nam ik me voor : volgend jaar
    zet ik in 't rood & in 't groot STOET op de kalender. Als ik eraan denk.

    m - EZW-03/2011 en verleden zaterdag wéér zo geschrokken

    06-03-2018 om 04:32 geschreven door maart


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.365. Michel Wuyts

    te gast bij Wim Helsen, Michel Wuyts
    met een fragment uit 'Marte Jacobs' van Tim Krabbé

    Eén kind viel hem speciaal op, een meisje met halflang blond haar,
    een zwart gymnastiekbroekje en lange benen als scharnierende luciferstokjes.
    Ze was snel en handig,
    maar ook nog zo licht dat ze een paar keer met haar venijnige schijnbewegingen
    haar eigen benen onder zich vandaan schopte, en viel.
    Dan stond ze op en sloeg met een geërgerd gebaar het zand van haar broekje, en speelde verder.
    Net een pasgeboren girafje, dacht Emile, en zo ging hij haar in gedachten noemen:
    het pasgeboren girafje heeft de bal, pasgeboren girafje, goed ben jij.
    Pasgeboren girafje, speel nou naar mij over.
    Ze was links, viel hem op. En ze had sproetjes.

    Uit: Marte Jacobs, 2007, Tim Krabbé

    De knop voor de ondertiteling staat rechts onderaan, de =-knop.
    Wuyts in gesprek met Helsen,
    https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/winteruur/3/winteruur-s3a66/ 
    10min34



    Over Michel Wuyts : https://nl.wikipedia.org/wiki/Michel_Wuyts
    Over Tim Krabbé : https://nl.wikipedia.org/wiki/Tim_Krabb%C3%A9 

    Over Marte Jacobs :
    'Er was een moment waarop ze allebei alleen aan de kant zaten en elkaars blik opvingen. Ze had een soort ernstige spot in haar blik, die hij niet eerder had gezien.
    Ze werd natuurlijk ook ouder, ze wist meer van zichzelf. Ze knikten en lachten even. Maar Emile ging niet naar haar toe.
    Haar rol in het toneelstuk was te klein geweest om haar ermee te kunnen complimenteren, en hij kon ook niet met haar gaan dansen.
    Een zesdeklasser met een eersteklasser - zoiets bestond niet. De hele school zou gonzen van de vraag wat dat te betekenen had.' tekst achterflap boek

    De 'zij' in bovenstaand fragment is Marte Jacobs, het mysterieuze en ongrijpbare meisje om wie alles draait in de zwart-romantische, ontroerende roman van Tim Krabbé.
    De jonge en succesvolle dichter Emile Binenbaum is verliefd op haar, eerst zonder het zelf te weten en op afstand,
    maar al spoedig met de bedoeling haar meer te laten zijn dan de bezielster van zijn beste gedicht.
    Het is het begin van een bijzondere vriendschap tussen twee geestverwanten, die voorbestemd lijken om de rest van hun leven te delen.

    06-03-2018 om 04:32 geschreven door maart


    >> Reageer (0)
    05-03-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.364. blits >< blitz

    niet blits, wel blitz

    'k Vond deze foto heel biezonder. Er spreek zo’n vastberadenheid uit.

    Volgens het artikel dat iemand me achteraf toestuurde was de brandweer die ochtend
    de smeulende balken nog aan het nablussen. De sisgeluiden begeleidden de inzegening.
    De wazige vlek linksonder op de foto zou dus stoom kunnen zijn.

    Die drie hoofdpersonen gaan vastberaden door: 
    oorlog of niet, puin of niet, er wordt getrouwd, de rest volgt vanzelf. 
    Dit vind ik een zeer mooie foto. Ze dragen allebei een baret.
    De hare is mode. De zijne is uniform.
    Het is oorlog, hij moet straks weer weg. En misschien is er een kind op komst.
    Dat kind moet een vader hebben, ook al komt hij mogelijk niet terug.

