'Als je een cd of plaat draait in je zaak, heb je er al eens voor betaald. Ik vind het niet normaal dat je daar ook nog eens Sabam en een billijke vergoeding moet voor ophoesten. Als je een schilderij koopt, moet je toch ook niet extra betalen om er naar te kijken.'
En dus ging Manolita Bartolomé op zoek naar een manier om die toeslagen te ontlopen. 'Ik ontdekte dat je geen billijke vergoeding (voor de uitvoering, red.) moet betalen voor opnames die meer dan vijftig jaar oud zijn. Op rommelmarkten ga ik op zoek naar platen van voor 1962. Omdat ik niet voortdurend platen wil omdraaien, zet ik ze over op cd. Dat ik zo alleen maar oude muziek kan draaien vind ik niet erg, want ik ben zot van klassiek. In mijn zaak draai ik voortdurend de twee zelfde platen van Chopin. Beu word ik die niet, ik ben een grote Chopin-fan (lacht).'
En doordat Chopin al meer dan zeventig jaar dood is, ontloopt Manolita ook Sabam (auteursvergoeding, red.).
Felicitaties van controleur
Klanten die toch liever wat meer muzikale variatie hebben bij hun ontbijt moeten niet wanhopen. 'Ik heb onlangs op de rommelmarkt twee platen gevonden uit 1963, van Chopin én van Beethoven. Binnen een jaartje kan ik die dus ook draaien.'
Vorige week kreeg Bartolomé een controleur van Honebel over de vloer. 'Die man wreef even zijn ogen uit, want hij kende dit systeem niet. Nadat hij alles gecontroleerd had, feliciteerde hij mij voor mijn vindingrijkheid.'
Zonder haar systeem zou Bartolomé een goede 100euro billijke vergoeding per jaar betalen. 'Die honderd euro heb ik dit jaar al uitgegeven aan mijn 'cd-writer' (lacht). Rijk ga ik er dus niet van worden, maar het gaat om het principe. Ik hoop dan ook dat veel horeca-uitbaters mijn voorbeeld volgen.'