Inhoud blog
  • VILLA TE KOOP OP TOPLOCATIE HEIDE WAASMUNSTER
  • Foto's genomen te Heusden Noord-Brabant
  • Volgende trip naar Weesp
  • Van Spakenburg varen we naar Almere met als vaarwater het Eemmeer en het Gooimeer.
  • Spakenburg een voormalig vissersdorp aan de Zuidzee.
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     





      



    3 D  Afbeelding  :  Atlantic 50

    Technische Details
      Lengte over alles: 14.99 m
    Lengte waterlijn: 12.20 m
    Breedte: 4.50 m
    Diepgang: 1,22 m
    Gewicht, ca.: 18 ton
    Doorvaart hoogte: 3.48 m
    Inhoud brandstoftanks: 2400 l
    Inhoud watertanks: 675 l
    Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
    Standaard motoren:
    Vovo Penta D6 
     2 x 435 pk (2 x 320kW)
     Andere motoren op aanvraag

    Ontwerper:
    John A. Bennett & Associate




    Wanneer u een Atlantic 50 in al haar
    pracht op het water ziet ,
    het gemakkelijk is om te
    vergeten enkel hoeveel organisatie ,
    ervaring en techniek
    in haar bouw zijn gegaan .





    Klik op de afbeelding om de link te volgen


















    Embleem
    Atlantic Moteryachts BV

    Suderséleane 15 
    8711 GX Workum
    Nederland

                    







    Embleem van .
    Vlaamse vereniging voor
    watersport.


    VVW . Telt 120 Clubs
    en meer dan 13000 Leden .






    Embleem van de
    Koninklijke Nederlandse
    Motorboot club

     

    De KNMC is een landelijke club
    van actieve en enthousiaste
    motorbootvaarders.
    Van mensen die van het water
     en het varen houden.






    De No Limit IV
    heeft 2 vierblads schroeven
    1 links en 1 rechts draaiend


    Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     





    Windroos

    Een windroos of windkruis is een
    Kruis dat de windrichting , Noord ,
    Oost , Zuid , en West  aanduidt.

    Een windroos kan teruggevonden
    worden op een Kompas of onder
     een Windhaan .
     




    De Atlantic 38 een luxe motorjacht

    Technische omschrijving
    Lengte over alles: 11.51 m
    Lengtre waterlijn: 9.90 m
    Breedte: 4.05 m
    Diepgang: 1.10 m
    Gewicht ca.. 11 ton
    Doorvaarthoogte: 3.40 m
    Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l
    Inhoud watertank: ca. 450 l
    Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l
    Standaard motorisering:
    78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43

    Optioneel:

    117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160
    132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180
    Designer: John A. Bennett & Associates

    Atlantic Motoryachts bv
    Suderséleane 15
    8711 GX Workum





    De enige Atlantic die wordt gebouwd als
    verdringer is de   ATLANTIC 38.







    Nieuw in de Atlantic range,
    De Atlantic 40.

    Technische omschrijving

  • Lengte over alles: 12.10 m
  • Lengte waterlijn: 10.00 m
  • Breedte: 4.05 m
  • Diepgang: 1.20 m
  • Doorvaart hoogte: 3.40 m
  • Gewicht: ca. 12 ton
  • Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l
  • Inhoud watertank: ca. 450 l
  • Inhoud vuilwatertanks:
     1x ca. 100 l & 1x ca. 80 l
  • Standaard motoren:
    2x 191 kW (260 pk)
    Volvo Penta D4 260
    andere motoren op aanvraag
  • CE Categorie B

    Ontwerper: John A. Bennett & Associates

    Atlantic Motoryachts bv
    Suderséleane 15
    8711 GX Workum



  • De gezellige dinette bied veel privacy.
    De ovale salonramen geven veel lichtinval
     en een prachtig uitzicht naar buiten.




    Het interieur is ruim genoeg
    om lange reizen te maken
    zowel op zee als op binnenwater. 

    Door het hele schip is
    veel kastruimte te vinden.








    De Atlantic 42 is een motorjacht bij uitstek.

    Technische omschrijving

  • Lengte over alles: 13.10 m 
  • Lengte waterlijn: 10.41 m 
  • Breedte: 4.25 m
  • Diepgang: 1.20 m
  • Doorvaart hoogte: 3.45 m
  • Gewicht: ca. 12 ton
  • Inhoud brandstoftanks: ca. 1340 l
  • Inhoud watertank: ca. 550 l
  • Inhoud vuilwatertanks:
    ca. 100 & ca. 80 l
  • Standaard motoren:
    2 x 272 kW (370 pk)
    Volvo Penta D6 370
    andere motoren op aanvraag
  • Maximale snelheid
    afhankelijk van belading ca. 25 knts
  • CE Categorie B

    Ontwerper: John A. Bennett & Associates


    Atlantic Motoryachts bv
    Suderséleane 15
    8711 GX Workum



  • Het interieur van de Atlantic 42
    is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.




    De ruime achterhut is gezellig en indien
    gewenst van alle gemakken zoals
    bijvoorbeeld tv voorzien.
    Uiteraard beschikt de achterhut over een
     douche- en toiletruimte.
    De voorhut is voorzien van een frans bed.
    Net als de achterhut is ook hier gedacht
     aan een gecombineerde
    douche en toiletruimte.
    Er is zelfs de mogelijkheid om v
    oor een derde hut te kiezen.
    De dinette komt dan te vervallen







    Atlantic 460

    De opvolger van de succesvolle Atlantic 444,
    de Atlantic 460!
    De Atlantic 460 heeft vaak bewezen
    dat ze zeer zeewaardig is.
    Op open zee valt de
    stabiliteit en koersvastheid op.
    Niet alleen op open water,
    maar zeker ook op binnenwater
    is de Atlantic 460
    een heerlijk jacht om mee te varen.

    Technische omschrijving

  • Lengte over alles: 14.30 m
  • Lengte waterlijn: 11.20 m
  • Breedte: 4.50 m
  • Diepgang: 1.25 m
  • Doorvaarthoogte: 3.40 m
  • Gewicht: ca. 16 ton
  • Snelheid: 25 tot 28 kts
  • Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
  • Inhoud watertank: ca. 675 l
  • Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
  • Standaard motoren:
    2 x 320 kW (2 x 435 hp)
  • Volvo Penta D6 435
    andere motoren op aanvraag
  • CE categorie A

    Ontwerper: John A. Bennett & Associates

    Atlantic Motoryachts bv
    Suderséleane 15
    8711 GX Workum




  • Voor wie in het dagelijkse leven alleen
    genoegen neemt met het allerbeste mag dit
    ook verwachten aan boord van zijn jacht.
    Deze stelling is volledig toepasbaar
    op het concept van de Atlantic 460.





    Met een lengte van minder dan
    15 meter hoeft u geen geristraties aan
    te vragen voor het bevaren
    van sommige vaarwegen.

    Nieuwe optie voor 2007:
    Volledig electrisch cabriosysteem
    en radarbeugel



    ATLANTIC  56

    Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck.
    In opdracht van Atlantic Motoryachts
    ontwikkelt Vripack Naval Architects
    uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56.
    In een markt waar veel aanbod is,
    maar ook veel van hetzelfde,
    komt Atlantic Motoryachts
    met een revolutionair ontwerp:




    Voordek met groot zonnedek,
    waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.

