Vandaag een oefening gemaakt met Photoshop om een afbeelding te verschuiven in een andere afbeelding. Het lesje maken is het makkelijkste deel, het zoeken naar een onderwerp is moeilijker. En dan op zoek op Internet naar een geschikte afbeelding, vooral een natuurgetrouwe kikker. En dan kom je weer van alles tegen, die ook weer ooit gebruikt kunnen worden. Jullie hebben geen idee hoeveel plaatjes er op mijn pc staan, ikzelf ook niet,hahaha.
De Paasoefeningen zijn weer voorbij en nu weer andere dingen. En ik heb gisteren voor de eerste keer weer op de tennisbaan gestaan, enorm genoten, want het was prima weer om te tennissen, maar ben nu wel stijf en voel mijn rug weer, dus maar weer onder de rode lamp en smeren.
Verder volg ik nog steeds de Volvo zeilrace om de wereld en wil daar een verslag van maken. ABN/AMRO heeft leg 5 maandagavond gewonnen en blijft natuurlijk op de eerste plaats staan in het totaal klassement. Boot TWO is een plaats gezakt (kwam als laatste binnen in Baltimore) en staat nu derde na de boot Movistar (Spaanse boot), die als tweede in Baltimore arriveerde, waar de finish van deze leg was. Voor het verslag zoek ik dan dingen op het Internet, zoals de Chesapeake Bay bij Baltimore en toen kreeg ik allemaal honden te zien, blijkt dus een hondenras te zijn en is een soort Retriever. Ik heb er nog nooit van gehoord.
Zo te zien is de vacht een beetje krullig.
v.l.n.r. de bekende Golden Retriever, Englisch Springer Spaniel en de Chesapeak Bay Retriever.
Hierbij wil ik iedereen fijne Paasdagen toewensen voordat Pasen voorbij is. Ik heb diverse dingen gemaakt met Photoshop en er volgen nu dus een aantal berichtjes met Paasafbeeldingen. Deze envelop is dus getekend als een rechthoek en gevuld met een kleur en na diverse bewerkingen heb je een enveloppe en daarop een afbeelding van viooltjes geplakt en een toef viooltjes aan de zijkant en dan nog een animatie plaatje van een kuiken toegevoegd, hetgeen ik kort geleden heb ontdekt hoe dat te doen met Photoshop. De uitleg van het toevoegen van een gif-bestand met animatie toevoegen aan een bestaande afbeelding, heb ik ook op de mailgroep Photoshop gezet.
Dit is een lesje gevonden op Internet voor PSP, maar ik heb er een lesje van gemaakt voor Photoshop en op de mailgroep gezet. Tot nu toe heb ik 20 prachtige eieren ontvangen van mijn Photoshopvrienden, dus mijn mandje is gevuld.
De Grote vossestaart is een onbehaard gras met een kort (1-2 mm), stomp tongetje dat vuilwit van kleur is. De kelkkafjes hebben geen naalden, de kroonkafjes wel. De Grote vossestaart houd van kalkrijke, vochthoudende grond. Op kleigronden is hij veel aan te treffen.
Bloeitijd: de Grote vossenstaart bloei vanaf april.
Altijd moeilijk om hier een afbeelding te plaatsen, die beneden de 100Kb moet blijven. Er gaat veel van de kwaliteit verloren. Dit is weer een lesje voor Photoshop om het handelingen een puzzel effect te maken op een afbeelding.
Vandaag is mijn kleindochter Francine 3 jaar geworden en we zijn van 11 - 14 uur in Bilthoven geweest. We zijn met regen vertrokken, maar het klaarde onderweg op en het was rustig op de wegen. Op de radio hoorden we dat rond Amsterdam veel file was, maar daar hoefden wij niet te zijn. Ik had mijn camera meegenomen, maar vergeten de flash card erin te doen. Een beetje dom. Mijn zoon Arthur heeft gefilmd en enkele beelden naar mij per mail toegestuurd, die ik weer hebt verbeterd met Photoshop en ik zal er een paar plaatsen. We hebben ook nog een frisse neus gehaald en het huis gezien dat is uitgebrand en waar een ouder echtpaar is omgekomen. Schijnt in de krant gestaan te hebben en is op tv geweest.
