Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
07-06-2009
Navigatiesysteem voor watersport rekent zelf route uit
Navigatiesysteem voor watersport rekent zelf route uit
Bron: WatersportAlmanak | Datum: 05-06-2009
PC Navigo Navigatiesysteem rekent zelf vaarroute uit en geeft richting aan op kanalen en meren Voor de navigatie in de watersport waren al wel diverse systemen leverbaar, maar een systeem dat de watersporter brengt van A naar B zoals in de auto was nog geen algemeen iets. Andere systemen zoals de Digitale Vaaratlas kunnen wel gebruikt worden voor navigatie op het water, maar berekenen zelf geen routes zoals op de weg gebruikelijk is. PC Navigo brengt daar verandering in.
GPS watersport Navigatie met vaarroutes Met de 2009 software versievan PC Navigo kunnen watersporters moeiteloos complete vaarroutes laten uitrekenen. Door vernuftige software op een laptop te plaatsen rekent PC Navigo een complete route uit, geeft deze aan op de kaart en berekent tegelijk de vaarduur, wachttijd bij bruggen, betonning, geeft vaardiepten aan etc. Het systeem is vooral ontwikkeld voor de binnenwateren en is afkomstig uit het vrachtvervoer over water.
De software van PC Navigo is in twee versies te verkrijgen: als eenvoudige routeplanner of als volwaardig navigatiesysteem voor zowel Nederland als geheel Europa. Het basissysteem is verkrijgbaar vanaf 95,-
ANWB Waterkampioen: 4 sterren voor PC Navigo In het juninummer van de ANWB Waterkampioen is de software bekroond met 4 sterren. De redactie van de Waterkampioen heeft de software getest tijdens een vaartocht naar Zuid-Frankrijk en was zeer enthousiast en vond weinig kritiekpunten...
Ik gebruik dit programma al sinds 2004 en is al heel uitgebreid , het programma is ook voorzien van foto's van de bruggen en sluizen. Een aanrader .
Nieuw luxecruiseschip te water gelaten in Duitsland
Bron : Demorgen.be
Nieuw luxecruiseschip te water gelaten in Duitsland "Celebrity Equinox",
In het Duitse Papenburg is zaterdagochtend een nieuw, 317 meter lang luxecruiseschip te water gelaten. De Celebrity Equinox, die naar verluidt meer dan 500 miljoen euro kost, verliet zijn werf traag en gleed voor de ogen van duizenden toeschouwers langzaam in het water.
De komende twee weken wordt het schip verder uitgerust. Op 19 en 20 juni staat de overdracht aan de Amerikaanse rederij Celebrity op het programma. Het gaat dan richting Noordzee. (belga/mvdb)
Een zeiljacht is zondagmiddag op het Hollandsch Diep ter hoogte van Strijensas op een binnenvaartschip gevaren. Er vielen twee lichtgewonden. Dat meldt de politie.
De schipper van het zeiljacht liep een beenwond op, zijn vrouw een hoofdwond. Ze werden naar een ziekenhuis in Dordrecht gebracht. Het binnenvaartschip sloeg lek, maar kon op eigen kracht doorvaren naar de Volkeraksluizen.
Over de oorzaak van de aanvaring op het Hollandsch Diep is nog niets bekend.
Een onder invloed van alcohol verkerende zwemmer heeft onlangs in het Mittellandkanaal bijna een ongeluk veroorzaakt.
De 19-jarige man wilde tegen de avond bij Espelkamp (km 80,2) het kanaal over zwemmen. Een Pools schip moest hard achteruit slaan om niet over de man heen te varen. Daardoor raakte het uit de koers en kwam bijna in aanvaring met een Duitse collega. De Wasserschutzpolizei was snel ter plaats en rekende de zwemmer in. (MP)
Bron : KNRM.nl Kitesurfer gewond De Koog - Texel, 3 juni 2009
De wipperploeg van de KNRM uit De Koog kwam zondag rond 15.00 uur in actie voor een gewonde kitesurfer op het strand.
De jongen uit De Cocksdorp probeerde op het strand nabij paal 15 de kunst van het kitesurfen onder de knie te krijgen.
