'Het werk van de Vietnamese kunstenaar Danh Vo, dat uit Sjanghai moest komen, is al gearriveerd', vertelt Stef Ampe van de Track-ploeg. Precies een maand voor de opening groeit het optimisme in het Smak. Eindelijk zien ze daar hun project werkelijkheid worden.

Voelen

Naast de kunstenaars zijn ongeveer honderd mensen bezig met de opbouw van de grootschalige tentoonstelling. Zowel organisatorisch, als artistiek ligt de lat hoog. Vergelijkingen met andere roemruchte tentoonstellingen zoalsChambres d'Amis (1968) en Over The Edges (2000) zullen worden gemaakt. Smak-directeur Philippe Van Cauteren: 'Ik ben gezond nerveus en vooral zeer nieuwsgierig. Ik ben er tenslotte al zeven jaar mee bezig. Het wordt tijd dat ik het kan voelen.'

Zeven jaar geleden, als kersvers Smak-directeur, lanceerde hij het idee voor een ambitieuze tentoonstelling tussen het Dampoort- en het Sint-Pietersstation. 'Die spanningsboog blijft. Op beide plekken komen cruciale werken. Maar we zoeken ook de kieren en de rimpels van de stad op. Track moet deel uitmaken van de stad. Het blijft een zeer geëngageerde expositie', vertelt hij.

Van Cauteren en zijn Zwitserse medesamenstelster Mirjam Varadinis gaan of gingen in New York, Parijs, Berlijn Track al aanprijzen. 'Onlangs waren hier 40 Duitse journalisten voor Track. Maar ik stelde de expositie ook al voor in 'tKuipke aan 90 buurtbewoners en volgende week doe ik dat in de Tolhuisbuurt.'

Het budget van 3,6 miljoen euro is nagenoeg rond. Men rekent op 250.000 bezoekers, 'We werken met heel wat organisaties in de betrokken zones samen. Daar zullen heel wat activiteiten plaatsvinden. De vier gidsenorganisaties ondersteunen het traject.'

Een van de opmerkelijke werken wordt The Castle of Vooruit. De Turkse kunstenaar Ahmet Ögüt creëert een surrealistisch beeld. 'Boven de Waalsekrook laat hij een gigantische heliumballon in de vorm van een zwevende rots hangen. Het verwijst naar een schilderij van Magritte: Le chateau de Pyrénées. Het geheimzinnige kasteeltje op de top vervangt hij door een replica van het Vooruit-gebouw. Hij stelt met het beeld het falen van een utopisch sociaal gedachtegoed voorop.'