Thuis zet ik mijn pc aan en zo dood als een pier. Heb ik dus een handige man en die zei meteen dat de voeding stuk was en heeft snel een nieuwe gekocht en erin gezet, zodat binnen een uur alles weer in orde was.
Hier komen de foto's
Ik heb een auto met een pop erin gegeven aan Francine, die aandachtig toekijkt hoe ik de pop in de auto zet. Ze is gek op auto's en poppen en ze is er erg blij mee. Verder heb ik geld gegeven voor spulletjes voor een poppenhuis. Op tafel staat een heerlijke aardbeientaart met 3 kaarsjes.
Dit is mijn kleinzoon Jacobus, die 4 jaar oud is.
Hier worden de kaarsjes aangestoken door mijn oudste zoon Arthur en de vader van mijn kleinkinderen. Naast mij zit mijn jongste zoon Victor.
Even en frisse neus halen en het was een stuk warmer buiten dan gisteren.
Klik op afbeelding voor een vergroting. Waarschijnlijk het laatste bericht vanuit Bellville in de buurt van Kaapstad. Voor een lesje van Photoshop heb ik een vaas gemaakt en die heb ik gevuld met zonnebloemen en er een zonnetje bij gedaan, want die gaat mee in de koffer naar Europa.
We gaan om 10.30 uur naar Sea Point in Kaapstad, waar op zondag een Zuid-Afrikaanse markt is om souvenirs te kopen. Het wordt 22 graden en we hebben een buitje regen onderweg. Maar er is geen markt vandaag, want er is een wielerronde van de Argus. Dan gaan we naar de Waterfront en zien dat het grote parkeerterrein is verdwenen, maar we ontdekken wel een grote parkeergarage, waar nog genoeg plaats is en dan kom je direct in het centrum uit bij Pick n Pay.
We zoeken een ketting van hematite voor onze vriendin Mieke en huisoppas in België, maar er is veel minder keus dan vorige jaren. We vinden er toch eentje.
Dan drinken we koffie met cheesecake bij het Victoria & Alfred hotel en in dat restaurantje is het ook mogelijk om kaas- of vleesfondue te bestellen, hetgeen ik leuk vind om te weten. Dan rijden we op weg naar huis Century City binnen om een buiktasje van leer voor Henk te kopen. We krijgen R30 korting en de prijs is dan R200.
Ik zie nog een ketting van hematite en koop die ook, dan kan Mieke kiezen, wel een verschil in prijs met de andere, maar de Waterfront is altijd duurder vanwege de toeristen. We zijn thuis om 13.30 uur en ik ga verder met mijn verslag en zoek op Internet wat hematite is.
Deze mooie kettingen hebben we niet gezien.
De edelsteen hematiet is een ijzeroxyde, antracietkleurig en soms met een rode of ander vlek. Op het eerst gezicht lijkt hematiet meer op een metaal dan op een steen. De glans is prachtig, het lijkt een spiegeltje. De ouder Egyptenaren hadden ook spiegels van hematiet. Hematiet is een steen die goed is voor mensen die veel geduld moeten hebben, veel geklaag moeten aanhoren. Hij maakt sterk en geduldig. Het is een steen die valt onder de 'rode' stenen, wat ook vergeten wordt. Dat rode betekent dat het een activerende en krachtgevende steen is, maar zonder het 'gevaarlijke' aspect van de helderrode stenen, zoals bijvoorbeeld de granaat en de robijnen dat wel hebben. Hematiet is dus veiliger toe te passen.
Voorbeelden van toepassingen: Helpt bij bloedarmoede en lichamelijke zwakte, vermoeidheid, geeft moed en kracht, tegen kuitkramp, bevordert een rustige slaap (minder woelen) stelpt bloedingen. Ik heb vaak last van kuitkramp, dus zal ook maar iets met hematiet gaan dragen.