Zijn vlieger werd door de wind gegrepen, waardoor de jongen ook de lucht in ging. Volgens omstanders werd hij vervolgens vanuit de lucht op het strand gekwakt, waarbij hij gewond raakte aan zijn been.
Met vermoedelijk een beenbreuk werd de Texelaar in het kusthulpverleningsvoertuig over het strand naar de klaarstaande ambulance vervoerd. Vervolgens is de onfortuinlijke sporter overgebracht naar het ziekenhuis.
Vrijdag vond op initiatief van het Instituut voor het Transport langs de Binnenwateren, met de steun van Promotie Binnenvaart Vlaanderen en De Scheepvaart, overleg plaats tussen alle actoren uit de binnenvaart over de negatieve effecten van de economische crisis voor de sector.
Aan de ronde tafel namen zowel bevrachters, verladers, binnenvaartondernemers en -organisaties, de FOD Mobiliteit als de banken deel. Algemene teneur was dat de crisis enkel kan opgelost worden door tijdelijke kortetermijnmaatregelen. Voorzitter Van Thuyne van de Federatie Belgische Binnenvaart (FBB) vroeg aan de banken uitstel van afbetalingen door de leningsduur te verlengen. De banken beloofden flexibiliteit in het beoordelen van de kredietdossiers, die wel elk afzondelijk zullen worden bekeken. De FBB-voorzitter pleitte tevens voor een sloopregeling voor grotere schepen.
De politie heeft zondag in de Europahaven Rotterdam een dronken kapitein van een chemicaliëntanker aangehouden. Dat heeft de politie dinsdag gemeld. De politie kwam de schipper op het spoor na een tip van een loods. Die constateerde bij het aanlopen van de Maasmond dat de gezagvoerder, die aanvankelijk sliep, niet goed aanspreekbaar was. Nadat het schip was afgemeerd in de Europahaven hielden agenten de kapitein aan. De man had een flinke borrel op. De 44-jarige man uit Szczecin (Polen) kreeg een boete van 1.500 euro en een vaarverbod van acht uur.
Chemicaliëntanker Jo Cedar moest er een stuk voor terugvaren, maar het helpen zoeken naar wrakstukken van de verdwenen Franse Airbus A330 was een vanzelfsprekendheid. 'Het is de wet van de zee. Als iemand in nood is, dan help je', aldus directeur Arjan Kreuze van rederij Jo Tankers in Rotterdam woensdag.
De Jo Cedar is een van de twee Nederlandse schepen dat zoekt naar resten van het maandagmorgen neergestortte vliegtuig. Tot nog toe is door de bemanning van de tanker niets gevonden. 'Maar we zijn nog zeker tot vanmiddag twaalf uur plaatselijke tijd bezig met zoeken', aldus Kreuze.
Het schip heeft van de hulpdiensten een gebied opgekregen dat uitgeplozen moet worden. Is dat gebied doorzocht, dan krijgt het schip een nieuw gebied toegewezen. Op die manier kan samen met andere schepen efficiënt de regio waar het vliegtuig vermoedelijk is neergestort, doorzocht worden.
Provincie Zeeland sponsort watersport voor burgemeesters
Provincie Zeeland sponsort watersport voor burgemeesters
Bron: Watersportalmanak.nl | Datum: 03-06-2009
Provincie Zeeland sponsort watersport voor burgemeesters
De provincie Zeeland wil burgemeesters meer interesseren voor watersport en gaat daarhet fikse bedrag van 18.500,- voor neertellen. Betaalde watersport dus. Het doel van de actie is om de burgervaders meer te interesseren voor de watersport in Zeeland.
Schout&Schepenrace - 20 juni 2009 De burgemeesters gaan op kosten van de provincie meedoen aan de Schout & Schepenrace, een zeilwedstrijd die op 20 juni wordt gevaren bij Sint Annaland. Het is de bedoeling dat de burgervaders van Zeeuwse, West Brabantse en Zuid Hollandse gemeenten het tegen elkaar op gaan nemen op traditionele Zeeuwse schepen.
