Inhoud blog
  • VILLA TE KOOP OP TOPLOCATIE HEIDE WAASMUNSTER
  • Foto's genomen te Heusden Noord-Brabant
  • Volgende trip naar Weesp
  • Van Spakenburg varen we naar Almere met als vaarwater het Eemmeer en het Gooimeer.
  • Spakenburg een voormalig vissersdorp aan de Zuidzee.
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     





      



    3 D  Afbeelding  :  Atlantic 50

    Technische Details
      Lengte over alles: 14.99 m
    Lengte waterlijn: 12.20 m
    Breedte: 4.50 m
    Diepgang: 1,22 m
    Gewicht, ca.: 18 ton
    Doorvaart hoogte: 3.48 m
    Inhoud brandstoftanks: 2400 l
    Inhoud watertanks: 675 l
    Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
    Standaard motoren:
    Vovo Penta D6 
     2 x 435 pk (2 x 320kW)
     Andere motoren op aanvraag

    Ontwerper:
    John A. Bennett & Associate




    Wanneer u een Atlantic 50 in al haar
    pracht op het water ziet ,
    het gemakkelijk is om te
    vergeten enkel hoeveel organisatie ,
    ervaring en techniek
    in haar bouw zijn gegaan .





    Klik op de afbeelding om de link te volgen


















    Embleem
    Atlantic Moteryachts BV

    Suderséleane 15 
    8711 GX Workum
    Nederland

                    







    Embleem van .
    Vlaamse vereniging voor
    watersport.


    VVW . Telt 120 Clubs
    en meer dan 13000 Leden .






    Embleem van de
    Koninklijke Nederlandse
    Motorboot club

     

    De KNMC is een landelijke club
    van actieve en enthousiaste
    motorbootvaarders.
    Van mensen die van het water
     en het varen houden.






    De No Limit IV
    heeft 2 vierblads schroeven
    1 links en 1 rechts draaiend


    Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     





    Windroos

    Een windroos of windkruis is een
    Kruis dat de windrichting , Noord ,
    Oost , Zuid , en West  aanduidt.

    Een windroos kan teruggevonden
    worden op een Kompas of onder
     een Windhaan .
     




    De Atlantic 38 een luxe motorjacht

    Technische omschrijving
    Lengte over alles: 11.51 m
    Lengtre waterlijn: 9.90 m
    Breedte: 4.05 m
    Diepgang: 1.10 m
    Gewicht ca.. 11 ton
    Doorvaarthoogte: 3.40 m
    Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l
    Inhoud watertank: ca. 450 l
    Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l
    Standaard motorisering:
    78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43

    Optioneel:

    117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160
    132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180
    Designer: John A. Bennett & Associates

    Atlantic Motoryachts bv
    Suderséleane 15
    8711 GX Workum





    De enige Atlantic die wordt gebouwd als
    verdringer is de   ATLANTIC 38.







    Nieuw in de Atlantic range,
    De Atlantic 40.

    Technische omschrijving

  • Lengte over alles: 12.10 m
  • Lengte waterlijn: 10.00 m
  • Breedte: 4.05 m
  • Diepgang: 1.20 m
  • Doorvaart hoogte: 3.40 m
  • Gewicht: ca. 12 ton
  • Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l
  • Inhoud watertank: ca. 450 l
  • Inhoud vuilwatertanks:
     1x ca. 100 l & 1x ca. 80 l
  • Standaard motoren:
    2x 191 kW (260 pk)
    Volvo Penta D4 260
    andere motoren op aanvraag
  • CE Categorie B

    Ontwerper: John A. Bennett & Associates

    Atlantic Motoryachts bv
    Suderséleane 15
    8711 GX Workum



  • De gezellige dinette bied veel privacy.
    De ovale salonramen geven veel lichtinval
     en een prachtig uitzicht naar buiten.




    Het interieur is ruim genoeg
    om lange reizen te maken
    zowel op zee als op binnenwater. 

    Door het hele schip is
    veel kastruimte te vinden.








    De Atlantic 42 is een motorjacht bij uitstek.