    Alles is kapot, er is weinig ceremonieel. Maar er is wel een fotograaf.
    En die maakte deze  foto : Blitz Wedding, April 20th, 1941

     

    het volledig verhaal : http://newhamstory.com/node/921 , http://www.colin-grainger.co.uk/a-story-that-captured-the-nations-heart-and-why-our-history-must-be-kept-alive/

    m- EZW-08/2012, HiH-03/2015, bijgewerkt - https://nl.wikipedia.org/wiki/Blitzkrieg#Blitz_op_Londen , http://vintagenewsdaily.com/love-among-the-ruins-happy-blitz-weddings-in-london-1940/

    05-03-2018 om 05:21 geschreven door maart


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.363. LM & de paus

    pausverkiezing 2013, kronkels

    - Hoe zeggen ze dat nu weer, als er een nieuwe paus is?
    - Eh, er is een nieuwe paus, deed ik bereidwillig.
    - Nee, die woorden in het Italiaans, hoe gaat dat nu weer?
    - Habemus papam. ’t Is Latijn.
    - Ja, dat is het, habemus papa.
      Wil dat niet 'papa' zeggen?
    - In ’t Latijn?
    - Nee, in ’t Italiaans.
    - Dan is het papà, klemtoon op de tweede lettergreep.

    Hij keek eens van hoe-weet-gij-dat-zo-snel
    en ik vertelde over een leraar die van zichzelf vond dat hij Italiaans sprak
    en tijdens een Rome-reis op elk terras verklaarde dat hij
    il pápa was ipv il papà. 

    Telkens we ergens neerstreken en er moest betaald worden
    zei hij iets als 'de papa betaalt'. Belachelijk gewoon. ’t Was een ‘olijkerd’, wou persé joviaal doen.
    Alleen sprak hij het niet uit als il papà, de papa. Hij zei il pápa, de paus. 
    Telkens wanneer hij het reisgeld bovenhaalde zei hij tegen de garçon :
    Io, il pápa, pago. Ik, de paus, betaal.
    Iemand deed dan teken naar die knappe Italiaan : niet op letten, van lotje getikt.

    - En dat hebt gellie zo de hele tijd … ge hebt die mens laten verder doen met zijn vergissing?
    - Ja. De hele Rome-reis. Hij had nog iets tegoed van ons.

    LM zweeg een beetje.
    Hij moest efkes verwerken dat een boeket giechelmeiden op een zonnig terras wreed kan zijn,
    collectief, solidair wreed én stilzwijgend. Omertà.

    - Het is 'papam', zei ik, habemus papam, met een m.
    - Pápa, papà, papam. Pampam! wat een rimram. Onthou zoiets maar eens.

    ’s Avonds, zo rond half acht, kwam hij triomfantelijk de keuken binnen :
    - Habemus Pippa!

    En ik had het onmiddellijk begrepen :
    in Rome was er witte rook, daar hadden ze de zaak opgelost
    en de kwestie van de uitspraak had LM voor zichzelf opgelost.

    Pippa droeg toch ook een wit kleed toen ze wereldberoemd werd hé? Awel dan … 
    m - EZW- 03/2013, ook al weer vijf jaar geleden

    05-03-2018 om 00:00 geschreven door maart


    >> Reageer (0)
    04-03-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.362. de brug

    Een beer en een eland willen elk het smal loopbruggetje over en
    komen mekaar halverwege tegen. Daar gaat hun ego met hen aan de haal.
    Er zijn enkel verliezers.
    Een haas en een wasbeer tonen hoe het wél kan, op een nog smallere strook.

    van Ting Chian Tey, 2010

    klank aanzetten
    https://www.youtube.com/watch?v=_X_AfRk9F9w 
    02min45, kijken tot het einde van de aftiteling

    m – HiH-03/2015

    04-03-2018 om 00:00 geschreven door maart


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.361. taken thuis II/II

    taken als kind II/II

    Er was iets wat ik heel graag deed, dat was de chauffageketel vullen.
    Die was toen nog op kolen. Dat vullen ging vrij vlot.
    Van zodra ik er groot genoeg voor was werd dat mijn jobke.
    'k Denk dat ik een jaar of twaalf was toen ik kennis maakte met de ketel,
    en leerde welke zorgen die grote beest nodig had.

