GENT - Een cowgirl op een draak. Dat is het campagnebeeld voor de 169ste editie van het cultureel volksfeest dat de Gentse Feesten willen zijn. Die lopen van zaterdag 14 tot en met maandag 23 juli. Het beeld is ontworpen door Modulo, het bureau dat vorig jaar de idee van de egel bedacht.
Op een persconferentie die momenteel aan de gang is lichten het stadsbestuur en de ontwerpers het nieuwe campagnebeeld toe:
'Het campagnebeeld van 2012 is een ongewoon en blijgeestig plaatje dat onmiddellijk tot de verbeelding spreekt. De mythische en sprookjesachtige figuur van de draak en de levenslustige jongedame vormen een verrassende combinatie die meteen voor een enthousiaste sfeerzetting zorgt', zo klink het.
Het beeld bestaat uit twee belangrijke elementen: de draak en de olijke cowgirl.
De draak heeft een duidelijke connotatie met de stad Gent. Als bekend stadssymbool troont de Gentse draak al eeuwenlang bovenop het belfort en waakt over zijn stad. De draak staat in de campagne dan ook symbool voor het fiere en bruisende Gent. Dat beeld brengt het Gentse karakter van de Feesten naar voor. Het rebelse karakter van de Gentenaar komt hier ook duidelijk tot uiting.
De uitgelaten cowgirl staat voor het ‘volkse’ karakter van de Gentse Feesten. De Gentse Feesten is het culturele volksfeest bij uitstek; op geen enkel moment is er zoveel volk op de been in de binnenstad en is er tien dagen lang zoveel te beleven.
De sympathieke en vreugdevolle uitstraling van het meisje bovenop het sterke en machtige dier maken haar in zekere zin tot een beminnelijk volksfiguur. De zwierende handtas in de lucht toont haar enthousiasme en is een subtiele verwijzing naar de ‘Dag van de Lege Portemonnees’.
|