    Technische omschrijving

  • Lengte over alles: 13.10 m 
  • Lengte waterlijn: 10.41 m 
  • Breedte: 4.25 m
  • Diepgang: 1.20 m
  • Doorvaart hoogte: 3.45 m
  • Gewicht: ca. 12 ton
  • Inhoud brandstoftanks: ca. 1340 l
  • Inhoud watertank: ca. 550 l
  • Inhoud vuilwatertanks:
    ca. 100 & ca. 80 l
  • Standaard motoren:
    2 x 272 kW (370 pk)
    Volvo Penta D6 370
    andere motoren op aanvraag
  • Maximale snelheid
    afhankelijk van belading ca. 25 knts
  • CE Categorie B

    Ontwerper: John A. Bennett & Associates


    Atlantic Motoryachts bv
    Suderséleane 15
    8711 GX Workum



  • Het interieur van de Atlantic 42
    is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.




    De ruime achterhut is gezellig en indien
    gewenst van alle gemakken zoals
    bijvoorbeeld tv voorzien.
    Uiteraard beschikt de achterhut over een
     douche- en toiletruimte.
    De voorhut is voorzien van een frans bed.
    Net als de achterhut is ook hier gedacht
     aan een gecombineerde
    douche en toiletruimte.
    Er is zelfs de mogelijkheid om v
    oor een derde hut te kiezen.
    De dinette komt dan te vervallen







    Atlantic 460

    De opvolger van de succesvolle Atlantic 444,
    de Atlantic 460!
    De Atlantic 460 heeft vaak bewezen
    dat ze zeer zeewaardig is.
    Op open zee valt de
    stabiliteit en koersvastheid op.
    Niet alleen op open water,
    maar zeker ook op binnenwater
    is de Atlantic 460
    een heerlijk jacht om mee te varen.

    Technische omschrijving

  • Lengte over alles: 14.30 m
  • Lengte waterlijn: 11.20 m
  • Breedte: 4.50 m
  • Diepgang: 1.25 m
  • Doorvaarthoogte: 3.40 m
  • Gewicht: ca. 16 ton
  • Snelheid: 25 tot 28 kts
  • Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
  • Inhoud watertank: ca. 675 l
  • Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
  • Standaard motoren:
    2 x 320 kW (2 x 435 hp)
  • Volvo Penta D6 435
    andere motoren op aanvraag
  • CE categorie A

    Ontwerper: John A. Bennett & Associates

    Atlantic Motoryachts bv
    Suderséleane 15
    8711 GX Workum




  • Voor wie in het dagelijkse leven alleen
    genoegen neemt met het allerbeste mag dit
    ook verwachten aan boord van zijn jacht.
    Deze stelling is volledig toepasbaar
    op het concept van de Atlantic 460.





    Met een lengte van minder dan
    15 meter hoeft u geen geristraties aan
    te vragen voor het bevaren
    van sommige vaarwegen.

    Nieuwe optie voor 2007:
    Volledig electrisch cabriosysteem
    en radarbeugel



    ATLANTIC  56

    Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck.
    In opdracht van Atlantic Motoryachts
    ontwikkelt Vripack Naval Architects
    uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56.
    In een markt waar veel aanbod is,
    maar ook veel van hetzelfde,
    komt Atlantic Motoryachts
    met een revolutionair ontwerp:




    Voordek met groot zonnedek,
    waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.

    • lengte over alles 17.00 meter
    • lengte waterlijn 13.40 meter
    • maximale breedte 4.86 meter
    • diepte 0,98 meter
    • CE categorie B (kustvaart)




    Inrichting salon / achterdek:
    Centraal in het schip de besturing,
    heeft de regie over het schip vanuit een luxe
    stuurstoel;
    Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit
    met aan stuurboord twee luxe clubs.
    Ruim achterdek met riante kuipbank waarin
    de salontafel opgeborgen kan worden.




    Inrichting onderdeks:

    Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met
     eigen gescheiden douche en toiletruimte.
    Voor in het schip bevindt zich een
    gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed.
    In het voorschip
    bevindt zich een tweede natte cel,
    voorzien van douche, toilet en wasmachine.




    Tender Garage
    met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;


    Uitgerust met twee nieuwe innovatieve
    6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren,
    435 pk per motor. Volvo Penta IPS –
    Inboard Performance System is
    een inboard innovatie.



    ATLANTIC 56HT

    Gebouwd volgens onze hoge standaard.