    'k Kreeg de ketel tamelijk gemakkelijk weer aan de praat ook,
    wanneer hij per abuus eens uitgegaan was omdat
    de verwarming weer eens te hoog blijven staan was.

    De asse uit de ketel halen vond ik het plezierigste.
    De asse van de voorbije dagen sleepte ik in een ijzeren bak langs de garagepoort
    via de oprit naar boven naar de onverharde berm voor het huis.
    Met de asse werden de putten gevuld en de grond iet of wat verhard.
    Die asse maakte in de grond voor het huis een vreemdsoortig kleurenmengsel.

    Met de lege asbak ging ik terug naar de chauffageketel beneden en daar
    deed ik het deurke open om de askoek van de voorbije dagen eruit te scheppen.
    Die moest dan een dag of meer koelen.

    Om de asse er uit te scheppen hing links een set speciaal gereedschap met lange stelen.
    Onder andere een pook en een schep.
    Waarschijnlijk waren het de lange gedraaide stelen die maakten dat ik graag met de ketel bezig was.
    En het idee dat ik in mijn eentje een heel huis kon verwarmen gaf veel voldoening.
    Dat iemand had moeten werken om de kolen te betalen was bijzaak,
    ík hield het huis, en iedereen die er woonde, warm. Ikke, in mijn eentje. Want ik was al een groot meisje.   
    De chauffagekelder had een streep daglicht, het rook er naar Nuttigheid en ik kende er de gang van zaken.
    Vuur maken voor een heel huishouden, het had bijna iets sacraals.

    In de winter werd de was binnen gedroogd, op waslijnen in de chauffagekelder.
    Wanneer ik beneden kwam, gereed om de ketel bij te vullen,
    moest ik soms eerst de was afdoen en naar boven brengen.
    Daar had ik een gloeiende hekel aan : eerst een jobke moeten doen
    eer men aan de eigenlijke job kan beginnen.

    Van andere taken als kind herinner ik me zeer weinig.
    Als puber wel, die taken herinner ik me wel.
    Maar mijn pubertijd is nog niet zo lang geleden.
    Of verwar ik nu met mijn midlife?

    Van mijn taken als kind herinner ik me weinig, buiten het schoenen poetsen.
    Die taken waren er gewoon en ik deed ze. Waarschijnlijk zal het zoiets geweest zijn. Routine.
    Behalve de kolenketel dus, de ketel aan de praat houden was een plezierig werkje.
    Het was mijn troeteljobke. 

    m - EZW-05/2012 , HiH-03/2015, bijgewerkt

    04-03-2018 om 00:00 geschreven door maart


    >> Reageer (0)
    03-03-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.360. taken thuis I/II

    taken als kind I/II

    Van tamelijk jong moesten we zelf onze schoenen poetsen. Dat gebeurde in de waskelder.
    De laatste kelder, helemaal achteraan, die met een trap op de tuin uitgaf.
    En waar de grote vuilbak stond.
    De trap naar de tuin was de logische uitgang van de waskelder, want in de tuin werd de was opgehangen.

    In de waskelder stond een oude keukenkast met aanrecht, massief keukenhout, stijl jaren ’50,
    afgeronde hoeken en met bolletjes als handgrepen. Het zou nu een vintage meubel zijn.

    In de kast zat allerlei nuttig materiaal : klein tuingerei,
    gevaarlijke producten die vooral buiten het bereik van kinderen moeten gehouden worden
    en in die andere schuif lag het schoenpoetsgerei.

