‘In een uur tijd waren de 500 plaatsen voor een werfbezoek weg', zegt Gisèle Rogiest, communicatiecoördinator van het project Gent-Sint-Pieters. ‘We willen voor de buurtbewoners aparte rondleidingen organiseren.'
De werken aan het Sint-Pietersstation kunnen rekenen op grote belangstelling. Dat station is met 45.000 treinreizigers per dag dan ook het grootste station van Vlaanderen. Dat de verbouwing en de vernieuwing nog zullen duren tot 2020-2022 heeft te maken met de complexiteit van de werken. Het station en de sporen worden vernieuwd terwijl er altijd tien treinen moeten kunnen blijven rijden.
Want wat gebeurt er in het station? Onder de sporen komt een nieuwe ondergrondse open ruimte van niet minder dan 35.000m2 oppervlakte. Boven de sporen en de nieuwe perrons komen glazen overkoepelingen zodat reizigers niet langer in weer en wind op een trein moeten wachten en er veel natuurlijk licht binnenstroomt.
‘Langs de achterkant van het station zie je al goed de stalen kolommen staan waarop de nieuwe sporen zullen steunen. Op die stalen kolommen worden stevig bewapende betonnen vloeren gelegd', aldus Daan Watté, projectleider van de bouwfirma Blaton. Hij bevestigde dat het 2020-2022 zal zijn vooraleer het hele station is vernieuwd.
Tegen december zou er een trein over spoor12 moeten kunnen rijden, is de nieuwe gevel aan de kant van het Mathildeplein klaar en kunnen er al 1.700 fietsen ondergronds worden gestald. Het busstation zal zijn vergroot van acht naar twaalf perrons en de werken aan de arm van de 90meter hoge Lovelingtoren, die bestemd is voor de Vlaamse administratie, zullen beginnen. De autoparking (2.700 plaatsen) gaat dan volledig open.