Zeeland kaneen perfectewatersport provincie zijn In Zeeland rommelt het al een tijd in de watersport. Jachthavens die het aan de stok hebben met de overheid, gemeentebesturen die de voortgang in de weg zitten door watersport tegen te werken. Dit terwijl Zeeland een van de mooiste watersportprovincies is en daarmee behoorlijke inkomsten genereert voor de ondernemers en werknemers die hun brood moeten verdienen in de toeristische sector.
Terwijl de economische crisis overal mokerslagen uitdeelt en ook watersportbedrijven en aanverwante toeleveranciers het loodje moeten leggen houden de besturen van de gemeenten in Zeeland voet bij stuk. Misschien dat een gesponsorde zeilwedstrijd daar verandering in kan brengen. Negen burgemeesters hebben zich inmiddels opgegeven
Wilde achtervolging watersporter in Leiden - is James Bond weer terug?
Of de watersporter iets teveel naar James Bond films heeft gekeken is niet bekend, maar de taferelen die zondagavond in Leiden zich afspeelden leken wel op een echte watersport actiefilm.
Een 41 jarige Leidenaar is zondagavond aangehouden door de Politie na een wilde achtervolging. De Politie werd gealarmeerd door bewoners van Leiden die de schipper met minstens 60 kilometer per uur door de wateren van Leiden zag spuiten, terwijl slechts 6 kilometer per uur is toegestaan.
De achtervolging eindigde ter hoogte van de Lakenhallen doordat de schipper rustiger ging varen en aan de kant werd gezet door de Politie. De snelle schipper moest ter plekke een alcoholtest ondergaan en de uitslag was duidelijk. De schipper was duidelijk onder invloed en werd meegenomen naar het bureau en de snelle boot is in beslag genomen.
Minstens 10 jachten hebben aanzienlijke schade opgelopen in de watersport plaats Scheveningen. Tijdens het invaren van de haven van Scheveningen kreeg een omgebouwde vissersboot motorproblemenen werd onbestuurbaar.
Vervolgens ramde het schip minstens10 watersport jachten. Uiteindelijk kwam het schip tegen een steiger tot stilstand. Persoonlijke ongelukken deden zich niet, maar de schade voor de watersporters is volgens een politiewoord voerder aanzienlijk.
De haveningang van Scheveningen is zonder meer een lastige. Na het passeren van de havenhoofden komtmen in de eerste haven, de jachthaven is in de tweede haven.
Voor dat men de nauwe ingang naar de tweede haven invaart dient men zich te melden op kanaal 21 en te vragen om toestemming voor doorvaart. Vervolgens komt men in de tweede haven waar aan stuurboord de jachthaven van Jachtclub Scheveningen ligt.
De Kreupel is een 70 hectare groot natuurgebied in het IJsselmeer, vlakbij de watersport plaatsen Andijk en Medemblik. Het terrein is genoemde naar de ondiepte die jarenlang het paradijs van vogels was. Voor de watersport was het absoluut verboden terrein. Sinds 2009 is De Kreupel ook toegankelijk voor watersport. Natuurhaven De Kreupel is de correcte naam. Reden voor de WateraportAlmanak om daar eens te gaan kijken.
We hadden gehoord dat de ingang van de haven zich aan de onderzijde was gesitueerd, op geen enkele kaart hebben we de nieuwe situatie kunnen ontdekken, dus gaan we op zoek. Langs de ondiepte van het Hop, want daar is de diepte maximaal 1,80 tot 2 meter. Aan de onderkant aangekomen zien we alleen maar bordjes verboden toegang. De ingang zit dus aan de noord-oostkant, precies daar waar de Hop begint.
Als u de kardinale boei Hop Noord aan bakboord houdt gaat het goed. Let wel op de stenen aan de zijkant en houdt midvaarwater aan. Een passant die net vertrok was met volle vaart op een vervelende kei gestuit. De minst gemeten diepte die we hebben gesignaleerd was 2,4 meter.
We varen de haven binnen en op de steiger loopt een man met een opvallend oranje t-shirt die een lijn van ons aanneemt bij het aanleggen. Het blijkt de havenmeester te zijn, een vrijwilliger van wsv De Kreupel uit Andijk. Welkom op de Kreupel begint de vriendelijke man zijn verhaal en vervolgens legt hij ons uit wat hier gaande is en vooral wat niet mag.