    In de waskelder stonden ook drie witte voetbankjes, omdat ons Ma dat ergonomisch verantwoord vond.
    Maw : omdat ze vond dat we niet op die koude tegels mochten zitten.
    Zo van die witte houten dingen met in het midden een uitsparing als handgreep.
    Drie zitjes voor drie zusjes.   
    Ongeveer zoiets, maar dan met sporen van gebruik, zeg maar gehavend:

     Afbeeldingsresultaat voor wit houten voetenbankje  foto van ’t Net

    We etaleerden gewoonlijk meer materiaal dan we nodig hadden
    en uiteindelijk was er maar één die schoenen poetste.
    Tina deed meestal halfwerk. Invetten ging nog wel. En dan gebruikte ze het smeerborsteltje als micro.
    Ze ging op haar voetbankje staan en trakteerde ons op een reeks schlagers en smartlappen.
    Wanneer de tekst niet wou komen fantaseerde ze er op los.

    Wij hebben in die waskelder alle toptiens gehoord.
    ‘k Kan geen artiesten noemen, want ik zou me van periode vergissen maar ik weet
    dat Tina op een bepaald moment zeer goed werd in het parodiëren van smartlappen,
    de Levensliederen. Met lange uithalen. 
    Laura zat ondertussen ijverig te blinken wat Tina ingevet had maar
    meestal blonk ze van plezier dat ze erbij mocht zijn.

    En van al dat schateren & lachen in die koude kelder moesten we al eens pipi doen natuurlijk.
    Daar hadden we het volgende op gevonden : het regenputje onderaan de trap naar de tuin.
    Papier haalden we rappekes uit de chauffagekelder, daar lagen stapels oude kranten. 
    Niet te geloven hoeveel brandbaar materiaal er bij die ketel gestapeld lag, maar goed…

    We gingen niet naar boven om naar de WC te gaan, want dan zou Mama kunnen vragen
    of het nog lang ging duren dat schoenen poetsen daar beneden.
    Het regenputje was wat wij daar zelf op gevonden hadden.

    Eigenlijk was heel het keldergedoe subcultuur, maar die term werd pas later ontworpen.
    Op een keer waren we vergeten dat we hadden moeten schoenen poetsen
    en Tina en ik werden alsnog naar beneden gestuurd. Laura moest naar bed.
    Ze was in tranen dat ze niet mee naar de kelder mocht.
    "Ik wil óók poenen schoetsen" snikte ze. 
    Vanaf toen heette het poenen schoetsen.
    En vanaf toen kwam er al eens iemand staan luisteren in de garage,
    wanneer Tina aan het zingen was en Laura en ik mee kweelden.
    Dat merkte ik achteraf aan het parfumspoor. 

    Drie witte bankjes. ‘k Zal eens vragen waar die gebleven zijn.
    m - EZW-05/2012 , HiH-03/2015 - bijgewerkt

    03-03-2018 om 00:00 geschreven door maart


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.359. sokken stoppen

    doet iemand het nog ?




    'k Weet niet meer hoe de bewerkingen heetten. Steken en halen?

    Als kind op bezoek bij Oma, stond ik er soms op te kijken hoe ze het deed.
    Ik was gefascineerd door dat precisiewerk.
    Zij zat te mazen en ik leunde tegen haar zetel en wij zwegen en dat was onze verbondenheid.
    Zij keek wat ze deed en ik keek hoe ze het deed en de kachel maakte warme geluidjes.

    Met ongetwijnde wol/stopsajet zo vlak mogelijk werken of er kwamen bleinen op de voeten.
    Bleinen en gezucht.
    Ik zuchtte ook al eens, terwijl ik daar stond, maar dat was van bewondering.
    En om de geborgenheid van het moment.

    m - http://degelukkigenaaister.blogspot.be/2014/11/sokken-stoppen.html , EZW-01/2013, HiH-03/2015, herzien

    03-03-2018 om 00:00 geschreven door maart


    >> Reageer (0)
    02-03-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.358. volgens Kleintje

    de Wereld volgens Kleintje

    Het was een vast ritueel, wanneer het bedtijd was voor Kleintje
    mocht ze op de arm van papa of mama zelf het licht uitknippen.

    Want kijk, het Licht gaat ook slapen. Slaapwel Licht!
    En nu gaan de kindjes ook slapen!
    Waar slapen kindjes? In hun bedje.
    Waar slaapt het Licht? Piep! Het licht slaapt in de koelkast! Slaapwel Licht!

