Ik ga toch nog speciale aandacht wijden aan de grootmeester van de sgrafitto in Brussel. ADOLPHE CRESPIN. Zeker naast Paul Gauchie ( architekt), gabriël Van Dievoet ; de grootsten in deze moeilijke kunsttak . Hij werkte samen met architekt Hankar en leidde Evenepoel op tot schilder. U merkt het, niet de eerste beste. Eén van de bezielers van " kunst in de straat" onder andere met scrafitto én mozaiekkunst. Toen waren de straten in Brussel een lust om te wandelen en voor de dames bij mooi weer uit te pakken met hun mooie en vooral dure kledij.
Adolphe Crespin (1859-1944)
huis hankar
morgen, dag, avond & nacht (hieronder)
HUIS CIAMBERLANI( architekt)
GABRIEL VAN DIEVOET (hieronder)
XX
PAUL CAUCHIE
Paul Cauchie (voluit Auguste Paul Cauchie) (Aat, 7 januari1875 - Etterbeek, 1 september1952) was een Belgisch beeldend kunstenaar, decorateur, en in beperkte mate architect.[1] Hij werd vooral bekend met zijn sgraffiti's in art nouveau, doch hij gebruikte ook andere technieken en bleef ook na deze periode actief
Ik neem het gemakkelijkheidshalve over van wikipedia. Duidelijk uitgelegd en als u in Brussel nog eens mocht wandelen zal u er velen opmerken mits een klein beetje aandacht .
Het huis Paul Gauchie, wat elke eerste zondag van de maand kan bezocht worden is binnenin een vooorbeeld van de mooiste sgraffiti.
Privat -Livemont , ook een grote kunstenaar in dat vak
Bij het vervaardigen van sgraffiti (enkelvoud: sgraffito) wordt in verse mortel een lijntekening gekrast en ingekleurd volgens de fresco-techniek. De vlakke lijntekening overheerst samen met een gelijkmatig kleurgebruik.
In de tijd van de jugendstil werden hoofdzakelijk portretten, gracieuze vrouwen, gestileerd fruit of bloemen als motief gebruikt. Ook later nog was dit een gangbare techniek voor wanddecoratie, vooral aan buitenmuren.
Geboren in1862 en gstorven in1948Eén van degenen die door Siegbing ( kunsthandelaar) werd ontdekt en van der voornaamste promotors van de Art Nouveau in Frankrijk.
Calcite incl. by Hematite and Duftite Tsumeb, Namibia Cabinet, 12 x 11 x 7 cm
John Schneider Photo
This is a most unusual specimen, which I call "fire and grass", that they purchased in Namibia in 1987. the leftmost third of the specimen is included by bright green duftite and the rightmost 2/3 by ruddy red-orange hematite, with very little admixture in-between. I have never seen another piece like this from Tsumeb, with such a mix. The lustre, as you can tell, is phenomenal and the piece is near pristine. One of my personal calcite favorites!
Inwoners Koekelare: gratis Senioren (65+): €4 Westhoek-voordeelpas: €4 Kinderen van 0 tot 6: gratis Kinderen van 6 tot 12: €3,50 Groepen vanaf 10 personen: €3,50 Voor meer informatie en tarieven over groepsbezoeken met gids kan u terecht bij de dienst toerisme en cultuur Koekelare.
Das Brücke-Museum besitzt ausschließlich Werke der Künstlergruppe "Brücke". Die weltweit umfangreichste Sammlung dieser expressionistischen Vereinigung umfasst rund 400 Gemälde sowie tausende von Handzeichnungen, Aquarellen und Originalgraphiken, darunter Meisterwerke des Holzschnitts. Ergänzt wird die Sammlung durch Skulpturen aus Holz, zahlreiche Dokumente und kunsthandwerkliche Arbeiten der Künstler.
Im Anschluss an die Ausstellung „Karl Schmidt-Rottluff. Bild und Selbstbild“ im Museum Wiesbaden (2. Oktober 2015 bis 31. Januar 2016) zeigt das ... mehr »
Friant exposeerde met anderen op de Parijse salon. Vanaf 1923 tot op de dag van zijn overlijden was hij professor aan de École des Beaux-Arts. Hij kreeg het kruis van het Legioen van Eer en was lid van het Institut de France. In 1932 stierf Friant stierf plotseling op 69-jarige leeftijd. (WIKIPEDIA)
Joseph François De Coene (1875-1950) was een Kortrijkse ondernemer die een belangrijke bijdrage leverde aan de kunstnijverheid. Een van de bekendste vlaamse meubelmakers. Zeer gegeerd door verzamelaars.