    • lengte over alles 17.00 meter
    • lengte waterlijn 13.40 meter
    • maximale breedte 4.86 meter
    • diepte 0,98 meter
    • CE categorie B (kustvaart)




    Inrichting salon / achterdek:
    Centraal in het schip de besturing,
    heeft de regie over het schip vanuit een luxe
    stuurstoel;
    Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit
    met aan stuurboord twee luxe clubs.
    Ruim achterdek met riante kuipbank waarin
    de salontafel opgeborgen kan worden.




    Inrichting onderdeks:

    Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met
     eigen gescheiden douche en toiletruimte.
    Voor in het schip bevindt zich een
    gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed.
    In het voorschip
    bevindt zich een tweede natte cel,
    voorzien van douche, toilet en wasmachine.




    Tender Garage
    met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;


    Uitgerust met twee nieuwe innovatieve
    6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren,
    435 pk per motor. Volvo Penta IPS –
    Inboard Performance System is
    een inboard innovatie.



    ATLANTIC 56HT

    Gebouwd volgens onze hoge standaard.




    Technische Details
    • Lengte over alles: 18.50 m
    • Breedte: 4.85 m
    • Diepgang: 1,30 m
    • Gewicht, ca.: 23 ton
    • Doorvaart hoogte: 3.48 m
    • Inhoud brandstoftanks: 2564 l
    • Inhoud watertanks: 790 l
    • Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
    • Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
    • Andere motoren op aanvraag
      Ontwerper: John A. Bennett & Associate

      Atlantic Motoryachts bv
      Suderséleane 15
      8711 GX Workum




    Stijl en details

    Naast de layout van het interieur verteld de
    styling veel over de
     persoonlijke smaak van de eigenaar.
    Het is echter ook mogelijk om gebruik
    te maken van zeer moderne vormen,
    materialen en stoffen.




    Een Schip Op Maat

    DE ATLANTIC MOTORJACHTEN








    De meest bekende
    Piraten Vlag
    Jolly  Roger




    Piraten Vlag
    Edward  England




    Piraten Vlag
    Edward Teach Zwartbaard




    Piraten  Vlag
    Emanuel  Wynne




    Piraten  Vlag
    Henry  Every




    Piraten  Vlag
    Jack  Rackham




    Piraten  Vlag
    Stede  Bonnet




    Piraten  Vlag
    Thomas  Tew





    Piraten Vlag
    Christopher Condent

    No Limit IV
    Informative Site Voor De Watersporter
    21-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meest compleetste Atlantic 50 motorjacht No Limit IV

    Meest compleetste Atlantic 50 motorjacht
    No Limit IV

    Het vaarseizoen is al gestart maar we gaan het kalm aan doen vanaf dit jaar.
    Al meerdere jaren heeft
    mijn echtgenote problemen met haar gezondheid wat de laatste twee jaar toch wel veel verergerd is.

    Daarom geen lange afstanden meer voor ons, “hoewel ons schip dit zonder problemen aan kan” dus korte routes over rustig vaarwater voor het jaar 2010.

    We hebben dit schip laten bouwen met alles er op en er aan om nog heel wat jaren te kunnen varen.

    Maar ja, je weet gezondheid problemen dat heb je niet zelf in de hand en daar kun je zelf ook niet echt veel aan doen.

    Het is een van de meest compleetste en mooiste gebouwde Atlantic motorjacht van de 50 reeks.

    Nooit geen problemen mee gehad.

    We hebben er enkele prachtige vaarseizoenen op gehad temeer daar alle comfort en ruimte aanwezig is.

    Eigenlijk is het een boot waar je gemakkelijk alle vaarwater ( ook het Franse binnenwater ) met vier personen op kunt voor een lange periode maar meestal zijn we maar met ons tweetjes.

    Dus rustig aan voor ons , kortere trips van ongeveer een 14 tal dagen .


    Georges

    E-mail :  no.limit.iv@telenet.be



























    21-04-2010 om 00:00 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Atlantic 50 No Limit IV Bouwjaar 2006
    No Limit IV Atlantic 50 Bouwjaar 2006
    Afmetingen : ca, 14,99 x 4,5 x 1,35 meter
    Werf : Hollandboat BV - Workum
    Ontwerp : John A , Bennet & Associates
    Bouwjaar : 2006 CE A
    Motorisering : 2 x 480 Pk Volvo Penta TAMD 75 EDC
    Aantal Hutten : 2
    Ligplaats : Nederland
    Vraagprijs : Euro Prijs op aanvraag
    Materiaal romp : Polyester ( stootrand met rvs strip 35 x 5 mm )
    Materiaal opbouw : Polyester
    Materiaal dek : Teak dek rondom
    Rompvorm : Deep V
    Waterverplaatsing : Ca, 19 ton
    Struurstand(en) : 1 maal
    Zwemplateau : Geintegreerd met rvs trap
    Ankerlier : Elektrisch
    Raamframes : Rvs frames met getint veiligheidsglas
    : Rvs railing met 2 x geïntegreerde trap ( zijkant )
    : Boegspriet met geïntegreerde trap
    Interieur : Hoogglans teak
    Slaapplaatsen : 4 maal vast ( 2 x 2 pers vrijstaand )
    Dinette : Ruime U dinette in de salon ( leder ) Salon alcantara
    Toilet : 2 maal elektrisch
    Douche : 2 maal + 1 buitendouche w + k
    Watertank : 1 ca, 900 liter rvs + mangat
    Vuilwater : 2 maal
    Warmwater : Boiler ca, 55 liter
    Verwarming : Hetelucht + water verwarming
    Airconditioning : 2 x airco voor keuken slaapkamer en airco achter salon en slaapkamer
    Kooktoestel : 2 pits Miele keramisch + teppanyaki gril/bakplaat + afzuigkap
    Oven : Microgolf combi oven
    Koelkast : 1 maal
    Kompas : Raymarine
    Log : Raymarine ST60
    Echolood : Raymarine ST60
    Marifoon : Raymarine 240E
    Radar : Raymarine E120
    AutoPilot : Raymarine ST6001
    G,P,S, : Raymarine E120
    Plotter : Raymarine E120
    : Navtex ICS NAV6
    : ACR EPIRB
    Draaiuren : Ca, 1100 uren
    Brandstoftanks : 2 x ca, 1100 liter rvs + mandeksel
    Keerkoppeling : Twin Disc + watergesmeerde schroefas
    Boegschroef : 160 Kgf Elektrisch + afstandsbediening
    Hekschroef : 160 Kgf Elektrisch + afstandsbediening
    Elektrische instalatie : 12 + 24 + 230 Volt
    Generator : Mastervolt 12 KvA
    Walstroom : Aanwezig
    Omvormer : Mastervolt 2500W
    Aculader : Mastervolt 70 Amp
    Accu's : Ca, 8 x 180 + 1 x 70 Amp
    Omschrijving Vaatwasmachine , Siemens was-/droogcombinatie,
    B&O + Loewe geluid +, 4 x rvs speaker , + 2 speaker stuurstand
    HD recorder
    2 x tv JVC flatscreen instalatie ( liftsysteem in salon )
    Tracvision 4 satelietontvanger, 2 x Sat-receiver
    Hydrolische trimtabs
    Elektrische klapbare radarbeugel
    Elektrische verstelbare stuurbank
    Dekverlichting + stuurstand
    Verlichtingin spiegel en dekverlichting in gangbord
    2 Reserve schroeven
    Afdekzeil voor alle zitbanken en zitgroepen op dek
    Afdekzeil voor stuurstand
    Zon afdekzeilen voor de ramen
    Zonneluifel achterdek , rondom gesloten,
    Offshore reddingsvlot in container
    Alarminstalatie

    E-mail :  no.limit.iv@telenet.be






















    21-04-2010 om 00:00 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Update PC Navigo 2010 voor watersport

    Update PC Navigo 2010 voor watersport

    Bron : watersportalmanak.nl| Datum: 17-04-2010

    Gratis update voor bezitters PC Navigo 2010 beschikbaar

    PC Navigo, het populaire watersport navigatiesysteem voor de watersport brengt een nieuwe update 2010 uit. Bezitters van een 2010 licentie kunnen deze update gratis downloaden en installeren. De patch 2010 bevat een aantal correcies en aanvullingen. De kaarten van de Waddenzee zijn ook gecorrigeerd en toegevoegd aan deze nieuwe patch.