    Tot de jaren van verstand gekomen en kleuter geworden, had Kleintje voor zichzelf uitgemaakt
    dat het Licht niet enkel slaapt in de koelkast, het woont daar ook.
    Want als het buiten licht is, en binnen zijn de lampen uit, dan is er tóch Licht in de koelkast. Altijd.
    Waaruit volgt => het Licht woont in de koelkast. Heel de tijd.

    Zoals de mensen ergens wonen, wonen ook de dingen ergens.
    De Juf woont in de klas, het Licht woont in de koelkast.



    Kleintje en Oma waren op weg naar het dorpscentrum.
    - Kijk, daar is waar Mama werkt, in dat groot huis, wees Oma.
    - Ja. Daar woont de Dokter, zei Kleintje.
    Twee straten verder was er nog een herkenningspunt.
    - En daar is waar nonkel Frederik werkt, bij de bank.
      Gij weet al wat een bank is hé?
    - Ja. Daar woont het Geld, antwoordde ze vlot.
    Over de Kaaimaneilanden, Monaco en Zwitserland hoort ze later wel.

    m - HiH-03/2015, herzien

    02-03-2018 om 04:46 geschreven door maart


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.357. Erhan Demirci

    te gast bij Wim Helsen, Erhan Demirci
    met een fragment uit De lammeren van Mustafa Kör

    Daar, in het rommelige huisje in Konya, temidden van een
    doorsnee gezin met tikkende wandklok en doordeweekse levens,
    besef ik meer dan mij lief is: ik ben een randgeval, een dubbel geparkeerde paria, nergens thuis.
    Een koekoeksjong dat buiten het territorium bedelt om liefde.
    De vraag was, wat deed ik er aan? Wat heb ik er voor over,
    hoeveel wil je offeren voor de verlossing?
    Plots zie ik hem voor me, mijn broer, hij is zeventien en naakter dan ooit,
    met hiaten die hij niet in de hand heeft.
    Waren dat zorgen waar Ilyas aan onderging? Knagende identitaire kwesties,
    net zolang tot hij het niet langer kon negeren en ultieme verlossing zocht in de radicaalste der daden?
    Maar was het geen aangekondigde dood, waarvan de kiem was gelegd
    op de dag dat vader op de nachttrein naar Maasland stapte.
    Zelfdoding is de moord, op hetgeen je dwarsligt.
    In zijn onomkeerbare karakter ligt juist de kracht besloten van een uitweg.
    Zelfmoord is egoïstisch noch wanhopig,
    het is een definitieve vorm van zuivering en onderscheidt ons van andere soorten.
    Het is menselijk.

    De lammeren, 2007, Mustafa Kör

    De knop voor de ondertiteling staat rechts onderaan, de =-knop.
    Demirci in gesprek met Helsen,
    https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/winteruur/3/winteruur-s3a65/ 
    11min

     

    Over Erhan Demirci : https://nl.wikipedia.org/wiki/Erhan_Demirci 
    Over Mustafa Kör :
    http://www.zuiderlucht.eu/mustafa-kor-een-dwarslaesie-uit-het-boekje/ , http://www.hbvl.be/cnt/aid926411/mustafa-kor-een-succesverhaal-met-een-handicap 

    Over De lammeren :
    Umut woont in Maasland. Hij worstelt met de schimmen van het verleden. Na de dood van zijn broer Ilyas is hij in de greep van de weemoed. En hij denkt vaak terug aan Agabey,
    zijn idyllische geboortedorp in Anatolië, waar hij zijn grote liefde Aysa heeft moeten achterlaten, de kostbaarste bloem in de botanische tuin der liefde.
    Umut heeft het idee dat de dood van zijn broer en de liefde van Aysa iets met elkaar te maken hebben. Hij besluit terug te gaan naar Anatolië, naar Aysa,
    in de hoop daar te weten te komen waarom hij droefgeestig is. Umut begint aan een tocht naar het thuisland, zoals zijn vader ooit naar het beloofde land aan de Maas trok.