Hier zien we de Suikerbroodberg aan de Baia de Guanabara.
Vanmorgen natuurlijk op de VOR site gekeken wie vannacht de finish in Rio de Janeiro heeft gehaald. Zoals verwacht is boot ABN/AMRO ONE als eerste bij de finish om 3.18 GMT en het is 3 uur vroeger in Rio, dus lokale tijd is 0.18 uur. De Pirates moet dan nog 44 mijl afleggen (heeft 12 knopen wind) en dan komt de Brasil met +2 (heeft 13 knopen wind) en de TWO met +7 (heeft 15 knopen wind), dus erg spannend tussen deze 3 boten.
Er zijn veel fans van deze zeilrace aanwezig om de boten te verwelkomen. In het publiek zijn de mensen van ABN/AMRO te herkennen aan hun kleding.
Links de schipper Mike Sanderson (uit Nieuw Zeeland) met zijn team van de ABN/AMRO ONE.
The Pirates of the Caribbean haalt om 4.07 lokale tijd de tweede plaats. Het is erg moeilijk voor alle boten om de laatste mijl zonder wind af te leggen in de Baia de Guanabara. Dan volgt om 4.36 uur ABN/AMRO TWO op de derde plaats tot grote teleurstelling voor de fans van de Brasil1, die als vierde om 4.55 uur de finisch bereikt. Op boot TWO is ook een Braziliaan en hij is dus als eerste in zijn thuisland gearriveerd en het publiek is dan ook erg enthousiast. De BrasilI met de schipper Torben Grael uit Brazilië en olympisch kampioen heeft zelfs nog even aan het einde in 2e positie gelegen en helaas moeten afgeven aan de Pirates en de TWO en het is een mooie prestatie van de TWO om als derde te eindigen in deze leg. 20 mijl voor de finish lag de Brasil nog op de tweede plaats, maar kreeg een probleem met de spinakker en wordt gepasseerd door de Pirates en na 5 mijl ook door de TWO, hetgeen ze niet konden zien door de regenbuien. Pas in de haven zien ze dat de boot van de TWO binnen is en de teleurstelling is groot bij de crew en ook bij het publiek, die hun team graag op het podium bij de eerste 3 zou willen zien.
Ericsson passeert de finish om 17.15 lokale tijd. In de nacht is de mast getroffen door blikseminslag en alle elektronische apparatuur is beschadigd. Het totale klassement is nu als volgt.
ONE 49 punten
TWO35
Pirates30.5
Movistar28
Brasil126.5
Ericsson21
Brunel11.5
Vandaag is het in Bellville 24 graden met een frisse wind en ik ben de hele dag achter de pc voor mijn verslag en kaartjes maken voor verjaardagen van enkele leden van de mailgroep Photoshop.
Het schip zinkt na 11 maanden op 21 november 1915 door de kracht van het ijs en de 3 sloepen zijn nog over. De bemanning heeft een kamp (Ocean kamp en daarna Patience kamp) gemaakt en leven 5 maanden op een drijvende ijsschots.
Ocean Camp op 15 december 1915
De ijskap wil niet smelten ondanks de zomer en Shackleton besluit om de 3 sloepen over het ijs te trekken, maar ze komen slechts 15km vooruit in een week en maken opnieuw een kamp Patience Camp.
in Patience Camp
Links de fotograaf Frank Hurley en rechts de leider van de expeditie Ernest Shackleton.
Ze leven van het vlees van de pinguïns en zeehonden. Wanneer er geen pinguïns meer zijn, worden de sledehonden doodgeschoten en gegeten. Op 30 maart worden de laatste honden doodgeschoten. Op 8 april scheurde het ijs toch en na een verschrikkelijk tocht in de 3 reddingssloepen bereiken ze op 15 april het onherbergzame ElephantIsland. Shackleton besluit op 24 april om met 5 mannen in de grootste sloep, de James Caird, de overtocht van ruim 1000 km over de onstuimige zee te maken naar South Georgia. De windsnelheid op zee is dan 120km per uur en de golven zijn 18 meter hoog. De achtergebleven 22 mannen bouwen een hut van de andere 2 sloepen. Een man heeft bevroren tenen, die geamputeerd moeten worden en de operatie wordt onder narcose door een arts uitgevoerd.
