De werknemers zijn er alleszins van overtuigd dat de V40 zal aanslaan. 'Er is nog nooit zoveel eensgezindheid geweest: dit wordt een topper.'

De tijd waarin Volvo voor nogal robuuste familieauto's stond, is definitief voorbij met de komst van de V40. De pasgeborene is de eerste auto die Volvo maakte sinds het bedrijf onder de vleugels van het Chinese Geely zit en de stijlbreuk is duidelijk merkbaar. De V40 is klein, vinnig, sportief en heeft de modernste speeltjes aan boord. Zo kan de bestuurder het design van het dashboard aanpassen naargelang van zijn of haar humeur en ook de binnenverlichting zorgt voor de gepaste sfeer. Van gezellig rood tot cool blauw.

Met deze auto mikt Volvo dan ook op een jonger, sportief publiek, dat houdt van design. De V40 is hét antwoord van Volvo op het succes van de Audi A3 en de BMW 1-reeks. Ook in het nieuwe model blijft veiligheid een van de stokpaardjes van Volvo. Zo is de V40 de eerste auto ter wereld die standaard een ingebouwde airbag voor voetgangers heeft. De prijs: 22.990 euro.

De opstart van de V40 zal geleidelijk aan gebeuren om na de zomer op kruissnelheid te draaien. 'We willen elk jaar 90.000 stuks van het nieuwe model produceren', zegt grote baas Geert Bruyneel. 'Dat doen we met twee ploegen, er is dus ruimte om in de toekomst nog meer V40's te produceren.'

Recordjaar

De V40 is, na de XC60 en de S60 het derde nieuwe model dat de Gentse fabriek op vier jaar tijd binnenrijft. 2011 was bovendien een recordjaar met een productie van 266.000 auto's. Om die te kunnen maken, werden vorig jaar 500 extra mensen aangeworven en die zijn door de productie van de V40 alleszins nog een tijdje zeker van hun job.

Dat het vertrouwen in de nieuwe auto groot is, merk je niet alleen bij het kader van Volvo. Ook de mensen die de auto moeten maken, reageren dolenthousiast. 'De V40 zal inslaan als een bom. Meestal zijn de meningen in het bedrijf wat verdeeld als er een nieuw model uitkomt. Maar deze keer vindt echt iedereen de auto mooi', zegt Technical Trainer Willem De Vetter.