    02-03-2018 om 04:38 geschreven door maart


    >> Reageer (0)
    01-03-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.356. de PC & ik

    Mijn laptop blijft ’s nachts aanstaan.
    Hij gaat vanzelf wel in slaapstand. Soms sneller dan ik.

    Als ik dan toch nog iets wil typen en hij slaapt al -en ik nog niet- dan ben ik sjaloes.

    Het gemakkelijke is wel dat ik hem altijd mag wakker maken.
    Op gelijk welk uur van de nacht. En van de dag.
    Hij zal niet zuchten of mompelen : 'nu ik was éindelijk een weggeraakt'
    wat ik al wel eens doe.

    LM zet zijn laptop af na het avondeten. Zijn computer gaat he-le-maal af.
    Hij doet dat om hem per 24hrs eens te resetten. Dat klinkt nuttig, maar zelf doe ik het niet. 
    Ik vind het opstarten elke keer zo tijdrovend.
    ‘k Moet mezelf al opstarten wanneer ik wakker word. Daarom hou ik het op één tik op een toets 
    om de laptop in het voorbijgaan te doen ontwaken, terwijl ik zelf elders ga wakker worden. 
    Meestal onderweg naar de keuken en terug. 
    Mijn laptop vind dat niet erg en ik vind het goed zo.

    Dan gaan we in gesprek.

    m – EZW-03/2014, bijgewerkt

    01-03-2018 om 03:47 geschreven door maart


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.355. Lange Polle

    te gast bij Wim Helsen, Paul Van Bruystegem
    met een tekst van Jules de Corte

    Ik zou wel eens willen weten, waarom zijn de bergen zo hoog
    Misschien om de sneeuw te vergaren
    Of het dal voor de kou bewaren
    Of misschien als een veilige stut voor de hemelboog
    Daarom zijn de bergen zo hoog

    Ik zou wel eens willen weten, waarom zijn de zeeën zo diep
    Misschien tot geluk van de vissen
    Die het water zo slecht kunnen missen
    Of tot meerdere glorie van God die de wereld schiep
    Daarom zijn de zeeën zo diep

    Ik zou wel eens willen weten, waarom zijn de wolken zo snel
    Misschien dat 't een les aan de mens is
    Die hem leert hoe fictief een grens is
    Of misschien is het ook maar eenvoudig een engelenspel
    Daarom zijn de wolken zo snel

    Ik zou wel eens willen weten, waarom zijn de mensen zo moe
    Misschien door hun jachten en jagen
    Of misschien door hun tienduizend vragen
    En ze zijn al zo lang onderweg naar de vrede toe
    Daarom zijn de mensen zo moe ...

    Ik zou wel eens willen weten, 1956 – Jules de Corte

    De knop voor de ondertiteling staat rechts onderaan, de =-knop.
    Van Bruystegem in gesprek met Helsen,
    https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/winteruur/3/winteruur-s3a64/ 
    10min



    gezongen door de Corte : https://www.youtube.com/watch?v=cFlJ6EvicF0 – 02min11
    door Martine Bijl, 1966 : https://www.youtube.com/watch?v=U_rNWB6Qb8o – 02min23 

    over Jules de Corte : https://nl.wikipedia.org/wiki/Jules_de_Corte , over Paul Van Bruystegem : https://nl.wikipedia.org/wiki/Paul_Van_Bruystegem

    01-03-2018 om 03:46 geschreven door maart


    >> Reageer (0)
    28-02-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.354. bizar & mooi

    een instrument dat niet bestaat, van Animusic, Wayne Lytle

    Een paar jaren geleden kreeg ik een filmpje van deze mensen onder ogen
    en ik was danig onder de indruk van hun werk.

    Er is geen millimeter reëel, het is allemaal virtueel, maar wat een verbeelding hebben zij!
    En wat een kennis van zaken om hetgeen men hoort te laten kloppen met wat men ziet. 
    Het kan 2008 geweest zijn, zoals onder het filmke staat. Misschien later.