Dit is een tekening van de "snuggery". Van 2 sloepen een hut gemaakt, 18 feet x 9 feet en 5 feet hoog, waarin 22 mannen 4 ½ maand moeten wachten op redding.
tekening van de grootste sloep James Caird in de hoge golven vlak bij het eiland South Georgia.
Deze dappere mannen hebben de overtocht van 800 mijl volbracht, de meest onmogelijk boottocht aller tijden. Helaas komen ze aan land op de verkeerde kant van het eiland. Aan de andere kant is een walvispost, maar dan moeten ze de bergen over. Ook dat is weer een onmogelijke opgave zonder berguitrusting. Ze gebruiken spijkers uit de boten om onder de schoenzolen te doen. Shackleton gaat met 2 mannen een poging doen om de walvispost te bereiken, hetgeen gelukt is en de andere 3 mannen aan de andere kant van het eiland worden gered. Shackelton krijgt een stoomsleepbootje van de Chileense regering om zijn mannen op Elephant eiland te halen. Op 30 augustus 1916 worden ze gered. Alle leden van deze expeditie hebben dit bizarre avontuur overleefd.
De bemanning op Elephant Island in afwachting van hun redding.
De expeditie aan de andere kant bij de Ross Sea met de boot Aurora heeft het ook erg zwaar gehad en daarbij zijn helaas 5 van de 12 bemanningsleden gestorven en het aanleggen van eenvoedsel- en voorraden depot is gelukt, maar nooit bereikt
door het team van de Endurance, dus deze mensen hebben hun leven voor niks gegeven.
Vanmorgen is de maandelijkse meeting van de U3A in de conferentiezaal van het stadhuis van Bellville. Margaret Grodner, een dochter van een deelnemer aan een Zuidpool expeditie van 1914 tot 1916, geeft een lezing met dias van die expeditie. Er zijn diverse films en documentaires gemaakt van deze wereldberoemde expeditie en ook diverse boeken geschreven. De bemanning is door eigen heldendaden gered. Engeland heeft niks ondernomen om de boot op te sporen, want ze hadden het te druk met de Eerste Wereldoorlog. Margaret heeft ook één keer een reis gemaakt naar Antarctica, maar dan in betere omstandigheden en ze vond dit de mooiste reis van haar leven. Het lijkt mij niks al die ijsvlakten te zien en zeeziek te worden.
Doel van de expeditie is om via de Weddell Sea (zwart sterretje rechts van Antarctica) over de Zuidpool de Ross Sea te bereiken (zwart sterretje links). We zien nog 3 continenten, boven Zuid-Amerika, rechts Afrika en links Australië en Nieuw Zeeland.
Dit is nu de derde keer binnen een week, dat ik me verdiep in de Zuidpool, eerst door de Volvo Ocean Race, dan de vakantie van Patricia en nu een lezing over de Enduranceexpeditie van Ernest Shackleton (1874-1922). Ik vind de lezing van Margaret Grodner erg boeiend. Haar vader was als wetenschapper mee op deze expeditie en is de fysicus Jimmy James (1891-1964) uit Engeland. Hierna de URL over Jimmy James.
Hieronder de namen van de 28 mannen aan boord van de Endurance.
