De vzw, die klanten in heel Vlaanderen voorziet van huishoud- en bejaardenhulp met dienstencheques, maant sinds 2008 klanten aan om te kiezen voor het duurdere ‘comfortpakket'. Klanten die de meerprijs van 0,39 euro per uur - 71 euro per jaar - niet willen betalen, komen achteraan de wachtlijst te staan.

‘De keuzevrijheid van de klant wordt beperkt, omdat hij gedreven wordt naar iets dat hij niet wil of waarvoor hij geen meerprijs wil voor betalen', stelt procureur Cauwe. ‘De klant wordt onder druk gezet en als hij niet betaalt, wordt hij gestraft.' Hij vraagt een boete voor de vzw en een boete van 2.750 euro voor de projectleider Comfortzorg.

Met het comfortpakket wilde Solidariteit voor het Gezin de service verbeteren. Poetsvrouwen worden home manager: ze krijgen een opleiding, werken met hun eigen persoonlijke poetskit en voor de klant betekent het dat er op het afgesproken moment wel degelijk iemand aan de deur staat.

Solidariteit voor het Gezin gaat resoluut voor de vrijspraak. ‘Hier is geen sprake van agressieve handelspraktijken', aldus hun advocaat. ‘We halen hier geen enkel commercieel voordeel uit. De vzw kon niet anders dan de dienstverlening op een hoger niveau te tillen en de continuïteit van poetshulp te verzekeren, want er is een schrijnend gebrek aan personeel. Dat we klanten een lagere prioriteit geven als ze niet willen meegaan in ons verhaal, is de logica zelve.' Vonnis op 30mei.