    Slagwerk, daar ging het toen over, melodieus van klank en curieus in beeld gebracht, een wonderwereld.
    Stel u voor dat ge op een dag zoiets in uw kelder gemonteerd ziet staan …
    en dat begint dan zomaar vanzelf te spelen omdat ge binnenstapt.
    Per klank die men hoort is er minstens één beweging te zien.

    Afbeeldingsresultaat voor animusic

    klank aanzetten
    https://www.youtube.com/watch?v=hyCIpKAIFyo 
    03min28

    En vandaag was er iets totaal anders. Vandaag zat onderstaand werk in de bus, in de mailbox,
    het werk heet De Klankkast. Alles met snaren.
    Tokkelinstrumenten in dit geval. Al toen ik het voor de eerste keer bekeek was ik verkocht.

    Op één klankkast zijn twee harpen, een gitaar, een luit, een sitar, een contrabas en een zither gemonteerd.
    Tenminste, dat is wat ik er van maak. Weer alles virtueel werk, niks reëel.

    En dit keer is alles in ‘hout’. Het instrument is opgevat als een automaat en
    voor elke noot die ge hoort is er minstens één beweging te zien, soms twee,
    zij het dan virtueel.

    Afbeeldingsresultaat voor animusic

    Hoe die mensen dat doen kloppen … wat een koppen.
    Er staat ondertussen al veel van Animusic op You Tube,
    maar dit vind ik nog altijd hun allermooiste werk.
    klank aanzetten :
    https://www.youtube.com/watch?v=XlyCLbt3Thk 
    04min30

    m
    - kort interview met Wayne Lytle, de maker https://www.youtube.com/watch?v=eovEgc9VvZ8 , met dank aan Hily, EZW-01/2013, HiH-02/2015, bijgewerkt

    28-02-2018 om 02:44 geschreven door maart


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.353. Nina v Eeckhout

    te gast bij Wim Helsen, Nina van Eeckhout,
    met een gedicht van Herman de Coninck

    Winterochtend

    Ik hou van ochtendlijk vrijen,
    vóór alles weer moet
    nog even mógen. En nadien buik aan rug
    nog wat tegen elkaar aanliggen in de klaarte
    van net-klaargekomen-zijn.

    Buiten ligt alles helder vastgevroren,
    de klare vriesochtend is altijd klaarder
    dan een klare zomerochtend, ongeveer zoals
    helderheid in een zwart-witfilm
    helderder is dan in kleuren.
    Alles is zichtbaar. De naakte feiten
    hebben kou.

    Maar wij niet. Na de liefde buiten komen
    is zoiets als van de sauna
    in ijskoud water springen: je voelt het
    nauwelijks. Je voelt het net genoeg
    om je ijzersterk te weten.

    Herman de Coninck

    De knop voor de ondertiteling staat rechts onderaan, de =-knop.
    Van Eeckhout in gesprek met Helsen,
    https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/winteruur/3/winteruur-s3a63/ 
    10min



    Over Nina van Eeckhout : http://www.erikraspoet.be/?p=176 , https://www.nieuwsblad.be/cnt/g3gf18tm 
    Over Herman de Coninck : https://nl.wikipedia.org/wiki/Herman_de_Coninck , http://schrijversgewijs.be/schrijvers/de-coninck-herman/ 
    Over Winterochtend : voorlopig niks gevonden

    28-02-2018 om 00:00 geschreven door maart


    >> Reageer (0)
    27-02-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.352. lambert 1952

    Lambert is geen lam

    Het is lammertijd.
    De ooievaar levert de lammetjes en ook ene Lambert, die geen lam is maar een leeuwenwelp.
    De lammeren vinden hem 'anders' en Lambert hoort er niet echt bij.
    Toch groeit hij op denkend dat hij een schaap is. Twee seizoenen gaan voorbij.