Alphabetically - 28 men
Bakewell, William - Able Seaman Blackborrow, Percy - Stowaway (later steward) Cheetham, Alfred - Third Officer Clark, Robert S. - Biologist Crean, Thomas - Second Officer Green, Charles J. - Cook Greenstreet, Lionel - First Officer Holness, Ernest - Fireman/stoker How, Walter E. - Able Seaman Hudson, Hubert T. - Navigator Hurley, James Francis (Frank) - Official Photographer Hussey, Leonard D. A. - Meteorologist James, Reginald W. Physicist Jimmy Kerr, A. J. - Second Engineer
Macklin, Dr. Alexander H. - Surgeon Marston, George E. - Official Artist McCarthy, Timothy - Able Seaman McIlroy, Dr. James A. - Surgeon McLeod, Thomas - Able Seaman McNish, Henry - Carpenter Orde-Lees, Thomas - Motor Expert and Storekeeper Rickinson, Lewis - First Engineer Shackleton, Ernest H. - Expedition Leader Stephenson, William - Fireman/stoker Vincent, John - Able Seaman Wild, Frank - Second in Command Wordie, James M. - Geologist Worsley, Frank - Captain
Het schip de Endurance vertrekt op 8 augustus1914 uit Plymouth in Engeland met 28 man en 68 huskys naar Rio de Janeiro en op 26 oktober naar South Georgia.
Na een maand voor de laatste voorbereidingen vertrekt de boot Endurance op 5 december 1914 voor de Trans-Antarctic expeditie met als doel de zuidpool over een lengte van 2000 km over te steken van de Weddell Sea naar de Ross Sea.
Shackleton zou met twee schepen naar Antarctica varen. De Endurance had de Weddellzee als eindbestemming. Daar zou Shackleton en zijn expeditieleden de oversteek van het continent beginnen. Een ander schip, de Aurora, dat vanuit Tasmanië vertrok, zou naar Cape Royds in de Rosszee varen. Zes man zouden het land in trekken om depots op te slaan en voorraden achter te laten voor de transcontinentale groep van Shackleton die van de andere kant kwam.
Shackleton heeft het depot nooit bereikt, want de Endurance loopt al op 19 januari 1915 vast in het ijs van de Weddel Sea.
De fotograaf Frank Hurley. Gelukkig hebben ze de expeditie overleefd, want anders was dit avontuur met fotos niet na te vertellen.
Het is een stralende dag met temperaturen van boven de 30 graden.
We wonen dus in Bellville en Durbanville vlak bij Cape Town.
Het vissersplaatsje Yzerfontein ligt aan de Westkust, 85km boven Kaapstad.
Vandaag staat mijn laatste uitstap op het programma met de club van U3A naar Yzerfontein aan de Westkust (80km rijden) voor een lunch in een visrestaurant op het strand.
De eigenaar van het restaurant is Natie van der Merwe, een broer van Wilma, die bij ons in Welgedacht woont. Hij huurt dit restaurant sinds 4 jaar. We krijgen een speciale prijs aangeboden van R120 i.p.v. R140 en je mag je eigen wijn meenemen, maar daar heeft niemand aan gedacht.
Er komen in totaal 15 mensen, waarvan 8 van de bridgegroep. Ik mag meerijden met 3 bridgevriendinnen. Henk brengt me weg naar het huis van Ethne, waar we door René om 9.30 uur worden opgehaald en Dalene is al in de auto. Ethne neemt 4 zonnehoeden mee, maar we zullen wel veel in de schaduw van het restaurant blijven. We maken een koffiestop bij de afslag van de West Coast Road R27 naar Yzerfontein bij een Padstal met de naam The Linen Room. Wanneer we uit de auto met airco stappen, valt de hitte op ons. Maar aan het strand zal het hopelijk iets koeler zijn. De koffie, thee, chocola is goed en we nemen er een koeksister bij. Nog enkele kilometers en we rijden kris kras door het vissersplaatsje Yzerfontein om de mooie huizen te bekijken en we kunnen zelfs de Tafelberg zien over een afstand van 85 km.
Foto van Internet. Langs de boulevard staan overal bankjes vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over de diverse rotspartijen waartegen het water hoog kan opspatten.
We worden om 12 uur in het restaurant Strandkombuis verwacht, maar we zijn er al om 11.30 uur.
We moeten een paar trappen op over een laag duin en dan zien we het restaurant aan het strand liggen.