U mag en kunt de steigers niet verlaten, u dient de rust te bewaren, mag hier niet zwemmen en honden zijn verboden.
Er is een uitkijkpost van waaruit u met een verrekijker de vogels enigszins kunt aanschouwen, verder zijn er alleen steigers, geen stroom, geen water, geen toilet, kortom er is dus niets, behalve rust en vogels op afstand.
Het is toegestaan om te overnachten in Natuurhaven de Kreupel ( 1-04 tot 15-10) tegen betaling van 1 Euro per meter en omdat het water in eigendom is van Enkhuizen laat men u ook nog eens toeristenbelasting betalen.
We besluiten om een uurtje te blijven en als we willen vertrekken zit de boot helemaal onder de vliegen...
Conclusie: Niets is alles en alles is niets, dat geldt zeker voor De kreupel, komt u voor serene rust en het waait niet al te hard dan kunnen we ons voorstellen dat dit een goede bestemming is. Houdt u daarbij ook nog van vogels en heeft u een sterke verrekijker dan is het zelfs leuk. Met een fraai zicht op het IJsselmeer en
een mooie zonsondergang zou het zelfs romantisch kunnen zijn. Voor de rest is er werkelijk niets. Niets is alles, alles is niets
Dieven van watersport artikelen aangehouden De Waterpolitie (KLPD) heeft een inwoner uit Endhoven gearresteerd die diverse watersport artikelen heeft gestolen en deze vervolgens te koop aanbood via internet. De man wordt onder meer verdacht van diefstal en heling van tenminste 8 buitenboordmotoren. De verdachte die inmiddels in de gevangenis is beland had in een garagebox de spullen opgeslagen.
De Politie werd getipt door gedupeerde watersporters die, na een reeks van diefstallen in de haven van Dintelmond, tot hun verbazing de gestolen spullen op internet te koop aangeboden vonden. Na een onderzoek van de Politie kwam men bij het adres van een inwoner uit Eindhoven.
Van een deel van de aangetroffen watersport artikelen is inmiddels vastgesteld dat het om gestolen goederen gaat. De afkomst van de overige aangetroffen spullen is nog onduidelijk, een aantal artikelen, waaronder die van de tipgevers, waren inmiddels al verkocht.
Buitenboordmotoren zijn vaak gemakkelijk te stelen. In 2008 werden 1338 aangiften gedaan van diefstal van een buitenboordmotor, het aantal gestolen buitenboordmotoren ligt veel hoger. Blijkbaar is Yamaha een populair merk bij dieven. Maar liefst 31% van de gestolen buitenboordmotoren waren van het merk Yamaha. Gestolen buitenboordmotoren worden zelden teruggevonden. Nog steeds hebben veel watersporters hun kostbare bezit onvoldoende of zelfs helemaal niet beveiligd.
SCHEVENINGEN - Een vissersboot vol pleziervissers ramde maandagmiddag in de haven van Scheveningen de steigers. De motor van de boot was uitgevallen. Een sleepboot slaagde er op het nippertje in de boot precies tussen de zeiljachten te parkeren. Toch raakten tien zeiljachten en de steiger flink beschadigd.
Drie maal is scheepsrecht Elburg, 31 mei 2009 (aktie 18+19+20-2009)
Op een zonovergoten 1e pinksterdag 2009 gaat de Orca van station Elburg varen voor het gestrande zeiljacht Mirage met 2 opvarenden op het Veluwemeerter hoogte van boei VM13 nabijRiviera Haven. Ter plaatse blijkt men geen brandstof meer in de tanks te hebben. Besloten wordt om de Mirageop sleep te nemen en af te meren in Riviera Haven. Na het opnemen van de gegevensgaan we retour naar station.
Nadat we de haven van Riviera uitvaren worden we gevraagdom hulp door het 8 meterlange motorjacht Dodo welke met koelwaterproblemen is gestrand bij boei VM12. Ter plaatse hebben we de motor nagekeken en proef gedraaid. De storing bleek verholpen en de Dodo kon zijn eigen weg vervolgen. Ook nu weer nemen we de gegevens opvoor het maken van een nieuwe donateur en gaan we aftanken.