    Op een dag verschijnt een hongerige wolf. De schapen zijn in paniek en Lambert aanvankelijk ook.
    Maar dan geeft hij plots blijk van leeuwenmoed en maakt komaf met de wolf.
    De anderen aanvaarden hem nu als een écht schaap.

    Er zitten een paar serieuze kronkels in de redenering dat een uitgesloten lam-welp of welp-lam
    pas als volwaardig schaap wordt aanvaard nadat hij ware leeuwenmoed getoond heeft, maar
    dat is de wereld van de Disney-mensen van toen. Die werden geselecteerd op dat soort kronkels.
    We kunnen er maar goed mee zijn! En zoet mee zijn ...

    https://en.wikipedia.org/wiki/Lambert_the_Sheepish_Lion Disney lambert poster.jpg

    klank aanzetten
    https://www.youtube.com/watch?v=M4Ijr3ClZN0 
    08min00

    27-02-2018 om 03:10 geschreven door maart


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.351. Arnon Grunberg

    te gast bij Wim Helsen, Arnon Grunberg
    met Een bekentenis van Czeslaw Milosz

     Een bekentenis

    Here God, ik hield van aardbeienjam
    En de donkere zoetheid van een vrouwenlichaam.
    Maar ook van ijskoude wodka, haringen in olie,
    Van geuren: kaneel en kruidnagelen.
    Dus, hoezo ik een profeet? Waarom zou een geest
    Iemand als mij bezoeken? Zo veel anderen
    Zijn terecht uitverkoren, geloofwaardig.
    En wie zou mij geloven? Want men zag
    Hoe ik me op het eten werp, roemers leeg,
    En gretig naar de hals van de serveerster kijk.
    Gebrekkig en me daarvan bewust. Belust op grootsheid,
    In staat haar waar dan ook te herkennen,
    En toch niet helemaal helderziende,
    Wist ik wat er overblijft voor minderen, als ik:
    Een festijn van kortstondige hoop, een verzameling hovaardigen,
    Een toernooi van gebochelden, de literatuur.

    Czeslaw Milosz, vert. Karol Lesman

    De knop voor de ondertiteling staat rechts onderaan, de =-knop.
    Grunberg in gesprek met Helsen,
    https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/winteruur/3/winteruur-s3a62/ 
    11 min



    Over Arnon Grunberg : https://nl.wikipedia.org/wiki/Arnon_Grunberg 

    Over De Bekentenis : Het gedicht kan worden gelezen als een opsomming van ironische maar ook weemoedige relativeringen.
    In de eerste plaats van de dichter zelf: hoe kan iemand die zich overgeeft aan aardse genietingen zoals
    haringen, wodka, vrouwenlichamen en aardbeienjam een profeet zijn?
    De dichter geeft weliswaar aan in staat te zijn grootsheid bij anderen te herkennen,
    maar dat maakt hem des te bewuster van zijn eigen gebrek aan helderziendheid,
    wat voor een dichter misschien hetzelfde is als gebrek aan grootsheid.

    Ten slotte is het gedicht ook een relativering van de literatuur zelf.
    Die wordt door Milosz omschreven als een festijn van kortstondige hoop (zo zou het leven wellicht ook omschreven kunnen worden),
    een toernooi bevolkt door al te trotse en hoogmoedige deelnemers,
    die door deelname aan dat toernooi even kunnen vergeten wat ze werkelijk zijn: gebochelden.

    Het gedicht heet niet alleen Een bekentenis, maar heeft ook de vorm van een bekentenis;
    waarna een serie van zonden of op zijn minst bedenkelijke liefdes en geneugten volgt. https://www.groene.nl/artikel/wie-denkt-de-zondaar-dat-ie-is 
    Over Czeslaw Milosz : https://nl.wikipedia.org/wiki/Czes%C5%82aw_Mi%C5%82osz ,https://www.digibron.nl/search/detail/012dbefca1fe214f653ca002/milosz-verliest-de-hoop-niet

    27-02-2018 om 03:09 geschreven door maart


    >> Reageer (0)



    Archief per maand
  • 03-2020
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!