Hier gaat hier vooral om de volgende werken van CELESTIN HELMAN;
1. HET CHINEES PAVILJOEN
Werd gebouwd in opdracht van Leopold 2, door de architekt Alexander Marcel en was oorspronkelijk bedoeld als restaurant. Het paviljoen bevat in de toiletten op het gelijkvloers AN- friezen in de geometrische stijl, eveneens en in de badkamer nog uidrukkelijker en nog meer gekleurd dan op het gelijkvloers.
2. HET RESTAURANT VINCENT
rue des dominicains , 8/10 Dit pand bevindt zich in de nabijheid van de Muntschouwburg. De muren, de plafonds en de toog zijn er bedekt met fraaie keramiekpanelen. Dit gebouw werd uitgevoerd door architekt Grimme en bevat de meest waardevolle keramiekpanelen in Brussel. Hierdoor kan dit pand wedijveren met het gebouw " PICARDIE " te Moeskroen, eveneens van Celestin Helman. Dicht bij de ingang van restaurant Vincent. ziet men de ingang van de fabriek Helman. Nog op enkele andere plaatsen vindt men de ronde stempel van de fabriek Helman St Agatha Berchem. Nog verschillende mooie kleurige friezen vindt men hier terug op het plafond , ook meeuwen in volle vlucht, op de muren een visserstafereel, een garnaalvisser langs het strand.
3. POISSONERIE Troonstraat, 65
Daar vindt men een visserstafereel zoals uitgevoerd in restaurant Vincent. In deze zaak zou het paneel er geplaatst zijn in 1920 volgens vorser Mario Baeck.
4. SLAGERIJ M. VAN HERBERGEN
De panelen van deze slagerij zijn getekend door de fabrikant. Ze tonen links, koeien in een weelderige weide en rechts schapen in een landschap met een windmolen. Deze panelen vindt men terug in de kataloog uit die periode waarin de mooiste panelen werden gerealiseerd, onder de titel " Les boeufs et les moutons"
5 FEESTZAAL AEGIDIUM Parvis St Gillis 18
Alhoewel niet terug te vinden, noch in de litteratuur, noch in één van de katalogen mag men toch aannemendat de AN-panelen toe te schrijven zijn aan de fabriek Helman. Deze feestzaal werd gebouwd door de architekt BBeujai De Jonghe in 1905. Het gebouw bevat 4 zalen. Men bemerkt er panelen met pauwen,papegaaien, bosrijke landschappen,klaprozen en zonnebloemen... Bevat veel gelijkenis met huizen op de Floreallaan en Generaal Jacqueslaan. Het bijzondere aan deze plafonds is wel dat de keramiekpanelen onderbroken werden door spiegels. Jammer genoeg werd een gedeelte vernield.. Deze zaal ARGIDIUM noemde oorspronkelijk " Diamant Palace" en was een uitgangsoord van de gegoede burgerij van Brussel, die er zich graag toonde. Op het gelijkvloers was niet alleen een grote hall, maar ook een café en een kleine feestzaal. Via een statige trap vindt men er 2 grote feestzalen ; de zaal Lodewijk xv en de zaal " Mauresque" . Vervolgens rond 1925 noemde deze zaal " PANTHEON PALACE" ( misschien nog herrinering voor de ietwat oudere brusselaars hier) , nadat de architekt Van Dievoet een verbouwing gerealiseerd. Simons wordt in 1929 de nieuwe eigenaar van dit pand en wordt voortaan gebruikt enkel voor katholieke doeleinden. Het is ten andere in dit gebouw dat de partie sociale chrétien PSC wordt opgericht. Tot 1960 komen er toneelgezelschappen en parochiefeesten, maar tengevolge van de brand in de l'innovation worden nieuwe reglementen uitgevaardigd . De zaal overleeft deze reglementen tot 1980 , waarna ze enkel nog voor sociale doeleinden dient. Alle panelen zijn intussen al geclasseerde monumenten ofwel in aanvraag, wat wel degelijk hun belang bewijst op nivo AN te Brussel. Het dient vermeld dat Célestin Helman tevens ook architekt was en verscheidene huizen in het Brusselse door hem werden getekend voor de begoede brusselaars , bijvooorbeeld in de Kemmelbergstraat,6, in het park van Vorst, met uiteraard panelen. In dit geval met roze bloemen en groene achtergrond.
Nog vele panelen zijn in het Brusselse te vinden van de fabriek Helman, welke staan beschreven in de franstalige gelegenheidskataloog en waarvan ik hier enkel een opsomming geef :
Ditrichlaan, 27, Etterbeek ( arch. Van Hemelrijck)
Slagerij d'Haeyer - Van Borg Gentse Steenweg, 1224, St Agatha Berchem