Tijdens dit aftankenzien we vlak voor onshet belgische motorjacht Plumpke van 11 meter buiten de betonning de jachthaven aanvaren. En dat de betonning er niet voor nietsligt is ons wel duidelijk. De Plumpke loopt vasten kan geen kant meer op. Na het aanbrengen van de sleeplijntrekken we het jacht achterwaarts weer vrij enzijn ook onze zuiderburen weer opgelucht. Al met al een middagvullend programma voor de vrijwilligers van station Elburg.
Orlaco presenteert nieuwste cameraoplossingen op Nor-Shipping
Bron : hme.nl
Orlaco presenteert nieuwste cameraoplossingen op Nor-Shipping
Van 9 tot en met 12 juni a.s. vindt u Orlaco op het Holland Paviljoen op Nor-Shipping, dé internationale beurs voor de maritieme sector. Orlaco presenteert op deze beurs verschillende noviteiten, waaronder een nieuwe hef- en draaicamera en plug & play videosystemen.
Een bezoek aan de Nor-Shipping is dit jaar weer de moeite waard. Op deze internationale beurs zijn bedrijven uit heel de wereld vertegenwoordigd. De naar verwachting 25.000 bezoekers zijn welkom op een beursvloer van maar liefst 22.000 m2. U vindt Orlaco in het Holland Paviljoen op stand C02-24C.
Specifieke toepassingen Orlaco ontwikkelt en levert al jarenlang cameraoplossingen voor vaartuigen, zowel voor de binnenvaart als voor de grote vaart en de pleziervaart. De cameras worden toegepast voor uiteenlopende doeleinden, zoals het manoeuvreren door sluizen, het bewaken van het dek of het observeren van de machinekamer. Speciaal voor offshore-toepassingen heeft Orlaco een explosieveilig camera- en monitorsysteem ontwikkeld dat voldoet aan de ATEX-eisen. Daarnaast levert Orlaco speciale warmtebeeldcameras voor brandweerschepen.
Nieuw: hef- en draaicamera van Orlaco Recent ontwikkelde Orlaco haar eigen hef- en draaicamera. Deze zeewaterbestendige zoomcamera geeft optimaal zicht in alle denkbare situaties. Dankzij de seriële aansturing kunnen verschillende posities van de camera voorgeprogrammeerd worden. Op Nor-Shipping laat Orlaco deze camera in werking zien.
Videosystemen Ander nieuwe oplossingen waarmee Orlaco naar de beurs komt, zijn het Barge Uni System en de Video Control Unit. Dat zijn camerasystemen, inclusief joystick en monitor, die volledig montageklaar zijn. Het Barge Uni System is geschikt voor maximaal vijf cameras. Het is een plug & play systeem. De Video Control Unit is een centrale unit waar heel eenvoudig tot maximaal 16 cameras op aangesloten kunnen worden. De systemen maken een efficiënte en snelle inbouw mogelijk.
Over Nor-Shipping De Nor-Shipping vindt plaats van 10 tot en met 12 juni a.s. in Norges Varemesse te Lillistrøm. U vindt Orlaco op stand C02-24C. U kunt gratis toegangskaarten aanvragen bij Walter van den Brink en Ivo Corver van Orlaco, 0342 404 555.
Het is even na half zes als de reddingboot "Arie Visser" gealarmeerd wordt voor een vaartuig dat water maakt. Onder het aanvaren wordt duidelijk dat in de nabijheid van de boei BS1 een zeilbootje gezonken is. De 4 opvarenden zijn opgepikt door een in de nabijheid varend jacht. Het bergingsvaartuig "Hurricane" van rederij Noordgat was onderweg van Terschelling naar Harlingen. Aan boord van de "Hurricane" zag men dat er iets gaande was en even later konden de vier bemanningsleden van het gezonken jacht overstappen op de bergingsboot. Hier werden zijvoorzien van droge kleding. Inmiddels waren de bergingsvaartuigen "Typhoon" en "Tempest" en de reddingboot "Arie Visser" gearriveerd. In overleg werd besloten dat de "Hurricane" de vier zeilers naar Harlingen zou vervoerenen dat de overige twee bergingsvaartuigen zouden proberen het gezonken jachtje uit het het vaarwater te slepen en te bergen. De "Arie Visser" keerde terug naar station. In de loop van de avond slaagden de bergers er in het jachtje te lichten en naar de haven van Terschelling te slepen. Toen het jachtje uit het water getakeld was, bleek er een gat van ongeveer40 bij20 centimeterin de romp te zitten .
