Zoals bekend zijn een aantal andere hoofdrollen voor de familie Cleymans: Jelle en Clara, en hun moeder Kazrin Jacobs.
Wat wij over de premièrevoorstelling in de Capitole vonden kan u hier nog eens herlezen.Staat hier onder herlezen.
↓
GENT - De musical Fiddler on the Roof heeft van het Gents musicalpubliek een zeer gul onthaal gekregen. Na afloop van de Gentse première, woensdagavond, applaudisseerde Gent lang en ging het publiek al snel rechtstaan. De acteurs toonden hun dankbaarheid door de premièrebloemen terug te schenken aan de zaal. De ticketverkoop loopt als een trein, per dag gaan er tot 400 tickets de deur uit. Er zijn al bijkomende voorstellingen voor juni, en ook daar gaat de verkoop snel.
Als Fiddler on the Roof (Violist op het dak) al in één opzicht opvalt, dan is het wel de scenografie. Soberder kan een podium en een decor niet zijn, en dank zij een ingenieuze en fijnzinnige belichting en subtiele technische spitsvondigheden, heeft de toeschouwer nooit de indruk naar een leeg podium te kijken. Regisseur Gentenaar Frank Van Laecke had ongetwijfeld de gedachteminder is meer, in zijn hoofd.
Die sobere decorsetting en het compleet gebrek aan spektakel-spektakel zorgt ervoor dat de aandacht niet afgeleid van de essentie: en dat is bij een musical nog altijd het verhaal, de muziek, de acteurs.
Het verhaal is eenvoudig, oud en herkenbaar. En het thema wordt er van bij het begin meteen ingepompt: traditie, traditie, traditie, alles is traditie. Waar de traditie van komt weten we niet, maar traditie heerst, zo klinkt het.
Binnen dat kader het verhaal van een arme joodse melkboer, die ondanks alles gehecht is aan zijn grond, aan de plek waar hij woont. Met zijn gezin: een vrouw en vijf dochters, waarvan drie huwbaar. En de manier waarop die drie huwbare dochters één na één trouwen toont hoe de gelovige en bijbelciterende melkboer (Lucas Van den Eynde) moet toezien hoe de tradities één na één ten onder gaan. In de achtergrond van die familiale omstandigheden, duikt ook de thematiek op van de onhoudbare situatie van de joden, die uiteindelijk noodgedwongen hun grond zullen moeten verlaten en zich verspreiden over de wereld.
Dat verhaal wordt gebracht door een cast die ervaring en opkomend talent combineert: Lucas Van den Eynde (in de hoofdrol van de melkboer), Karin Jacobs (in de musical zijn echtgenote, en in het echte leven de moeder van Clara Cleymans en Jelle Cleymans, die alletwee een hoofdrol spelen. Verder onder meer nog Deborah De Ridder, Anne Van Opstal, David Verbeeck, Liliane Dorekens, Eddy Vereycken, Marc Coessens en de Gentenaars Bert Verbeke en Steve De Schepper.
‘Frank heeft het verhaal van Fiddler on the Roof inderdaad tot op het bot herleid’, aldus hoofdrolspeler Lucas Van den Eynde, na afloop van de Gentse première: ,Fiddler is gewoon een mooi verhaal, het gaat over iets, de muziek is goed. Echt een plezier om te spelen. En als je dan ook nog te horen krijgt dat de verkoop zo goed loopt, dan kan je daar als acteur alleen maar dankbaar om zijn.’
Ook Clara Cleymans stapte tevreden van het podium: ,Al was ik hier in Gent net zo zenuwachtig als bij de première in Antwerpen. Een ander podium, een andere dirigent, het maakte mij nerveus, maar ik ben blij te horen dat het publiek daar niets van gemerkt heeft. Eens je op het podium staat vallen de zenuwen overigens van je af.’
Reacties
‘Goed, goed, goed, blij dat ik geweest ben’, reageerde cultuurschepen Lieven Decaluwe na afloop: ,Van Lucas Van den Eynde weten we natuurlijk wat hij kan, maar ik vond heel het ensemble heel goed. Heel homogeen. Een goed verhaal ook, met hier en daar subtiele humor en naar het einde toe alsmaar meer tragiek. Als je ziet dat je met dit soort producties volle zalen lokt, en dat er extra voorstellingen zijn, dan vraag je je af hoe het mogelijk geweest is dat dit gebouw zo lang heeft leeg gestaan.’
Schepen voor werk Sofie Bracke is een musicalliefhebber tout court: ,Ik kan niet precies zeggen hoe vaak ik in mijn jeugd The Sound of Music, West Side Story en Mary Poppins gezien heb. Ik heb enorm genoten vanavond. Fiddler on the roof is dan wel een trage musical, veel trager dan bijvoorbeeld Spamalot, waar ik ook enorm van genoot, maar ik vond dit echt heel goed. Lucas Van den Eynde toont hier nog maar eens welk compleet acteur hij is. Wie zowel toestanden als In de Gloria en andere zottigheden kan neerzetten, rollen in tv-series en dan ook nog eens musicalacteur. Je moet het maar doen. Ook van Deborah De Ridder en Clara Cleymans wist ik wat ze aankonden, maar ook Anne Van Opstal, de derde huwbare dochter, deed dat heel goed.
Fiddler on the Roof. Nog op 5, 6, 7, 8, 10 en 20 januari en op 8, 9 en 10 juni in Capitole Gent. Ticketinfo: www.capitolegent.be