    Link: |
    Meer info over PC Navigo |

    PC Navigo 2010: watersport GPS Navigatie softwareen Routeplanner
    PC Navigo is het meest uitgebreide systeem voor watersporters die willen navigeren én routes plannen op een laptop. PC Navigo bestaat uit een aantal functionaliteiten:

    • Volledige GPS navigatie op digitale vaarkaarten
    • Volledige watersport routeplanner voor Nederland t/m geheel Europa
    • Informatie over bruggen, sluizen, stremmingen etc
    • Volledige informatie over alle vaarwegen voor de watersport
    • Aansluiting voor AIS zenden en weergave van andere schepen

    Volwaardig GPS navigatiesysteem voor watersport
    Met PC Navigo weet u altijd exact wat uw positie is. Dat is niet alleen leuk en handig, maar ook veilig. Wie wel eens in de dichte mist is beland weet dat er op het water dan weinig te zien valt. PC Navigo bevat alle digitale vaarkaarten van Nederland en is ook verkrijgbaar in een Benelux- of Europa uitvoering.

    Door middel van het aansluiten van een GPS muis is uw positie zichtbaar op de kaart, wordt uw vaarrichting en vaarsnelheid weergegeven. De digitale kaarten kunt u onbeperkt inzoomen zonder scherpteverlies zoals bij systemen van de ANWB of Stentec. Alle betonning en bebakening is tot detail aangegeven. U ziet de gevaren route in beeld terwijl de kaart met de beweging het schip mee schuift

    20-04-2010 om 00:00 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Atlas Services Group op Maritime & Offshore Career Event

    Atlas Services Group op Maritime & Offshore Career Event


    12-04-2010 10:51

    Op woensdag 28 april 2010 staan Atlas Eurosailor en Atlas Tristar met een stand op het Maritime & Offshore Career Event. Dit evenement geeft de bezoekers de gelegenheid om zich te informeren over werk en werken in de maritieme en offshore sectoren.

    Atlas Eurosailor en Atlas Tristar bemiddelen professionals op diverse niveaus in de maritieme sector en in de olie- en gasindustrie. Wereldwijd hebben we opdrachtgevers die op zoek zijn naar goede mensen. Wij kijken samen met jou naar de carrièremogelijkheden.

    Bron : navingo.nl

    Lees verder: © Atlas Services Group

    12-04-2010 om 12:36 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Agenda Zeilklippers.nl ft. Onlinezeilen.nl

    Agenda Zeilklippers.nl ft. Onlinezeilen.nl


    12-04-2010 09:48

    Onlinezeilen.nl heeft een mogelijkheid gemaakt om scheepseigenaren te helpen met het bijhouden van verschillende agenda’s.

    Via iCal is er een mogelijkheid gemaakt om de Onlinezeil.nl agenda eenvoudig te exporteren. Hierdoor kan men eenvoudig en volledig geautomatiseerd de agenda uitwisselen met o.a. de website www.zeilklippers.nl. Deze Ical functie kan tevens ook eenvoudig gebruikt worden voor andere programma’s o.a. Outlook 2003 / 2007, Google agenda, Ical (Apple). Hierdoor hoeft er slechts 1 agenda bij gehouden te worden.

    Deze functionaliteit wordt net zoals het reserveringsprogramma geheel gratis aangeboden. Deze functie werkt ook voor niet geactiveerde schepen.

    Bron : navingo.nl

    Lees verder: © Onlinezeilen.nl

    12-04-2010 om 12:29 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Abramovich mag eindelijk varen in 's werelds grootste

    Abramovich mag eindelijk varen in 's werelds grootste

    De schepenbouwers van Blohm+Voss leggen op dock 10 in Hamburg de laatste hand aan 's werelds grootste privéjacht. FOTO EPA

    LONDEN - Het leven van een multimiljardair gaat niet altijd over rozen. Zo wacht je jarenlang op één plezierjacht, bestel je nog maar één, en zo worden beide speeltjes nagenoeg tegelijkertijd opgeleverd. Het overkwam Roman Abramovich.

    Roman Abramovich met vriendin. FOTO EPA 

    Roman Abramovich met vriendin. FOTO EPA
    De Russische oligarch - eigenaar van de Engelse voetbalclub Chelsea - kan echter tevreden zijn met het resultaat: vanaf heden mag hij zich eigenaar noemen van 's werelds grootste privéjacht ter wereld.

    Met de Eclipse, de naam van het monster van liefst 168 meter lang, overtreft Abramovich de sjeik van Dubai. Het 'bootje' dat Mohammed bin Rashid Al-Maktoum in 2009 op de kop tikte is 'slechts' 162 meter lang.

    Behalve het verschil in lengte tussen het twee jachten, beschikt Abramovich op zijn boot over twee helikopterplatforms en twee zwembaden. De sjeik van Dubai moet genoegen nemen met één van beide.

    Andere leuke snufjes in het nieuwe zomeronderkomen van Abramovich zijn kogelbestendig glas en een twee meter lange 'thuisbioscoop' in elke gastcabine.

    De Rus zelf vertoeft 's nachts op de bovenste etage. Daar bevindt zich een suite waar het dak van open kan en Abramovich met zijn vriendin Daria Zhukova onder de sterren in slaap kan vallen. Een elektronisch 'anti-paparazzischild' verzekert de privacy van de gasten aan boord.

    Aanvankelijk leek Abramovich ruim 363 miljoen euro te moeten neerleggen voor de bouw van zijn Eclipse, maar inmiddels melden Engelse media dat de kosten zouden zijn opgelopen tot meer dan het dubbele van dit bedrag.

    Het tweede, nieuwe jacht van Abramovich wordt tevens deze week opgeleverd. 'Luna' is met haar 115 meter qua lengte nog altijd het negentiende privéjacht in de wereld.

    Overigens werd het voor Abramovich wel tijd voor een nieuwe collectie boten. Van de vier die hij enkele jaren geleden bezat verkocht hij er één, gaf hij er één cadeau aan een zakenpartner en verloor hij er één aan zijn ex-vrouw Irina Malandina nadat zij een scheiding had ingezet.

    Naast Eclipse en Luna beschikt Abramovich nog over een 'kleine' jacht van 51 meter. Hiermee wil hij komende zomer tijdens het WK voetbal paraderen voor de kust van Zuid-Afrika. (RED)


    Bron : www.ad.nl

    12-04-2010 om 12:26 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KNRM Reddingbootdag 2010 op 8 mei

    KNRM Reddingbootdag 2010 op 8 mei

    Bron: KNRM | Datum: 11-04-2010

    Nationale KNRMReddingbootdag op 8 mei 2010

    De KNRM stel op 8 mei alle 42 reddingstations open om te bezoeken en kennis te maken met het werk wat de KNRM doet voor de watersport.

    De Nationale Reddingbootdag is dé dag bij uitstek om kennis te maken met het werk, de mensen en het materieel van de KNRM. Een belevenis voor jong en oud. Op zaterdag 8 mei kunt u een kijkje nemen in de keukens van de 42 reddingstations. De 1.100 vrijwilligers nodigen u persoonlijk uit om langs te komen om kennis te maken met de bemanningen. Het programma duurt van 10.00 uur tot 16.00 uur.

    Reddingbootdag 2010 staat in het teken van fondsenwerving. Bij het uitvoeren van haar taak heeft de KNRM er, sinds de oprichting in 1824, voor gekozen dit als zelfstandig opererende, ongesubsidieerde instelling te doen. De 1.100 vrijwilligers kunnen hun werk alleen doen door de vrijwillige bijdragen van mensen die de KNRM een warm hart toedragen. De slogan van dit jaar is dan ook: “Donateur? Meevaren! Meevaren? Donateur worden!”

    Om kans te maken op een reddingboottochtje is het daarom noodzakelijk om uw donateurspas 2010 mee te nemen of de uitnodigingskaart die in de seal bij De Reddingboot van april 2010 is ingevouwen. Dit klinkt streng, maar de dag heeft ook een serieuze kant. De KNRM wordt al jaren geconfronteerd met stijgende kosten en heeft moeite om die financiële druk het hoofd te bieden. Daarom willen we deze dag bestemmen voor onze donateurs en voor mensen die ter plekke besluiten de KNRM te steunen.

    Meer informatie op |
    www.reddingbootdag.nl |
    Foto: met dank aan KNRM

    12-04-2010 om 12:22 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Happy Bird' aan de grond
    'Happy Bird' aan de grond
    Elburg, 10 april 2010

    Op zaterdagmiddag 10 april loopt de 'Happy Bird' vast op het Veluwemeer.
    Bij het invaren vande insteekhaven op eiland de Ral loopt het 1.90 meterdiep stekende zeiljacht vast.
    Na enige pogingen slaagt men er zelf niet in om los te komen envraagt men op kanaal 16 om hulp van een reddingboot.

    Ter plaatse met de Orca van station Elburg nemen we de situatie op.
    Aan boord zijn7 personen in goede conditie.
    Alleen is de diepte onder het 12 meter lange zeiljacht slechts1.40 meter.
    Nadat we de diepte rondomhet schip hebben verkendmaken we een sleepverbinding en trekken de 'Happy Bird' vlot naar de vaargeul.
    Na het opnemen van de benodigde gegevens blijkt de eigenaar reeds jaren Redder aan Wal en is dan ook zeer verheugd om nu zelf eens door een reddingboot van de KNRM geholpen te mogen worden.
    Het gezelschap vervolgd hierop op eigen kracht haar wegrichting Harderwijk en gaat de Orca retour boothuis.

    Bron : KNMR.nl











    10-04-2010 om 20:54 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aanvaring tanker en jacht op Merwede

    Aanvaring tanker en jacht op Merwede

    Bij een aanvaring tussen een tanker en een jacht op de Merwede ter hoogte van Papendrecht zijn donderdagmiddag twee mensen te water geraakt.

    De aanvaring gebeurde volgens de politie bij de Kerkbuurt op de Merwede, op de grens tussen Papendrecht en Dordrecht, aan de Barendrechtse kant.
    De twee drenkelingen zijn uit het water gehaald en naar een ziekenhuis gebracht. Een ambulance en traumahelikopter waren ter plaatse. Volgens de politie leken zij aanspreekbaar en zijn er verder geen vermisten. De scheepvaart ondervindt geen hinder van de aanvaring. Onduidelijk is nog hoe het ongeluk kon gebeuren.
    Bron: schuttevaer.nl

    08-04-2010 om 00:00 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zoek de verschillen: kebony versus teak

    Zoek de verschillen: kebony versus teak


    07-04-2010 12:21

    Medemblik Yacht Service (MYS) kondigde in december aan als eerste in Nederland gebruik te gaan maken van Kebony hout, een duurzaam alternatief voor teakhout. Inmiddels is het eerste jacht van een Kebony dek voorzien en daarmee is het bewijs geleverd dat Kebony hout qua uitstraling niet te onderscheiden is van teakhout. Bovendien is Kebony veel harder dan teak en gaat dus veel langer mee.

    Volwaardige vervanger teak
    “De aankondiging van de toepassing van Kebony hout heeft erg veel positieve reacties opgeleverd,” vertelt bedrijfsleider Henk Drijfhout van MYS. “Als vervolg daarop willen we nu het resultaat laten zien. De afgelopen maanden hebben wij het dek van een van onze klanten van Kebony hout voorzien en het resultaat is verbluffend. Wij zijn er trots op een volwaardige vervanger voor teak gevonden te hebben, die qua uitstraling en eigenschappen niet onderdoet voor teak. Sterker nog: Kebony hout is vele malen harder en slijtvaster dan teak en heeft dus een veel langere levensduur.”

    Binnen de Scandinavische huizenbouw wordt Kebony al langere tijd naar volle tevredenheid toegepast. Inmiddels is Kebony ook binnen de internationale jachtbouw een plek aan het veroveren. “Door de hardheid van Kebony, kunnen dekken zwaarder belast worden. Dat betekent geen putten meer in het dek van bijvoorbeeld een buitenboordmotor die op het dek getild wordt. Bijboten kunnen met een gerust hart aan boord getrokken worden zonder schade aan te richten. De sterkte van Kebony heeft zich ook al bewezen in de superjachtbouw, waar het onder andere toegepast is voor helikopterdekken op luxe jachten,” aldus Henk Drijfhout.

    Milieuvriendelijk
    Kebony is een Noors bedrijf dat na jaren van research en experimenteren een milieuvriendelijk modificatie proces ontwikkeld heeft om verschillende houtsoorten duurzamer te maken. Het gebruikte hout is afkomstig van loofbossen in Europa. Voor de jachtbouw wordt met name gebruik gemaakt van esdoornhout. Na de kap wordt onder hoge druk een speciale, gepatenteerde vloeistof in het hout geïmpregneerd die vervolgens uithardt.

    Deze heeft het biologische Furfurylalcohol als bestandsdeel, afkomstig van restmaterialen uit de winning van suikerriet en maïs. Als het hout goed gedroogd is, ondergaat het nog een aparte behandeling, waarbij door verwarming de uitharding tot stand komt. Eventuele restvloeistoffen worden weer hergebruikt, zodat het een volledig kringloopproces betreft.


    Lees verder: © MYS Medemblik
    Bron : navingo.nl

    07-04-2010 om 21:00 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thuishavens(.nl) luiden het vaarseizoen verfrissend in

    Thuishavens(.nl) luiden het vaarseizoen verfrissend in


    07-04-2010 11:22

    De Thuishavens van Den Daas Recreatie hebben nieuws: een verse editie van het magazine Thuishaven én een splinternieuwe website zijn vanaf vandaag te bewonderen.

    Per 1 april 2010 is de nieuwe website Thuishavens.nl in de lucht; een serieuze verbetering (geen grapje!) van de informatievoorziening richting de ligplaatshouders en gasten. De website heeft alles wat de hedendaagse waterrecreant nodig heeft: lokale weersverwachtingen, acties & aanbiedingen van o.a. horecagelegenheden op de havens, de laatste (branche-)nieuwtjes, actuele openingstijden en nog veel meer!

    Hopelijk geniet iedereen dit seizoen op en van het water; wilt u op uw boot lekker genieten van verfrissend leesvoer? Haal dan een exemplaar van het magazine Thuishaven bij één van de vier thuishavens, of download hem gewoon van de website.


    Lees verder: © Den Daas Recreatie
    Bron : navingo.nl

    07-04-2010 om 20:48 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oostende voor Anker 11de editie van 27 tot 30 mei 2010
    Oostende voor Anker 11de editie van 27 tot 30 mei 2010

    Oostende voor Anker 2010 vaart ter Kaapr’n

    De elfde editie van Oostende voor Anker, het festival van de authentieke scheepvaart en de Noordzee, staat dit jaar in het teken van de Oostendse kapers uit de zeventiende eeuw. Zij voeren in dienst van hun vorst en vielen vijandige schepen aan.

    Haaks op dit historische thema staat de komst van enkele nieuwe twee en driemasters, helemaal gebouwd volgens de klassieke principes van de grote zeilschepen. Ondermeer de A- klasse schepen de Wylde Swan, de Gulden Leeuw en de Tres Hombres zullen blikvangers worden.

    Het grondplan van de Oostende voor Anker site werd omwille van de werkzaamheden in Oostende helemaal herschikt. Zo zullen de honderdduizenden bezoekers een heel ander Oostende voor Anker kunnen bezoeken en beleven. Het vibrerende animatie- en muziekprogramma stromen over. De podia hebben een groter nautisch karakter gekregen.

    Oostende voor Anker telt voor deze elfde editie meer grote schepen dan ooit.

    De grote nieuwe blikvangers zoals de helemaal vernieuwbouwde driemaster de Gulden Leeuw en de topzeilschoner de Wylde Swan komen aan de cruise kaai te liggen, net als hun eveneens recent gebouwde collega’s Mercedes en Morgenster. Een Nederlands kwartet. De meest authentieke is de als jacht uitgeruste driemaster Belem uit Frankrijk die eveneens in de havengeul komt te liggen.

    De Hydrograaf, het fonkelende voormalige meetschip en ook dienstjacht van de Nederlandse Koninklijke familie, komt terug. Ze gaat samen met de driemastschoener de Minerva en de nieuwe schoenerbrik de Tres Hombres (foto) in het Mercatordok liggen. Op de Minerva komt een podium voor de vele optredens.

    De grote motorschepen, waaronder de kustmijnenveger Bernisse (ex-Spa van de Belgische Marine) en de grote slepers liggen in het Montgomerydok.
    Helemaal aan de andere kant ligt de Mercator. Deze driemast barkentijn maakt deel uit van het officiële Oostende voor Anker programma. Men kan het gerestaureerde schip bezoeken en ook de thematentoonstelling over Oostende voor Anker aan boord bewonderen.

    Eind februari stond de teller van het aantal deelnemende schepen op 105. Opvallend is de aanwezigheid van de zeegaande ‘old gaffers’ en andere scherpe klassieke jachten. De inschrijvingen gaan nog door. Er worden ruim 200 schepen verwacht.

    Bron : watertrends.be

    06-04-2010 om 17:15 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Olieprijs vanmorgen op nieuwe piek
    Olieprijs vanmorgen op nieuwe piek

    Vanmorgen bereikte de olieprijs een nieuwe piek voor de afgelopen 17 maanden, dit in reactie op signalen dat de wereldeconomie nog altijd aan de beterhand is. Daardoor neemt de hoop toe dat de vraag naar olie gaat sijgen. Een vat ruwe olie kost nu bijna 87 dollar.
    De fabrieken in zowel de Verenigde Staten als in China en Europa laten opnieuw groei optekenen, terwijl het pessimisme bij de grote Japanse bedrijven opnieuw afneemt.

    Sarah Emerson, managing director bij Energy Security Analysis, wijst er op dat het economisch nieuws over het algemeen goed is, waardoor de perceptie op de oliemarkt is gewijzigd. Een economische opleving is altijd goed voor de vraag naar olie.

    Vorige week overschreed de olieprijs opnieuw de kaap van 85 dollar, waardoor het hoogste niveau sinds 10 oktober werd bereikt. Vanmorgen ging de olie verder op zijn elan. Vorig kwartaal steeg de olieprijs met 5,50%, op jaarbasis is een vat ruwe olie 75% duurder geworden.

    Michael Fitzpatrick, vice president energie bij MF Global in New York, twijfelt er echter aan of de opwaartse beweging deze week kan worden verder gezet. De meeste analisten verwachten een daling van de olieprijs omdat de betere economische vooruitzichten al in de prijs verwerkt zitten.

    Bovendien zijn ook de olievoorraden hoog. De U.S. stockpiles aan crude olie stegen vorige week met 2,93 miljoen vaten tot 354,20 miljoen vaten. Dat is 6,50% meer dan het gemiddelde over de afgelopen vijf jaar.

    Tom Bentz, broker bij BNP Paribas Commodity Futures, stelt vast dat de situatie rond de voorraden geen invloed heeft op de prijsvorming, wat betekent dat het onderliggend sentiment bijzonder goed blijft. Bron: Cash.be

    Bron : visserijnieuws.punt.nl

    06-04-2010 om 16:49 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Motorsloep van IJsselmeer gehaald door KNRM

    Motorsloep van IJsselmeer gehaald door KNRM

    Bron: KNRM Enkhuizen | Datum: 04-04-2010

    KNRM reddingstation Enkhuizen is zaterdagmiddag 3 april uitgevaren met de reddingboten Watersport en Rien Verloop voor de melding van een motorboot met motorstoring.

    Na dat er eerst telefonische contact was geweest met het kustwachtcentrum voor meer informatie verlaten de beide reddingboten de haven naar de opgegeven positie, twee mijl noord van Enkhuizen. De Rien Verloop die als eerste aankomt bij deze positie tref hier een sloep aan van 6.50 meter met motorstoring.

    Vervuilde diesel in tank
    Bij navraag blijken de twee opvarenden sinds kort de trotse eigenaren te zijn van deze opensloep en waren van plan om op hun eerste tocht het bootje over te varen van Stavoren naar thuishaven Watergang. Gewapend met een minilaptop (als alternatieve waterkaart) en gsm wagen zij de overtocht, echter op een paar mijl voor Enkhuizen stopt de motor er mee door vermoedelijk vervuilde diesel.


    Wanneer de reddingboot Watersport arriveert heeft de Rien Verloop reeds sleepverbinding gemaakt met de sloep en sleept haar richting de compagnieshaven. Daar dit prima verloopt blijft de Watersport op afstand stand-by. Eenmaal aangekomen in de haven word het geheel netjes afgemeerd en de opvarenden de weg gewezen richting de jachtservice. Na hartelijk te zijn bedankt keren de reddingboten retour station.

    05-04-2010 om 20:53 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Motorsloep van IJsselmeer gehaald door KNRM

    Motorsloep van IJsselmeer gehaald door KNRM

    Bron: KNRM Enkhuizen | Datum: 04-04-2010

    KNRM reddingstation Enkhuizen is zaterdagmiddag 3 april uitgevaren met de reddingboten Watersport en Rien Verloop voor de melding van een motorboot met m
    otorstoring.

    Na dat er eerst telefonische contact was geweest met het kustwachtcentrum voor meer informatie verlaten de beide reddingboten de haven naar de opgegeven positie, twee mijl noord van Enkhuizen. De Rien Verloop die als eerste aankomt bij deze positie tref hier een sloep aan van 6.50 meter met motorstoring.

    Vervuilde diesel in tank
    Bij navraag blijken de twee opvarenden sinds kort de trotse eigenaren te zijn van deze opensloep en waren van plan om op hun eerste tocht het bootje over te varen van Stavoren naar thuishaven Watergang. Gewapend met een minilaptop (als alternatieve waterkaart) en gsm wagen zij de overtocht, echter op een paar mijl voor Enkhuizen stopt de motor er mee door vermoedelijk vervuilde diesel.

    Wanneer de reddingboot Watersport arriveert heeft de Rien Verloop reeds sleepverbinding gemaakt met de sloep en sleept haar richting de compagnieshaven. Daar dit prima verloopt blijft de Watersport op afstand stand-by. Eenmaal aangekomen in de haven word het geheel netjes afgemeerd en de opvarenden de weg gewezen richting de jachtservice. Na hartelijk te zijn bedankt keren de reddingboten retour station.

    04-04-2010 om 00:00 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jongert presenteert eerste grote motorjacht

    Jongert presenteert eerste grote motorjacht


    01-04-2010 16:43

    Jongert Shipyard heeft 30 maart MY Lucia-M, een Jongert 3900MY, te water gelaten. De Lucia-M is het eerste motorjacht van deze afmetingen ooit gebouwd door Jongert. De werf ontwikkelde de motorjachtlijn op uitdrukkelijk verzoek van diverse klanten die de ontwerpen van de Jongert zeiljachten waarderen maar liever een motorjacht hebben.

    Het snelvarende semi-displacement aluminium jacht is eigendom van een Duitse hotelontwikkelaar. Folkert Brongers, General Manager van Jongert Shipyard, is trots dat juist deze opdrachtgever twee jaar geleden koos voor Jongert. ‘De Lucia-M is zijn derde motorjacht. Dat wil zeggen dat het hier gaat om een zeer ervaren motorbooteigenaar. Hij kende Jongert al jaren en toen hij een nieuw motorjacht wilde laten bouwen, koos hij voor Jongert. Dat zie ik als een enorm compliment.”

    Een typische Jongert
    In de afgelopen 57 jaar bouwde Jongert 325 zeiljachten. De 3900MY, bouwnummer 429, is het eerste grote motorjacht. ‘Ook dit jacht is een typische Jongert’, stelt Brongers. ‘De Lucia-M combineert de Jongert kwaliteit met excellente eigenschappen en technische innovaties zoals een glass-bridge en een monitoring system. En net als bij de 5200M, ons nieuwste ontwerp in de zeiljachtlijn, ligt de nadruk op privacy, luxe, comfort en ruimte. Dit motorjacht kun je typeren als “the best in its class”.’

    Bij een glass-bridge worden alle bedieningen, informatieaangevers en andere instrumenten die nodig zijn om de boot te varen, geïntegreerd in één ‘glazen plaat’. ‘In een normaal gebouwd dashboard is er vaak een groot uiterlijk verschil tussen de diverse instrumenten en bedieningen’, legt Brongers uit. ‘In een glass-bridge zijn de verschillende onderdelen onzichtbaar onder een ‘glazen plaat’ gebouwd met een tiptoetsbediening op het glas. Groot voordeel is dat alle bedieningspanelen van de apparatuur nu eenzelfde strakke uitstraling hebben.’

    Het jacht is voorzien van een aantal speciale voorzieningen om de eigenaar een maximum aan comfort en privacy te bieden. ‘De tweepersoons master cabin is zo geplaatst dat de volledige breedte van het jacht (7,80 meter) wordt benut. Boven het bad in de master cabin is een groot skylight aangebracht. Dit skylight is elektrisch verduisterbaar. De eigenaar heeft vanuit zijn master cabin direct toegang tot een gym en stoombad in de voorpiek. De half overdekte flybridge is voorzien van een bar, een loungeruimte en een zonnedek. Het dodgerdak boven de flybridge is voorzien van glas om de ruimte zo licht mogelijk te houden. Aan de achterzijde van het dodgerdak zit een uitschuifbaar deel dat naar wens over het zonnedek kan worden geplaatst.’

    Voorspoedige ontwikkelingen
    Behalve de 3900MY wordt dit jaar ook een 2400 M SY te water gelaten. ‘De zaken gaan goed’, meldt Brongers. ‘Vorig jaar, vlak na de doorstart onder leiding van het nieuwe management, plaatste een buitenlandse relatie de opdracht voor dit zeiljacht.’ In diezelfde periode heeft het management met alle medewerkers hard gewerkt aan de opbouw van een solide en efficiënte organisatie. Binnen de nieuwe Jongert organisatie is het resultaat duidelijk merkbaar in de wijze waarop de opdrachten worden uitgevoerd: binnen budget, op tijd en met de vertrouwde hoge kwaliteit. ‘Wij zijn trots op ons team’, stelt Brongers. ‘Dankzij de inzet van iedereen is Jongert klaar voor de toekomst.’

    Focus op zeiljachten
    Jongert bouwt volledig custom built jachten en heeft daarnaast een eigen lijn van semi custom built zeiljachten. De nadruk van de jachtwerf ligt, als vanouds, op de ontwikkeling en bouw van zeiljachten. ‘Jongert is de enige Nederlandse zeiljachtbouwer met een eigen modellenlijn en heeft altijd behoord tot de wereldtop op het gebied van zeiljachten. Het is vanzelfsprekend dat dat onze hoofdactiviteit is en blijft. Daarnaast is de motorjachtenlijn beschikbaar. Deze wordt ook verder uitgebouwd. Maar dan wel naast en zeker niet in plaats van onze zeiljachten.’ Naast nieuwbouw biedt Jongert haar klanten die geen afscheid kunnen nemen van hun Jongert jacht de mogelijkheid deze te laten refitten.

    Specificaties Jongert 3900MY

    Algemeen
    Jachtarchitect: Azure Naval Architects
    Interieurontwerp: Guido de Groot Design
    Exterieurontwerp: Guido de Groot Design

    Casco: aluminium
    Opbouw: aluminium

    Belangrijkste afmetingen
    Lengte over alles: 39,00 meter
    Lente over de waterlijn: 33,68 meter
    Breedte: 7,80 meter
    Diepgang (half geladen): 2,04 meter
    Waterverplaatsing (half geladen): 316 ton
    Maximumsnelheid: 28 knopen
    Kruissnelheid: 24 knopen
    Bereik: 2.400 mijl bij een snelheid van 12 knopen

    Brandstoftank: 46.500 liter
    Drinkwatertank: 7.400 liter
    Vuilwatertank: 2.600 liter

    Aandrijving
    Hoofdmotor: 2 x MTU 16V4000 M93, 3.120 kW / 4.185 bhp à 2.100 rpm each, With trailing pumps and Trolling
    Propellers: 2 x Water lubricated propeller shafts with fixed pitch 5 bladed propellers
    Boegschroef: Hydraulic app. 60 kW / 80 hp

    Foto: E.J. Bruinekool Fotografie


    Bron : Navingo.nl

    02-04-2010 om 00:00 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luxe jacht mikt ook op professionele markt , De NYX 56


    Luxe jacht mikt ook op professionele markt

    De NYX 56' is een bijzonder motorjacht waarmee de in Friesland wonende Engelse scheepsontwerper Nick Brown ook wil doorbreken op de professionele markt. De aluminium monohull die uitloopt in een trimaran is uniek. Leidraad die Brown hanteerde was: geen enkele concessie. De NYX is exact geworden zoals hij haar wilde hebben.



    Door Heere Heeresma jr.
    Met een topsnelheid van zeventig kilometer per uur zou de NYX niet misstaan in een James Bond-film. Nick Brown (1949) vergelijkt de NYX - de naam verwijst zowel naar zijn voornaam als naar de Griekse godin van de nacht - graag met een ruimteschip.

    • Combinatie monohull en trimaran supersnel en stabiel
    • ‘Control room geeft je gevoel door aliens te zijn ontvoerd'




    ‘Stel je dit diepzwarte schip bij nacht voor', zegt Brown. ‘In de control room krijg je het gevoel door aliens ontvoerd te zijn.' Zo'n uitspraak zul je niet snel horen uit de mond van Nederlandse scheepsbouwers, die ongetwijfeld bekwaam en betrouwbaar zijn, maar soms wat tekort komen aan wat we bij Engelsen excentriciteit noemen. En Engels is Brown zeker, ook al woont hij sinds 1980 in Friesland. Maar die bevlogenheid komt ook voort uit frustratie over de gebruikelijke gang van zaken in de jachtbouw.

    Unieke rompvorm
    ‘Wie films wil maken gaat naar Hollywood, wie boten wil bouwen naar Friesland', zegt Brown. ‘Want daar worden sommige van 's wereld beste boten gebouwd en kan ik werken met hoogopgeleide en gemotiveerde vaklieden.' In 1994 begon hij met zijn vrouw het scheepstimmerbedrijf Mediterranean Shipping Co Voor Makma Caribbean bouwde hij meer dan zeventig sloepen van 9,30 meter. In 2004 begon hij met de bouw van een sloep naar eigen ontwerp, de zeer snel varende CrossOver. In 2007 verkocht hij de zaak aan zijn partners en was eigenlijk niet meer van plan boten te bouwen. De manier waarop dat tegenwoordig gebeurt beviel hem niet. De luxe aan boord is belangrijker geworden dan de vaareigenschappen. Intussen werkte hij wel aan tekeningen voor een motorschip dat aan zijn ideaalbeeld beantwoordde: de NYX, een aluminium monohull uitlopend in een trimaran, voortgestuwd door drie waterjets. De unieke rompvorm moest het schip een ongekende stabiliteit verlenen, ook bij hoge snelheden.

    Eind 2007 kreeg Brown bezoek van een man voor wie hij drie boten had afgebouwd. De man was zo onder de indruk van zijn tekeningen dat hij aanbood een schaalmodel te laten maken. Er werden sleepproeven mee gedaan bij het Marin en de resultaten waren dermate goed dat de man een bestelling voor een NYX van zeventien meter plaatste, waardoor Brown een prototype kon bouwen.

    Rails van water
    Voor Brown draait alles om de romp, die moet perfect zijn. ‘Er drijven al teveel badkuipen rond. Dat komt omdat jachtbouwers alleen commercieel denken. Als je toiletten en klerenkasten in elke slaapkamer wilt hebben, krijg je uiteindelijk een schip dat lijkt op een badkuip. En erger nog, dat vaart als een badkuip. Daarom wilde ik eerst de romp goed hebben. Als je dan toch een extra slaapkamer wilt, maken we het schip gewoon langer en de motoren sterker. Op die manier blijft het ontwerp intact en is elke versie van de NYX razendsnel en superstabiel.'

    Uit proeven blijkt dat de NYX bij een snelheid van 27 knopen golven van anderhalve meter makkelijk weerstaat. ‘Ze loopt over twee rails van water', zegt Brown. De NYX lijkt gebouwd voor actie en is schaamteloos hedonistisch en macho. Of zoals iemand zei: ‘Het enige wat eraan ontbreekt, is James Bond.'

    Besturen gaat met stuurwiel of muis via het Blue Arrow-computersysteem. De prijs is ernaar: 1.550.000 euro. Wie gaat de NYX in deze crisistijd kopen? Brown denkt aan een man van de wereld. En voor de vrouw van de wereld is er een Gaggenau-stoomoven aan boord. Maar ook bij politie of douane ziet hij een toekomst voor zijn geesteskind. Of in de offshore-industrie. Om de snelheid en zeewaardigheid van de NYX te demonstreren wil Brown er binnenkort mee naar Londen varen, een pint drinken en dezelfde dag in Nederland terugkeren.

    Bron : schuttevaert.nl



     


    21-03-2010 om 00:00 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw Oceanco-jacht gedoopt

    Nieuw Oceanco-jacht gedoopt


    08-03-2010 08:49

    Afgelopen vrijdag 5 maart is op de scheepswerf van Oceanco in Alblasserdam de Y705 gedoopt als ‘Sunrays’. Dit jacht is 85 meter lang en 14 meter breed. Het is de bedoeling dat het schip vandaag in internationale wateren wordt overgedragen aan de eigenaar.

    Bron :navingo.nl


    10-03-2010 om 00:00 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.First 31.7 klassenorganisatie organiseert 2de matchrace te Port Zelande

    First 31.7 klassenorganisatie organiseert
    2de matchrace te Port Zelande

    Bron : clubracer.be

    First 31.7 klassenorganisatie organiseert 2de matchrace te Port Zelande

    Samen met de Stichting Grevelingencup gaat de klassenorganisatie First 31.7 Matchracen.
    We hebben het al eens eerder georganiseerd.
    Dat was toen een doorslaand succes, ondanks de mindere weersomstandigheden.
    Daarom heeft de organisatie besloten om op zondag 7 maart weer de strijd a
    an te gaan. Een mooie variant op de maandelijkse Grevelingen cup winterwedstrijden waar momenteel 16 First 31.7’s aan deelnemen.

    Onze wedstrijdle
    is Andre Vermaat en die heeft inmiddels aangetoond dit soort evenementen prima te kunnen organiseren.

    We beginnen om 10.00 met een briefing in le Bateau.
    Daar zullen de wedstrijdindeling, de regels, de bijzondere bepalingen en het tijdschema worden gepresenteerd en toegelicht.
    De jurering zal geschieden vanuit volgboten.

    De start zal in de havenkom zijn.
    Daarna een stukje naar buiten.
    De finish is afhankelijk van de wind en zal zo mogelijk ook in de havenkom zijn. Zo hebben toeschouwers optimale kans om het spektakel te volgen.
    En een spektakel zal het zeker worden!

    In principe gaan we uit van maximaal 6 boten.
    Die zullen in het volgende schema tegen elkaar varen:

    In de voormiddag varen alle schepen 1:1 een race tegen elkaar,
    totaal dus 5 races.