    Technische Details
    • Lengte over alles: 18.50 m
    • Breedte: 4.85 m
    • Diepgang: 1,30 m
    • Gewicht, ca.: 23 ton
    • Doorvaart hoogte: 3.48 m
    • Inhoud brandstoftanks: 2564 l
    • Inhoud watertanks: 790 l
    • Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
    • Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
    • Andere motoren op aanvraag
      Ontwerper: John A. Bennett & Associate

      Atlantic Motoryachts bv
      Suderséleane 15
      8711 GX Workum




    Stijl en details

    Naast de layout van het interieur verteld de
    styling veel over de
     persoonlijke smaak van de eigenaar.
    Het is echter ook mogelijk om gebruik
    te maken van zeer moderne vormen,
    materialen en stoffen.




    Een Schip Op Maat

    DE ATLANTIC MOTORJACHTEN








    De meest bekende
    Piraten Vlag
    Jolly  Roger




    Piraten Vlag
    Edward  England




    Piraten Vlag
    Edward Teach Zwartbaard




    Piraten  Vlag
    Emanuel  Wynne




    Piraten  Vlag
    Henry  Every




    Piraten  Vlag
    Jack  Rackham




    Piraten  Vlag
    Stede  Bonnet




    Piraten  Vlag
    Thomas  Tew





    Piraten Vlag
    Christopher Condent

    No Limit IV
    Informative Site Voor De Watersporter
    26-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beaufort windsnelheden in knopen , kilometer per uur en meters per seconde

    Beaufort

    Knots

    Km / h

    m / s 

    1

    1   tot   3 

    1,9    -   6,4

    0,5  -   1,8

    2

    4   tot   6 

    6,5    -  12,0

    1,9  -   3,3

    3

    7   tot 10

    12,1  -  19,4

    3,4  -   5,4

    4

    11 tot 15 

    19,5  -  28,7 

    5,5  -   7,9

    5

    16 tot 21

    28,8  -  39,8

    8,0  -  11,0

    6

    22 tot 27

    39,9  -  50,9

    11,1 - 14,1

    7

    28 tot 33

    51,0  -  62,0

    14,2 - 17,2

    8

    34 tot 40

    62,1  -  75,0

    17,3 - 20,8

    9

    41 tot 47

    75,1  -  87,9

    20,9 - 24,4

    10

    48 tot 55

    88,0  -  102,8

    24,5 - 28,5

    11

    56 tot 63

    102,9 - 117,6

    28,6 - 32,6

    12

    >   63

    >  117,6

    >   32,6

    26-12-2006 om 00:00 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SCHAAL VAN WINDSNELHEDEN

    Beaufort

    Omschrijving 

    km/uur 

    Kenmerken

    schaal 

    0

    Kalm 

    < 1 

    Rook stijgt verticaal omhoog

    1

    Lichte wind 

    1 - 5

    Richtend getoond door rook

    2

    Lichte bries 

    6 - 12

    Richting getoond door weerhaan

    3

    Bries 

    13 - 20 

    Wind laat een vlag wapperen

    4

    Matige bries 

    21 - 29 

    Stof en papier waaien op

    5

    Harde bries 

    30 - 39 

    Bladeren van bomen ruisen

    6

    Zware bries 

    40 - 50 

    Paraplu's moeilijk te hanteren

    7

    Harde wind 

    51 - 61 

    Moeilijk tegen wind in te lopen

    8

    Stormachtige wind 

    62 - 74 

    Takken breken van bomen

    9

    Storm 

    75 - 87 

    Dakpannen kunnen afwaaien

    10

    Zware storm 

    88 - 102 

    Bomen worden ontworteld

    11

    Zeer erge storm 

    103 - 120 

    Wijd verspreide schade

    12

    Orkaan 

    > 120 

    Uitzonderlijk hevig

    24-12-2006 om 00:00 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Na enkele dagen varen we richting Leeuwarden .
    Na een verblijf van enkele dagen ,
    varen we van Terschelling naar Leeuwarden .
    Terug via de Waddenzee naar Harlingen ,
    door de voorhaven en nieuwe voorhaven waar we de
    aanlegplaatsen van de veerboten paseren .
    Door de Tjerk Hiddesluizen en Basculebrug naar het 
    Van Harinxma Kanaal naar Leeuwarden .