Het is werkelijk een fantastisch breed wit strand van 16 mijl lang en naar links zien we het plaatsje Yzerfontein liggen. We zijn de eersten van de groep en we worden welkom geheten door Marie van der Merwe, de vrouw van de eigenaar, die ons de tafels aanwijst waar we kunnen zitten.
v.l.n.r. Cisca, René, Dalene en Ethne
We laten door haar een foto maken van ons vier met onze hoeden op. We nemen dan de beste plaatsen in met een prachtig uitzicht richting zee. De anderen willen een strandwandeling maken en met hun voeten in de zee lopen en ik besluit bij de spullen te blijven.
Links in de verte zijn de huizen van Yzerfontein te zien. In de zee ligt een groot rotsblok.
Na een half uur komen de dames terug en ze vinden het heerlijk koel langs het strand. We zitten in het restaurant ook goed, want er is een licht briesje dat er doorheen waait en voor wat verkoeling zorgt.
We besluiten met zn vieren te gaan bridgen en intussen zijn de andere mensen van onze groep ook aangekomen.
We hebben flessen droge witte wijn besteld en mijn bijdrage is R35.
Op de laatste site staan ook nog andere interessante dingen over ZA.
Er zijn ook diverse houtovens waarin o.a. brood wordt gebakken. Dus geen probleem als de stroom uitvalt, het koken en bakken gaat gewoon door.
Om 13 uur kunnen we starten met het voorgerecht, dat bestaat uit vers gebakken bruin of wit brood met diverse soorten jam en paté van snoek en een heerlijke vissoep. Ethne staat op de foto bij de grote pan vissoep. Beneden in de boma kan je de diverse bakovens zien en de broden op de ronde tafel.
Hier snijdt Natie van der Merwe een bruin brood en op tafel staan ook een aantal potten met jam. Dan duurt het weer een uur tot het hoofdgerecht klaar is en intussen gaan we verder met bridgen. We zitten aan grote houten tafels met banken en het is wel hard voor onze billen als je lang erop moet zitten, maar er blijken ook kussens te zijn, die worden gebracht op ons verzoek en dat zit een stuk beter.
Het buffet van het hoofdgerecht bestaat uit aardappel, rijst, ratatouille van groenten uit de grote zwarte pot, sla, gerookte snoek, yellowtail, mosselen, garnalen, tartaarsaus en calamari. Ik neem alleen de schaaldieren en sla en groenten. Mosselen worden hier in de baai uit zee gehaald en het strand ligt ook vol met mosselschelpen.
Ik ben 3 jaar geleden één keer in Yzerfontein geweest met Anita en toen hebben we bij vrienden van Anita gegeten, die daar vlakbij een restaurant Kaijaiki hebben met een guesthouse en o.a. Nederlandse gerechten serveren. De eigenaars zijn de Nederlander Rene Bosch en zijn ZA vrouw Mary-Ann. Heel toevallig herken ik Rene, die achter mij staat om zijn bord te vullen bij het buffet en we raken aan de praat.
De bridgegroep, links vooraan Wilma, de zus van de restauranthouder Natie. Rechts Deidi en naast haar een gezellige Duitse dame Hanna, die haar hond heeft meegenomen, een Airdale Terriër. Dan aan het einde van de tafel mijn bridgevriendinnen en Natie valt even voor mij in bij het bridgen. Er hangen aan de balken aparte planten uit de wildernis hier. Ik maak er een close-up van.
Dan weer bridgen tot de koffie/thee met koeksisters, een typisch ZA nagerecht, een koekstengel met veel stroop.
Dan loop ik nog even naar de zee om te voelen hoe koud het water is en maak nog enkele fotos.
Geen wolkje aan de lucht.
Weer terug over het duin naar de parkeerplaats. Vooraan staan Ethne en René en Dalene in het wit loopt de trap af.
We vertrekken om 17 uur en we zijn om 18 uur bij het huis van Ethne, waar ik nog een kopje thee krijg aangeboden, want Henk komt me 15 minuten later ophalen. De bijdrage voor de brandstof van de auto is R30.
Ik heb enorm genoten van deze dag met mijn beste vriendinnen en van de sfeer en het eten in het restaurant.