    Per race zijn er 2 x 2 boten in de baan die 5 min na elkaar starten/finishen, dit betekent dat er van 11.00 tot 13.00 vrijwel continu gevaren zal worden.

    Na deze eerste manche, waarin alle boten eenmaal tegen elkaar hebben varen, zullen we een pauze houden om een kop soep te nuttigen in Le Bateau.

    Rond 14u30 gaan we de finales vare voor plaatsen 1 tot 3 en plaatsen 4 tot 6.

    Daarna een mooie prijsuitreiking door onze wedstrijdleider.

    We streven er naar om uiterlijk 16.00 klaar te zijn met de wedstrijden.

    Verdere informatie kunnen je vinden via onze website www.first317.nl

    En, de organisatiekosten worden gedragen door de First 31.7 klassenorganisatie.

    Misschien een idee voor een dagje uit?
    Als toeschouwer kun je alles volgen van op de oever.

    24-02-2010 om 20:35 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Haven zoekt 500 werknemers

    Haven zoekt 500 werknemers

    GENT - Het klinkt vreemd in deze barre economische tijden, maar de bedrijven in de Gentse haven hebben samen vijfhonderd openstaande vacatures.
    Met een opvallende campagne via broodzakken wil de Gentse Havengemeenschap (Vegho) zoveel mogelijk volk naar hun jobbeurs lokken.

    De haven kijkt naar je uit, dat is de slogan van de vierde editie van de jobbeurs van de Gentse haven.
    En die slogan mag je letterlijk nemen, want ondanks de crisis zijn heel wat havenbedrijven op zoek naar nieuwe medewerkers.
    Veel nieuwe medewerkers, in totaal zijn er in de haven van Gent 500 openstaande vacatures.

    'Ik moet toegeven dat we er in november even aan gedacht hebben om dit jaar geen jobbeurs te organiseren', zegt Peter Van Severen, directeur van Vegho.
    'Op dat ogenblik waren er nauwelijks openstaande betrekkingen.
    De jongste weken zien we een heropleving.
    Er komt weer beweging op de arbeidsmarkt. Steeds meer bedrijven hebben vacatures.'

    Uiteindelijk zullen er op de jobbeurs van 6 maart 500 banen aangeboden worden.
    Dat zijn er maar honderd minder dan verleden jaar.
    'De haven heeft de crisis redelijk goed doorstaan', gaat Van Severen verder.
    'Alle bedrijven samen hebben rechtstreeks nog altijd 28.000 mensen in dienst.
    Dat zijn er ongeveer duizend minder dan voor de recessie.'

    Om zoveel mogelijk volk naar de jobbeurs te lokken, komt er een opvallende campagne.
    'De komende dagen worden via de Gentse bakkers 100.000 broodzakken verdeeld die reclame maken voor het evenement', zegt Havenschepen Christophe Peeters (Open VLD). 'Vorig jaar namen er 1.500 mensen aan de jobbeurs deel.
    Dit jaar zullen het er meer zijn.'

    Een van de bakkers die aan de actie deelneemt, is Joris Mertens uit de Lourdesstraat in Oostakker. 'Ik was onmiddellijk bereid om broodzakken te verdelen.
    Je moet weten dat de haven voor een stuk ook mijn werkgever is.
    In Oostakker wonen heel wat mensen die in de haven aan de slag zijn en ik krijg in mijn zaak veel havenarbeiders over de vloer.
    Wie trouwens een job wil... ik ben zelf ook nog op zoek naar twee bakkers en twee inpakkers.'

    Jobbeurs Gentse haven, op zaterdag 6 maart, van 9 tot 16 uur, in de gebouwen van het Havenbedrijf, Skaldenstraat 56.

    Bron : nieuwsblad.be

    24-02-2010 om 20:11 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)





    Foto

       



    De Vlaamse Vlag




    Provincie Vlag
    OOST- VLANNDEREN




    Vlag van WAASMUNSTER




    Vlag van EUROPA



    We zijn de 01de week van 2024
    Blog als favoriet !


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.




    Archief per maand
  • 03-2014
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 10-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006




    Windrichting :
    Variabele wind rondom een front.

    Als warme en koude lucht op
     elkaar botsen dan ontstaat er een front.
    Bij een koufront hoort lage bewolking
    met veel wind alsook
    regenbuien of onweer.
    Bij een warmtefront zien we
     meer hoge bewolking met
    motregen en mist of nevel.




    Windrichting:
    Noord tot Noordoost

    Luchtsoort:
    Continentaal arctische lucht

    Brongebied:
    Komt van het landgebied
    Scandinavië en de Oostzee

    Weerbeeld:
    Koud en guur weer ,
    soms met sneeuw of
     hagelbuien komt in de
    zomer zelden of niet voor










    Windrichting:
    Oost tot Noordoost

    Luchtsoort
    :
    Continentaal polaire lucht

    Brongebied
    :
    Komt van het landgebied  
    Midden Europa en Rusland

    Weerbeeld
    :
     Droog en mooi weer
    vrijwel geen bewolking in de
     winters lage en de zomers
    hoge temperaturen





    Windrichting:
    Oost tot Zuidoost

    Luchtsoort
    :
    Continentaal gematigde lucht

    Brongebied:
    Komt van het landgebied
    Zuidoost Europa (Balkan)

    Weerbeeld:
    Droog en mooi weer 
    vrijwel geen bewolking
    in de winters lage en de
    zomers hoge temperaturen

     


    Windrichting:
    Zuid tot Zuidoost.

    Luchtsoort:
    Continentaal tropische lucht.

    Brongebied:
     Subtropisch Noord Afrika
    en Middellandse Zee.

    Weerbeeld:
    Hete en droge alsook een stabiele lucht
    geven weinig bewolking en zelden regen.



    Windrichting:
    Zuid tot Zuidwest.

    Luchtsoort:
    Maritiem tropische lucht.

    Brongebied:
    Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.

    Weerbeeld:
    Warme en vochtige lucht,
    vaak regenluchten vooral in het
    najaar veel mist en regen.


    Windrichting:
    West tot Zuidwest.

    Luchtsoort:
     Maritiem gematigde lucht.

    Brongebied:
     Het zuidwestelijk deel
    van de Atlantische oceaan.

    Weerbeeld:
    Veranderlijk weer met egale
     lage bewolkingmet regen en
    afgewisseld met droge perioden .

     



    Windrichting:
    West tot Noordwest.

    Luchtsoort:
    Maritiem polaire lucht.

    Brongebied:
    Het noordwestelijk deel
    van de Atlantische oceaan.

    Weerbeeld:
     Veranderlijk weer met lage
     bewolkingbuien of regen
     afgewisseld met droge perioden.


    Windrichting:
    Noord tot Noordwest.

    Luchtsoort:
    Maritiem arctische lucht.

    Brongebied:
    Het zeegebied bij de
    noordpool (Arctica).

    Weerbeeld:
    Koud en wisselvallig weer met
     stapelwolkenmeestal regenbuien,
    afgewisseld met zon.






















    Spoorbrug in Koningshaven
    Rotterdam met boven de Radar









    Alva




    Bravo





    Charlie





    Delta





    Echo





    Foxtrot





    Golf





    Hotel





    India




    Juliett




    Kilo




    Lima




    Mike




    November




    Oscar




    Papa




    Quebec




    Romeo





    Sierra





    Tango





    Uniform




    Victor




    Whisky





    X-ray





    Yankee




    Zulu



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!