    24-09-2006 om 21:28 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De meest bekende vuurtoren van Nederland
    Specificaties Vuurtoren Terschelling 
     Algemeen  
    Nummer B 0904 (2080)
    Benaming Brandaris
    Positie 53°21.621' N 5°12.851' E
    Land Nederland
    Provincie Friesland
    Regio Waddenzee
    Licht  
    Fl W 5s
    Lichtkarakter Fl W 5s
    Lichtkleur Wit  
    Lichtsterkte Wit 3 500 000 cd
    Zichtbaarheid Wit 29 ZM
    Lichthoogte 55 m
    Optiek Dubbeloptiek
    Optiekgrootte 3e grootte  
    Lichtbron Kwikjodide, 220V 2000W
    Ontstoken 23.09.1835
    Geëlectrificeerd 01.03.1907
    Geautomatiseerd  

    De Brandaris is ongetwijfeld de meest bekende vuurtoren van Nederland. Het is de oudst overgebleven als vuurtoren gebouwde toren in Nederland.

    Deze toren heeft twee voorgangers. De eerste toren stortte in zee toen deze te dichtbij gekomen was. De tweede toren werd gebouwd op de locatie van de huidige toren, maar stortte tijdens de bouw in elkaar.

    In 1907 was de toren is de eerste vuurtoren in Nederland die elektrisch licht kreeg.

    De toren heeft speciale vogelverlichting, zodat de vogels niet meer tegen de toren aanvliegen.

    24-09-2006 om 20:15 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Eiland Terschelling
    Het Eiland Terschelling
    Terschelling is het middelste Nederlandse Waddeneiland. Sinds eeuwen heeft de mens de lig­ging van Terschelling benut. In vroegere dagen beschutte de Dellewalbaai - de enige natuurlijke baai van Nederland - de vissers- en handelsschepen tegen storm en slecht weer. Tegen­woordig weten duizenden watertoeristen zich veilig in de prachtige passantenhaven. Ook het eiland zelf met zijn unieke sfeer, natuur en landschap is erg in trek bij toeristen. Daarmee zijn drie belangrijke pij­lers van het eiland genoemd: de zee, het toerisme en de natuur.

    Terschelling wordt aan de noordkant begrensd door de Noordzee en aan de zuidkant door de Waddenzee. De dichtst bij zijnde haven aan de vaste wal is Harlingen. Deze haven­plaats ligt hemelsbreed ongeveer 25 km van Terschelling en via de vaargeulen circa 35 km.

    De haven in West-Terschelling bestaat uit drie onderdelen. Ten eerste de gemeentelijke haven in de Kom. Deze haven biedt plaats aan o.a. de schepen van de reddingsmaatschappij en de lokale bergers. Op deze haven is de gemeentelijke havenverordening van toepassing. De schepen van rederij Doeksen, de Terschellinger vissersvloot en de zogenaamde bruine vloot vinden ligplaats in de Rijkshaven. Deze haven wordt door Rijkswaterstaat beheerd (tel. 0562 - 442235). De gasten van de charterschepen van de bruine vloot kunnen gebruik maken van een in 1992 gerealiseerde sanitaire voorziening.

    In de Dellewalbaai is de Terschellinger passantenhaven gesitueerd. Deze modern ingerichte jachthaven beschikt o.a. over een wasserette, water- en elektriciteitsvoorzieningen op de steigers en een toiletgebouw. De passantenhaven wordt beheerd door de Stichting Passanten­haven Terschelling (havenmeesters: tel. 0562 - 443337). Bijzonder is de HOI, de havenont­vangstinstallatie waar milieu belastende afvalstoffen als bilgewater en olie kunnen worden ingeleverd.

    24-09-2006 om 18:32 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In de Haven .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen







    In de Haven.

    24-09-2006 om 17:30 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Binnen varen van de Jachthaven
    Klik op de afbeelding om de link te volgen








    Binnenvaren van de Jachthaven .

    24-09-2006 om 17:27 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aankomst eiland Terschelling
    Klik op de afbeelding om de link te volgen








    Aankomst eiland terschelling
    Met het uitvaren van een reddingsbrigade .
    De vuurtoren Brandaris .
    En de ingang van de Jachthaven.

    24-09-2006 om 17:20 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto van aankomst van Terschelling
    Klik op de afbeelding om de link te volgen






    Na het buiten varen van de sluis van Kornwerderzand varen we richting Harlingen .
    We blijven tussen de bebakening  varen doordat het op somige plaatsen toch vrij ondiep is .
    Al vrij snel komen we dichter bij Harlingen waar we bakboord gaan  we varen  langs de Pollendam ,
    deze dam is aangelegd om de vaargeul naar Harlingen op diepte te houden .
    Vervolgens zien we het eilandje Griend .
    Dit is een vogelreservaat waar de grote stern zijn toevlucht zoekt .
    In het seizoen komen hier enige vogelwachters , voor de rest is het eilandje onbewoond .
    Onze tocht gaat nu richting van het zeegat tussen Vlieland en Terschelling , we krijgen nu een wat ruimer vaarwater .
    Tijdens onze tocht komen we de veerdienst van Vlieland en Terschelling tegen alsook enkele vissersschepen en pleziervaartuigen .
    Na enige tijd zien we aan bakboord een grote zandplaat liggen .
    Dit is de Richel , het privé-strand van de zeehonden , bij zonnig weer komen ze met velen koesteren in de zon .
    Er is nu geen zon , en zien dus geen zeehonden zonnebaden .
    We varen via de vaargeulen Meep en Slenk naar de haven van Terschelling .

    17-08-2006 om 22:57 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto op de Waddenzee
    Klik op de afbeelding om de link te volgen







    De Waddenzee is een binnenzee die aan de ene kant grenst
    aan de Waddeneilanden en de Noordzee ,
    en aan de andere kant begrensd wordt door het vasteland van Duitsland ,
    Denemarken en Nederland en door de Afsluitdijk met daarachter het IJsselmeer .

    De Waddenzee wordt gekenmerkt door tijdens eb droogvallende zandplaten ,
    met diepere geulen .

    Het Nederlandse deel van de Waddenzee is grotendeels een beschermd natuurmonument
     en is door de Unesco aangewezen als Biosfeerreservaat .

    17-08-2006 om 22:00 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto genomen op de waddenzee
    Klik op de afbeelding om de link te volgen







    Het weer is grijs met een matige wind , het getij is gunstig voor de tocht .
    Het voornaamste is de zichtbaarheid en dat het niet te hard gaat regenen .

    17-08-2006 om 21:44 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Waddenzee
    Klik op de afbeelding om de link te volgen








    Cardinale markering .
    Worden toegepast op brede vaarwaters en meren
    Deze markering word gebruikt in samenhang met het kompas en geeft aan waar zich,
    ten opzichte van een gevaar , bevaarbaar water bevindt.
    De markeringen worden genoemd naar het kwadrant waarin ze liggen .
    Deze benaming duidt tevens de zijde aan waarlangs de markering moet worden gepasseerd .
    De kwadrantenliggen tussen de volgende peilingsleinen , gezien vanuit het te markeren punt .
    Noordkwadrant  : tussen NW  en NO
    Oostkwadrant    :  tussen NO  en  ZO
    Zuidkwadrant     :  tussen ZO  en  ZW
    Westkwadrant    :  tussen ZW en  NW

    17-08-2006 om 21:00 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In de Lorentzsluizen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen







    Na het IJsselmeer krijgen we de Lorentzsluizen voor het waterstandverschil
    tussen IJsselmeer en de Waddenzee te overbruggen .
    We hebben geluk de sluisdeuren staan open en er ligt reeds een boot in te wachten .
    Het is nog vroeg in het jaar en nog niet druk op het water zodat het bij 2 boten blijft .

    16-08-2006 om 22:25 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze volgende tocht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen







    Onze volgende proefvaart gaat deze maal van Workum naar Terschelling .
    Zodat we het gedrag van de boot op ruwer water en met de stroming
    op de Waddenzee kunnen ervaren .
    Het is vrij koud grijs en een matige wind .
    Op de foto het vertrek op het vaarwater Het Zool naar het IJsselmeer .