Watersport nieuws: Woensdag 27 mei is een kajuitzeiljacht door de oplettendheid van een kitesurfer gered vanaf de Noordzee. Tijdens een harde Zuid-wester-wind (7BFT) en golven van 3 meter kwam een 6 meter lang zeiljachtje in nood op de Noordzee voor de kust van Katwijk.
De onfortuinlijke zeilers waren hun roer kwijtgeraakt en dreven stuurloos op zee, richting de hoge branding. Het zeiljachtje had geen enkele communicatiemogelijkheid aan boord om de Kustwacht te alarmeren en heeft geprobeerd passerende schepen te waarschuwen, helaas zonder succes. Ook wandelaars op het strand hebben het scheepje in nood niet opgemerkt.
Passerende Kitesurfer alarmeert KNRM Gelukkig was een passerende kitesurfer oplettend en die heeft uiteindelijk de Kustwacht gewaarschuwd. Vervolgens is de KNRM uit Katwijk direct uitgerukt en waren in ca 15 minuten bij het zeilscheepje de Naél. Twee overstappers van de KNRM hebben een sleepverbinding tot stand gebracht en de boot gesleept naar Scheveningen. Na 1,5 uur werd het schip afgemeerd aan de KNRM steiger in Scheveningen.
In totaal moest de KNRM woensdag ca 10 x uitrukken om watersporters te helpen.
Duitse watersporters in paniek op IJsselmeer gered
Duitse watersporters in paniek op IJsselmeer gered
Bron: KNRM Enkhuizen
Onervaren Duitse watersporters in paniek gered
De KNRM heeft tijdens zwaar weer 6 onervaren Duitse Watersporters geholpen op het IJsselmeer. Tijdens harde wind (30 knopen) besluiten 6 onervaren Duitsers de oversteek tussen Hindeloopen en Lemmer te maken.
De gehuurde boot moet op tijd terug zijn in Lemmer. Met weinig ervaring, een Bavaria 42, varen ze op het IJsselmeer met 30 knopen wind op de motor. Tijdens het zware weer raken ze in paniek: de golven lijken heel erg hoog, windstoten en door het buiswater ontstaat lekkage bij de dekluiken.
Iets andere koers dan bedacht In paniek besluit men om via de GSM het alarmnummer te bellen waarop reddingsboten van de KNRM uitvaren om de Duitsers uit hun benarde situatie te helpen. Inmiddels zijn de Duitsers nog ca 5 mijl vanaf Enkhuizen verwijderd, een iets andere koers dan het beoogde Lemmer. Ze besluiten een lichtkogel af te vuren om de aandacht van de redders te trekken. Al snel wordt het zeiljacht bereikt door de KNRM en wordt een overstapper ingezet op de Bavaria, waardoor de bemanning een beetje tot rust komt.
Uiteindelijk is de Bavaria met de zes Duitsers naar Enkhuizen gebracht waar ze bij kunnen komen van hun watersport avontuur. Vervolgens hebben ze warme koffie gekregen en enkele tips voor een (eventuele) volgende tocht
Festival van de authentieke scheepvaart van de Noordzee
Bron : 6minutes.be Bootmagazine.be Festival van de authentieke scheepvaart van de Noordzee
Van 29 mei tot en met 1 juni 09 heeft voor de tiende keer Oostende voor Anker plaats, het festival van de authentieke scheepvaart van de Noordzee. Er worden meer dan 200 historische schepen verwacht.
Onder de aanwezigen 5 A klasse schepen ( twee- en driemaster-zeilschepen met ras), een vedetteschip (de stomer Hydrograaf, ooit jacht van de Nederlandse Koninklijke familie), een vloot van 70 ronde en platbodems (oud vissers en vrachtschepen onder zeil vanuit alle kanten van de Lage Landen) en diverse andere varende old timers uit Vlaanderen, Nederland, Frankrijk en Engeland. Jachten, werkboten, vissersboten, vrachtschepen, marineschepen.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar