Bij Van Heyghen zijn ze wel wat gewoon, het bedrijf maakt deel uit van de Group Galloo Recycling, een van de belangrijkste scheepssloperijen in Europa. Toch staan ze ook in het sloopbedrijf te kijken van de 197 meter lange tanker.

De tanker Tellier, die in 1972 werd gebouwd, voer tot vorige zomer rond, waarna hij naar Le Havre werd gebracht. Daar liet Van Heyghen het schip twee weken geleden ophalen. Omdat de tanker zo kolossaal is, zal het bedrijf er een jaar werk aan hebben. Peter Wyntin: ‘Het eerste half jaar verwijderen we de asbest en de inboedel. Pas tegen de herfst beginnen we dan aan de ontmanteling van de buitenkant. 98procent van het materiaal wordt hergebruikt, onder meer door ArcelorMittal.'

Uitzonderlijk

De Tellier is van een uitzonderlijk kaliber, maar Van Heyghen krijgt de laatste jaren steeds vaker grote schepen binnen. ‘Grote bedrijven zoals Gaz de France-Suez beseffen meer en meer dat het niet ethisch is om hun schepen te laten slopen in Azië. Dat gebeurt daar gewoon op het strand door mensen die vaak op blote voeten en met blote handen de asbest uit de boten halen en die nadien in stukken zagen. Daarom halen wij vaker die opdrachten binnen.'

De sloop van de tanker start op 29 mei. Een dag eerder, op pinkstermaandag, staat het schip tussen 10 en 18 uur open voor het grote publiek. ‘Wellicht zullen we een kleine bijdrage vragen van de bezoekers. De opbrengst gaat dan naar Kom op tegen Kanker.'