    16-08-2006 om 22:09 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het plaatsje Workum
    Het stadje Workum ligt in de Zuidwesthoek van Friesland en is één van de oudste stadjes van deze provincie. Workum heeft voor iedereen genoeg te bieden: van Jopie Huisman tot gezellige terrasjes en van gildebaren tot natuurwaarden. U kunt genieten van de prachtige schilderijen van de oudijzer- en lompenkoopman Jopie Huisman, maar er is ook museum waar u kennis maakt met de rijke historie van Workum. Een wandeling door het oude centrum is een attractie op zichzelf; de vele schitterende monumenten en geveltjes staan in rijen naast elkaar. Maar ook de natuur rondom het stadje is zeker de moeite waard. U kunt prachtige natuurwandelingen en fietstochten maken langs de Friese IJsselmeerkust of door de kleine dorpjes en gehuchtjes in de omgeving.

    13-08-2006 om 16:58 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug tocht naar onze ligplaats
    Klik op de afbeelding om de link te volgen







    We hebben na bezoek aan Makkum ongeveer de zelfde vaarroute terug genomen .
    Foto met zicht op de sluis in Workum waar het vrij druk is .
    We hebben in workum een voorlopige ligplaats tot het einde van de proefvaarten .
    Daarna varen we naar onze thuishaven in Port-Zélande .

    13-08-2006 om 16:53 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Historie Makkum

    In de Middeleeuwen had Makkum de naam Poort naar de Zuiderzee. Dit had Makkum te danken aan twee sluizen, die eigendom waren van een nabijgelegen klooster. Makkum kon zich zo ontwikkelen tot een belangrijk handelscentrum met een strategische positie.

    De Gouden Eeuw van Makkum startte in de 17e eeuw en duurde tot de 18e eeuw. In die tijd was Makkum een belangrijk bedrijvigheids- en handelscentrum, inclusief steenbakkerijen, tegelbakkerijen, hout, olie, papier en pelmolens, scheepswerven en meer dan 100 kalkovens. De kalkbranderijen waren de belangrijkste peilers voor de welvaart van Makkum. Veel mensen waren hier werkzaam. De kalk van hoge kwaliteit werd onder andere gebruikt bij de bouw van huizen in Amsterdam. Het transport van het basismateriaal en de eindproducten gebeurde per schip en als gevolg daarvan floreerde de scheepvaart en de scheepsbouw. De visserij was eveneens van belang voor Makkum en nog vandaag is Makkum de basis van een kleine vloot vissersschepen.

    Wanneer we door Makkum wandelen zien we nog de getuigen van deze rijke historie. Makkum heeft een stedelijke structuur die dateert uit de 17e eeuw. Vooral bij de sluis vinden we fraaie koopmanshuizen en huizen met prachtige gevels en indrukwekkende ornamenten.

    De 19e eeuw bracht een terugval als gevolg van het verzanden van de Zuiderzee en het groter worden van de schepen waardoor de haven van Makkum niet meer bereikt kon worden. De bedrijvigheid liep terug en alleen de scheepsbouw en de aardewerkindustrie bleven over.

    In de 20e eeuw zien we weer vooruitgang dankzij de aanleg van de Afsluitdijk en de aanleg van het Makkumerdiep voor plezier- en bedrijfsvaart.

    De laatste jaren heeft het toerisme zich sterk ontwikkeld in Makkum, met een grote aantrekkingskracht op de water(sport)liefhebbers. Het recreatiegebied “De Holle Poarte” met zijn strand, kampeerterrein, vakantiewoningen en boulevard trekt elk jaar grote groepen toeristen. Zeker een bezoek waard is de aardewerkfabriek van de Koninklijke Tichelaar Makkum, het oudste aardewerkbedrijf van Nederland waar het wereldberoemde Makkumer aardewerk volgens een meer dan vier eeuwen oude methode wordt vervaardigd.

    11-08-2006 om 22:22 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De plaats van bestemming Makkum
    Klik op de afbeelding om de link te volgen








    Foto met zicht op de toegang van het centrum Makkum .
    Die bestaat nog uit twee bruggen en een sluis maar geen ligplaats voor ons .
    Ligplaatsen aan de aanlegplaatsen aan de buitenkant .

    11-08-2006 om 22:11 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vaarwater Makkumer diep
    Klik op de afbeelding om de link te volgen








    Vaarwater Makkumer diep met de aanlegsteigers .

    11-08-2006 om 22:00 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zicht op Konwerderzand
    Klik op de afbeelding om de link te volgen







    Kornwerderzand met de twee naast elkaar liggende sluizen .
    Met een maximum toegestane diepgang van 3.50 m ,
    afhankelijk van de waterstand .
    De sluizen zijn voorzien van een luchtbellenscherm ,
    wat er voor zorgt dat het zoute water zich niet vermengt met het zoete water .

    11-08-2006 om 21:54 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)





    Foto

       



    De Vlaamse Vlag




    Provincie Vlag
    OOST- VLANNDEREN




    Vlag van WAASMUNSTER




    Vlag van EUROPA



    We zijn de 51de week van 2024
    Blog als favoriet !


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.




    Archief per maand
  • 03-2014
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 10-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006




    Windrichting :
    Variabele wind rondom een front.

    Als warme en koude lucht op
     elkaar botsen dan ontstaat er een front.
    Bij een koufront hoort lage bewolking
    met veel wind alsook
    regenbuien of onweer.
    Bij een warmtefront zien we
     meer hoge bewolking met
    motregen en mist of nevel.




    Windrichting:
    Noord tot Noordoost

    Luchtsoort:
    Continentaal arctische lucht

    Brongebied:
    Komt van het landgebied
    Scandinavië en de Oostzee

    Weerbeeld:
    Koud en guur weer ,
    soms met sneeuw of
     hagelbuien komt in de
    zomer zelden of niet voor










    Windrichting:
    Oost tot Noordoost

    Luchtsoort
    :
    Continentaal polaire lucht

    Brongebied
    :
    Komt van het landgebied  
    Midden Europa en Rusland

    Weerbeeld
    :
     Droog en mooi weer
    vrijwel geen bewolking in de
     winters lage en de zomers
    hoge temperaturen





    Windrichting:
    Oost tot Zuidoost

    Luchtsoort
    :
    Continentaal gematigde lucht

    Brongebied:
    Komt van het landgebied
    Zuidoost Europa (Balkan)

    Weerbeeld:
    Droog en mooi weer 
    vrijwel geen bewolking
    in de winters lage en de
    zomers hoge temperaturen

     


    Windrichting:
    Zuid tot Zuidoost.

    Luchtsoort:
    Continentaal tropische lucht.

    Brongebied:
     Subtropisch Noord Afrika
    en Middellandse Zee.

    Weerbeeld:
    Hete en droge alsook een stabiele lucht
    geven weinig bewolking en zelden regen.



    Windrichting:
    Zuid tot Zuidwest.

    Luchtsoort:
    Maritiem tropische lucht.

    Brongebied:
    Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.

    Weerbeeld:
    Warme en vochtige lucht,
    vaak regenluchten vooral in het
    najaar veel mist en regen.


    Windrichting:
    West tot Zuidwest.

    Luchtsoort:
     Maritiem gematigde lucht.

    Brongebied:
     Het zuidwestelijk deel
    van de Atlantische oceaan.

    Weerbeeld:
    Veranderlijk weer met egale
     lage bewolkingmet regen en
    afgewisseld met droge perioden .

     



    Windrichting:
    West tot Noordwest.

    Luchtsoort:
    Maritiem polaire lucht.

    Brongebied:
    Het noordwestelijk deel
    van de Atlantische oceaan.

    Weerbeeld:
     Veranderlijk weer met lage
     bewolkingbuien of regen
     afgewisseld met droge perioden.


    Windrichting:
    Noord tot Noordwest.

    Luchtsoort:
    Maritiem arctische lucht.

    Brongebied:
    Het zeegebied bij de
    noordpool (Arctica).

    Weerbeeld:
    Koud en wisselvallig weer met
     stapelwolkenmeestal regenbuien,
    afgewisseld met zon.






















    Spoorbrug in Koningshaven
    Rotterdam met boven de Radar









    Alva




    Bravo





    Charlie





    Delta





    Echo





    Foxtrot





    Golf





    Hotel





    India




    Juliett




    Kilo




    Lima




    Mike




    November




    Oscar




    Papa




    Quebec




    Romeo





    Sierra





    Tango





    Uniform




    Victor




    Whisky





    X-ray





    Yankee




    Zulu



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!